مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
شنبه 29 تير 1398
مدارگرد مارس اکسپرس متعلق به آژانس فضایی اروپا، چندین طوفان محلی و منطقه‌ای را در قطب شمال سیاره‌ی مریخ شناسایی کرده است.
کشف ویژگی جدید نور
شنبه 29 تير 1398
گروهی بین‌المللی از محققین خاصیت جدیدی از نور به‌نام «خود گشتاور چرخشی» را کشف کردند.
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
شنبه 29 تير 1398
در مطالعه‌ای که بر روی موش‌ها انجام شده است، گروهی بین‌المللی از دانشمندان کشف کرده‌اند که باکتری‌های روده به خط دفاعی بدن موش‌ها در شُش‌ها برای مقابله با آنفلوآنزا کمک می‌کنند.
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
‌پنجشنبه 27 تير 1398
گروهی از محققان دانشگاه MIT و هاروارد، راهی را کشف کرده‌اند که از طریق آن می‌توانند سیستم ویرایش ژن «CRISPR» را امن‌تر و دقیق‌تر کنند.
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
‌پنجشنبه 27 تير 1398
قرارگیری نامناسب سر می‌تواند در جوانان باعث رشد استخوان اضافی در پشت جمجمه شود. این نتایج تحقیقاتی است که دانشمندان دانشگاه سانشاین کوست، انجام داده‌اند.
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
‌پنجشنبه 27 تير 1398
تکامل چیست؟ چگونه جانداران از یک تک‌سلولی ساده، به این حد از پیشرفتگی رسیده‌اند؟ آیا تکامل از درون موجودات شکل گرفته یا عوامل خارجی بر آن تاثیر گذاشته؟
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
‌چهارشنبه 26 تير 1398
تقریباً کمتر از نیم قرن پیش یک سیستم جاسوسی ماهواره‌ای به نام «هگزاگون»، در مدار زمین قرار گرفت و عکس‌های با کیفیتی را از چشم‌اندازهای مختلف در حال تغییر سیاره‌ی زمین به جز یک یا دو فرودگاه روسیه، ثبت کرد.
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
‌چهارشنبه 26 تير 1398
گروه بین‌المللی از محققین، ۱۷،۳۰۳ مورد کیف پول گم شده با مقادیر متفاوت پول را در ۳۵۵ شهر و ۴۰ کشور دنیا مورد بررسی قرار دادند.
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
‌چهارشنبه 26 تير 1398
بر اساس تحقیقاتی که جدیداً انجام شده است، در کروکودیل‌های منقرض‌شده رژیم غذایی گیاهخواری وجود داشته است.
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
‌سه شنبه 25 تير 1398
انفجارات رادیویی سریع موسوم به «FRBs»، تشعشعات گذرایی هستند که از منابع ستاره‌ای در دوردست ساطع می‌شوند.
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
‌سه شنبه 25 تير 1398
رمزگشایی ژنوم انسانی همچنان با معماهای مختلفی مواجه است که تنها می‌تواند به کمک هوش‌مصنوعی رمزگشایی شود.
شناسایی سلولی ضدآلرژی
‌سه شنبه 25 تير 1398
اینکه شما نمی‌توانید به راحتی در فصل گرده افشانی گیاهان به راحتی زندگی کنید یا نمی‌توانید بدون خطر آنافیلاکسی یک توت‌فرنگی بخورید، به دلیل کمبود یک سلول تازه کشف‌شده است.
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
دوشنبه 24 تير 1398
اغلب ستارگان در سنین جوانی خود توسط حلقه‌ی گرد و غبار و گاز به‌نام «قرص پیش‌سیاره‌ای» احاطه شده‌اند.
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
دوشنبه 24 تير 1398
در بسیاری از افراد، سندروم متابولیک را می‌توان به سرعت و طی ۴ هفته با رژیم حاوی کربوهیدرات پایین، تاحدودی درمان کرد؛ حتی اگر این افراد کاهش وزن را تجربه نکنند.
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
دوشنبه 24 تير 1398
یک سلول حافظه دارای ورودی شناور توسط محققین دانشگاه لنکستر اختراع شده است که دارای مصرف انرژی بسیار پایینی است.
