مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

یافته‌های برجسته‌ی تکنولوژی و فناوری‌اطلاعات، در سال ۱۳۹۷
شنبه 3 فروردين 1398
در این دنیا، هر چیزی از حرکت بایستد یا حرکتش کند شود، امکان ندارد حرکت رو به‌جلوی تکنولوژی کند یا متوقف شود. پیشرفت‌های تکنولوزی روز به روز در حال سریع‌تر شدن و ارائه‌ی دستاوردهای جدید است.
یافته‌های برجسته‌ی پزشکی و سلامت، در سال ۱۳۹۷
شنبه 3 فروردين 1398
در سالی که گذشت، اکتشافات، راه‌حل‌ها و درمان‌های جدید زیادی برای بیماری‌ها و مشکلات سلامت انسان روی داده است که در این مطلب سعی داریم به برجسته‌ترین آن‌ها اشاره کنیم.
خوردن قارچ‌های جادویی شما را خلاق‌تر می‌کند!
‌سه شنبه 28 اسفند 1397
به گفته‌ی یک پژوهش جدید، مصرف نوع خاصی از قارچ بنام «قارچ جادویی» (یا توهم‌زا) می‌تواند تغییرات مثبتی را در ذهن شما ایجاد کند که هربار تا یک هفته باقی می‌ماند. البته خوشبختانه اثرهای حاد و روان‌گردان این قارچِ پرشیطنت پس از چند ساعت از بین می‌رود و جای خودش را به اثرهای ملایم‌تر و حتی شاید مفید می‌دهد.
یادگیری این ترفند جالب ریاضی را از دست ندهید!
‌سه شنبه 28 اسفند 1397
به تازگی یک ترفند کاربردی ریاضی در سراسر اینترنت پخش شده است و بسیاری از مردم را به این فکر انداخته که چرا این حقه را در مدرسه‌ها آموزش نمی‌دهند؟
آیا جدول زمانی فرگشت را باید از نو نوشت؟
‌سه شنبه 28 اسفند 1397
مهم‌ترین رویداد تاریخی در زمینه‌ی زندگی بر روی زمین، «انفجار کامبرین» در نظر گرفته می‌شود. از حدود ۵۴۱ تا ۵۱۶ میلیون سال پیش بود که زندگی شروع به گوناگونی و پخش کرد و در انتهای این عصر، تمامی شاخه‌های اصلی گونه‌های جانوری شکل گرفتند.
شواهدی از اجرام جدید در کمربند کویپر!
دوشنبه 27 اسفند 1397
کمربند کویپر منطقه‌‌ای وسیع از باقیمانده‌های در حال چرخش است که در حاشیه‌ی منظومه‌ی‌شمسی قرار دارد. در حالی که این کمربند، خانه‌ی بسیاری از اجرام بزرگ همانند سیارات کوتوله‌، نظیر پلوتو است؛ لکن در مورد نحوه‌ی توزیع اجرام کمربند کویپر که «KBOs» نام دارند و قطری کمتر از ۱۰۰ کیلومتر دارند و خرده‌های باقیمانده از تشکیل خورشید به حساب می‌آیند، اطلاعات اندکی در دسترس است.
پایان زندگی ستاره‌های غول‌پیکر
دوشنبه 27 اسفند 1397
محققان ۱۴ موسسه‌ی علمی اروپایی، از جملهIAC ، تعامل دوتایی جدیدی را شناسایی کردند که تا کنون توسط جامعه‌ی علمی مورد توجه قرار نگرفته بود. در واقع تحقیق جدید توضیح جایگزینی را برای مقدار بالای از دست رفتن توده‌هایی که تصور می‌شد پایان زندگی ستاره‌های غول‌پیکر را نشان می‌دهند، ارائه می‌کند.
چرا برخی از سال‌ها، دمای زمین بیشتر می‌شود؟
دوشنبه 27 اسفند 1397
اندازه‌گیری دمای سطح زمین در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که این سال چهارمین سال گرم زمین از سال ۱۸۸۰ تا کنون بوده است. دمای این سال حدود ۰.۸۳ درجه از میانگین سال‌های ۱۹۵۱ تا ۱۹۸۰ گرم‌تر بوده است. سال ۲۰۱۸ پس از سال‌های ۲۰۱۶، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۵ در این رتبه قرار گرفته است. پنج سال گذشته در مجموع گرم‌ترین سال‌های دوران ثبت دما در دنیا بوده است.
