مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟
‌چهارشنبه 1 آبان 1398
شما به چه چیزی اعتیاد دارید؟ اگر شما با اعتیاد به مواد مخدر، دروغگویی، الکل، رابطه جنسی و یا قمار دست و پنجه نرم می‌زنید، اولین قدم برای رهایی از آن، اعتراف و پذیرفتن اعتیاد است که کار ساده‌ای نیست.
توانایی خارق‌العاده‌ی مبتلایان به اوتیسم
‌چهارشنبه 1 آبان 1398
مبتلایان به اوتیسم، غالباً با پردازش و درک افکار، احساسات و اهداف افراد اطراف خود مشکل دارند. اما به تازگی انجام آزمایشی بزرگ به بررسی مشکلات افراد مبتلا به اوتیسم در پیش‌بینی و پردازش رفتار افراد مختلف پرداختند.
رصد سیاهچاله‌ای در حال بلعیدن ستاره‌ای نوترونی
‌چهارشنبه 1 آبان 1398
دانشمندانی از دانشگاه ملی استرالیا «ANU» می‌گویند که توانسته‌اند برای اولین‌بار سیاهچاله‌ای را که در حال بلعیدن یک ستاره‌ی نوترونی بود رصد نمایند.
زمین‌شناسان معمای عجیب ماچو‌پیچو را حل کردند
‌چهارشنبه 1 آبان 1398
علی‌رغم زیبایی‌های مثال زدنی که «ماچوپیچو» دارد، رفتن به آن‌جا کار چندان راحتی نیست، چرا که در بالای کوه‌های آند قرار دارد.
میکروب‌ها مریخ را قابل سکونت می‌کنند
‌سه شنبه 30 مهر 1398
پروفسور «جوز لوپز» و همکارانش از دانشگاه‌های جنوب‌شرقی و دیویس کالیفرنیا و دانشگاه فدرال ریودوژانیرو، نسخه‌ای جدید از فلسفه و خط‌مشی حفاظت سیاره‌ای علی‌الخصوص در مورد میکروب‌های موجود در فضا ارائه کرده‌اند.
روشی خوشمزه برای لاغر شدن
‌سه شنبه 30 مهر 1398
مصرف آجیل روزانه حتی به مقدار کم و در حدود ۱۴ گرم می‌تواند از بروز افزایش وزن سالانه در زمان بزرگسالی جلوگیری کند و در نتیجه از خطر چاقی بکاهد.
رابطه‌ی عاطفی گربه‌های خانگی با صاحبانشان چگونه است؟
‌سه شنبه 30 مهر 1398
مطالعه‌ای که توسط محققین دانشگاه اورگان انجام شده است، نشان می‌دهد که گربه‌های خانگی نیز با صاحبانشان همان پیوندی را ایجاد می‌کنند که سگ‌ها و بچه‌های انسان با سرپرستان خود برقرار می‌کنند.
چطور از شر جوش سرسیاه خلاص شویم؟
دوشنبه 29 مهر 1398
جوش‌های سرسیاه معمولاً هنگامی رخ می‌دهند که منافذ شما توسط روغن و پوست مرده مسدود شود. این لکه‌های سیاه کثیفی نیستند.
آیا ناهید در گذشته قابل سکونت بوده است؟
دوشنبه 29 مهر 1398
دما و آب‌و‌هوای ناهید به مدت سه میلیارد سال پایدار باقی مانده بوده تا اینکه به یک‌باره یک رخداد مرموز ۸۰ درصد سطح آن‌را تغییر داده است.
نانولیزرها چگونه به درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند؟
دوشنبه 29 مهر 1398
محققین توانسته‌اند نانولیزر کوچکی تولید کنند که می‌تواند درون بافت‌های زنده به انجام فعالیت بپردازد، ولی به بافت آسیب نرساند.
چرا بدن ما به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده است؟
دوشنبه 29 مهر 1398
مصرف بی‌رویه‌ی داروها عواقب جدی دارد؛ تعداد باکتری‌هایی که به داروهای ضدمیکروبی مقاوم هستند در سراسر دنیا افزایش می‌یابد، داروها کارایی خود را از دست می‌دهند و سلامت دام‌ها و انسان‌ها به خطر می‌افتد.
