مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

مضرترین ماده‌ی مخدر کدام است؟
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
اگر از شما بپرسند کدام ماده‌ی مخدر بیشترین آسیب را به انسان می‌زند، کدام را انتخاب می‌کنید؟
فرگشتی مهم، برای بقاء در اعماق دریا
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
برخی از ماهی‌های اعماق دریا دید رنگی بسیار حساسی کسب کرده‌اند که می‌تواند به آن‌ها در تشخیص شکار و شکارچی در اعماق تاریک دریا کمک کند.
ژن جدیدی که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان یک ژن جهش‌یافته را کشف کرده‌اند که باکتری‌ها را به «کولیستین» مقاوم می‌کند. کولیستین، آنتی‌بیوتیک جدیدی است که برای درمان عفونت‌های باکتریایی شدید استفاده می‌شود.
با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
‌پنجشنبه 2 خرداد 1398
طبق گفته‌ی ناسا، این تصاویر هوایی از منطقه‌ای است که ماه‌نشین برشیت در آن‌جا سقوط کرده است. این تصاویر پس از تلاش ناموفق اسرائیل برای فرود به روی ماه، گرفته شده است.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و شش
ویروسی که میزبان خود را سنگ می‌کند
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
گروهی از محققین، یک ویروس غول‌پیکر به‌نام «مدوساویروس» را از آب‌های گرم بهاری در ژاپن کشف کرده‌اند که گونه‌ای از آمیب‌ها به‌نام «Acanthamoeba castellanii» را آلوده کرده و میزبان خود را به کیست سنگ‌مانندی تبدیل می‌کند.
چگونه امواج گرانشی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را تایید می‌کنند؟
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
امواج گرانشی در واقع موج‌هایی در فضا-زمان هستند که برخی از پُرانرژی‌ترین فرآیندها در کیهان باعث به‌وجود آمدن آن‌ها می‌شوند.
این بیماری را با آلزایمر اشتباه نگیرید
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
علائم نوع جدیدی از بیماری زوال عقل که «LATE» نام دارد، مانند کاهش حافظه و تفکر، شبیه به علائم بیماری آلزایمر است.
کشف بقایای نواختری باستانی
‌چهارشنبه 1 خرداد 1398
نواختر یک رویداد بسیار عظیم در سطح یک ستاره‌ی کوتوله سفید است که در یک سیستم ستاره‌ای دودویی اتفاق افتاده و میزان روشنایی کلی را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.
مسن‌ترین درختان زمین را بشناسیم
‌سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
درختان سرو طاس با نام علمی «تاکسودیوم دیستیکوم» بالغ بر ۲۰۰۰ سال قدمت رشد در سرزمین‌های باتلاقی کنار رودخانه‌ی سیاه در کالیفرنیای شمالی دارند.
کهکشان‌های اولیه‌، درخشان‌تر از انتظارها بوده‌اند!
‌سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
داده‌های جدید مخابره شده از تلسکوپ‌های فضایی اسپیتزر و هابل، نشان می‌دهند که در چند طول‌موج خاص از نور مادون قرمز، برخی از اولین کهکشان‌های شکل گرفته در کیهان، کمتر از یک میلیارد سال پس از انفجار بزرگ، به طور قابل توجهی روشن‌تر از انتظارات ستاره‌شناسان بوده‌اند.
مضرات برداشتن آپاندیس تا چه حد جدی است؟
‌سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
بیماری پارکینسون بعد از آلزایمر دومین اختلال شایع مرتبط با انحطاط سیستم عصبی است و طبق مطالعات جدید، برداشتن آپاندیس خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.
منشاء فلزات گران‌بهای زمین کجاست؟
‌سه شنبه 31 ارديبهشت 1398
نتایج تجزیه و تحلیل سنگ‌ها و صخره‌ها نشان می‌دهد که فلزات گران‌بها، نتیجه‌ی بمباران شهاب‌سنگی هستند.
کشف قبرستانی در کنار اهرام مصر
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
باستان‌شناسانی که در سمت جنوب شرقی اهرام جیزا کار می‌کردند موفق به کشف قبرستانی شدند که به چیزی در حدود ۴،۵۰۰ سال پیش تعلق دارد.
