مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

چطور اسهال را درمان کنیم؟
‌پنجشنبه 23 آبان 1398
اسهال یک بیماری نیست؛ این علامت یک مسئله‌ی بهداشتی دیگر، مثل عفونت یا ویروس است.
چه چیزی تولد ستاره‌ها در کهکشان‌های کوتوله را متوقف می‌کند؟
‌پنجشنبه 23 آبان 1398
جریان‌های خروجی از سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم در کهکشان‌های کوتوله دارای اثر مهمی بر تکامل این کهکشان‌ها هستند.
راهی برای نابودی سلول‌های سرطانی
‌پنجشنبه 23 آبان 1398
سلول‌های سرطانی استادان مخفی شدن هستند، ولی سیستم جدیدی که توسط دانشمندان دانشگاه ییل توسعه داده شده است، به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا بتواند آن‌ها را پیدا کرده و از بین ببرد.
خودتان را برای انفجار بمب هسته‌ای آماده کنید
‌پنجشنبه 23 آبان 1398
در صورت بروز انفجار هسته‌ای، افراد حاضر در محل ۱۵ دقیقه فرصت دارند تا از بارش ذرات رادیواکتیو بر سر خود رهایی یابند.
چگونه خاطرات را به‌یاد می‌آوریم؟
‌چهارشنبه 22 آبان 1398
دانشمندان علوم اعصاب در دانشگاه بیرمنگام ثابت کردند که بخش‌های مختلف مغز انسان چگونه با هماهنگی یکدیگر کار می‌کنند تا حافظه‌ی اپیزودیک را ایجاد و بازیابی کنند.
باتری‌های نسل جدید با ساختاری نو
‌چهارشنبه 22 آبان 1398
مفهومی جدید برای ساخت باتری‌های آلومینیومی می‌تواند چگالی انرژی را تا دو برابر بیشتر از نسخه‌های قبلی باتری افزایش دهد.
یخ موجود در ماه از کجا آمده است؟
‌چهارشنبه 22 آبان 1398
مدارگردهای ماه از جمله فضاپیمای «چاندرایان-۱» هند و مدارگرد شناسایی ماه ناسا «LRO» اخیراً توانسته‌اند در کف برخی از حفره‌های موجود در قطب جنوب ماه، یخ کشف کنند.
چگونه صدای برف‌پاک‌کن را قطع کنیم؟
‌سه شنبه 21 آبان 1398
صدای جیرجیر و آزاردهنده‌ی برف‌پاک‌کن شیشه‌ی جلوی اتومبیل می‌تواند هربار بارندگی را به یک تجربه‌ی دردناک تبدیل کند.
سیارک‌ها از چه چیزی تشکیل شده‌اند؟
‌سه شنبه 21 آبان 1398
ستاره‌شناسان برای اولین بار توانسته‌اند گاز سیانید را به عنوان یکی از مواد اولیه‌ی سیارک‌های منظومه‌ی شمسی بر روی یک سیارک فراخورشیدی کشف کنند.
باکتری‌ها چگونه با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌جنگند؟
‌سه شنبه 21 آبان 1398
مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک یکی از خطراتی است که نسل بشر را تهدید می‌کند. میکرواُرگانیسم‌های متعددی توانسته‌اند راه‌های مختلفی پیدا کنند که در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها مقاوم شوند و بنابراین انسان راهی برای مقابله با آن‌ها ندارد.
چرا در پیری کم‌شنوا می‌شویم؟
‌سه شنبه 21 آبان 1398
تیمی از دانشمندان کینگ کالج و کالج دانشگاهی لندن به همراه متخصصین دانشگاه منچستر ۴۴ ژن که با کم‌شنوایی در زمان پیری مرتبط هستند را کشف کرده‌اند.
چطور در زمستان گرم بمانیم؟
دوشنبه 20 آبان 1398
زمستان زمان فوق‌العاده‌ای از سال است که می‌توان از زیبایی‌ها و سرگرمی‌های آن لذت برد، اما پایین آمدن درجه حرارت می‌تواند کمی کار را سخت کند.
ایران در بین سردمداران تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا
دوشنبه 20 آبان 1398
شرکت‌های عظیمی که در زمینه‌ی سوخت‌های فسیلی فعالیت دارند، نقش بسیار بزرگی در تغییرات اقلیمی بازی می‌کنند.
