مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

چطور یوگا را در خانه شروع کنیم؟
دوشنبه 18 فروردين 1399
تمرین یوگا یک روش عالی برای کاهش استرس و تحریک تمرکز شماست. خوشبختانه، شما می‌توانید یوگا را در خانه خودتان انجام دهید بدون اینکه تجهیزات گران قیمت زیادی داشته باشید.
ستاره‌ای که «به‌زودی» به ابرنواختر تبدیل می‌شود
دوشنبه 18 فروردين 1399
ستاره‌ی قرمز و عظیم ابط‌الجوزا به انتهای عمر خودش نزدیک شده است و محققین خود را آماده می‌کنند که لحظه‌‌ی مرگ این ستاره و بروز پدیده‌ی ابرنواختر را رصد کنند.
ماندگاری ویروس کرونا در هوا و بر روی سطوح چقدر است؟
دوشنبه 18 فروردين 1399
دانشمندان آمریکایی در یک مطالعه‌ی جدید به آنالیز پایداری این ویروس در هوا و بر روی اجسام مختلف پرداخته‌اند.
در زیر یخچال‌های سرزمین جنوبگان چه خبر است؟
دوشنبه 18 فروردين 1399
بیش از نصف آب آشامیدنی زمین، در سرزمین جنوبگان است. اغلب این آب‌ها در لایه‌های یخی به صورت یخ زده نگهداری می‌شوند.
چگونه کمر باریک داشته باشیم؟
یکشنبه 17 فروردين 1399
کوچک کردن کمر به زمان نیاز دارد، اما با تمرکز و پشتکار می‌توانید این کار را انجام دهید! نه تنها داشتن یک کمر کوچکتر می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند، بلکه باعث می‌شود که فرد سالم‌تری باشید.
آیا ویروس کرونا ساخته‌ی دست بشر باشد؟
یکشنبه 17 فروردين 1399
آنالیز ژنوم کرونا ویروس جدید با نام علمی «SARS-CoV-2» که باعث بروز بیماری کووید-۱۹ می‌شود، نشان داده است که ویروس در آزمایشگاه ساخته نشده و به عبارتی مهندسی نشده است.
ساخت دوربینی بدون فوکوس با لنز تخت
یکشنبه 17 فروردين 1399
تیمی از محققین دانشگاه یوتا با همکاری محققین شرکت اوبلیت اپتیکس، دوربینی ساخته‌اند که نیاز به فوکوس ندارد.
کشف هنرنمایی ۲۲،۵۰۰ ساله با استخوان ماموت
یکشنبه 17 فروردين 1399
تیمی بین‌المللی از باستان‌شناسان به سرپرستی دانشگاه اگزتر، توانسته‌اند بقایای استخوانی ماموت‌ها را در سایت کاستنکی در شرق اروپا کشف کنند.
چگونه در هنگام شیوع ویروس کرونا آرامش خود را حفظ کنیم؟
شنبه 16 فروردين 1399
با شروع ویروس جدید کرونا و اخبارهای آن در نقاط مختلف جهان، بیشتر افراد دچار اضطراب و استرس شده‌اند.
اولین تصویر از سیاهچاله چگونه ساخته شد؟
شنبه 16 فروردين 1399
در آوریل سال ۲۰۱۹، تلسکوپ افق رویداد «EHT» توانست یک تصویر خارق‌العاده از سیاه‌چاله‌ی کلان‌جرم موجود در کهکشان «Messier87» تهیه کند.
یافته‌ای مهم درباره‌ی زمین و منشاء حیات
شنبه 16 فروردين 1399
زمین‌شناسان با آنالیز ایزوتوپ اکسیژن پوسته‌ی اقیانوس‌هایی که اکنون در استرالیا در معرض هوا قرار گرفته‌اند، ثابت کرده‌اند که ۲.۳ میلیارد سال پیش، زمین یک سیاره‌ی آبی بوده است. این کشف اخیر می‌تواند تاثیر مهمی بر روی مطالعات مربوط به منشاء حیات داشته باشد.
چگونه فلزی نرم مثل سرب، مثل فولاد مستحکم شود؟
شنبه 16 فروردين 1399
در شرایط عادی سرب یک فلز نسبتاً نرم است و به راحتی می‌توان آن‌را با ناخن خراش داد. اگر این فلز تحت فشارهای خیلی بالا قرار گیرد، می‌تواند استحکام بیشتری به نسبت فولاد داشته باشد.
تشخیص سریع ویروس کرونا با کمک سیتی‌اسکن
‌پنجشنبه 14 فروردين 1399
متخصصین رادیولوژی در ووهان چین دریافته‌اند که نرخ تشخیص اشتباه کووید-۱۹ با استفاده از سی‌تی‌اسکن سینه بسیار کم و کمتر از ۴ درصد است و می‌توان این روش را روشی استاندارد و سریع برای تشخیص بیماری محسوب کرد و به این ترتیب، مدیریت این بیماری را ساده‌تر کرد.