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
یکشنبه 23 تير 1398
برای اولین بار، «وایو مایینی رکدال» توانست میکروب‌ها را دست‌کاری کرده و نان خمیر ترش درست کند. در گذشته هیچ کس از واکنش‌های پشت‌پرده‌ی بیشتر ترکیبات مورد استفاده در آشپزخانه آگاه نبود.
شگفتیِ انفجارهای گاما
یکشنبه 23 تير 1398
انفجارات اشعه‌ی گاما «GRBs» پُرانرژی‌ترین انفجارات در دنیا هستند و فواره‌های خروجی از آن‌ها دارای سرعتی برابر ۰.۹۹ درصد سرعت نور هستند.
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
یکشنبه 23 تير 1398
سیاه‌چاله‌ای کلان‌جرم که چهار میلیون برابر خورشید جرم دارد، در مرکز کهکشان راه‌‌شیری قرار دارد. در فاصله‌ی چند سال نوری از این سیاه‌چاله، حجم عظیمی از هیدروژن داغ و خنک وجود دارد.
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
شنبه 22 تير 1398
پوسته‌ی یخ شناوری که در طول زمستان‌ها در سراسر دریای ودل قطب جنوب تشکیل می‌شود، موجب تعجب دانشمندان می‌شود. هر بار حفره‌ی عظیمی پدیدار می‌شود و آب‌های یخی و تاریک زیر دریا را نشان می‌دهد.
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
شنبه 22 تير 1398
نهنگ دریایی قطب شمال و نهنگ خاویاری، نهنگ‌هایی با اندازه‌ی متوسط و دارای دندان هستند. آن‌ها تنها نهنگ‌های دندان‌دار ناحیه‌ِ قطب شمال هستند.
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
شنبه 22 تير 1398
ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، تصویر زیبا و با جزئیاتی از کهکشان مارپیچ «M98» منتشر کرده است.
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
‌پنجشنبه 20 تير 1398
ظرف دو سال، کمیسیون بین‌المللی چینه‌شناسی (ICS) توانست تصمیم مهمی بگیرد. یک کارگروه ۲۹ رأی مثبت به قرارگیری در یک عصر مدرن تازه داد و سعی دارد آن‌را در دو سال آینده در ICS بررسی کند.
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
‌پنجشنبه 20 تير 1398
حلقه‌های اطراف سیاره‌ی اورانوس فقط برای تلسکوپ‌های بزرگ قابل رؤیت است و این حلقه‌ها تا سال ۱۹۷۷ کشف نشده بودند.
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
‌پنجشنبه 20 تير 1398
حدود سه دهه است که دانشمندان نظریه‌ی علم بهداشت را ابداع کردند تا نشان دهند که قرار گرفتن بیشتر در معرض میکرواُرگانیسم‌ها می‌تواند فوایدی برای بدن داشته باشد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
‌چهارشنبه 19 تير 1398
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
‌چهارشنبه 19 تير 1398
زیست‌شناسان دریایی گونه‌ی جدیدی از کرم که درون سنگ‌های کف رودخانه‌ی آباتان جزیره‌ی بوهول فیلیپین تونل حفر می‌کنند را کشف کرده است.
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها
‌چهارشنبه 19 تير 1398
مولکول «PAR» که مدتی تصور می‌شد درون سلول‌ها به منظور تعمیر دی‌ان‌ای وجود دارد، مسئول سفت‌شدگی سرخرگ‌ها است.
ابرهای مریخ چگونه به‌وجود می‌آیند؟
‌چهارشنبه 19 تير 1398
دانشمندان کیهان‌شناس، مدت‌ها است که ابرهای متشکل از یخ آب را در اتمسفرهای میانی مریخ رصد می‌کنند.
رابطه‌ی رشد جنگل‌ها و تغییرات اقلیمی
‌سه شنبه 18 تير 1398
محققان نمونه‌هایی از درختان را در منطقه‌ی پیرینیز اسپانیا مورد بررسی قرار دادند و دریافتند درختانی که سریع‌تر رشد می‌کنند، نسبت به درختانی که رشد آهسته‌تری دارند، زودتر می‌میرند.