تابستان امسال رکورد زد
دوشنبه 20 آبان 1398
تابستان گذشته در نیمکره‌ی شمالی رکوردهای دمایی مجدداً شکسته شدند و بنا به گزارش بی‌بی‌سی، ۳۹۶ نقطه بیشترین دمای تاریخ خود را ثبت کردند
ویژگی اعجاب‌انگیز مغز دایناسورهای عظیم‌الجثه
دوشنبه 20 آبان 1398
دایناسورهای عظیم‌الجثه مکانیسم‌های مختلفی برای متعادل کردن دمای مغز خود داشته‌اند.
چطور لکه‌های عمیق را از ظروف جدا کنیم؟
یکشنبه 19 آبان 1398
با گذشت زمان، ظروف ممکن است توسط بقایای مواد غذایی یا نوشیدنی به شدت آلوده شوند که از بین بردن این لکه‌ها تنها با شستن معمولی دشوار و غیرممکن است.
کشف وسایل جنگی مربوط به عصر برنز
یکشنبه 19 آبان 1398
باستان‌شناسان مجموعه‌ای از ۳۱ جسم فلزی شامل یک ابزار برنزی با دسته‌ی چوبی، یک چاقو، قلم درزگیر، استوانه‌های برنزی و قطعات شمش مانند را از یک میدان نبرد باستانی در دره‌ی تولنز در شمال شرقی آلمان کشف کرده‌اند.
باکیفیت‌ترین تصاویر از ماه ثبت شد
یکشنبه 19 آبان 1398
مدارگرد چاندرایان-۲ متعلق به هند، در حال مطالعه‌ی سطح کره‌ی ماه است. سازمان تحقیقات فضایی هند «ISRO» اخیراً تصاویر و داده‌های جدیدی که این فضاپیما جمع‌آوری کرده را منتشر کرده است.
راهی موثر در درمان سریع دیسک کمر
یکشنبه 19 آبان 1398
محققین راهی پیدا کرده‌اند که طی آن می‌توانند از آسیب بیشتر به دیسک کمر جلوگیری کنند و به این ترتیب فرصت بیشتری به پزشکان بدهند تا درمان‌های خود را انجام دهند.
چگونه علائم سرطان سینه را بشناسیم؟
شنبه 18 آبان 1398
سرطان سینه هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های سینه به طور غیرقابل کنترلی رشد کنند و تومور بدخیم شکل بگیرد.
این گیاه چگونه از خود سلفی می‌گیرد؟
شنبه 18 آبان 1398
یک گیاه توانسته است اولین سلفی گیاهان را به‌نام خود ثبت کند و به این ترتیب تبدیل به اولین سلبریتی گیاهی اینستاگرام شده است.
مضرات مصرف الکل در بارداری
شنبه 18 آبان 1398
مطالعاتی که بر روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد که مصرف گاه و بی‌گاه الکل در زمان بارداری می‌تواند منجر به ایجاد مقاومت به انسولین و در نتیجه‌ی افزایش احتمال بروز دیابت در نسل‌های مذکر آینده شود.
تشابه عجیب برخی سیاره‌های فراخورشیدی با زمین
شنبه 18 آبان 1398
کوتوله‌های سفید چگال هستند و در نتیجه‌ی سوختن ستاره‌های معمولی ایجاد شده‌اند. به خاطر کشش گرانش بالایی که دارند، اتمسفر سطحی این اجرام مملو از عناصر سبکی مانند هیدروژن و هلیوم است.
چطور اتاق‌ مرتبی داشته باشیم؟
‌پنجشنبه 16 آبان 1398
شاید تمیز کردن اتاق برای‌تان یک کار بزرگ و وقت‌گیر تلقی شود، اما در واقع یک فرایند سریع و آسان است!
سه میلیارد پرنده به‌طور عجیبی ناپدید شدند
‌پنجشنبه 16 آبان 1398
از سال ۱۹۷۰ تا کنون بیش از ۲.۹ میلیارد پرنده از تعداد پرندگان آسمان‌های آمریکای شمالی کاسته شده است.
