مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

یافتن گونه‌ای جدید از آبزی باستانی
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
گونه‌ی جدیدی از خزنده‌های دریایی متعلق به دوره‌ی کرتاسه از روی فسیل‌های کشف شده از سواحل فرسایش یافته‌ی رود ولگا تشخیص داده شد.
پیری و سلامت مغز
‌سه شنبه 23 خرداد 1396
محققان به ارتباط بین میزان سه اسید «چرب اُمگا ۳»، «ALA»، «اسید استیریدونیک و اسیداکوساترینوئیک» در خون با هوش سیال در بزرگسالان پی بردند. مطالعات جدید، مواد مغذی خاصی را به ساختار و عملکرد مناطق مغز که به‌ویژه به پیری و بیماری‌های عصبی حساس هستند، ارتباط می‌دهد
ابرهای رشته‌ای، مدلی برای تولد ستاره‌ها
دوشنبه 22 خرداد 1396
ابرهای مولکولی میان ستاره‌ای معمولاً دارای شکل‌های کشیده شده و رشته‌ای هستند. این ابرها دارای اندازه‌های متنوعی هستند. به نظر می‌رسد در ابرهای مولکولی، جایی که ستاره‌ها شکل می‌گیرند، ساختار رشته‌ای با متلاشی شدن مواد و ایجاد ساختار اولیه‌ی ستاره‌، نقش مهمی در شکل‌گیری ستاره بازی می‌کند.
کشفی در مرز نانوداروها
دوشنبه 22 خرداد 1396
محققین دانشگاه ییل با تغییر دادن ویژگی‌های سطح نانوذرات توانسته‌اند آن‌ها را به سلول‌های خاصی در مغز برسانند.
تشنج کل مغز را مختل می‌کند
دوشنبه 22 خرداد 1396
تحقیقات جدید در دانشگاه ییل نشان داده است که در زمان تشنج، کل مغز به مدت ۱۰ ثانیه یا بیشتر دچار اختلال می‌شود. دانشمندان اعتقاد داشتند که تشنج نوعی از دست دادن کوتاه‌مدت هوشیاری است که به اشتباه خواب روزانه نامیده می‌شود و به‌خاطر اختلال محلی فعالیت‌های مغزی رخ می‌دهد.
دلیل زلزله‌ی ۹.۲ ریشتری سوماترا
یکشنبه 21 خرداد 1396
«آندره هوپرس» محقق می‌گوید: «یافته‌های ما وسعت ناحیه‌ی گسیختگی را توضیح می‌دهد که در زلزله‌ی سال ۲۰۰۴ میلادی نقش داشت. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که رسوبات قدیمی هیمالیا عامل بُروز زلزله‌ی سال ۲۰۰۴ به بزرگی ۹.۲ ریشتر در سوماترا بوده است.»
سیاه‌چاله‌های برخوردی؛ سرسام‌آور و بی‌رحم
یکشنبه 21 خرداد 1396
آن‌ها بزرگ‌ترین جفت‌های جهان هستند و ما تعداد زیادی از آن‌ها را پیدا کرده‌ایم. اخترشناسان به خاطر روش جدیدی برای پردازش داده‌ها، تعداد جفت‌های شناخته شده از سیاه‌چاله‌های عظیم‌الجثه را حدود ۵۰ درصد افزایش داده‌اند.
ارتباط هوای گرم با افزایش عفونت‌های جراحی
یکشنبه 21 خرداد 1396
تحقیق جدید نشان می‌دهد که عفونت‌های محل جراحی در فصل تابستان شایع‌تر هستند، به ویژه وقتی دما تا بالای ۹۰ درجه‌ی فارنهایت افزایش پیدا می‌کند. عفونت‌های محل جراحی شایع‌ترین نوع عفونت‌های مربوط به مراقبت بهداشتی هستند.
لباسی هوشمند برای سنجش سلامتی
شنبه 20 خرداد 1396
کلید لباس‌های هوشمند آنتنی است که در قسمت قفسه‌ی سینه دوخته شده و از فیبرنوری توخالی با لایه‌ی نازکی از نقره ساخته شده است.
سردترین نقطه در جهان، ساخته‌ی جدید ناسا
شنبه 20 خرداد 1396
دانشمندان ناسا برنامه‌ریزی کرده‌اند که سردترین نقطه در جهان را در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) با منجمد کردن اتم‌های گاز تا یک میلیاردم درجه بالای صفر مطلق، بسازند.
