مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

اثرات بلند مدت آسیب مغزی شدید
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
محققان در بیمارستان کودکان سینسیناتى به اثرات بلندمدت آسیب مغزی شدید دست یافتند که بر این اساس، آسیب مغزی شدید در کودکان می‌تواند پس از چند سال اثرات پایداری برجای بگذارد.
خطر کمتر شیوع بیماری‌های خطرناک با زندگی در ارتفاعات بالاتر
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
چه کسی می‌دانست که جغرافیا می‌تواند چنین نقش بزرگی را در سلامت انسان‌ها ایفا کند؟ کاملاً مشخص است که هوای نواحی تپه‌ای و مملو از پستی و بلندی که تمدن و انسان‌ها به آنجا نفوذ نکرده‌اند، تازه و سالم است.
ارتباط خواب فضانوردان و کارمندان روی زمین
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
تحقیقات ناسا بر روی چرخه‌های خواب و نحوه‌ی بازگرداندن عادات عادی خواب، می‌تواند به کارکنان نوبت‌کار و افرادی که مسافت‌های طولانی مسافرت می‌کنند، کمک کند.
در جهان کوانتومی ماهیت مفهومی مبهم است
‌چهارشنبه 6 ارديبهشت 1396
طیف رنگی که هر اتم از خود گسیل می‌کند، آسان‌ترین راه برای شناسایی آن‌ است؛ اما به تازگی فیزیکدانان آمریکایی در تلاش‌اند که اتم‌ها را با گرم کردن آن‌ها با تپ نوری مشخصی که برای این منظور طراحی شده است، وادار به جعل طیف‌های دیگر کنند.
دشواری رفتاری برای ورزش‌کردن افراد چاق
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
پژوهشی تازه در انگلستان نشان می‌دهد، کسانی که احساس می‌کنند سایرین آنها را به سبب وزنشان قضاوت می‌کنند، نسبت به افرادی که این حس را ندارند، احتمال کمتری دارد ورزش کنند.
ارتباط کم‌خوابی و هوشیاری
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
مطالعه‌ای بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده توسط ۵۴ شرکت‌کننده‌ای که به آن‌ها تصاویر مختلفی از مقیاس‌های متفاوتی از حالات خطر، ترس، خوشحالی، ناراحتی، عصبانیت، تعجب، و انزجار نشان داده شد، صورت گرفته است.
چرا مردم زبان خود را تغییر می‌دهند؟
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
در فیزیک، حرکت ذرات در مکان و زمان را «انتشار» می‌نامند. مدل‌های فیزیکی انتشار را می‌توان به چیزهای دیگری، حتی آن‌هایی که در نگاه اول هیچ ارتباطی با فیزیک ندارند، نیز تعمیم داد.
دست‌یابی به اساس تکامل
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
دانشمندان دریافته‌اند که نسخه‌ای از «چرخه‌ی کربس» که مرکز اصلی سوخت و ساز سلولی به شمار می‌‌رود، بدون نیاز به پروتئین‌هایی تحت عنوان آنزیم‌ها نیز می‌تواند، اتفاق بیفتد.
رفتار بسیار جالب بک نوع مورچه
‌سه شنبه 5 ارديبهشت 1396
این دنیایی است که در آن مورچه به مورچه کمک می‌کند. مورچه‌ها دوستان خود را که طی حمله به موریانه‌ها زخمی شده‌اند، به لانه برمی‌گردانند. این رفتاری غیرقابل انتظار از گونه‌ی حشرات است، زیرا حشرات معمولاً فرد محور رفتار می‌کنند.
نخستین شواهد از ادغام کهکشان‌های کوتوله
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
ستاره‌شناسان نخستین شواهد از برخورد قریب‌الوقوع دو کهکشان کوتوله را یافته‌اند. مشاهده‌ای که به دو نظریه‌ی کیهان‌شناختی اعتبار بیشتری می‌بخشد. تاکنون چندین جفت‌ کهکشانی بزرگ و متوسط در حال برخورد و ادغام، مشاهده شده‌اند.
نسل جوان، پیام‌آوران تغییر ابدی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
غلبه بر زمان و تشخیص مسیر آینده نسل جوان، کار بسیار مشکلی است. ولی سازمان ICEF نگاهی به تعدادی از رویه‌ها انداخته است،؛مخصوصاً آن‌هایی که با تحصیلات مرتبط هستند.