این کهکشان بیضوی، مملو از ماده‌ی تاریک است
‌سه شنبه 18 تير 1398
داده‌های جدید رصدخانه‌ی چاندرای ناسا به ستاره‌شناسان کمک کرده است تا نشان دهند که ماده‌ی تاریک موجود در هسته‌ی این کهکشان که میلیاردها سال از دنیای اطراف خود ایزوله بوده، بیشتر از انتظار آن‌ها است.
ساخت یخچال‌هایی در مقیاس کوانتومی
‌سه شنبه 18 تير 1398
گروهی تحقیقاتی به سرپرستی فیزیکدانان دانشگاه روچستر، ایده‌ای برای طراحی یخچال‌های کوانتومی ابررسانا ارائه کرده‌اند.
نظریه‌ای که نگاه ما به ماده‌ی تاریک را تغییر داد
دوشنبه 17 تير 1398
پروفسور «جان ترنینگ» و دکتر «کریستوفر ورهارن» از دانشگاه کالیفرنیا، کاندیدای جدیدی برای ماده‌ی تاریک پیشنهاد داده‌اند؛ «تک‌قطبی تاریک».
ضرورت بازگشت انسان به ماه
دوشنبه 17 تير 1398
آنالیز تصاویر مدارگرد شناسایی ماه «LRO» متعلق به ناسا، نشان داد که ماه با سرد شدن درون آن، مانند کشمش چروکیده شده و گسل‌های متعددی بر روی سطح آن به‌جای مانده است.
دلیل انقراض گونه‌ای غول‌پیکر
دوشنبه 17 تير 1398
سگ‌های آبی غول‌پیکر در اواسط تا اواخر عصر پلیستوسن ساکن آمریکای شمالی بودند.
زنان باکتری‌های بیشتری دارند یا مردان؟
یکشنبه 16 تير 1398
گروهی بین‌المللی از محققان رابطه‌ی سن و جنسیت با تنوع باکتری‌های روده‌ای را در گروه‌های بزرگسالان چهار منطقه‌ی جغرافیایی بررسی کردند.
در جستجوی حیات فرازمینی
یکشنبه 16 تير 1398
قمر‌های فراخورشیدی یا همان قمر‌های طبیعی سیاره‌های خارج از منظومه‌ی شمسی، می‌توانند شواهد جدیدی درباره‌ی زندگی بیگانه‌ها ارائه کنند.
تاریخچه‌ی انسان‌های ساکن سیبری
یکشنبه 16 تير 1398
بیش از ۴۰،۰۰۰ سال است که سیبری شمالی محل سکونت انسان‌ها بوده است، ولی تاریخچه‌ی انسان‌های ساکن در این مکان کاملاً شناخته شده نیست.
دسته‌بندی جدید برای مواد معدنی
شنبه 15 تير 1398
دسته‌بندی کنونی مواد معدنی توسط «جیمز دوایت دانا» زمین‌شناس آمریکایی، بر اساس ترکیبات شیمیایی و ساختار کریستالی مواد معدنی پیشنهاد شده است.
کشف گونه‌ی جدیدی از دایناسورهای گیاهخوار
شنبه 15 تير 1398
دایناسور کشف شده‌ی جدید «فوستوریا دیمبانگونمال» نام دارد و حدود ۱۰۰ میلیون سال پیش در عصر کرتاسه بر روی زمین زندگی می‌کرده است.