بهبود عملکرد ریه با فناوری جدید
شنبه 20 خرداد 1396
ارگانویدهای کوچک ساختارهای سه‌بعدی هستند که ویژگی‌های اندام انسان کامل را تقلید می‌کنند تا آزمایش محققان در محیط آزمایشگاهی به‌راحتی صورت گیرد.
احتمال انفجار سریع رادیویی توسط تمدن‌های فراکهکشانی
جمعه 19 خرداد 1396
مطالعات جدیدی در مرکز اسمیتسونیان دانشگاه هاروارد، در زمینه‌ی فیزیک نجوم انجام شده است که به انفجارهای سریع رادیویی اشاره می‌کند و می‌تواند شاهدی بر تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی فضایی‌ها باشد.
اولین بافت نرم و مصنوعی شبکیه‌ی چشم
جمعه 19 خرداد 1396
دانشجو و محققی در دانشگاه آکسفورد اولین بافت نرم و مصنوعی شبکیه‌ی چشم در دنیا را طراحی کرده است. تاکنون، شبکیه‌های مصنوعی چشم فقط با استفاده از مواد سفت و سخت ساخته می‌شدند.
کشف آبی جدید
جمعه 19 خرداد 1396
نام «ماس سوبرامانیان» شیمیدان و استاد دانشگاه ایالت اورگون زمانی در سال ۲۰۰۹ میلادی بر زبان‌ها افتاد که وی در آزمایشگاه خود موفق به کشف نخستین رنگ آبی جدید موسوم به آبی YInMn شد. به گزارش NPR، این دستاورد علمی تصادفی فرخنده بود.
باز هم سیگنال‌های اسرارآمیز از فضا
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
در فوریه‌ی سال ۲۰۱۵، تلسکوپ رادیویی پارکس در استرالیا انفجارات رادیویی سریعی را تشخیص داد که تاکنون هیچ اخترشناسی آن را ندیده بود.
ساخت یخچال‌هایی با مقیاس نانو در کامپوترهای کوانتومی
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
گروهی از محققین بخش فیزیک کاربردی دانشگاه آلتو در فنلاند، یخچالی با مدارات کوانتومی اختراع کردند که می‌تواند اشتباهات محاسبات کوانتومی را کاهش دهد.
کشف سه زیرنسل از گونه‌ی پلنگ برفی
‌پنجشنبه 18 خرداد 1396
پلنگ برفی نزدیک‌ترین خویشاوند ببر است که دو میلیون سال پیش منشعب شده‌اند. این گونه در ناحیه‌ای به وسعت ۱.۶ میلیون کیلومتر مربع در ۱۲ کشور آسیایی زندگی می‌کرده‌اند.
بهبود سلول‌های خورشیدی با ساخت در مقیاس اتمی
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
محققین مکانیسم دقیقی که باعث می‌شود سلول‌های خورشیدی جدید در هوا بشکنند را کشف کردند و راه را برای حل این مسأله هموار کردند. سلول‌های خورشیدی انرژی خورشید را جمع‌آوری می‌کنند و جایگزینی برای منابع انرژی تجدیدناپذیر مانند سوخت‌های فسیلی محسوب می‌شوند.
دارویی ارزان برای کاهش مرگ و میر در مادران
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
اگرچه به نظر می‌آید این مشکل مربوط به گذشته باشد، اما همچنان در سراسر جهان زنان در هنگام زایمان می‌میرند. در واقع بر طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی «WHO»، ۸۳۰ زن روزانه هنگام زایمان می‌میرند.
تصویر جدید هابل از Abell 370
‌چهارشنبه 17 خرداد 1396
این تصویر جدید که توسط تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا گرفته شده است، بهترین تصویر از خوشه‌ی کهکشانی عظیم «Abell 370» است. این تصویر باکیفیت، قسمتی از برنامه‌ی سه ساله «مناطق مرزی» است که در سال ۲۰۱۳ شروع شده است.
پایانی بر پیری؛ با تلومرها
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
اگر انسان‌ها هنوز به جاودانگی دست نیافته‌اند، بهترین چیزی که می‌توان به‌دست آورد این است که سرعت فرآیند پیری را کاهش داده و حتی بتوانیم این فرآیند را معکوس کنیم.
نور خورشید را بنوشید
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
دانشمندان دستگاه جدیدی اختراع کرده‌اند که با نور خورشید کار می‌کند و می‌تواند آب را حتی از آسمان کویر نیز استخراج کند. نیروی محرکه‌ی این دستگاه با استفاده از نور خورشید تامین می‌شود و ممکن است بتواند راه حل مناسبی برای مقابله با بحران کمبود آب باشد که سراسر جهان را فراگرفته است.