همکاری لوکسِ مرسدس بنز و دایمر
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
شرکت‌های دایملر و همکاران لوکس آن، مانند فولکس واگن، آیودی و BMW بایستی بی‌وقفه مدل‌های جدید خود را ارتقا دهند؛ در غیر این صورت، فروش خود را از دست می‌دهند.
سلامت استخوان در خوردن غذاهای ضد‌ اِلتهابی
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
داشتن یک رژیم غذایی ضد التهابی، سبب جلوگیری از التهاب‌های مزمن حاصل از یک سبک زندگی ناسالم می‌شود.
قدرت هوش مصنوعی در برنامه‌نویسی آینده
دوشنبه 4 ارديبهشت 1396
انسان‌ها، سرانجام دور از انتظار، این کار را انجام می‌دهند. سیستم یادگیری ماشینی این توانایی را به دست می‌آورد تا کد‌های خودش را بنویسد.
آتش‌فشان‌ها زمین را به گلخانه تبدیل می‌کنند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
تحقیقات نشان می‌دهد که در گذشته‌ی زمین، بیشترین تغییرات آب و هوایی طولانی‌مدت تحت تاثیر فعالیت‌های آتش‌فشان‌ها بوده است.
ساخت ماده‌ای جدید برای رویش مجدد استخوان‌ها
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
محققان دانشگاه نورث‌وست، پروتئین قدرتمندی ساخته‌اند که در رشد دوباره‌ی استخوان موش‌ها مؤثر بوده‌ است. درمان‌های کنونی برای ترمیم آسیب‌ها و نقایص موجود در استخوان‌ها، عموماً شامل عمل پیوند استخوان از سایر نواحی بدن بیمار می‌شود.
زهره‌نورد جدید؛ مقاوم‌تر از گذشته
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
گرمای وحشتناک سیاره‌‌ی زهره وسایل الکترونیکی فضاپیماها را می‌سوزاند. به همین دلیل دانشمندان ناسا وسیله‌ای اختراع کرده‌اند که از تکنولوژی‌های باستانی الهام گرفته شده است. زهره سیاره‌ی مهربانی نیست. بیشترین زمانی که یک کاوشگر آنجا دوام آورده، ۱۲۷ دقیقه بوده است.
بهبود عملکرد ایمپلنت‌ها با ابداع جدید
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
دانشمندان به روشی دست پیدا کرده‌اند که از شکل‌گیری بافت زخم اطراف دستگاه‌های ایمپلنت پزشکی جلوگیری می‌کند. «فیبروسیس» شکل‌گیری بافت همبند لیفی در یک عضو و پاسخ واکنشی است که با اهداف بهبودی صورت می‌گیرد و می‌تواند در پاسخ به یک شی خارجی نیز رخ دهد.
گورخر‌ماهی نابینایی انسان‌ها را درمان می‌کند
یکشنبه 3 ارديبهشت 1396
غذاهای دریایی به علت تنوعی که دارند، گزینه‌ی محبوبی بین دوستداران غذا محسوب می‌شوند؛ مخصوصاً ماهی که در سراسر جهان به آن به‌عنوان خوراکی لذیذ به آن نگاه می‌شود.
معمای هیولای تالی حل شد
شنبه 2 ارديبهشت 1396
تحقیق جدیدی که در دانشگاه ییل انجام شده، نشان داده است که هیولای تالی دارای آبشش و نواری در پشتش بوده است که برای آن نقش نخاع ابتدایی را داشته است. هیولای تالی موجود دریایی عجیب و غریب بوده که در انتهای سر خرطوم‌ مانند و باریکش، در هر طرف دندان‌هایی داشته است.
تاثیر منفی دو بار تغییر ساعت در سال
شنبه 2 ارديبهشت 1396
«سیمون اوکسنهام» در نشریه‌ای علمی ستونی دارد که در آن مجموعه تئوری و فرضیه‌های شبه علم را از علم عصب‌شناسی جدا می‌کند. آیا امروز احساس خستگی می‌کنید؟
حرکت افراد فلج با افکارشان
شنبه 2 ارديبهشت 1396
طبق تحقیقی انجام شده توسط پزشکان دانشگاه کیس وسترن-رزرو و دو بیمارستان اوهیو، مرد فلج ۵۶ ساله‌ای از اهالی کلیولند، نخستین کسی است که توانایی حرکت دادن دست و بازویش را با استفاده از «رابط بین مغز و کامپیوتر» دوباره به دست آورد.
