مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

چرا نباید در طبیعت ته‌سیگار انداخت؟
‌پنجشنبه 28 شهريور 1398
فیلتر اکثر سیگارها حاوی ماده‌ای به نام «فیبر استات سلولز» است که نوعی پلاستیک زیستی محسوب می‌شود.
اولین سلول‌ها در دنیا چگونه شکل گرفتند؟
‌پنجشنبه 28 شهريور 1398
حیات بر روی زمین به حدود ۴ میلیارد سال پیش برمی‌گردد. در آن زمان اولین سلول‌ها درون مخلوط پیچیده‌ای از ترکیبات شیمیایی غنی از کربن تولید شده‌اند.
آیا این سیارک زمین را نابود می‌کند؟
‌پنجشنبه 28 شهريور 1398
رصدهای انجام شده از سیارک «2006 QV89» دارای نتایج مهمی بوده است؛ این رصدها نه تنها از نظر علمی مهم هستند، بلکه از نظر ایمنی زمین نیز از اهمیت بالایی برخوردارند.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
چگونه وقت‌تان را مدیریت کنید؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
مدیریت زمان یک مهارت مهم است که می‌توان آن را کسب نمود. این مهارت به شما کمک می‌کند که بیشترین استفاده را از روزتان داشته باشید و در محیط کار و تحصیل موفق‌تر عمل کنید.
چرا ما پیر می‌شویم؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
تحقیقات جدیدی که در دانشگاه USC انجام شده است، می‌تواند کلیدی برای درک فرآیند پیری سلول‌ها باشد.
جهان ما چگونه آغاز شده است؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
ستاره‌ی «SMSS J160540.18-144323.1» در هاله‌ی نورانی کهکشان راه‌شیری قرار دارد و از لحاظ موجودیِ فلز، بسیار فقیر است.
ایروبیک چطور بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد؟
‌چهارشنبه 27 شهريور 1398
گروهی از محققین دانشگاه لووا دریافته‌اند که یک جلسه تمرین ایروبیک می‌تواند عملکردهای شناختی و حافظه‌ی کاری را در افراد بزرگسال تقویت کند.
چگونه افسردگی را بشناسیم و با آن مقابله کنیم؟
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
شاید گمان کنید که دچار نوعی افسردگی شده‌اید و دنیا برای شما به پایان رسیده است؛ اما تنها این شما نیستید که چنین احساس دردناکی دارید.
شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های کوتوله
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
تلسکوپ فضایی هابل توانسته است تصویری جدید از کهکشان کوتوله‌ی نامنظم «UGC685» به زمین ارسال کند.
تاثیرات مثبت و منفی اجتماعی الکل بر روی انسان
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
نوشیدن بیش از حد مشروبات الکلی عوارض فراوانی مانند سردرد، بی‌خوابی و فراموشی را در پی دارد، ولی می‌توان گفت که پس از چند ساعت حافظه به جای اول خود برمی‌گردد.
پیریِ رگ‌ها در سالمندی چه بلایی بر سر مغز ما می‌آورد؟
‌سه شنبه 26 شهريور 1398
این یک حقیقت است که حافظه‌ی انسان با افزایش سن تخریب می‌شود، این چیزی است که تمام افراد دیر یا زود آن را تجربه می‌کنند، حتی اگر هرگز به بیماری آلزایمر مبتلا نشوند.
چطور درد دندان را تسکین دهیم؟
دوشنبه 25 شهريور 1398
دندان‌درد زمانی رخ می‌دهد که قسمت مرکزی حساس دندان بنام پالپ، ملتهب شود. این اتفاق به دلایل مختلف ممکن است رخ دهد: ایجاد حفره، ضربه به دندان یا عفونت لثه. برای اینکه بدانید دندان‌درد خود را چگونه درمان کنید یا برای دانستن زمان مراجعه به دندانپزشک، مطلب زیر را بخوانید.
ساخت مایعی با خاصیت مغناطیسی
دوشنبه 25 شهريور 1398
گروهی بین‌المللی از محققین به رهبری آزمایشگاه «مکلی لورنس» در برکلی با استفاده از یک پرینتر سه‌بعدی بهینه‌سازی شده، ماده‌ی جدیدی ساخته‌اند که هم مایع است و هم خاصیت مغناطیسی دارد.