انسان‌های اولیه در مریخ چگونه ابزار می‌سازند؟
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
روشی جدید، از خاک شبیه‌سازی شده‌ی مریخ و ماه استفاده کرده است تا ابزارهای انعطاف‌پذیری را چاپ سه بعدی بگیرد. روزی مهاجرنشینان مریخی این روش را به کار می‌برند تا با استفاده از مواد بومی سیاره‌ی سرخ، ابزارهای خود را چاپ کنند.
جاده‌ها خودشان را ترمیم می‌کنند
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
«کریستوفر شلانگن» از دانشگاه دفلت نوع جدیدی از آسفالت را توسعه داده است که شکستگی‌ها و سوراخ‌های موجود در آن می‌تواند با گرما بهبود دهد. این کشف مزایای بسیار زیادی برای افراد و دولت‌ها دارد.
آثار استفاده از اسیدهای چرب ترانس
‌سه شنبه 16 خرداد 1396
اسیدهای چرب ترانس یا چربی‌های ترانس، معمولاً در مواد غذایی مانند چیپس، کراکر، غذاهای سرخ شده و غذاهای پخته شده وجود دارد. مصرف چربی ترانس، بیشترین عامل بیماری‌های قلبی عروقی و علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است.
کشف سکونت‌گاه باستانی در بیت‌شمش
یکشنبه 14 خرداد 1396
باستان‌شناسان با انجام حفاری‌هایی نزدیک شهر بیت‌شمش، مجموعه‌ی گسترده‌ای شامل حمام‌های سرپوشیده‌ی مورد استفاده به مقاصد دینی و پناهگاه‌های سرپوشیده را که توسط قبیله‌های بارکوخبا استفاده می‌شده است را کشف کردند.
راهکارهایی برای جلوگیری از فجایع تغییرات آب و هوایی
یکشنبه 14 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید، مرور جامعی از وضعیت جهانی کربن را ارائه می‌دهد و پیشنهاداتی را برای کاهش تغییر آب و هوا مطرح می‌کند. محققان کاهش مصرف سوخت فسیلی، افزایش وابستگی به انرژی تجدیدپذیر و حفاظت از رسوبات کربنی را توصیه کردند.
عاملی برای کاهش خطر مرگ در بیماران سرطانی
یکشنبه 14 خرداد 1396
نتایج تحقیقی جدید حاکی از آن است که دوبار پرتودرمانی در روز همراه با شیمی درمانی در بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن، می‌تواند باعث کاهش خطر مرگ ناشی از سرطان شود.
پیشنهادهای جذاب ناسا برای مؤسسات تحقیقاتی
یکشنبه 14 خرداد 1396
بخش مدیریت مأموریت‌های فضایی ناسا، طرح‌هایی را برای تأسیس مؤسسات تحقیقاتی چندمنظوره با مدیریت دانشگاهی برای تمرکز بر توسعه‌ی تکنولوژی‌های فوق پیشرفته در جهت گسترش حضور انسان در اعماق منظومه‌ی شمسی، انتخاب کرده است.
آنچه امروز به نام کارت اعتباری می‌شناسیم
یکشنبه 14 خرداد 1396
در حدود ۳،۰۰۰ سال پیش، برای اولین بار مبادلات اعتباری در آشور، بابل و مصر به وجود آمد. «حواله‌ی معامله»، که معادل امروزی اسکناس بود، در قرن ۱۴ میلادی برای اولین بار استفاده شد.
تامین نیروی پمپ‌بنزین‌ها با انرژی پاک
شنبه 13 خرداد 1396
اخیراً صفحه‌ای از سلول‌های خورشیدی در مکانی غیرمنتظره در شهر دبی قرار داده شده است؛ در یک پمپ بنزین. امارات متحده عربی به تازگی اولین پمپ‌بنزینی که انرژی خود را از سلول‌های خورشیدی تامین می‌کند را در شهر دبی احداث کرد.
پیش‌بینی توانایی خواندن در کودکان از طریق DNA
شنبه 13 خرداد 1396
گروهی بین المللی از دانشمندان بریتانیایی، آمریکایی و سوئدی، با استفاده از تکنیک امتیازدهی ژنتیکی، تنها با استفاده از DNA عملکرد خوانش را طی دوران مدرسه پیش‌بینی کرده است.