به دام انداختن و بررسی سلول‌ها به کمک گرافن
شنبه 2 ارديبهشت 1396
روش جدید بررسی سلولی که توسط دانشمندان موسسه تکنولوژی ماساچوست آمریکا ابداع شده است، باعث می‌شود لایه‌ی نازکی از اکسید گرافن را بتوان به‌عنوان ابزاری برای تشخیص در آزمایش‌های پزشکی و زیست‌شناسی استفاده کرد.
اندازه‌گیری نوسان دمایی بادهای سیاه‌چاله‌ای، برای نخستین بار
شنبه 2 ارديبهشت 1396
دانشمندان برای نخستین‌بار نوسانات دمایی را در گازهای داغ حاصل از فعالیت‌های سیاهچاله‌ها اندازه گرفتند. به گفته‌ی دانشمندان، قُرص‌های ماده در اطراف سیاه‌چاله‌ها از قابلیت افکندن جریان‌هایی پرسرعت از گازهای داغ یا باد برخوردارند.
«جرم موثر منفی» چیست؟
جمعه 1 ارديبهشت 1396
اخیراً گروهی از فیزیک‌دانان اعلام کرده‌اند که موفق به ساخت شاره‌ای با «جرم موثر منفی» شده‌اند. همان‌طور که از اسم این شاره پیداست، واقعاً «جرم موثر منفی» دارد! جرم موثر، اصطلاحی در فیزیک حالت جامد است که با نماد *m نمایش داده می‌شود و به جرم ظاهری یک جسم در تعامل با نیروها اشاره دارد. نباید جرم موثر یک جسم را با جرم واقعی آن اشتباه گرفت.
مضرات استفاده‌ی بی‌رویه از شبکه‌های اجتماعی بر مغز
جمعه 1 ارديبهشت 1396
براساس یافته‌های پژوهشی جدید، چک کردن مداوم شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، می‌تواند مغز را با خطراتی مواجه سازد. زمانی که میان دو سیستم شناختی و رفتاری در مغز انسان، عدم تعادل وجود داشته باشد، احتمال بروز مشکلات ناشی از شبکه‌های اجتماعی در مغز بالا می‌رود.
نقش فناوری نانوذرات در درمان تومور
جمعه 1 ارديبهشت 1396
گروهی از محققین دانشگاه MIT راهی یافته‌اند که طی آن سلول‌های تومورهای سرطانی، به درمان‌های معمولی سرطان، بهتر پاسخ می‌دهند. این راه با پوشاندن این سلول‌ها با نانوذرات، قبل از تزریق دارو امکان‌پذیر است.
پیوند بین انواع متابولیسم لیپید و طول عمر گونه‌ها
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
گروهی بین‌المللی از دانشمندان، پیوندی را بین انواع متابولیسم لیپید در گونه‌های مختلف و طول عمرهای متفاوت آن‌ها پیدا کردند.
آیا بنزین هم فاسد می‌شود؟
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
آیا مدت زمان زیادی از آخرین باری که سوار اتومبیل‌تان شدید می‌گذرد؟ آیا در پارکینگ، سوخت پس مانده برای دستگاه‌های بنزین‌سوزتان دارید؟
تولد ستاره در سیاه‌چاله
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
سیاه‌چاله‌های غول‌پیکر فوران‌های قدرتمندی از ماده را به بیرون پرتاب می‌کنند و تحقیق جدید منتشر شده در مجله‌ی Nature، برای نخستین بار وجود ستاره‌هایی را فاش کرده است که در این فضای مرگ‌آور به وجود می‌آیند.
ردیابی اولین جهش‌های ژنی در زندگی انسان‌
‌پنجشنبه 31 فروردين 1396
مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه می‌ماند. برای اولین بار، دانشمندان توانسته‌اند ابتدایی‌ترین جهش‌های ژنتیکی در سیر تکاملی انسان را پیدا کنند.
چگونه برخی دایناسورها روی دو پا ایستادند؟
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
محققین نشان داده‌اند که تحقیقات جدید بیان‌گر این است که عضلات بزرگ در دم‌های دایناسورهای اولیه به آن‌ها کمک می‌کرد که روی چهار پا حرکت کرده و تنها روی دو پای عقب خود بایستند.