پیکسل نمایشگرها یک‌میلیون‌بار کوچک‌تر می‌شوند!
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
نانوپیکسل‌های ساخته شده توسط محققین دانشگاه کمبریج، یک میلیون بار از پیکسل‌های مورد استفاده در گوشی‌های هوشمند کوچک‌تر هستند.
ماموریتی به مقصد قمر اسرارآمیز مریخ
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
مدارگرد اودیسه در روز ۲۴ آوریل سال ۲۰۱۹ یک تصویر حرارتی از فوبوس، بزرگترین قمر سیاره‌ی مریخ گرفته است.
ثبت نور واقعی نورون‌های عصبی مغز
دوشنبه 30 ارديبهشت 1398
«آدام کوهن» مطالعه‌ی خود را از آزمایشی که در سال ۲۰۱۰ توسط محققان MIT انجام شده بود، الهام گرفت. این آزمایش شامل اُرگانیسمی بود که پروتئین خاصی داشت؛ پروتئینی که در دهه‌ی ۱۹۸۰ در دریای مرده کشف شد.
مغز ما توسط گوش‌هایمان کنترل می‌شود!
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398
گجت‌های شخصی که به «شنیداری‌ها» معروف هستند و با سیگنال‌های عصبی که از گوش‌های ما عبور می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کنند تا مغز ما را نظارت کنند و با آن تعامل برقرار کنند، در راه هستند.
کشف هزارپای باستانی
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398
دیرین‌شناسان بلغار و آلمانی یک نمونه‌ی بسیار جالب از یک هزارپا را در یک فسیل ۹۹ میلیون ساله‌ی بسیار سالم پیدا کردند.
در سیارک ایتوکاوا آب پیدا شد!
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398
محققان دانشگاه ایالتی آریزونا اولین آزمایش‌ها را بر روی آب‌های باستانی موجود در نمونه‌های جمع‌آوری شده طی ماموریت هایاباسا از سیارک بادامی شکل «ایتوکاوا» انجام داده‌اند.
استخوان ۱۶۰ هزار ساله‌ی انسان
یکشنبه 29 ارديبهشت 1398
در سال ۱۹۸۰ میلادی، یک راهب بودایی، فسیلی از نیمه‌ی راست فک پایین یک استخوان جمجمه را در غار بایشیا کارست در فلات تبت، واقع در شهر شیاهه کشور چین پیدا کرد.
ارتباط باکتری‌های روده و اختلالات روانی
شنبه 28 ارديبهشت 1398
دانشمندان نشان داده‌اند که پیوند باکتری‌های روده‌ی یک حیوان آسیب‌پذیر در برابر استرس‌های اجتماعی به یک حیوان غیراسترسی باعث بروز رفتارهای آسیب‌پذیر در حیوان سالم می‌شود.
نقش فعالیت‌های انسانی در خشکسالی‌های اخیر
شنبه 28 ارديبهشت 1398
دانشمندان بیش از یک قرن است که به مطالعه‌ی الگوهای خشکسالی جهان می‌پردازند. آن‌ها بر اساس یافته‌های خود نشان دادند که ارتباط عمیقی بین خشکسالی زمین، گرمایش جهانی و فعالیت‌های انسانی وجود دارد.
آیا دانشمندان نازی، بمب اتم ساخته بودند؟
شنبه 28 ارديبهشت 1398
زمانی که متفقین حمله به آلمان را آغاز کردند، یعنی تقریباً در پایان جنگ جهانی دوم، دانشمندان نازی در حال ساخت یک راکتور هسته‌ای بودند.
میراث هابل؛ تصویری از ۲۶۵،۰۰۰ کهکشان!
شنبه 28 ارديبهشت 1398
اخترشناسان ماحصل استفاده‌ی ۱۶ ساله از تلسکوپ هابل را با تهیه‌ی بزرگترین قاب از کهکشان‌ها به جهانیان نشان دادند. تلاشی که امروز از آن به‌عنوان قاب میراث هابل یاد می‌شود.