مغز بزرگ یا شکم بزرگ؟
دوشنبه 25 شهريور 1398
مغز بزرگ دارای فواید بسیاری برای حیوانات است؛ این حیوانات رفتارهای انعطاف‌پذیرتری در برابر تغییرات محیطی ناخواسته و متناوب دارند.
هوش‌مصنوعی چگونه پیشرفت می‌کند؟
دوشنبه 25 شهريور 1398
هوش‌مصنوعی در برخورد دهنده‌ی هادرونی بزرگ می‌تواند دقت تجزیه و تحلیل داده را افزایش دهد. همچنین، زمینه برای بهبود اندازه‌گیری ویژگی‌های فیزیک فراهم آمده و درها به روی اکتشافات جدید گشوده می‌شود.
چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟
یکشنبه 24 شهريور 1398
همه‌ی ما ترس را تجربه کرده‌ایم؛ ترس در حقیقت واکنش هشدارگونه‌ای به موقعیت‌هایی است که خطری ما را تهدید می‌کند و در واقع برای حفظ امنیت ما ضروری به‌نظر می‌رسد.
میکروب‌ها چگونه انرژی لازم برای رشد خود را تولید می‌کنند؟
یکشنبه 24 شهريور 1398
سلول‌ها چگونه انرژی تولید می‌کنند و چگونه از آن استفاده می‌کنند؟ شاید پاسخ به این سوال آسان به نظر برسد، ولی این‌طور نیست.
کاوش در جمعیت ستاره‌های کهکشان راه‌شیری
یکشنبه 24 شهريور 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های فضاپیمای گایا، خوشه‌ها، وابستگان و دسته‌ای از ستاره‌های همراه که حدود ۳،۳۰۰ سال نوری از ما فاصله دارند را شناسایی کرده‌اند.
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل
یکشنبه 24 شهريور 1398
گروهی تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور «نیکولای پتروفسکی» از دانشگاه فلیندرز، آزمایش‌هایی بالینی انجام داده‌اند و توانسته‌اند واکسنی برای برطرف کردن خطر واکنش آلرژیک به نیش زنبور عسل اروپایی طراحی کنند.
چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
شنبه 23 شهريور 1398
نداشتن یک خواب راحت باعث می‌شود که دچار مشکلات جسمی و روحی شوید. خواب خوب برای داشتن یک زندگی شاد و سالم بسیار حیاتی است.
رفتاری که عمر شما را زیاد می‌کند
شنبه 23 شهريور 1398
بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً در آکادمی ملی علوم آمریکا به چاپ رسیده است، افرادی که خوش‌بین هستند، بیشتر عمر می‌کنند.
کشف سیاره‌ای با مداری غیرعادی
شنبه 23 شهريور 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های چندین تلسکوپ زمینی دریافتند که ستاره‌ی نزدیک ما به نام «HR 5183» دارای سیاره‌ای عظیم است که طول دوره‌ی گردش مداری آن بین ۴۵ تا ۱۰۰ سال است.
تشابه عجیب دایناسوری منقرض شده با پرنده‌ای امروزی
شنبه 23 شهريور 1398
مطالعه‌ی جدیدی که توسط محققین دانشگاه اوپسالا انجام شده است، نشان می‌دهد که پتروسار‌ها دارای رژیم غذایی مشابه فلامینگوهای شیلیایی بوده‌اند.
احتمالاً کودکان در رحم مادر به اوتیسم مبتلا می‌شوند!
‌پنجشنبه 21 شهريور 1398
دانشمندان رابطه‌ای بین قرار گرفتن در معرض سطوح بالایی از هورمون استروژن در رحم و احتمال بروز اوتیسم پیدا کرده‌اند.
آثاری هنری متعلق به ۱۱۵،۰۰۰ سال پیش
‌پنجشنبه 21 شهريور 1398
باستان‌شناسانی که در حال حفاری در یک سایت باستان‌شناسی در چین بوده‌اند دو تکه استخوان حکاکی شده پیدا کرده‌اند که تاریخ آن‌ها به ۱۱۵،۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد.