روش درست شستن دست‌‌ها
یکشنبه 28 مهر 1398
دانستن روش‌های درست شستشوی دست برای محافظت از خود و سایر افراد در مقابل میکروب‌ها، مواد شیمیایی و کثیفی‌هایی که در طول روز روی دست شما می‌نشیند، ضروری است.
چرا بچه‌ها به همه چیز توجه می‌کنند؟
یکشنبه 28 مهر 1398
تیمی از محققین یافته‌های غافلگیرکننده‌ای به‌دست آورده‌اند؛ بازیابی مجدد اطلاعات برای بزرگسالان مشکل است، زیرا داده‌هایی که فکر می‌کنند اهمیت ندارند را به خاطر نمی‌سپارند.
اثر کوکائین بر روی مغز چیست؟
یکشنبه 28 مهر 1398
کوکائین می‌تواند اثراتی قوی‌تر از تپش قلب، عرق کردن کف‌دست و تنش‌های عصبی داشته باشد.
گونه‌ای ناشناخته از کوسه‌ها کشف شد!
یکشنبه 28 مهر 1398
تیمی از محققین به سرپرستی زیست‌شناسان موسسه‌ی دریایی NOAA گونه‌ی جدیدی از کوسه‌ها را در خلیج مکزیک کشف کرده‌اند.
چگونه احساس خواب آلودگی را از بین ببریم؟
‌پنجشنبه 25 مهر 1398
احساس خواب‌آلودگی عارضه‌ای است که بدون توجه به شرایط، بسیاری از افراد را درگیر می‌کند.
زنگ خطر برای گرینلند به صدا در آمد!
‌پنجشنبه 25 مهر 1398
یخ‌های گرینلند در حال ذوب شدن هستند. به خاطر موج گرمای ماه جولای میلادی حدود ۲۱۷ میلیارد تُ‍ن از این یخ‌ها آب شده‌اند.
آیا دوران کچل شدن مردان به پایان رسیده است؟
‌پنجشنبه 25 مهر 1398
تنها چند چیز در دنیا وجود دارند که برای مردان از کچل شدن بدتر هستند. روزی می‌رسد که معکوس کردن فرآیند کچلی به راحتی کلاه گذاشتن به سر خواهد بود.
روش تزریقی جدید، برای درمان اچ‌آی‌وی
‌پنجشنبه 25 مهر 1398
محققین طی یک مطالعه‌ی ۷ ساله توانسته‌اند یک نوع تکنولوژی تزریقی توسعه دهند که اثرات طولانی‌مدت داشته باشد و چالش‌های موجود بر سر راه پیشگیری و درمان‌ اچ‌آی‌وی را نیز مرتفع کند.
چطور می‌‌توانیم ‌از روزی که بیمار هستیم لذت‌ ببریم؟
‌چهارشنبه 24 مهر 1398
بیمار بودن می‌تواند شرایط سختی باشد. ممکن است احساس کنید که از روزی که بیمار هستید و مجبورید در خانه بمانید نمی‌توانید استفاده‌ی زیادی ببرید، اما فعالیت‌های اندکی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند که از آن روز بیشترین استفاده را ببرید.
ماده‌ی معدنی جدیدی درون الماس کشف شد
‌چهارشنبه 24 مهر 1398
تیمی از زمین‌شناسان دانشگاه‌های آلبرتا، شمال‌غربی و گلاسکو توانسته‌اند یک ماده‌ی معدنی را درون الماس کشف کنند که در اعماق بسیار زیاد تشکیل می‌شود.
پژوهش‌هایی بر روی جنین ترکیبی انسان و حیوان
‌چهارشنبه 24 مهر 1398
دولت ژاپن تایید کرد که برای اولین بار در این کشور، تحقیقاتی در زمینه‌ی جنین‌های انسان-حیوان انجام شده است.
قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی چه عواقبی دارد؟
‌چهارشنبه 24 مهر 1398
در مطالعه‌ای که توسط محققین دانشگاه کالیفرنیا انجام شده است، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض تابش‌های با دوز پایین ولی به مدت طولانی می‌تواند باعث بروز اختلالات شناختی عصبی در موش‌ها شود؛ این چیزی که در فضا و برای فضانوردان اتفاق می‌افتد.
