مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

داستان اختراع آدامس
‌چهارشنبه 6 بهمن 1395
در ۲۸ دسامبر ۱۸۶۹، ویلیامز اِف سمپل، از اوهایو آمریکا، یک خوراکی جویدنی جالب ساخت و اولین آدامس مدرن را در تاریخ بنام خودش ثبت کرد.
افشای راز اصلی مرگ دایناسورها!
‌چهارشنبه 6 بهمن 1395
مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که میلیون‌ها سال پیش، بعد از اینکه سیارکی به زمین برخورد کرد، میزان قطرات کوچک اسید سولفوریک، در هوا بالا رفت و زمین را تا چندین سال تاریک و سرد ساخت و باعث انقراض دایناسورها در زمین شد.
شاید همین فردا یک خورشید جدید در آسمان زمین ظاهر شود!
‌سه شنبه 5 بهمن 1395
اگر ابط الجوزا، دهمین ستاره نورانی آسمان، در زمان گذر از مرحله غول قرمز، به عنوان یک ابرنواختر منفجر شود، آسمان ما به صورت پیوسته تا دو ماه روشن خواهد بود. این اتفاق ممکن است هزاران سال بعد یا فردا یا حتی همین حالا اتفاق بیفتد.
سگ‌هایی که در ارتفاع ۵ کیلومتری زندگی می‌کنند!
‌سه شنبه 5 بهمن 1395
زمانی که برای اولین بار، انسان‌ها در فلات تبت ساکن شدند، نژادِ تبتیِ سگِ بولداگِ اهلی، با گرگ خاکستری تبت، پیوند خورد. این موجود تجملی، یک سگ بولداگ تبتی است، که به‌خاطر توانایی چشمگیر و تحمل ارتفاع بیش از ۴.۸ کیلومتر مشهور است.
چه کسی رایانه‌های مورد استفاده در سفر انسان به کره‌ی ماه را ساخت؟
‌سه شنبه 5 بهمن 1395
شرکت IBM دومین شرکت بزرگ تکنولوژی در جهان است، که تولد ۱۰۰ سالگی خود را در ژوئن سال ۲۰۱۳ جشن گرفت. این شرکت در ابتدای تاسیس در سال ۱۸۹۶ توسط هرمان هولریس، به نام شرکت ماشین پردازشگر -Tabulating Machine Company - نامیده می‌شد.
اورست، مرتفع‌ترین قله‌ی کره‌ی زمین
‌سه شنبه 5 بهمن 1395
جورج اورست، کسی که بلندترین کوه دنیا را به نام او نامگذاری کرده‌اند، در روز اول دسامبر سال ۱۸۶۶ درگذشت. جورج اورست در سال ۱۷۹۰ در ولز متولد شد و از سال ۱۸۳۰ تا ۱۸۴۵ بازرس کل در هند شد. او تا درجه‌ی بالایی در توپخانه سلطنتی ارتقا یافت و در سال ۱۸۶۱ به درجه‌ی شوالیه رسید.
ده غذایی که معجزه می‌کنند!
‌سه شنبه 5 بهمن 1395
بر اساس رسوم پیشینیان، غذاهای زیر برای سلامتی بدن و مبارزه با بیماری‌ها مفید هستند. دانشمندان نیز در حال حاضر بر استفاده از این غذاها تأیید کرده‌اند.
چپ‌دست‌ها، احتمالاً رئیس‌جمهور می‌شوند!
‌سه شنبه 5 بهمن 1395
در سال ۱۹۷۶ سازمان بین المللی چپ‌دست‌ها، ۱۳ آگوست را به عنوان روز بین‌المللی چپ‌دست‌ها اعلام کرد و آز آن تاریخ به بعد، این روز جشن گرفته می‌شود. حدود ۱۰ درصد از مردم چپ‌دست هستند، که تعداد آقایان چپ‌دست بیشتر است.