رشد اسپرم در سلول‌های بنیادی
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
گروهی از دانشمندان در کشت‌ سلول‌های بنیادی جنینی، سلول‌های اسپرم موش را رشد داده‌اند. به طور کلی، سلول‌های بنیادی جنینی می‌توانند، تبدیل به هر نوع سلولی در بدن انسان شوند؛ اما تبدیل آن‌ها به نوع سلولی که هدف دانشمندان است، کار آسانی نیست.
راهی برای سکونت در مریخ
‌چهارشنبه 30 فروردين 1396
یکی از موانع در مسیر سکونت در مریخ، به‌شکل قابل توجهی مورد ملاحظه‌ی رئیس بخش سیاره‌شناسی ناسا، «جیم گرین»، قرار گرفته است؛ کسی که به منظور حفظ سیاره‌ی سرخ در برابر ذرات پُرانرژی خورشیدی، حفاظی مغناطیسی مصنوعی را پیشنهاد کرد.
یک‌بار ورزش در هفته، خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش می‌دهد
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
محققان در دانشگاه نورس‌وِستر متوجه شدند که حتی ورزش کردن به مقدار کم نیز می‌تواند بر روی پیشرفت پارکینسون اثر داشته باشد. بیماری پارکینسون، اختلالی پیش‌رونده است که در طول زمان موجب اختلال تحرک می‌شود که در نتیجه، بر کیفیت زندگی فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد و در نهایت به مرگ منتهی می‌شود.
کشف قایق اسباب‌بازی ۱۰۰۰ ساله در نروژ
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
قایقی چوبی توسط «اولف فرانسون» باستان‌شناس و محقق دانشگاه NTNU نروژ و همکارانش در داخل چاه خشک شده‌ی قدیمی، واقع در یک مزرعه کوچک در شهر ساحلی اورلند کشف شد.
ساعت‌های اتمی هنوز بهترین اندازه‌گیری را از نسبیت زمان دارند
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
ساعت‌های دقیق ما در جستجوی کلیدی از نظریه‌ی نسبیت انیشتن هستند؛ این ایده که زمان مطلق نیست. هر اختلافی در این اصل، نظریه‌ای را به ما یاد‌آور می‌سازد که برای مدتی طولانی است به دنبال آن هستیم و ایده‌های انیشتن را با مکانیک کوانتوم متحد خواهد کرد.
چگونه ادرار به فضانوردان در رشد مواد غذایی کمک می‌کند!
‌سه شنبه 29 فروردين 1396
اگر می‌خواهید یکی از اولین انسان‌هایی باشید که از مریخ دیدن می‌کند، بهتر است معده‌ای قوی داشته باشید.
تکنولوژی جدید ناسا در موتورهای جت
دوشنبه 28 فروردين 1396
مهندسین هوا و فضا اعتقاد دارند که می‌توانند با جاسازی کردن موتور هواپیما در لایه‌ی مرزی برای مکش جریان هوای لایه‌ی مرزی، مصرف سوخت هواپیما را کاهش دهند.
چگونه ماراتن را در زمان ۱:۵۹:۵۹ بدویم؟
دوشنبه 28 فروردين 1396
انجام یک سری محاسبات ریاضی، نشان می‌دهد که چگونه یک یا چند ورزشکار مطرح جهان در بخش ماراتن مردان می‌توانند رکورد ۲ ساعته‌ی ماراتن را بشکنند و تقریباً چهار و نیم دقیقه رکورد جهانی را جابه‌‌جا کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... 173 174
مشاوره رایگان تحصیلی
حرکت و زمان مستقل از هم هستند یا وابسته به یکدیگر؟ (52 پاسخ)
نظریه جدید تعریف بعد زمان (19 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (21 پاسخ)
یک ایرانی اولین برنده زن معتبرترین جایزه جهانی ریاضیات (28 پاسخ)
بهترین کتاب نجومی که تابه حال خوانده اید (31 پاسخ)
انرژی چگونه به جرم تبدیل میشود؟ (14 پاسخ)