چطور با کودکان به سفرهای طولانی برویم؟
‌سه شنبه 23 مهر 1398
سفر با کودکان همیشه آسان نیست، بخصوص در پروازهای طولانی یا هر مسافرت طولانی با قطار یا ماشین. با این حال با کمی آماده‌سازی قبل از سفر، می‌توانید سفر خوب و راحتی را با کودکان‌تان داشته باشید.
چگونه درد را در پوست خود احساس می‌کنیم؟
‌سه شنبه 23 مهر 1398
گروهی از دانشمندان موسسه‌ی کارولینسکا، یک اندام جدید را در پوست انسان کشف کرده‌اند که قبلاً ناشناخته بود. این اندام به آسیب‌های مکانیکی دردآور مانند فشار و ضربه حساس است.
روده و مغز باعث پُرخوری و چاقی شما می‌شوند
‌سه شنبه 23 مهر 1398
خوردن بیش از حد بر روی اضافه وزن تاثیر دارد، ولی اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد واضح نیست.
سنتز نوع جدیدی از مولکول کربن
‌سه شنبه 23 مهر 1398
تیمی از محققین دانشگاه آکسفورد و موسسه‌ی تحقیقاتی IBM زوریخ، توانسته‌اند برای اولین بار حلقه‌ای شامل ۱۸ اتم کربن را بسازند.
چطور یک مادر خوب باشیم؟
دوشنبه 22 مهر 1398
تعریف یک مادر خوب بسته به اینکه چه کسی این سوال را می‌پرسد، متفاوت است. مهمترین چیز این است که فرزندان خود را دوست داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که آنها این احساس را می‌فهمند.
قدمت استفاده از ابزار سنگی ۱۰هزار سال جابه‌جا شد!
دوشنبه 22 مهر 1398
مجموعه‌ای از دست‌سازه‌های سنگی در سایت باستان‌شناسی تولبور-۱۶ در شمال کوه‌های خانقای مغولستان کشف شده است که نشان می‌دهد هوموساپین‌های مدرن حدود ۴۵،۰۰۰ سال پیش از اوراسیا عبور کرده‌اند؛ ۱۰،۰۰۰ سال قبل‌تر از چیزی که تا کنون تصور می‌شد.
ستاره‌ها در کجای جهان اولیه متولد شدند؟
دوشنبه 22 مهر 1398
گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از ترکیب داده‌های تلسکوپ‌های مختلف زمینی و فضایی، ۳۹ کهکشان را در فاصله‌ی ۱۱.۵ میلیارد سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که محل شکل‌گیری ستاره‌ها هستند.
چرا زنان باردار نباید الکل مصرف کنند؟
دوشنبه 22 مهر 1398
دانشمندان تغییراتی را در دو ژن زنانی که در زمان بارداری مصرف متوسط تا بالای الکل داشته‌اند و همچنین ژن‌های کودکانی که در رحم این زنان در معرض این مقدار الکل قرار داشته‌اند، مشاهده کرده‌اند.
چطور به طور طبیعی جای جوش را از بین ببریم؟
یکشنبه 21 مهر 1398
آکنه و جوش می‌تواند یک وضعیت پوستی دردناک و غیرقابل تحمل باشد و زخم‌هایی که از آن به جا می‌ماند، می‌تواند زیبایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
کشف بقایای پنگوئن غول‌پیکر باستانی در نیوزلند
یکشنبه 21 مهر 1398
استخوان‌های فسیل‌شده‌ی یک گونه از پنگوئن‌های بزرگ که در عصر پالئوسن، بین ۶۶ تا ۵۶ میلیون سال پیش، در نیوزلند زندگی می‌کرده کشف شده است.
چگونه می‌توان ماه را از خورشید درخشان‌تر دید؟
یکشنبه 21 مهر 1398
اگر چشم‌های ما می‌توانست پرتوهای پُرانرژی گاما را ببیند، آن‌وقت می‌توانست ماه را نورانی‌تر از خورشید ببیند.
معجونی که شما را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند
یکشنبه 21 مهر 1398
مصرف غذاهای غنی از فلاوونوئیدها مانند سیب و چای از شما در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.