باکتری‌هایی از دوران امپراتوری روم شرقی
دوشنبه 4 بهمن 1395
مرگ در دوران بارداری در دنیای باستان بسیار رایج بوده است، اما در مدراک باستان‌شناسی نمی‌توان در این مورد، گزارشی را یافت. با این حال، در بررسی جدیدی از DNA باستانی، محققان شواهدی از مرگ زنی را یافتند که در نتیجه‌ی عواقب بارداری، به ویژه بر اثر عفونت میکروبی کشنده، در ۸۰۰ سال پیش در شهر تروآ از دنیا رفته است.
با بیماری آسم بیشتر آشنا شوید
دوشنبه 4 بهمن 1395
حداقل ۲۲ میلیون آمریکایی آسم دارند، که تقریباً ۶.۵ میلیون نفر از آنها زیر ۱۸ سال سن دارند. اگر چه با درمان و مراقبت مناسب می‌توان از مرگ بسیاری از افراد به دلیل آسم جلوگیری کرد، اما هر روز حداقل ۹ آمریکایی جان خود را به خاطر این بیماری از دست می‌دهند، دست‌کم ۳.۳۰۰ نفر تلفات این بیماری در طول یک سال است.
ساختار زنده‌ی ۲۰۰۰ کیلومتری روی زمین، که از فضا دیده می‌شود!
دوشنبه 4 بهمن 1395
دیواره بزرگ مرجانی در شمال استرالیا، با طولی بیش از ۲.۰۰۰ کیلومتر بزرگ‌­ترین ساختار زنده‌ی سیاره‌ی زمین است. صخره­‌های مرجانی، از تعداد بسیار زیادی پولیپ‌­های مرجانی منفرد تشکیل شده‌اند، که دارای جنسی نرم و جانداران بدون مهره که توسط بافت­‌هایی به هم متصل هستند، تشکیل شده است.
ربات‌های پرنده‌ای که به تقلید از بدن جانوران ساخته شده‌اند
دوشنبه 4 بهمن 1395
اخیرا دانشمندان با الهام از پرندگان و جانوران پرنده، موفق به ساخت ربات‌های پرنده‌ای شدند که بسیار آرام و بی‌صدا قادر به پرواز کردن هستند.
کویت؛ کشور نفت و شاهین!
دوشنبه 4 بهمن 1395
کویت تنها کشور در جهان، بدون هیچ منبع طبیعی آب زیرزمینی یا سطحی است، اما اولین زمین چمن گلف را در سال ۲۰۰۵ افتتاح کرد!
چگونه نسبت به خودمان، حس خوبی پیدا کنیم؟
دوشنبه 4 بهمن 1395
ذهن و بدن شما کاملاً به یکدیگر وابسته هستند. ما چند پیشنهاد خوب برای بدن و ذهن شما داریم تا احساس خوبی درباره خودتان پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم حتما امتحان کنید.
دو فضاپیمای جدید ناسا برای بررسی پیشینه‌ی منظومه‌ی شمسی
یکشنبه 3 بهمن 1395
فضاپیمای لوسی و سایکی، به دنبال جستجوی گذشته‌ی منظومه‌شمسی در سیارک‌ها خواهند بود. اخیراً، پس از اعلام مأموریت‌های اکتشافی در پیش‌رو، سازمان ناسا از دو مأموریت اکتشافی جدید برای بررسی پیشینه‌ی بسیار ابتدائی منظومه‌شمسی رونمایی کرد.
علت لکنت ‌زبان کشف شد!
یکشنبه 3 بهمن 1395
تحقیقی جدید نشان می‌دهد که در افراد دچار لکنت‌زبان، جریان خون مغز در منطقه‌ی بروکا، منطقه‌ای در لوب پیشانی که به تولید گفتار مربوط است، کاهش می‌یابد. کاهش بیشتر جریان خون در این منطقه با لکنت شدیدتر همراه است.