کمک فیزیک به میلیون‌ها نوزاد نارس
شنبه 13 خرداد 1396
اطراف کیسه‌های هوا در ریه‌ی نوزادان ناراس پر از مایعی است که باعث مرگ نوزاد می‌شود؛ امروزه جامعه‌ی پزشکی با استفاده از علم فیزیک از مرگ این نوزادان جلوگیری می‌کند.
نظر استیون هاوکینگ در مورد نقل مکان از زمین
شنبه 13 خرداد 1396
«استیون هاوکینگ»، دانشمند مشهور هشدار داده است که انسان‌ها در قرن آینده به منظور جلوگیری از انقراض باید به‌گونه‌ا‌ی چند سیاره‌ای تبدیل شوند.
چاپ سه‌بُعدی شیشه
شنبه 13 خرداد 1396
محققان مؤسسه تکنولوژی کارلسروهه آلمان، روشی جدید در حوزه چاپ سه‌بعدی با استفاده از شیشه ابداع کردند.
گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای گردن‌دراز
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای گیاه‌خوار که حدود ۱۵۲ میلیون سال پیش، یعنی دوره‌ی ژوراسیک، زندگی می‌کرده، از طریق فسیل‌های یافته شده در وایومینگ شناسایی شده است.
مراقبت از کودکان در برابر استفاده از موبایل و تبلت
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
مطالعه‌ای جدید اعلام کرد که بازی کردن کودکان با تلفن هوشمند یا تبلت باعث تأخیر در گفتار آن‌ها می‌شود. «کاترین بیرکن»، محقق ارشد دکتر، متخصص اطفال و دانشمند در بیمارستان کودکان در تورنتو بر روی این موضوع مطالعاتی انجام داده است.
شواهدی از قدیمی‌ترین فسیل ارکیده در سنگ کهربا
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
محققان دانشگاه ایالتی ارگون، شواهدی از قدیمی‌ترین فسیل گل ارکیده در تاریخ را یافتند. دانشمندان قبلاً موفق به کشف فسیل‌هایی از گل ارکیده شدند که قدمتی تا ۳۰ میلیون سال دارند.
دستکاری نوری ژن‌ها
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
در مطالعه‌ای جدید، دانشمندان از نور برای کنترل دقیق بیان ژن استفاده کردند. گروهی از محققان در دانشگاه کلردا، دانشگاه دوک و دانشگاه هلسینکی با استفاده از پالس‌های نوری به‌جای محرک‌های الکتریکی توانستند بیان ژن‌های ویژه را در کشت سلول‌های پستانداران فعال و غیرفعال کنند.
احتمال حل راز شعله‌های خورشیدی
‌پنجشنبه 11 خرداد 1396
دانشمندان دانشگاه دورهام و مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، مدلی را طراحی کرده‌اند که به توضیح انواع شعله‌های خورشیدی یا بیرون‌رانش خورشیدی می‌پردازد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 178 179
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا ریاضیات می‌خوانیم؟ (3 پاسخ)
موجی و ذره ای بودن نور (8 پاسخ)
علت جمع شدن بارهای الکتریکی در سطح کره (12 پاسخ)
عملگرها و اپراتورها در ریاضیات و فیزیک (2 پاسخ)
نظریه اعداد و فلسفه اعداد طبیعی (14 پاسخ)
پرسشی در مورد مجموعه اعداد اول (8 پاسخ)
چگونه فردی خردمند شویم؟ (6 پاسخ)
ماشين محرك دائم (149 پاسخ)
جهان چند بعد دارد؟ (28 پاسخ)
روش ساده محاسبه Eigenvalue برخی ماتریکس های خاص (0 پاسخ)
کارشناسی فیزیک، ارشد برق (0 پاسخ)
کاسینی شیرجه نهایی به سوی زحل را شروع می کند (3 پاسخ)
تصاویر نجومی (1869 پاسخ)
ماهیت میدان الکتریکی چیست؟ (3 پاسخ)
ساخت باتری مقاوم در برابر انفجار و آتش‌سوزی (0 پاسخ)
تخمین انرژی رسیده از خورشید به زمین (4 پاسخ)
آزمایش سایناک (2 پاسخ)
تمام حقیقت. لطفا بخانید (1 پاسخ)
لکه های خوشیدی چگونه به وجود می آیند؟ (3 پاسخ)