عواقب کم بودن فشار باد تایر اتومبیل
یکشنبه 26 اسفند 1397
خودروهای امروزی از سامانه‌ی مانیتور کردن فشار باد تایر یا به‌اختصار «TPMS» بهره می‌برند که در صورت کم شدن فشار باد تایر به‌صورت یک هشدار تصویری یا هشدار نوشتاری به راننده اخطار می‌دهد.
تصویری از جرم سرگردان میان‌کهکشانی!
یکشنبه 26 اسفند 1397
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، خوشه‌ی کروی عظیم و نورانی NGC2419 را مشاهده کرده‌اند که «جرم سرگردان میان‌کهکشانی» نیز نامیده می‌شود. خوشه‌های کروی به شدت متراکم هستند و از صدها هزار یا حتی میلیون‌ها ستاره تشکیل شده‌اند.
آیا هوش‌مصنوعی به خودآگاهی خواهد رسید؟
یکشنبه 26 اسفند 1397
منتظر چیزی باشید که احتمالاً پیشرفتی پیشگامانه به‌حساب خواهد آمد؛ دستگاهی که دارای خودآگاهی است و در مورد محیط اطراف خودش هم آگاهی دارد و می‌تواند حجم زیادی از اطلاعات را در مدت زمان کمی پردازش کند و می‌تواند به ماموریت‌های خطرناک در فضا یا جنگ‌ها فرستاده شود.
دوقلوهای نیمه‌همسان چگونه به‌وجود می‌آیند؟
یکشنبه 26 اسفند 1397
یک دختر و پسر تازه متولدشده‌ی استرالیایی، به‌عنوان دومین دوقلوی نیمه‌همسان در دنیا شناخته شده‌اند. آن‌ها اولین دوقلویی هستند که در طول دوره‌ی بارداری به‌عنوان دوقلوهای نیمه‌همسان شناسایی شده‌اند.
دندانی که درون بینی رشد کرده است!
شنبه 25 اسفند 1397
مردی که به مدت ۲ سال از گرفتگی بینی و نشانه‌های شبیه به سرماخوردگی رنج می‌برد، متوجه شد که دلیل مشکل او چیزی بسیار نادر است؛ یک دندان اضافه در حفره‌ی بینی.
ساخت اتم‌های ضدماده در آزمایشگاه
شنبه 25 اسفند 1397
گروه محققین در مرکز علمی سرن سوئیس، راهی جدید برای تولید اتم‌های پوزیترونیوم پایدار پیدا کردند.
آیا فضاپیمای اسرائیلی با موفقیت به سطح ماه خواهد رسید؟!
شنبه 25 اسفند 1397
بعد از اینکه مشکلاتی در خصوص سیستم هدایت در ماه‌نشین اسرائیلی پیدا شد، این بار این فرودگرِ ماه، بعد از اولین مانور خود، با مشکل جدی دیگری مواجه شده است؛ مهندسان سازمان فضایی اسرائیل «SpaceIL» متوجه شدند که کامپیوتر این فرودگر به‌طور غیرمنتظره‌ای ریبوت شده است.
راز هم‌ترازی اهرام مصر فاش شد!
شنبه 25 اسفند 1397
قرن‌ها است که اهرام جیزه در مصر، محققان را سردرگم کرده است؛ نه تنها به خاطر حفره‌های مرموز و اتاق‌های پنهان آن، بلکه به این دلیل که مصریان باستان دقیقاً چگونه چنین ساختارهای باشکوهی را بدون تکنولوژی مدرن ساخته‌اند.
شباهت جالب نئاندرتال‌ها با انسان‌های امروزی
‌پنجشنبه 23 اسفند 1397
معمولاً تصور دانشمندان بر این است که انسان‌های نئاندرتال دارای کمری راست‌قامت‌تر از انسان‌های مدرن و وضعیت ایستادن ضعیفی بوده‌اند. با این حال انسان‌های ماقبل تاریخ، بیشتر از چیزی که تصور می‌شود به انسان‌های کنونی شبیه بوده‌اند.
اندازه‌گیری چگالی ماده‌ی تاریک در جهان
‌پنجشنبه 23 اسفند 1397
طی مطالعه‌ای جدید، ستاره‌شناسان دریافتند که چگالی مرکز ماده‌ی تاریک، بیشتر از چگالی مناطق دورتر از مرکز آن است.