بزرگترین دتکتور میله ای کشور راه اندازی شد (0 پاسخ)
دریافت سیگنالهای شگفتی آور از یک کوتوله در فاصله 11 سال نوری (0 پاسخ)
فرمول ثابت ها در ترکیب حرکت موج (0 پاسخ)
معمای ترکیب رنگها (12 پاسخ)
تصاویر جونو از "گردباد" مشتری منتشر شد (0 پاسخ)
زمین مرکزی - خورشید مرکزی (3 پاسخ)
تابش ذره باردار شتابدار (20 پاسخ)
انهدام نسبیت خاص و عام آلبرت اینشتین (به همراه مقالات) (361 پاسخ)
پروژه پردازش صوت (3 پاسخ)
اینشتین vs گالیله (10 پاسخ)
آیا با افزایش سرعت جرم هم افزایش پیدا میکنه؟ (15 پاسخ)
یک سوال مکانیکی مرتبط با سرعت و حرکت (0 پاسخ)
پاسخ تشریحی کنکور ارشد (0 پاسخ)
مرد دونده و چاه با اقتباس از ریندلر (2 پاسخ)
پارادوکس فارادی (5 پاسخ)
داعشی ها vs آلبرت اینشتین (2 پاسخ)
انرژی از هیچ، با انرژی پتانسیل گرانشی (33 پاسخ)
محاسبه زمان بالا رفتن دمای یخ (1 پاسخ)
اصل عدم قطعیت هایزنبرگ (9 پاسخ)
دایره های اسرار آمیز در صحرای کالاهاری (3 پاسخ)
orbital speed و orbital velocity را باید یکسان دانست؟ (2 پاسخ)
پارادوکس جدید ریاضی-ریگی در کفش احتمالات و آمار (20 پاسخ)
نکاتی که باید درباره HIV بدانید (0 پاسخ)
كمك براي محاسبه فشار در يك مخزن آب (20 پاسخ)
گاز های بی اثر (2 پاسخ)
جسم دوار (24 پاسخ)
آیا جنس مواد نسبیست؟ (4 پاسخ)
پایستگی تکانه زاویه ای در سیستم آونگ (4 پاسخ)
رابطه ی فیزیک جدید و فلسفه (26 پاسخ)
پرسشی درباره همه ریاضیات لازم برای مطالعه فیزیک (3 پاسخ)
انرژی نور به کجا رفته است؟ (14 پاسخ)
آونگ فوکو (1 پاسخ)
جهان گودل (27 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (8 پاسخ)
علاقه به فیزیک و شناخت فیزیک (9 پاسخ)
حل المسایل مکانیک آماری رایف (1 پاسخ)
کاربست پدیده EVP، نظرتان چیست؟ (10 پاسخ)
عکس های فوق العاده جونو از مشتری سوالات زیادی پدید آورده (0 پاسخ)
برنامه نویسی فرترن (6 پاسخ)
آزمایش میلیکان (1 پاسخ)
مسائل تئوری دینام فارادی (0 پاسخ)
توزیع الکترون در اتم های آزاد (0 پاسخ)
راههای دفع مسیرامواج (2 پاسخ)
علیت و کوانتوم (3 پاسخ)
نظریه هاوکینگ و قانون بقای جرم (0 پاسخ)
پاسخ به سوال برنامه نویسی (فرترن) (13 پاسخ)
تفاوت سفید و نقره ای (4 پاسخ)
فیزیک مطلق (16 پاسخ)
صخره‌ی مصنوعی مرجانی، محافظی برای گونه‌های زیستی
از جو اورانوس بدانید ...
استراتژی فیسبوک برای حذف صفحات مستهجن
اهمیت صبحانه خوردن در جلوگیری از اضافه وزن
اکنون حرف از سیاره‌ی دهم است!
اهمیت کیفیت محل زندگی بر سلامتی انسان
سهم درختان در آلوده کردن هوا!
نور چرا و چگونه بر خواب تاثیر می‌گذارد؟
مبارزه‌ی روغن زیتون با فراموشی
ستاره‌ی گم شده‌ی نمسیس، خواهر دوقلوی خورشید!
رونمایی از ربات آهنگ‌ساز و نوازنده
درک مکانیک کوانتوم با آزمایشی ساده
سریع‌تر شدن بالا آمدن آب دریاها
بازنویسی شجره‌نامه‌ی فیل
با سرعتی ۵ برابر سرعت نور آشنا شوید.
کشف دو شکل کم دما از آب مایع
درک جدیدی از جاذبه و دافعه‌ی یک نیروی قوی
ویروس آنفلوانزا نیز می‌تواند مفید باشد!
کشف قدیمی‌ترین و بزرگترین هیروگلیف در مصر
فواید حفظ و نگهداری پانداها
به این کهکشان می‌توان گفت «کهکشان مُرده‌»؟
تصاویر فضایی از رانشی بزرگ (0+)