منو

پیشرفت 30 درصدی طرح احداث رصدخانه ملی ایران

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری گفت: طرح رصدخانه ملی ایران به عنوان یکی از طرح‌های کلان فناوری در حال اجرای این معاونت تاکنون 30 درصد پیشرفت داشته است.



به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر غلامحسین رحیمی در پی بازدید از محل‌ احداث سایت و جاده دسترسی رصدخانه ملی ایران با بیان اینکه طرح رصدخانه ملی ایران از جمله پروژه‌های قدیمی است که برای سال‌ها در کشور راکد مانده بود، اظهار کرد: این پروژه به عنوان یکی از طرح‌های کلان ملی فناوری از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مورد حمایت قرار گرفته که تاکنون قسمت‌های مختلفی از آن به اجرا درآمده و پیگیری می‌شود.

وی با اشاره به ساخت رصدخانه ملی ایران در قله «گرکش» در نزدیکی قمصر کاشان از پیشرفت 30 درصدی این پروژه پس از حدود سه سال از آغاز اجرای طرح خبر داد و گفت: تاکنون پارامترهای مختلفی شامل دید، مقدار آب قابل بارش در سطح جو، روشنایی آسمان و مکان نهایی انجام شده است.

رحیمی ادامه داد: تاکنون شش دکل به همراه تجهیزات لازم به منظور اندازه‌گیری پارامترهای ضروری برای تعین بهترین نقطه جهت احداث ساختمان رصدخانه در قله گرکش نصب شده است. همچنین سیستم ارتباطی و ماهواره‌یی در قله به منظور دریافت و مخابره اطلاعات به دفاتر کامو و کاشان و در نهایت ارسال به تهران برای بررسی و تجزیه و تحلیل‌های مورد نیاز برقرار شده است.

وی، نصب دوربین‌های مداربسته در قله گرکش و انجام کنترل محیطی و حفاظتی از طریق کنترل از راه دور را از دیگر اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر در اجرای پروژه عنوان کرد و گفت: احداث ساختمان‌های طرح رصدخانه از بهار سال 1391 آغاز خواهد شد.

رییس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در جریان بازدید هفته گذشته از پروژه، جاده دسترسی خاکی به طول 12 کیلومتر از جاده آسفالت قمصر - روستای کامو به نوک قله به بهره‌برداری رسید، افزود: در بازدیدی که فصل بهار از این مجموعه به عمل آمد دسترسی به وسیله خودروهای سنگین هم امکانپذیر نبود اما در حال حاضر راه برای عبور وسایل نقلیه باز شده است.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه طراحی مفهومی تلسکوپ رصدخانه ملی ایران در حال اتمام است، خاطرنشان کرد: در ماه آینده، اسناد طراحی‌های این تلسکوپ که شامل بیش از 15 سند در زمینه اپتیک، مکانیک، کنترل و نرم افزار و ... است، منتشر خواهد شد.

به گفته رحیمی، طرح کلان ساخت رصدخانه ملی ایران طی 10 سال انجام می‌شود.

گفتنی است، در بازدید از طرح کلان ساخت رصدخانه ملی ایران، استاد رضا منصوری، مجری طرح، دکتر خسروشاهی، مدیر علمی طرح، دکتر محمودی، مشاور معماری طرح و رمضانی، کارشناس طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم حضور داشتند.

منبع: ایسنا