به تماشای واضح‌ترین عکس از اولتیما تولی بنشینید
‌پنجشنبه 23 اسفند 1397
کاوشگر «افق‌های نو» متعلق به ناسا، شفاف‌ترین عکس از «اولتیما تولی» را به زمین ارسال کرده است؛ این عکس در طول عبور تاریخی این فضاپیما از کمربند کویپر در یکم ژانویه‌ی ۲۰۱۹ گرفته شده است.
به کمک نانوتکنولوژی، دید انسان افزایش خواهد یافت
‌پنجشنبه 23 اسفند 1397
موش‌هایی که دید آن‌ها به کمک نانوتکنولوژی افزایش یافته است، می‌توانند نور مادون قرمز را نیز مانند نور مرئی ببینند.
مسابقه‌ی علمی هفتگی شماره‌ی ۱۸
‌چهارشنبه 22 اسفند 1397
تاثیر تغییرات آب و هوایی بر زندگی ماهی‌گیران!
‌چهارشنبه 22 اسفند 1397
ماهی منبع حیاتی پروتئین برای نصف مردم جهان است. بالغ بر ۵۶ میلیون نفر در سراسر دنیا در صنعت ماهی‌گیری اشتغال دارند.
چرا باید فرض کنیم حیوانات خودآگاهی دارند؟
‌چهارشنبه 22 اسفند 1397
دانشمندان در حال بررسی این مساله هستند که شاید اکثر حیوانات از خودآگاهی برخوردار باشند. شاید برخی معتقد هستند فقط انسان می‌تواند با بهره‌گیری از مغز پیشرفته‌اش خودآگاهی داشته باشد.
گوش دادن به موسیقی خلاقیت را نابود می‌کند!
‌چهارشنبه 22 اسفند 1397
عموم مردم بر این عقیده هستند که موسیقی باعث افزایش خلاقیت می‌شود، ولی این باور اکنون توسط محققین با چالش مواجه شده است.
تلسکوپ گانیمد آغاز به‌کار کرد
‌چهارشنبه 22 اسفند 1397
گانیمد، یکی از چهار تلسکوپ رباتیک در جدیدترین رصدخانه‌ی «SPECULOOS»، شکارچی سیاره‌های فراخورشیدی، اولین عکسِ مهندسی شده و درجه‌بندی شده‌اش را گرفته است؛ این فرآیند «اولین نور» نامیده می‌شود.
سلول‌های چربی سفید، ساعت درونی خودشان را دارند
‌سه شنبه 21 اسفند 1397
بر اساس مطالعه‌ی جدیدی در دانشگاه سوری انگلیس، سلول‌های چربی سفید یا همان بافت چربی سفید در بدن انسان نشان‌دهنده‌ی آهنگ‌های شبانه‌روزی هستند که کارکردهای سوخت و ساز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وزن کهکشان راه‌شیری چقدر است؟
‌سه شنبه 21 اسفند 1397
طبق تخمین‌هایی که تا کنون دانشمندان زده‌اند، کهکشان راه‌شیری دارای ۲۰۰ میلیارد ستاره است. ولی جرم موجود در کهکشان فقط ستاره‌ها نیستند، بلکه بخش عمده‌ای از جرم آن مربوط به ماده‌ی تاریک است.
ساخت ماده‌ی بیولوژیکی جدید در ابعاد میکروبی!
‌سه شنبه 21 اسفند 1397
لاکهید مارتین کارخانجات کوچکی هستند که به توسعه‌ی نسل جدیدی از مواد فوق پیشرفته می‌پردازند. هدف از این کار که بر اساس یک قرارداد ۱۰ میلیون دلاری پنج‌ساله انجام شده، خودآموزی نانوساختارها برای تولید مواد قابل تنظیم است.
فرزند بیشتر روند پیری را کندتر می‌کند!
‌سه شنبه 21 اسفند 1397
دانشمندان طی مطالعه‌ی جدیدی که توسط محققین دانشگاه سیمون فریزر انجام شده، دریافته‌اند تعداد فرزندانی که یک زن به‌دنیا می‌آورد، بر روی نرخ پیر شدن جسم وی موثر است.
کشف قدیمی‌ترین کوتوله‌ی سفید در کیهان
دوشنبه 20 اسفند 1397
کوتوله‌ی سفید تازه کشف‌شده که «LSPM J0207+3331» نام دارد، در فاصله‌ی تقریباً ۱۴۵ سال نوری از ما و در صورت فلکی جدی قرار دارد.