با هشت ماده غذایی مهم حساسیت‌زا آشنا شوید
یکشنبه 3 بهمن 1395
یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ نشان داد، که حساسیت‌های غذایی در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ به میزان %۵۰ افزایش داشته است، در حالی که دلیل آن همچنان ناشناخته است. از هر ۵۰ کودک یک نفر به سفیده تخم مرغ حساسیت دارد، که معمولاً با رسیدن به سن ۵ سالگی برطرف می‌شود.
همه چیز درباره خط ویژه‌ی نابینایان، بریل
یکشنبه 3 بهمن 1395
لویس بریل در سن ۵ سالگی بر اثر یک حادثه، بینائی‌اش را از دست داد. او زمانی که ۱۵ سال داشت، سیستم نوشتاری خود را ابداع کرد، که اساس آن نمایش حروف با نقاط برجسته بود. این سیستم از یک ایده نظامی به اسم شب‌نویسی الهام گرفته شده بود و طوری طراحی شده بود، که به سربازان اجازه دهد، در شب بدون اینکه از شمع یا کلام استفاده کنند، با هم صحبت کنند.
انسان‌های غارنشین، از خلال‌دندان استفاده می‌کردند!
یکشنبه 3 بهمن 1395
مطالعات نشان می‌دهد، که انسان باستان از خلال دندان استفاده می‌کرده است. استخوان فک کشف شده در شمال اسپانیا متعلق به انسان اولیه‌ای است، که ۱.۲ میلیون سال پیش می‌زیسته و بین دو دندان آن الیاف چوب وجود داشته است.
آیا ماه زمین از به هم پیوستن چندین ماه کوچک به‌وجود آمده؟
یکشنبه 3 بهمن 1395
اخیرا نظریه‌ای در مورد «تشکیل ماه» مطرح شده بر این اساس که میلیاردها سال پیش، برخوردهای متعدد کیهانی، مجموعه‌ای از قمرهای کوچک را به وجود آورده، که این قمرها در طول زمان به یک قمر واحد، که امروزه آن‌را با نام ماه می‌شناسیم، تبدیل شده‌اند.
جا دادن تمام انسان‌های کره‌ی زمین در یک حبه‌ی قند!
شنبه 2 بهمن 1395
اتم‌ها، دنیای اطراف ما را به شکل جامد جلوه می‌دهند. اما در حقیقت بیش از ۹۹.۹۹۹۹۹ درصد فضای داخل آن‌ها خالی است. یک اتم شامل هسته بسیار کوچک و متراکمی است، که با ابری از الکترون‌ها، که در منطقه‌ی نسبتاً وسیعی پراکنده هستند، احاطه شده است.
رکورد طولانی‌ترین زمان نخوابیدن یک انسان
شنبه 2 بهمن 1395
هرگز نمی‌توانیم بگوییم کسی که چشمانش باز است، واقعا بیدار است. بعضی افراد ممکن است بدون آنکه خودشان متوجه باشند، چرت بزنند.
با گرم شدن قطب شمال باید منتظر هجوم پشه‌ها باشیم!
شنبه 2 بهمن 1395
قطب شمال، جایی که دمای هوا سریع‌تر از هر جای دیگری در کره‌ی زمین، در حال افزایش است و پشه‌ها در رقابتی جدی، در حال غلبه بر گونه‌های دیگر از جانوران هستند.
انیشتین، مردی که جوراب نمی‌پوشید!
شنبه 2 بهمن 1395
بیش از صد سال پیش در ۲۵ نوامبر ۱۹۱۵، آلبرت انیشتین معادلات نسبیت عام خود را به آکادمی علوم پروس ارائه نمود. او تئوری نسبیت خاص خود را در سال ۱۹۰۵ منتشر کرد، اما ده سال دیگر را صرف کار بر روی ریاضیات نسبیت عام نمود.
ده دانستی جالب درباره‌ی الکل!
شنبه 2 بهمن 1395
طبق یافته باستان‌شناسان، الکل از دوران نوسنگی یا همان عصر حجر جدید، توسط انسان تولید و مصرف شده است. حتی کارگران سازنده اهرام مصر هم برای رفع خستگی، آب‌جو می‌نوشیدند.