چطور خجالتی و کم‌رو نباشیم؟
شنبه 20 مهر 1398
غلبه بر کم‌رویی و خجالت یک کار ساده نیست که به راحتی بتوانید از‍‍ پس آن بر بیایید. ممکن است مجبور شوید که بارها و بارها این کار را تکرار کنید تا بر خجالت‌تان غلبه کنید.
کشف گونه‌ی جدید درخت در ارتفاعات تانزانیا
شنبه 20 مهر 1398
گروهی بین‌المللی از محققین گیاه‌شناسی، گونه‌ی جدید از درخت‌ها که در جنگل‌های کوه‌های اوسامبارای تانزانیا رشد می‌کنند را کشف کرده است.
ساخت سلولی مصنوعی که حس دارد
شنبه 20 مهر 1398
گروهی از دانشمندان در کالج سلطنتی لندن ریزماشین‌هایی ساخته‌اند که حس دارند و به سیگنال‌های شیمیایی بیرونی واکنش نشان می‌دهند.
مشاهده‌ی دقیق مرغ دریایی کیهانی
شنبه 20 مهر 1398
تلسکوپ VLT یک تلسکوپ بزرگ است که در رصدخانه‌ی پارانال قرار دارد و اکنون توانسته است تصویر شفافی از سحابی مرغ دریایی ارائه کند. این سحابی در فاصله‌ی مرزی بین صورت‌فلکی سگ بزرگ و تک‌شاخ و در فاصله‌ی ۳،۷۰۰ سال نوری از ما قرار دارد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل و سه
‌پنجشنبه 18 مهر 1398
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 232 233
مشاوره رایگان تحصیلی
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (27 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (18 پاسخ)
کاربرد پلاسما بین دو میدان الکتریکی (0 پاسخ)
درخواست پیشنهادات شما در مورد بدست آوردن مقدار زیادی الکترون (2 پاسخ)
بازتاب نور و طیف رادیویی (1 پاسخ)
با بازگشت به گذشته اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مردود می شود (7 پاسخ)
تفاوت جریان فوکو و ادی (2 پاسخ)
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
چگونه اعتیاد را ترک کنیم؟
توانایی خارق‌العاده‌ی مبتلایان به اوتیسم
رصد سیاهچاله‌ای در حال بلعیدن ستاره‌ای نوترونی
زمین‌شناسان معمای عجیب ماچو‌پیچو را حل کردند
میکروب‌ها مریخ را قابل سکونت می‌کنند
روشی خوشمزه برای لاغر شدن
رابطه‌ی عاطفی گربه‌های خانگی با صاحبانشان چگونه است؟
چطور از شر جوش سرسیاه خلاص شویم؟
آیا ناهید در گذشته قابل سکونت بوده است؟
نانولیزرها چگونه به درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند؟
چرا بدن ما به آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شده است؟
روش درست شستن دست‌‌ها
چرا بچه‌ها به همه چیز توجه می‌کنند؟
اثر کوکائین بر روی مغز چیست؟
گونه‌ای ناشناخته از کوسه‌ها کشف شد!
چگونه احساس خواب آلودگی را از بین ببریم؟
زنگ خطر برای گرینلند به صدا در آمد!
آیا دوران کچل شدن مردان به پایان رسیده است؟
روش تزریقی جدید، برای درمان اچ‌آی‌وی
چطور می‌‌توانیم ‌از روزی که بیمار هستیم لذت‌ ببریم؟
ماده‌ی معدنی جدیدی درون الماس کشف شد
پژوهش‌هایی بر روی جنین ترکیبی انسان و حیوان
قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی چه عواقبی دارد؟
چطور با کودکان به سفرهای طولانی برویم؟
چگونه درد را در پوست خود احساس می‌کنیم؟
روده و مغز باعث پُرخوری و چاقی شما می‌شوند
سنتز نوع جدیدی از مولکول کربن
چطور یک مادر خوب باشیم؟
قدمت استفاده از ابزار سنگی ۱۰هزار سال جابه‌جا شد!
ستاره‌ها در کجای جهان اولیه متولد شدند؟
چگونه برای دیگران جذاب باشیم؟ (0+)