کشف مخزنی از گازی ناشناخته در ژاپن
‌پنجشنبه 16 آبان 1398
در سواحل اوکیناوا در جنوب غربی ژاپن، مخزن بزرگی حاوی مقادیر بسیار زیادی گاز ناشناخته کشف شده است.
راز گلوله‌های آتشین در آسمان شیلی چیست؟
‌پنجشنبه 16 آبان 1398
اخیراً چندین گلوله‌ی آتشین در آسمان شیلی مشاهده شدند که در انتهای مسیر خود به زمین برخورد کردند.
چطور بفهمیم عفونت ادراری داریم و چگونه آن را درمان کنیم؟
‌چهارشنبه 15 آبان 1398
عفونت ادراری یا UTI می‌تواند بسیار ناراحت‌کننده و دردآور باشد، بنابراین جای تعجب نیست که افرادی که با این بیماری درگیر هستند مشتاقانه بخواهند که از شر این عفونت خلاص شوند.
چگونه حملات قلبی را پیش‌بینی کنیم؟
‌چهارشنبه 15 آبان 1398
یک تکنولوژی جدید با استفاده از هوش‌مصنوعی می‌تواند افرادی که در معرض بروز حمله‌های قلبی هستند را حداقل ۵ سال قبل از بروز حمله شناسایی کند.
آیا واقعاً شکست مقدمه‌ی پیروزی است؟
‌چهارشنبه 15 آبان 1398
برای محققینی که در ابتدای راه اثبات توانمندی‌های خود هستند، خبرهای خوبی داریم؛ مشکلات ابتدای کار نه تنها نباید باعث آزار شما شوند، بلکه باید از بودن آن‌ها خرسند باشید؛ زیرا در آینده به کمک شما می‌آیند.
پای مصنوعی جدید، به بدن پیوند می‌خورد
‌چهارشنبه 15 آبان 1398
پاهای مصنوعی که اکنون برای افراد دچار قطع عضو موجود است، نواقص و کمبودهای زیادی دارند.
چطور از شر موهای سفید خلاص شویم؟
دوشنبه 13 آبان 1398
موهای سفید معمولاً نشانه‌ی پیر شدن است، بنابراین منطقی است که بخواهید از شر آن‌ها خلاص شوید.
منشاء اُرگاسم زنان چیست؟
دوشنبه 13 آبان 1398
هنوز پرسش‌ها پیرامون اُرگاسم زنان زیاد است، ولی زیست‌شناسان تکاملی بیشتر از چگونگی، بر روی چرایی آن تمرکز دارند.
این فرد وحشتناک‌ترین مرگ تاریخ را داشته است!
دوشنبه 13 آبان 1398
تاریخ مرگ‌های فجیع زیادی را به خود دیده است که چشم از دیدن آن‌ها وحشت می‌کند. هیچکدام از راه‌هایی که زندگی انسان را خاتمه داده‌اند به پای اسکلتی که اخیراً کشف شده است نمی‌رسند.
پیوند کبد آسان‌تر می‌شود
دوشنبه 13 آبان 1398
دانشمندان توانسته‌اند زمان نگهداری کبد انسان قبل از پیوند به شخص دیگر را افزایش دهند.
چگونه رنگ‌ها را با هم سِت کنیم؟
یکشنبه 12 آبان 1398
اگر با نظریه‌ی رنگ بر اساس چرخه‌ی رنگ آشنا نیستید، سِت کردن رنگ‌ها با هم می‌تواند کمی دلهره‌آور باشد.
چگونه می‌توان دی‌اکسیدکربن را به سوخت مایع تبدیل کرد؟
یکشنبه 12 آبان 1398
محققین راهی جدید برای تبدیل دی‌اکسیدکربن به سوخت‌های مایع پایدار کشف کرده‌اند. از این سوخت‌ها می‌توان برای هواپیما، کشتی و قطارهای باری نیز استفاده کرد.
تصوری اشتباه درباره‌ی انجام عمل تتو
یکشنبه 12 آبان 1398
اگر نگاهی به گره‌های لنفاوی فردی که تتوی سنگین کرده است بیندازید، چیز بسیار عجیبی را مشاهده می‌کنید؛ «تجمع میکروسکوپی فلزات».
کشف یک کهکشان شبه‌خوشه‌ای
یکشنبه 12 آبان 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ‌های سوبارو، کک و جمینی توانسته‌اند خوشه‌ی کهکشانی را متعلق به کیهان اولیه کشف کنند.