ناسا به دنبال مشاهده‌ی دقیق سیاهچاله‌ها
شنبه 2 بهمن 1395
مأموریت آینده کاوشگر جدید ناسا، روی سیاهچاله‌ها و ستاره‌های نوترونی تمرکز خواهد داشت. ستاره‌های نوترونی، سیاهچاله‌ها، و دیگر بقایای انفجارهای ستاره‌ای، از جمله جذاب‌ترین اجرام جهان و از پیچیده‌ترین موضوعات مورد مطالعه‌ی دانشمندان هستند.
از بیماری دیابت بیشتر بدانیم
جمعه 1 بهمن 1395
تاریخچه‌ی کشف بیماری دیابت، به سال ۱۵۰۰ قبل از میلاد باز می‌گردد. پزشکان مصری و هندی به خاطر وجود قند زیاد در ادرار به آن ادرار عسلی می‌گفتند. یک پزشک فرانسوی، در دهه ۱۸۵۰ میلادی، برای درمان دیابت مصرف مقدار زیاد شکر را توصیه کرد!
تولید پارچه‌های ابریشمی توسط چینی‌ها در ۸۵۰۰ سال پیش!
جمعه 1 بهمن 1395
اخیرا شواهدی مبنی بر تولید ابریشم با استفاده از پیله‌های کرم ابریشم توسط انسان در مقبره‌ای متعلق به ۸.۵۰۰ سال پیش، در کشور چین کشف شده است. ممکن است مردم آن زمان، در مقبره‌ها از اجسام زینتی از جنس ابریشم استفاده کرده باشند.
ناهید؛ سیاره‌ای که در آن خورشید از غرب طلوع می‌کند!
جمعه 1 بهمن 1395
لحظه‌ی تشکیل منظومه‌ی شمسی ما به زمانی برمی‌گردد که یک سحابی از گرد و غبار کیهانی شروع به چرخش به دور خود کرد و یک دیسک پیش‌ستاره‌ای را ایجاد کرد. خورشید در مرکز این قرص بود و بقیه سیارات هم از گرد و غبار اطراف این قرص پدید آمدند.
با بیماری‌ها و بوی بد دهان خداحافظی کنید!
جمعه 1 بهمن 1395
گرداندن روغن در داخل دهان، یکی از روش‌های قدیمی دندانپزشکی در طب هندی است، که بدن را از سموم پاک نموده و سلامت دهان و کل بدن را تقویت می‌کند. این روش، شامل نگه‌داشتن یک قاشق غذاخوری روغن در دهان با معده خالی، برای مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است.
با پوشیدن این لباس، قهرمان شنای المپیک شوید!
جمعه 1 بهمن 1395
اگرچه ساده به نظر می‌رسند، اما لباس‌های شنا به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به شناگر کمک کنند، درون آب سُر بخورد. مهم‌ترین ویژگی، شکل هیدرودینامیکی آن است. طراحی مواد اولیه جدید، با هدف کاهش کشیده و فشرده شدن بدن در هنگام شنا، به ساده‌ترین شکل ممکن است.
یک دانه‌ی زیبای برف، چگونه به‌وجود می‌آید؟
جمعه 1 بهمن 1395
با گذشت زمان، قطرات کوچک آب، بلوری شکل می‌شوند و یک دانه‌ی برف شکل می‌گیرد. ما می‌توانیم فرآیند خیره کننده تشکیل دانه‌های برف را در فیلم‌های تایم‌لپس با بزرگ‌‌نمایی بالا ببینیم، اما علت اصلی این پدیده شگفت‌انگیز همچنان بر ما پوشیده است.