راز ریش قرمز و موی غیرقرمز برخی مردان چیست؟
‌پنجشنبه 14 فروردين 1399
تعداد موقرمزهای دنیا خیلی کم است و فقط ۱ تا ۲ درصد مردم دنیا را تشکیل می‌دهند. با این حال، احتمال دیدن مردی که ریش قرمز یا قهوه‌ای روشن داشته باشد، ولی موهای سر او این حالت را نداشته باشد باز هم کمتر است.
تکنولوژی نانو، میزان جذب انرژی از خورشید را افرایش می‌دهد
‌پنجشنبه 14 فروردين 1399
همچنان که خورشید در آسمان حرکت می‌کند، گل آفتابگردان خودش را با آن هماهنگ می‌کند تا بیشترین نور را از آن دریافت کند.
چگونه می‌توان تفاوت بین سیارات و ستاره‌ها را متوجه شد؟
‌چهارشنبه 13 فروردين 1399
اگر نمی‌توانید تشخیص دهید که جرم پرنوری که در آسمان می‌بینید، یک ستاره یا سیاره است، پس بهتر است مطلب زیر را بخوانید.
در گذشته هر سال ۳۷۲ روز بوده است
‌چهارشنبه 13 فروردين 1399
سرعت گردش زمین در عصر دایناسورها سریع‌تر از سرعت امروزی آن بوده است. دانشمندان با مطالعه‌ی یک فسیل حلزون باقی‌مانده از عصر کرتاسه، به این نتیجه رسیده‌اند.
قرنطینه‌ی ایتالیا به‌خاطر کرونا، از فضا نیز مشخص است
‌چهارشنبه 13 فروردين 1399
همچنان که کل دنیا درگیر کرونا ویروس جدید است، پاسخ دولت ایتالیا به شیوع این ویروس از بقیه‌ی کشورها شدیدتر و شامل قرنطینه‌ی شهرها و تعطیل کردن کسب و کارها بوده است.
تقویت تمرکز با مصرف آووکادو
‌چهارشنبه 13 فروردين 1399
در برخی از افراد که از چاقی رنج می‌برند، مشکل نداشتن تمرکز نیز وجود دارد. مطالعه‌ای که بر روی یک گروه از این افراد انجام شده، نشان داده است که مصرف روزانه‌ی آووکادو می‌تواند تا حدودی این مشکل را برطرف کند.
چگونه موبایل و کامپیوتر خود را ضدعفونی کنیم؟
دوشنبه 11 فروردين 1399
با اتشار ویروس کرونا در جوامع مختلف در سراسر جهان، متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند که برای تمیز کردن و ضدعفونی کردن سطوحی که اغلب در طول روز لمس می‌شود، دقت ویژه‌ای داشته باشید.
پیوند دستانی مردانه به زنی در هند
دوشنبه 11 فروردين 1399
یک زن جوان در هند در تصادف با اتوبوس، هر دو دستش را از دست داد و از یک مرد با پوست تیره‌تر دو دست به وی پیوند زدند.
تنش‌ حرارتی چیست و تاثیر آن در آینده‌ی زمین چگونه است؟
دوشنبه 11 فروردين 1399
تنش‌های حرارتی، ناشی از گرما و رطوبت بالا هستند. اگر وضعیت گازهای گلخانه‌ای به همین صورت امروزی پیش برود، پیش‌بینی‌ می‌شود که تا سال ۲۱۰۰ حدود ۱.۲ میلیارد نفر روی زمین تحت تاثیر تنش‌های حرارتی قرار بگیرند.
سیاره‌ای که از آسمان آن آهن می‌بارد
دوشنبه 11 فروردين 1399
محققین با استفاده از تلسکوپ VLT، سیاره‌ای را کشف کرده‌اند که حدس می‌زنند از آسمان آن آهن می‌بارد.
۱۰ سوال مهم درباره‌ی ویروس کرونا
یکشنبه 10 فروردين 1399
همچنان که «کووید-۱۹» به گسترش در سراسر دنیا ادامه می‌دهد، اطلاعات جدیدی از آن به‌دست می‌آید.
شناسایی کوچک‌ترین دایناسور جهان در یک کهربا
یکشنبه 10 فروردين 1399
یک پرنده‌ی بسیار کوچک دندان‌دار که ۹۹ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است، در واقع کوچک‌ترین دایناسور شناخته شده از عصر مزوزوئیک است.
باکیفیت‌ترین پانوراما را از سطح مریخ
یکشنبه 10 فروردين 1399
مریخ‌نورد کنجکاوی متعلق به ناسا، توانسته باکیفیت‌ترین پانوراما را از سطح مریخ به زمین مخابره کند. این تصویر زیبا ۱.۸ میلیارد پیکسل از پهنه‌ی مریخ را در بر دارد و ناحیه‌ی «گلن توریدون» را به تصویر کشیده است.
چطور خشکی پوست دست را از بین ببریم؟
شنبه 9 فروردين 1399
اگر به دلیل گسترش بیماری یا از روی وسواس، بیش از حد معمول دست‌های‌تان را می‌شویید، احتمالاً متوجه شده‌اید که پوست دستان شما خشک می‌‌شود.