نگاه ستاره‌شناسان به درون ستاره‌های غول‌پیکر آبی
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
ستاره‌های غول‌پیکرهای آبی دوران عمر خود را به سرعت می‌گذرانند و در جوانی می‌میرند؛ به‌همین خاطر بسیار نادر هستند و مطالعه‌ی آن‌ها سخت است.
آیا گرگ‌ها رام‌شدنی هستند؟
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
در آزمایش صفحه‌ی لمسی که طی آن به حیوانات اجازه داده می‌شود تا برای دیگر حیوانات غذا تهیه کنند، گرگ‌ها به نسبت سگ‌ها رفتار جامعه‌پسندتری از خود نشان داده‌اند.
کشف دایناسوری با بال‌هایی عجیب
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
گروهی از دیرین‌شناسان با همکاری آکادمی علوم چین توانسته‌اند گونه‌ای ناشناخته از دایناسورهای پرنده‌سان با بال‌هایی مانند دایناسور معروف پرنده «پتروسار» را کشف کنند.
نوشیدنی تلخ یا شیرین؟
‌پنجشنبه 26 ارديبهشت 1398
چرا شما قهوه‌ی سیاه و دیگر نوشیدنی‌های تلخ را ترجیح می‌دهید، در حالی که همکار شما از نوشیدنی‌های شیرین لذت می‌برد؟
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و پنج
میکروب‌هایی که آرسنیک تنفس می‌کنند
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
آرسنیک برای اکثر موجودات زنده سمی کشنده است، ولی طی تحقیقات جدید، میکرواُرگانیسمی کشف شده است که در نواحی وسیعی از اقیانوس آرام زندگی می‌کند و آرسنیک تنفس می‌کند.
در معرض دود سیگاری‌ها قرار نگیرید!
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
طی مطالعه‌ی جدیدی که دانشمندان کره‌ای انجام داده‌اند، مشخص شده است که قرار گرفتن در معرض دود سیگاری‌ها، با بالا رفتن فشار خون در افراد غیرسیگاری مرتبط است.
حقایقی از قمرهای کوچک درون حلقه‌های زحل!
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
حقایق جدیدی درباره‌ی پنج قمر درون و نزدیک حلقه‌های زحل یافت شده است. فضاپیمای کاسینی که نزدیک‌ترین پرواز را به‌سمت این اقمار داشته، نشان داد که سطح این قمر‌های غیرمعمول از مواد موجود در حلقه‌های زحل و ذرات یخِ خارج‌شده از قمر بزرگ‌تر زحل به‌نام «انسلادوس» پوشانده شده است.
ساخت توپ‌هایی در ابعاد میکروسکوپی
‌چهارشنبه 25 ارديبهشت 1398
باکتری‌ها در اطراف سیاره‌ی ما شامل بخش‌های نانومتری بسیاری هستند که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. برخی مسئول تولید مواد مغذی هستند و بقیه مواد سمی که می‌توانند به باکتری‌ها آسیب برسانند را جدا می‌کنند.
چرا برخی پرندگان آوازخوان هستند؟
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
گروهی بین‌المللی از محققین کشف کرده‌اند که همه‌ی پرنده‌های آوازخوان دارای یک کروموزوم اضافی درون سلول‌های نطفه‌ی خود هستند که آن‌را «کروموزوم محصور نطفه‌ای» یا «GRC» نامیده‌اند.
عامل تابش چرینکوف در خلاء کوانتومی چیست؟
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
طبق یافته‌های علمی که جدیداً منتشر شده است، ذراتی که در فضای خالی داخل اتم حرکت می‌کنند، می‌توانند در برهم‌کنش با خلاء کوانتومی، «تابش چرینکوف» منتشر کنند.
خوشه‌هایی که نور را خم می‌کنند!
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
تصویر جدید و جذاب تلسکوپ فضایی هابل، گروه کهکشانی کلان‌جرمی با فاصله‌ی تقریبی ۷.۷ میلیارد سال نوری در صورت‌فلکی سه پایه را نشان می‌دهد.
دو دانشمند زن ایرانی، درمانی برای آنفلوانزا یافتند
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1398
«آقطی سیاه» میوه‌ای‌ کوچک، بومی اروپا و آمریکای شمالی است که سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده و عمدتاً به‌عنوان مربا یا نوشیدنی مصرف می‌شود.