توده‌ای عجیب در معده‌ی دختر هندی
‌پنجشنبه 21 شهريور 1398
این دختر مبتلا به «سندروم راپونزل» است. سندروم راپونزل بیماری بسیار نادری است. بر اساس اخبار رسیده، از معده‌ی دختر نوجوانی در هند که مخفیانه موهای خود را می‌خورد، توده‌ی مویی بزرگی خارج شد.
چگونه از گزش حشرات جلوگیری کنیم و جای نیش آن‌ها را درمان کنیم؟
‌پنجشنبه 21 شهريور 1398
یکی از اتفاقات ناخوشایند در فصل تابستان، به‌خصوص در مناطق گرمسیری وجود حشراتی است که انسان را نیش می‌زنند و جای نیش آن‌ها تا مدتی با خارش و سوزش‌های خفیف یا شدید همراه است و پس از آن جای نیش حشره می‌تواند آزاردهنده باشد.
چگونه با بی‌اشتهایی مقابله کنیم؟
‌چهارشنبه 20 شهريور 1398
بی‌اشتهایی یک بیماری جدی و خطرناک در زندگی است که ممکن است به دلایل مختلف روانی، فرهنگی و جسمی، فرد را در معرض بسیار از مشکلات و حتی مرگ قرار دهد.
بزرگترین مشکل انسان‌ها در مریخ حل شد
‌چهارشنبه 20 شهريور 1398
در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شده، مشخص شده است که دوز روزانه‌ی متوسط از «رزوراترول» می‌تواند عملکردهای ماهیچه‌ها را حفظ کرده و از ضعف ماهیچه‌ها که در اثر قرار گرفتن در معرض گرانش شبیه‌سازی شده‌ی مریخ، معادل ۰.۴g، ایجاد می‌شود جلوگیری کند.
الگوی نسل بعدی هوش‌مصنوعی چیست؟
‌چهارشنبه 20 شهريور 1398
دانشمند علوم عصبی «آنتونی زادور» نشان می‌دهد که فرگشت و مغز حیوانات چگونه می‌تواند منبع الهام ارزشمندی برای یادگیری ماشینی باشد؛ به ویژه نقش آن در کمک به هوش‌مصنوعی برای برطرف‌سازی برخی از چالش‌برانگیزترین مسائل قابل توجه است.
آیا خوردن آب‌معدنی مضر است؟ شایعه یا واقعیت؟!
‌چهارشنبه 20 شهريور 1398
مدتی طول کشید تا متوجه شویم، اما اکنون واضح است که آلودگی پلاستیکی در همه جا وجود دارد؛ در هوایی که نفس می‌کشیم، در غذایی که می‌خوریم و در آبی که می‌نوشیم.
چرا این ‌روزها آسمان غروب صورتی‌رنگ دیده می‌شود؟
دوشنبه 18 شهريور 1398
«باب کینگ» در سایت اینترنتی SkyAndTelescope این‌چنین شرح می‌دهد: «چند روز پیش حدود ۱۵ دقیقه پس از غروب خورشید، متوجه درخشش ارغوانی-صورتی بودن نواحی غربی آسمان شدم که مدت‌ها بود این رنگ را در آسمان ندیده بودم.
‌‌‌چگونه‌ می توان از ریزش مو جلوگیری کرد؟
یکشنبه 17 شهريور 1398
ریزش مو می‌تواند ‌‌‌‌‌‌‌‌‌دلا‌‌‌یل ‌‌‌‌بالقوه‌‌‌ی زیادی داشته باشد، دلایلی همچون رژیم غذایی، کمبود مواد معدنی، داروها، استرس شدید یا بیماری، آلودگی و ژنتیک.