یکی از قوی‌ترین میکروسکوپ‌های لیزری جهان راه اندازی شد (0 پاسخ)
کاربرد روشهای فازی در پیش بینی معادله سرمایش نیوتن (0 پاسخ)
تابعی یک به یک و پوشا رو میشناسید که از Nبه Q بره؟ (23 پاسخ)
ذرات با سرعت های بالاتر از سرعت نور (1 پاسخ)
آیا فیزیک بمانند ریاضیات اصول موضوعه دارد؟ (4 پاسخ)
تولید بردارهای یکه در فضای سه بعدی (0 پاسخ)
آنالیز و طراحی سیستم های مرتعش تحت نیروهای هارمونیک (0 پاسخ)
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (73 پاسخ)
ساخت لیزر co2 با توان ۴۰ وات (0 پاسخ)
رابطه بردار مکان زمان با دنیای سه بعدی چیست؟ (3 پاسخ)
یک روش جدید درمان سرطان در آمریکا مجوز گرفت (0 پاسخ)
تهیه دیسک های ابررسانا (7 پاسخ)
سفید چاله ها (0 پاسخ)
نجوم آماتوری را چگونه آغاز کنیم؟ (1 پاسخ)
آزمایشات ذهنی انیشتن (14 پاسخ)
۲۹ نکته برای رصدهای آماتوری (0 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (16 پاسخ)
معادله حرکت منحنی از یک نقطه به نقطه دیگر (13 پاسخ)
حیات با نتیجه‌های بدیهی و حتمی فیزیک همراه است (0 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (27 پاسخ)
نکاتی که باید درباره سرطان و پیشگیری از آن بدانید (0 پاسخ)
چه کتابی نسبیت رو از منظر نظریه گروه بحث می‌کنه؟ (7 پاسخ)
اگر r=0 باشه چه نيرويي بار ها به يك وارد ميكنند ؟ (1 پاسخ)
constructal law آیا ماهیت تصادفی ِ فرگشت را به چالش می کشد؟ (12 پاسخ)
خمیدگی باند در سلول خورشیدی (0 پاسخ)
تاثیر مغز بر ژنتیک (6 پاسخ)
مکاترونیک (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (6 پاسخ)
فیزیک مطلق تحلیلگر نظریات مختلف جهانی (36 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (67 پاسخ)
پژوهشکده فیزیک (7 پاسخ)
قدرت شبکه‌های عصبی در محاسبات بسیار پیچیده
خدمات هواشناسی سفارشی برای هواپیماهای کنترل از راه دور
ماده‌ای ضدافسردگی در مغز نوعی ماهی‌ها یافت شد.
بیگانگان فضایی چگونه می‌توانند زمین را مشاهده کنند؟
آب و روغن تحت شرایطی خاص ترکیب می‌شوند!
ساخت اولین داربست ریوی عروقی در جهان
غذاهای خوشمزه بخورید تا شاد می‌شوید.
گرداب قطب شمال زحل
تاثیر ماریجوانا و نیکوتین بر هیپوکامپ مغز
محققان مواد بلوری حساس به نور ساختند.
فاش شدن رازهای خبیث‌ترین شهر تاریخ
شامپانزه‌ها می‌توانند قواعد بازی «سنگ، کاغذ، قیچی» را درک کنند.
مبارزه‌ی جلبک‌های دریایی با تغییرات آب‌وهوایی
ساخت نوعی پارچه‌ی که انرژی تولید می‌کند.
مشاهده‌ی تغییراتی در خوشه‌ی پروین
کافئین درک ما را نسبت به طعم شیرین عوض می‌کند!
تغییر تنفس در واکنش به التهاب عفونت باکتریایی
هک اسپیکر گجت‌ها توسط جاسوس‌ها و تروریست‌ها
مشاهده‌ی سیاهچاله‌های غول‌پیکر با رصد عروس‌دریایی
آثار ۴۳ میلیون ساله‌ی کیسه‌داری در ترکیه
احیای نورون‌ها در ناحیه‌ی غیرمعمول مغز
خطر سکته‌ی مغزی در کمین جوانان معتاد به «متامفتامین»
آنتنی کوچک رابط بین انسان و کامپیوتر می‌شود.
کشف چهار سیاره‌ی بیگانه در اطراف ستاره «تائو ستی»
کشف روستایی مربوط به روم باستان در ایتالیا
خاطره‌ای از کاسینی؛ نمایی نزدیک از ابرهای زحل
کاشت ریزتراشه در بدن کارگران یک شرکت
روش‌های نادرست استفاده از لنز چشمی
تکنولوژی نانو، رنگ ‌سبزی برای انرژی پاک و زیبا فراهم می‌کند.
تصاویری شگفت انگیز از کهکشان میله‌ای-حلقه‌ای مارپیچی NGC7089