کشف دومین کهکشان فاقد ماده‌ی تاریک
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
در سال ۲۰۱۸ گروهی از ستاره‌شناسان آمریکایی و کانادایی، کهکشانی به‌نام «DF2» را کشف کردند که درون آن ماده‌ی تاریک وجود نداشت.
در آینده می‌توان انسانی کامل را از روی سلول‌های پوستی ساخت!
دوشنبه 23 ارديبهشت 1398
محققین راهی یافته‌اند که سلول‌های پوست را به سه نوع اصلی سلول‌های بنیادی که تشکیل‌دهنده‌ی مراحل اولیه‌ی جنین هستند، تبدیل کنند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 221 222
مدار RLC (1 پاسخ)
نور و میدان مغناطیسی (1 پاسخ)
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی و رگ و پی انسانی (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خودرا از دست ميده؟ (36 پاسخ)
نیرویی که جسم به زمین وارد میکند (1 پاسخ)
نخستین عکس واقعی از افق رویداد سیاهچاله منتشر شد (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (11 پاسخ)
نوشتن معادلات قیدی و دیفرانسیلی (2 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (68 پاسخ)
اثبات قضیه استوارت و نقطه لومواین (4 پاسخ)
اثبات قانون دوم نیوتن (15 پاسخ)
دانلود رایگان کتاب فیزیک هالیدی جلد 1 به زبان فارسی (25 پاسخ)
انرژی چیست؟ (1 پاسخ)
راهنمایی برای انتخاب کتاب ریاضی و فیزیک (8 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (112 پاسخ)
مغناطیسه کردن یک سیال در حال عبور از یک لوله (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (26 پاسخ)
بیگ بنگ و سیاهچاله ها (3 پاسخ)
غبار و نور ستاره‌ای در سحابی M78 (0 پاسخ)
کاوشگر ژاپنی از یک سیارک نمونه‌برداری کرد! (0 پاسخ)
خورشید در آرامش (0 پاسخ)
پاک شدن ویروس اچ‌آی‌وی پس از پیوند سلول‌های بنیادی (0 پاسخ)
واضح‌ترین عکس از اولتیما تولی (0 پاسخ)
تصاویر نجومی (1989 پاسخ)
آیا این یک پارادوکسه؟! (1 پاسخ)
مضرترین ماده‌ی مخدر کدام است؟
فرگشتی مهم، برای بقاء در اعماق دریا
ژن جدیدی که به آنتی‌بیوتیک مقاوم است
با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و شش
ویروسی که میزبان خود را سنگ می‌کند
چگونه امواج گرانشی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین را تایید می‌کنند؟
این بیماری را با آلزایمر اشتباه نگیرید
کشف بقایای نواختری باستانی
مسن‌ترین درختان زمین را بشناسیم
کهکشان‌های اولیه‌، درخشان‌تر از انتظارها بوده‌اند!
مضرات برداشتن آپاندیس تا چه حد جدی است؟
منشاء فلزات گران‌بهای زمین کجاست؟
کشف قبرستانی در کنار اهرام مصر
پیکسل نمایشگرها یک‌میلیون‌بار کوچک‌تر می‌شوند!
ماموریتی به مقصد قمر اسرارآمیز مریخ
ثبت نور واقعی نورون‌های عصبی مغز
مغز ما توسط گوش‌هایمان کنترل می‌شود!
کشف هزارپای باستانی
در سیارک ایتوکاوا آب پیدا شد!
استخوان ۱۶۰ هزار ساله‌ی انسان
ارتباط باکتری‌های روده و اختلالات روانی
نقش فعالیت‌های انسانی در خشکسالی‌های اخیر
آیا دانشمندان نازی، بمب اتم ساخته بودند؟
میراث هابل؛ تصویری از ۲۶۵،۰۰۰ کهکشان!
نگاه ستاره‌شناسان به درون ستاره‌های غول‌پیکر آبی
آیا گرگ‌ها رام‌شدنی هستند؟
کشف دایناسوری با بال‌هایی عجیب