تغییرات آب و هوایی با آینده‌ی بشر چه خواهد کرد؟
یکشنبه 17 شهريور 1398
حملات خشکسالی متعددی بین قرن‌های نهم تا پانزدهم در جنوب‌غربی ایالات متحده رخ داده است، ولی این خشکسالی‌ها به طرز مرموزی در حدود سال ۱۶۰۰ میلادی برطرف شده‌اند. چه چیزی و چرا باعث بروز این خشکسالی‌ها شده بود؟
کشف فسیل کوچک‌ترین میمون
یکشنبه 17 شهريور 1398
گروهی از دانشمندان پرویی و آمریکایی موفق شده‌اند بقایای فسیل دندان یک میمون را در جنگل‌های آمازون پیدا کنند.
آتش آمازون را چه کسی روشن کرد؟
یکشنبه 17 شهريور 1398
حجم زیادی آتش در حال سوزاندن جنگل‌ بارانی آمازون هستند. شعله‌ها تا حدی جدی هستند که به آسانی از فضا دیده می‌شوند.
حل سریع مکعب روبیک
شنبه 16 شهريور 1398
الگوریتم یادگیری «DeepCubeA» ساخته شده توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا، می‌تواند در کسری از ثانیه جواب مکعب روبیک را پیدا کند.
خاصیت ضددرد ماری‌جوانا
شنبه 16 شهريور 1398
دانشمندان برای اولین بار کشف کرده‌اند که چگونه گیاه ماری‌جوانا مولکول‌هایی را تولید می‌کند که در مقابله با درد بسیار موثر عمل می‌کنند.
آیا حیات فرازمینی در این منظومه‌ی تازه کشف شده قرار دارد؟
شنبه 16 شهريور 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از ماهواره‌ی TESS ناسا، توانسته‌اند سه سیاره‌ی فراخورشیدی را در فاصله‌ی ۷۳ سال نوری از زمین کشف کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 229 230
مشاوره رایگان تحصیلی
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (0 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
فرمولی برای محاسبه رسیدن خودرو به خط پایان (4 پاسخ)
یاد گرفتن ریاضی به صورت حرفه‌ای (6 پاسخ)
پیش بینی لنگ زدن محور چرخش اکثر کهکشان ها و ستارگان بزرگ (0 پاسخ)
چرا الکترون باید تغییر مکان بده؟ ( طبق کوانتوم) (3 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (9 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (4 پاسخ)
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (101 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (14 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
چرا نباید در طبیعت ته‌سیگار انداخت؟
اولین سلول‌ها در دنیا چگونه شکل گرفتند؟
آیا این سیارک زمین را نابود می‌کند؟
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل
چگونه وقت‌تان را مدیریت کنید؟
چرا ما پیر می‌شویم؟
جهان ما چگونه آغاز شده است؟
ایروبیک چطور بر عملکرد ما تاثیر می‌گذارد؟
چگونه افسردگی را بشناسیم و با آن مقابله کنیم؟
شکل‌گیری ستارگان در کهکشان‌های کوتوله
تاثیرات مثبت و منفی اجتماعی الکل بر روی انسان
پیریِ رگ‌ها در سالمندی چه بلایی بر سر مغز ما می‌آورد؟
چطور درد دندان را تسکین دهیم؟
ساخت مایعی با خاصیت مغناطیسی
مغز بزرگ یا شکم بزرگ؟
هوش‌مصنوعی چگونه پیشرفت می‌کند؟
چگونه بر ترس خود غلبه کنیم؟
میکروب‌ها چگونه انرژی لازم برای رشد خود را تولید می‌کنند؟
کاوش در جمعیت ستاره‌های کهکشان راه‌شیری
راهی برای خلاصی از نیش زنبور عسل
چگونه خوابی راحت داشته باشیم؟
رفتاری که عمر شما را زیاد می‌کند
کشف سیاره‌ای با مداری غیرعادی
تشابه عجیب دایناسوری منقرض شده با پرنده‌ای امروزی
احتمالاً کودکان در رحم مادر به اوتیسم مبتلا می‌شوند!
آثاری هنری متعلق به ۱۱۵،۰۰۰ سال پیش
توده‌ای عجیب در معده‌ی دختر هندی
چگونه از گزش حشرات جلوگیری کنیم و جای نیش آن‌ها را درمان کنیم؟
چگونه با بی‌اشتهایی مقابله کنیم؟
بزرگترین مشکل انسان‌ها در مریخ حل شد