چطور با استرس مقابله کنیم؟
شنبه 11 آبان 1398
بعضی اوقات استرس مانند چیزی است که فقط ما باید آن را بپذیریم. برای گذراندن روز و عمر، باید مدام در حال دویدن و دویدن باشیم که متأسفانه، از نظر روحی و جسمی برای سلامتی ما خوب نیست. برای مدیریت استرس و خروج از روزمرگی، مراحل زیر را انجام دهید.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 233 234
مشاوره رایگان تحصیلی
تداخل دو ناظر در سیستم (3 پاسخ)
سریع ترین زبان برنامه نویسی برای محاسبات عددی (13 پاسخ)
فرمول نسبت انرژی آزاد شده دو زلزله (3 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (40 پاسخ)
تفاوت برف و یخ (1 پاسخ)
چرا آهنربا دو قطب دارد؟ (3 پاسخ)
دیامغناطیس ها و عدم واکنش دو آهنربا (2 پاسخ)
رابطه جوشیدن و فشار بخار (15 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خود را از دست مي‌دهد؟ (37 پاسخ)
علت جاذبه زمین؟ (25 پاسخ)
درک بهتر ساختمان منظومه شمسی با کمک وویجرها (0 پاسخ)
باقي ماندن صدا در محيط؟ (51 پاسخ)
آزمایش tone generator (0 پاسخ)
3 سوال از جسم صلب (0 پاسخ)
با بازگشت به گذشته اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مردود می شود (8 پاسخ)
دمای پلانک، حد بالای دما و سرعت نور (1 پاسخ)
کامپیوتر کوانتمی گوگل، بسیار سریع‌تر از ابرکامپیوترهای موجود (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (27 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (18 پاسخ)
کاربرد پلاسما بین دو میدان الکتریکی (0 پاسخ)
درخواست پیشنهادات شما در مورد بدست آوردن مقدار زیادی الکترون (2 پاسخ)
بازتاب نور و طیف رادیویی (1 پاسخ)
تفاوت جریان فوکو و ادی (2 پاسخ)
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
چطور اسهال را درمان کنیم؟
چه چیزی تولد ستاره‌ها در کهکشان‌های کوتوله را متوقف می‌کند؟
راهی برای نابودی سلول‌های سرطانی
خودتان را برای انفجار بمب هسته‌ای آماده کنید
چگونه خاطرات را به‌یاد می‌آوریم؟
باتری‌های نسل جدید با ساختاری نو
یخ موجود در ماه از کجا آمده است؟
چگونه صدای برف‌پاک‌کن را قطع کنیم؟
سیارک‌ها از چه چیزی تشکیل شده‌اند؟
باکتری‌ها چگونه با آنتی‌بیوتیک‌ها می‌جنگند؟
چرا در پیری کم‌شنوا می‌شویم؟
چطور در زمستان گرم بمانیم؟
ایران در بین سردمداران تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا
تابستان امسال رکورد زد
ویژگی اعجاب‌انگیز مغز دایناسورهای عظیم‌الجثه
چطور لکه‌های عمیق را از ظروف جدا کنیم؟
کشف وسایل جنگی مربوط به عصر برنز
باکیفیت‌ترین تصاویر از ماه ثبت شد
راهی موثر در درمان سریع دیسک کمر
چگونه علائم سرطان سینه را بشناسیم؟
این گیاه چگونه از خود سلفی می‌گیرد؟
مضرات مصرف الکل در بارداری
تشابه عجیب برخی سیاره‌های فراخورشیدی با زمین
چطور اتاق‌ مرتبی داشته باشیم؟
سه میلیارد پرنده به‌طور عجیبی ناپدید شدند
کشف مخزنی از گازی ناشناخته در ژاپن
راز گلوله‌های آتشین در آسمان شیلی چیست؟
چطور بفهمیم عفونت ادراری داریم و چگونه آن را درمان کنیم؟
چگونه حملات قلبی را پیش‌بینی کنیم؟
آیا واقعاً شکست مقدمه‌ی پیروزی است؟
قرار گرفتن در معرض پرتوهای کیهانی چه عواقبی دارد؟ (0+)