ساخت واکسن جدیدی از جنس نانودیسک، برای مقابله با سرطان
‌چهارشنبه 29 دي 1395
پژوهش‌ در زمینه سرطان یکی از حوزه‌های علوم پزشکی است که توجه بسیار زیادی را به خود جلب کرده است. حدود ۱۵.۵ میلیون نفر در آمریکا به سرطان مبتلا هستند و هر ساله حدود ۱۳ میلیون نفر به آن دچار می‌شوند.
قدرتمندترین طوفان خورشیدی که تاکنون به ثبت رسیده
‌چهارشنبه 29 دي 1395
عکس زیر تصویری از یکی از قدرتمندترین طوفان‌های خورشیدی است که تاکنون به ثبت رسیده است. در ماه‌های اُکتبر و نوامبر سال ۲۰۰۳، در طی ۲ هفته، فعالیت خورشیدی به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت.
چگونه خاطرات در حافظه‌ی ما ثبت و ماندگار می‌شود؟
‌چهارشنبه 29 دي 1395
دانشمندان برای اولین بار، مکانیزمی که باعث منظم شدن امواج ریتمیک مغز می‌شوند را شناسایی کرده‌اند. این امواج، نقشی کلیدی در دائمی شدن خاطرات ما دارند. بر اساس این تحقیقات، خاطرات تحت تاثیر یک فرآیند تثبیت، دائمی شده و قوی‌تر‌ می‌شوند.
گرمایش جهانی در سال ۲۰۱۶ رکورد جدیدی بر جای گذاشت
‌چهارشنبه 29 دي 1395
بنابر گزارش موسسه تغییرات آب‌وهوایی کوپرنیک متعلق به اتحادیه اروپا، سال ۲۰۱۶ با اختلاف زیادی به عنوان گرم‌ترین سال کره‌‌ی‌زمین طی سال‌های اخیر ثبت گردید، بطوری‌که دما در ۲۰۰ کشور جهان به سقف تعیین شده برای محدود‌سازی گرمایش جهانی نزدیک شده است.
حقایق جالبی درباره گوگل
‌چهارشنبه 29 دي 1395
گوگل برگرفته شده از کلمه Googol که به معنی یک عدد یک و صد صفر جلوی آن است که توسط میلتون سیروتا خواهرزاده ادوارد کاسنر ریاضیدان آمریکایی اختراع شده است.
بوتاکس پوست صورت را فراموش کنید
‌چهارشنبه 29 دي 1395
بوتاکس پوست صورت را فراموش کنید! با سه ماده طبیعی، ماسکی برای خودتان بسازید که صورتتان را ۱۰ سال جوان‌تر می‌کند. اصلاً لازم نیست پول زیادی را صرف هزینه‌هایی برای جوان‌سازی پوست کنید.
تعداد گل‌برگ‌های آفتاب‌گردان همیشه عضوی از سری فیبوناچی‌ست!
‌سه شنبه 28 دي 1395
۲۳ نوامبر به عنوان روز فیبوناچی توسط ریاضیدانان و علاقمندان به ریاضی جشن گرفته می‌شود. توالی فیبوناچی برگرفته از نام ریاضیدان قرون وسطی، فیبوناچی است، که با سری اعداد ...۱،۱،۲،۳،۵،۸ آغاز می‌شود، که هر عدد مجموع دو عدد قبلی است.