مشاهده‌ی خروج پلاسما از ستاره‌ای غیر از خورشید
شنبه 15 تير 1398
خروج جرم از خورشید «CME» معمولاً همراه با شعله‌های بادهای خورشیدی است و این خروج جرم، قوی‌ترین پدیده‌ی مغناطیسی رخ داده بر روی خورشید است.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 224 225
مشاوره رایگان تحصیلی
طولِ موجِ پرتوی بازتابی از آینه ی شتابدار (سوالی نسبیتی) (95 پاسخ)
سوال درباره حرکت نسبیتی (28 پاسخ)
شبیه سازی رنگ آبی آب دریا (1 پاسخ)
نیروی پنجم؟ (0 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (13 پاسخ)
محاسبه گشتاور مورد نیاز بلند کردن جسم (1 پاسخ)
کتاب ماجراجویی های فیزیکدان قرن بیستم (4 پاسخ)
درخواست معرفی منابع آموزشی جهت یادگیری برخی محاسبات (5 پاسخ)
محاسبه طول یک رول کاغذ به ضخامت و شعاع مشخص (1 پاسخ)
فاصله ی بین نقاطِ شتابدار از دیدِ ناظران لَخت (سوالی نسبیتی) (79 پاسخ)
نظر غالب در رابطه با انبساط کیهان چیست؟ (0 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی و اثبات کامل آن بر اساس نظریه نسبیت عمومی (9 پاسخ)
ضرایب پتانسیل (3 پاسخ)
روش فدیف (انجام محاسبات چند جسمی) (0 پاسخ)
آیا زمان بردار است؟ (چون جهت دارد: از گذشته رو به آینده) (19 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (3 پاسخ)
پیش بینی آینده ساختار کیهان بر اساس نظریه گرانش حرکتی (1 پاسخ)
نیروی الکتروگراویتی (3 پاسخ)
علت چرخش الکترون چیست؟ (13 پاسخ)
ساده ترین بیان برای منشاء گرانش (18 پاسخ)
پیش بینی چرخش خودکار کهکشان ها (0 پاسخ)
معرفی سه ساختار اصلی برای پایداری کهکشان ها (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت ماده تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکتی (0 پاسخ)
توضیح کامل درباره ماهیت انرژی تاریک بر اساس نظریه گرانش حرکت (0 پاسخ)
کتاب فیزیک آینده (2 پاسخ)
جنس ذره برخورد کننده (5 پاسخ)
وجود قید در ترکیب (7 پاسخ)
چرخش به دور درخت با سرعت نور (18 پاسخ)
نیروی گرانش از کجا پدید می آید منشا آن چیست؟ (40 پاسخ)
علیت (16 پاسخ)
فعالیت نوری (2 پاسخ)
منظور هاوكينگ از به وجود آمدن جهان از هیچ چیست؟ (15 پاسخ)
زمان در مکانیک کوانتومی (3 پاسخ)
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
در قطب شمال مریخ چه می‌گذرد؟
کشف ویژگی جدید نور
مصرف آنتی‌بیوتیک، شما را در برابر آنفلوآنزا ضعیف می‌کند
بدون برش دی‌ان‌ای می‌توان ژنوم را تغییر داد!
خواب نامناسب چه بلایی به‌سر جمجمه می‌آورد؟
پرتوی‌های کیهانی عامل اصلی فرگشت
جاسوسی از یخچال‌های طبیعی هیمالیا
احتمال برگرداندن چه‌جور کیف‌پول گم‌شده‌ای بیشتر است؟
اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد
کشف منشاء یک انفجار رادیویی
معجزه‌ی هوش‌مصنوعی در بخش پزشکی
شناسایی سلولی ضدآلرژی
چگونه یک سیاره متولد می‌شود؟
درمانی سریع برای اضافه وزن شدید
حافظه‌ی کامپیوترهای آینده را بشناسیم!
میکروب‌هایی که داروهای ما را می‌خورند
شگفتیِ انفجارهای گاما
در مرکز کهکشان راه‌شیری چه خبر است؟
حفره‌های اسرارآمیز دریای جنوبگان
گونه‌های مختلف نهنگ با هم جفتگیری می‌کنند!
نگاهی به اعماق کهکشانی از خوشه‌ی سنبله
آغاز عصر جدید زمین‌شناسی
حلقه‌های اسرارآمیز سیاره‌ی اورانوس
بگذارید بچه‌ها خاک بازی کنند!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی سی و یک
کشف کرمی که سنگ‌ می‌خورد!
دلیلی برای خشکی سرخرگ‌ها
ابرهای مریخ چگونه به‌وجود می‌آیند؟
رابطه‌ی رشد جنگل‌ها و تغییرات اقلیمی