سیستم ایمنی بدن چگونه کرونا ویروس جدید را هدف قرار می‌دهد؟
شنبه 9 فروردين 1399
دانشمندان آمریکایی با استفاده از داده‌های موجود در مورد کرونا ویروس جدید، به پیش‌بینی نحوه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا پرداخته‌اند.
خانواده‌ی منظومه‌ی‌شمسی شلوغ‌تر شد
شنبه 9 فروردين 1399
ستاره‌شناسان کاتالوگ جدیدی شامل ۳۱۶ جرم فرانپتونی را طی پروژه‌ی جستجو به دنبال انرژی تاریک «DES» منتشر کرده‌اند.
چگونه به بچه‌ها درباره‌ی ویروس کرونا آموزش دهیم؟
‌پنجشنبه 7 فروردين 1399
اکنون که همه با ویروس کرونا درگیر شده‌ایم، احتمالاً نمی‌خواهید فرزندان‌تان در مورد کرونا نگران باشند، اما کنترل آنچه آنها می‌شنوند و می‌بینند کمی دشوار است.
چربی‌سوزی را با قهوه تجربه کنید
‌پنجشنبه 7 فروردين 1399
چربی قهوه‌ای یک بخش مهم از بدن است که نقش اساسی در سوزاندن سریع چربی‌ها و تبدیل آن به انرژی را بر عهده دارد.
چه مقدار پلاستیک در جهان بازیافت می‌شود؟
‌پنجشنبه 7 فروردين 1399
انسان‌ها در حال غرق شدن در پلاستیک هستند. در آمریکا در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۳۵.۴ میلیون تُن پلاستیک تولید شده است.
فضانوردان امریکایی، بالاخره از خاک امریکا راهی فضا می‌شوند
‌چهارشنبه 6 فروردين 1399
طبق اعلام ناسا، این سازمان در اواسط ماه می و با همکاری شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس، دو فضانورد خود را به‌وسیله‌ی کپسول دراگون که سوار بر راکت فالکون‌۹ است، به سمت ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌کند.
پرندگان غول‌پیکری که بر اروپا فرمانروایی کرده‌اند
‌چهارشنبه 6 فروردين 1399
یک پرنده‌ی غول‌پیکر به شکل شترمرغ حدود ۲ میلیون سال پیش زندگی می‌کرده است. این اطلاعات بر اساس استخوان فسیل شده‌ی کشف شده در پنینسولای اوکراین به‌دست آمده است.
چطور از خطر سیل در امان باشیم؟
‌سه شنبه 5 فروردين 1399
سیلاب‌ها می‌توانند به سرعت و با کمی هشدار در بسیاری از نقاط جهان حادثه ایجاد کنند. زنده ماندن از یک سیل، ترکیبی از آماده‌سازی و اقدام مناسب به محض شروع فاجعه است.
آیا در سال ۲۰۱۴ ماده‌ی تاریک به طور اتفاقی کشف شده بود؟
‌سه شنبه 5 فروردين 1399
آیا ما هم اکنون ذرات ماده‌ی تاریک را کشف کرده‌ایم؟ چگونه ممکن است ماده‌ی تاریک از ذراتی به نام «هگزاکوارک» ساخته شده باشد. این ذرات در سال ۲۰۱۴ کشف شده‌اند.
انسان‌های اولیه از چه ابزاری استفاده می‌کرده‌اند؟
دوشنبه 4 فروردين 1399
برخی از ابزار سنگی دارای یک لبه‌ی تیز هستند، در صورتی که ابزارهایی نیز وجود دارند که طراحی دو لبه‌ای دارند.
راهی ساده برای درمان اچ‌آی‌وی
دوشنبه 4 فروردين 1399
افرادی که با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند، معمولاً روزانه یک یا دو عدد قرص مصرف می‌کنند، ولی دانشمندان راهی پیدا کرده‌اند که بتوان تزریق ماهانه را جایگزین مصرف روزانه‌ی قرص کرد.
چطور از تعطیلات‌مان در خانه لذت ببریم؟
یکشنبه 3 فروردين 1399
معمولاً تعطیلات فرصت مناسبی برای رفتن به سفر و دید و بازدید است، اما گاهی به دلایلی همچون نداشتن بودجه برای مسافرت یا شیوع بیماری‌های واگیردار در سراسر کشور مجبوریم که تعطیلات را در خانه سپری کنیم. اکنون که باید تعطیلات را در خانه بگذرانیم پس بهتر است تمام تلاش خودمان را به کار گیریم تا از این تعطیلات بیشترین لذت را ببریم.
کشف مولکول اکسیژن در خارج از کهکشان راه‌شیری
یکشنبه 3 فروردين 1399
ستاره‌شناسان برای اولین بار توانستند اکسیژنِ مولکولی را در کهکشانی خارج از کهکشان راه‌شیری کشف کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 243 244