ساخت ماده‌ای که می‌تواند آسیب‌های مغزی را درمان می‌کند
‌سه شنبه 28 دي 1395
دانشمندان برای ترمیم آسیب‌های ناشی از ضربه‌ی مغزی، ماده‌ای ژلاتینی ساخته‌اند، که دارای خواص درمانی برای آسیب‌دیدگان از ناحیه‌ی سَر، بر اثر تصادفات رانندگی، سقوط و یا تیراندازی است. این ماده توسط دکتر نینگ ژانگ در دانشگاه کارولینای جنوبی ساخته شده است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 166 167
مشاوره رایگان تحصیلی
گردش زمین به دور خورشید (14 پاسخ)
مواد عايق امواج مغناطيسي (11 پاسخ)
چرخش زمین (16 پاسخ)
برگزاري اولين كارگاه كاربرد پرتوها در صنعت دانشگاه شاهرود (0 پاسخ)
تعدادی از کاربردهای فناوری های هسته ای (0 پاسخ)
پیش نیاز mcnp و مونت کارلو (1 پاسخ)
هواپیما در میدان مغناطیسی (2 پاسخ)
تولید مایعی که قانون نیوتن را نقض می‌کند! (8 پاسخ)
فرایند هم فشار بر عکس فرایند هم دما است؟! (12 پاسخ)
جسم دوار (22 پاسخ)
اندازه گیری جرم و بار الکترون بدون نسبیت؟ (2 پاسخ)
جاذبه زمین (6 پاسخ)
برخورد كشسان (55 پاسخ)
کتاب های فیزیک دبیرستان دهه هفتاد (0 پاسخ)
ضرایب کولبش گوردن (1 پاسخ)
ترمودینامیک-فرایند هم حجم (2 پاسخ)
آیا مغزهای بزرگ باهوش ترند؟ (1 پاسخ)
کشف شگفت‌انگیز نحوه حفظ خاطره در مغز (0 پاسخ)
ایستگاه تفکر (130 پاسخ)
فوق لیسانس فیزیک با لیسانس غیرفیزیک میشناسین؟ (0 پاسخ)
سوال در مورد نمودار چرخه گاز کامل (1 پاسخ)
ساخت سرعت سنج حقيقي (22 پاسخ)
تلسکوپ تک عدسی با روزنه (0 پاسخ)
منظور از جذر همون رادیکاله؟ (2 پاسخ)
درخواست course ها و کتاب های اموزشی راجع به لیزر و فوتونیک (1 پاسخ)
شبیه سازی در نرم افزار zemax (1 پاسخ)
لطفا کارکرد این مدار رو بگید (1 پاسخ)
کتاب اصولی و کامل نسبیت عام و هندسه ریمانی (3 پاسخ)
کشف پنج ذره تازه تشکیل دهنده اتم در سرن (0 پاسخ)
عکسی دروغین؟! (12 پاسخ)
قانون سوم نیوتن (34 پاسخ)
در لحظه ی تحویل سال، چه اتفاق نجومی رخ می دهد؟ (1 پاسخ)
حرکت بردار شار مغناطیسی در هسته فرومغناطیس (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (28 پاسخ)
نقطه ی بحرانی (7 پاسخ)
PI-DAY (28 پاسخ)
فرمول اصطکاک در هوا، مثلا اصطکاک میان بدنه هواپیما و هوا (2 پاسخ)
وقایع نجومی سال 96 (2 پاسخ)
درهم تنیدگی ساعت های کوانتومی از طریق گرانش (0 پاسخ)
ليزر (9 پاسخ)
پارادوکس تئوری اطلاعات با ژنتیک (12 پاسخ)
آيا سفر به ماه بزرگترین دروغ تاریخ است ؟ (242 پاسخ)
سرعت تله پورت (12 پاسخ)
مقادیر "مجاز" انرژی یعنی چی؟ (4 پاسخ)
شبیه ساز زیمکس (0 پاسخ)
معرفی کتابی در رابطه با تانسورها (4 پاسخ)
همگنی و همسانگردی فضا (9 پاسخ)
کهکشان ها در کجای جهان قرار دارن ؟ (8 پاسخ)
مزیت مکانیکی (0 پاسخ)
سازمان بهداشت جهانی فهرست ۱۲ باکتری خطرناک را منتشر کرد (2 پاسخ)
نوشتن روی شیشه (5 پاسخ)
ارتباط خواب فضانوردان و کارمندان روی زمین
در جهان کوانتومی ماهیت مفهومی مبهم است
دشواری رفتاری برای ورزش‌کردن افراد چاق
ارتباط کم‌خوابی و هوشیاری
چرا مردم زبان خود را تغییر می‌دهند؟
دست‌یابی به اساس تکامل