تاثیر مهندسی سلول‌ها بر درمان سرطان
دوشنبه 20 اسفند 1397
محققین دانشگاه ییل، راهی جدید برای مهندسی موثر سلول‌های ایمنی بدن، پیدا کرده‌اند. با داشتن این قابلیت می‌توان به درمان سرطان و دیگر بیماری‌ها امیدوارتر بود.
بی‌ام‌و سری۳ جدید، سربلند در اولین آزمایش بین‌المللی
دوشنبه 20 اسفند 1397
نام سری۳ همواره با لذت رانندگی و رفتارهای اسپرت، اجین شده است و همگان بیش از طراحی به مشخصات اسپرت آن توجه می‌کنند. بی‌ام‌و سری۳ جدید با کد اتاق «G20» به تازگی در کشور پرتغال در اختیار اصحاب رسانه قرار گرفت تا اولین تجربه‌ی رانندگی با این محصول جدید را داشته باشند.
چرا کودکان باید خواب کافی داشته باشند؟
دوشنبه 20 اسفند 1397
اغلب کودکان کمتر از زمان توصیه‌شده‌ی ۸ تا ۱۰ ساعته می‌خوابند. با این حال، خوابیدن کمتر در شب و جبران کردن آن به‌صورت چرت روزانه نیز تاثیرات مثبت خواب را دارد.
دانلود فصل پنجم از کتاب «ستارگان، زمین و زندگی»
فصل ۵ از کتاب الکترونیک «ستارگان، زمین و زندگی» نوشته دکتر علی‌افضل صمدی
میکروفسیل قورباغه‌ای صدها میلیون ساله!
یکشنبه 19 اسفند 1397
دیرین‌شناسان در آریزونا، فسیل‌هایی یافته‌اند که تصور می‌شود قدیمی‌ترین خویشاوند قورباغه‌ها در آمریکای شمالی باشد. این میکروفسیل‌ها متعلق به بازمانده‌های استوایی گروه «سالنتیان» محسوب می‌شوند.
چرا شکل کهکشان‌ها اینگونه است؟
یکشنبه 19 اسفند 1397
دانشمندان کشف کرده‌اند که مواد تاریک می‌تواند با یکدیگر برخورد کرده و پراکنده شوند. نظریه‌ی این دانشمندان ژاپنی، آلمانی و استرالیایی، می‌تواند به توضیح دلیل شکل خاص کهکشان‌ها کمک کند.
مصرف گردو می‌تواند خطر افسردگی را کاهش دهد
یکشنبه 19 اسفند 1397
در مطالعه‌ای اپیدمیولوژیک با استفاده از داده‌های مطالعات تغذیه و سلامت ملی «NHANES» مربوط به مصرف گردو و افسردگی، گروهی از دانشمندان در دانشگاه کالیفرنیا، دریافتند که نمرات افسردگی برای مصرف‌کنندگان گردو ۲۶درصد کمتر و برای مصرف‌کنندگان آجیل‌های دیگر ۸درصد کمتر از غیرمصرف‌کنندگان بود.
پنتاگون قفل گوشی‌های هوشمند را ارتقا می‌دهد
یکشنبه 19 اسفند 1397
ارتش آمریکا، در حال توسعه‌ی یک فناوری است که با استفاده از حسگرهای درونی گوشی‌های هوشمند، الگوی راه رفتن یا بازخوردهای زیستی جزئی دیگری از شما را شناسایی می‌کند.
سهم طبیعت در انتشار گازهای گلخانه‌ای چقدر است؟
شنبه 18 اسفند 1397
بر اساس مطالعه‌ی جدیدی بیان شده است که رودخانه‌ها و آب‌های جاری روی سطح زمین، ۱۰ برابر بیشتر از چیزی که تا کنون تصور می‌شد، متان به جو رها می‌کنند. اثر گلخانه‌ای متان از دی‌اکسیدکربن بیشتر است.
هواپیمای ویرجین گالاکتیک، اولین مسافر زن را به فضا برد
شنبه 18 اسفند 1397
هواپیمای فضایی «VSS Unity» شرکت ویرجین گالاکتیک، در ۲۲ فوریه‌ی ۲۰۱۹ در پنجمین پرواز آزمایشی‌اش برای بار دوم مرز فضا را رد کرد.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 216 217