مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

چطور با کودکان به سفرهای طولانی برویم؟
‌سه شنبه 23 مهر 1398
سفر با کودکان همیشه آسان نیست، بخصوص در پروازهای طولانی یا هر مسافرت طولانی با قطار یا ماشین. با این حال با کمی آماده‌سازی قبل از سفر، می‌توانید سفر خوب و راحتی را با کودکان‌تان داشته باشید.
چگونه درد را در پوست خود احساس می‌کنیم؟
‌سه شنبه 23 مهر 1398
گروهی از دانشمندان موسسه‌ی کارولینسکا، یک اندام جدید را در پوست انسان کشف کرده‌اند که قبلاً ناشناخته بود. این اندام به آسیب‌های مکانیکی دردآور مانند فشار و ضربه حساس است.
روده و مغز باعث پُرخوری و چاقی شما می‌شوند
‌سه شنبه 23 مهر 1398
خوردن بیش از حد بر روی اضافه وزن تاثیر دارد، ولی اینکه چگونه این اتفاق می‌افتد واضح نیست.
سنتز نوع جدیدی از مولکول کربن
‌سه شنبه 23 مهر 1398
تیمی از محققین دانشگاه آکسفورد و موسسه‌ی تحقیقاتی IBM زوریخ، توانسته‌اند برای اولین بار حلقه‌ای شامل ۱۸ اتم کربن را بسازند.
چطور یک مادر خوب باشیم؟
دوشنبه 22 مهر 1398
تعریف یک مادر خوب بسته به اینکه چه کسی این سوال را می‌پرسد، متفاوت است. مهمترین چیز این است که فرزندان خود را دوست داشته باشید و اطمینان حاصل کنید که آنها این احساس را می‌فهمند.
قدمت استفاده از ابزار سنگی ۱۰هزار سال جابه‌جا شد!
دوشنبه 22 مهر 1398
مجموعه‌ای از دست‌سازه‌های سنگی در سایت باستان‌شناسی تولبور-۱۶ در شمال کوه‌های خانقای مغولستان کشف شده است که نشان می‌دهد هوموساپین‌های مدرن حدود ۴۵،۰۰۰ سال پیش از اوراسیا عبور کرده‌اند؛ ۱۰،۰۰۰ سال قبل‌تر از چیزی که تا کنون تصور می‌شد.
ستاره‌ها در کجای جهان اولیه متولد شدند؟
دوشنبه 22 مهر 1398
گروهی بین‌المللی از ستاره‌شناسان با استفاده از ترکیب داده‌های تلسکوپ‌های مختلف زمینی و فضایی، ۳۹ کهکشان را در فاصله‌ی ۱۱.۵ میلیارد سال نوری از زمین کشف کرده‌اند که محل شکل‌گیری ستاره‌ها هستند.
چرا زنان باردار نباید الکل مصرف کنند؟
دوشنبه 22 مهر 1398
دانشمندان تغییراتی را در دو ژن زنانی که در زمان بارداری مصرف متوسط تا بالای الکل داشته‌اند و همچنین ژن‌های کودکانی که در رحم این زنان در معرض این مقدار الکل قرار داشته‌اند، مشاهده کرده‌اند.
چطور به طور طبیعی جای جوش را از بین ببریم؟
یکشنبه 21 مهر 1398
آکنه و جوش می‌تواند یک وضعیت پوستی دردناک و غیرقابل تحمل باشد و زخم‌هایی که از آن به جا می‌ماند، می‌تواند زیبایی شما را تحت تاثیر قرار دهد.
کشف بقایای پنگوئن غول‌پیکر باستانی در نیوزلند
یکشنبه 21 مهر 1398
استخوان‌های فسیل‌شده‌ی یک گونه از پنگوئن‌های بزرگ که در عصر پالئوسن، بین ۶۶ تا ۵۶ میلیون سال پیش، در نیوزلند زندگی می‌کرده کشف شده است.
چگونه می‌توان ماه را از خورشید درخشان‌تر دید؟
یکشنبه 21 مهر 1398
اگر چشم‌های ما می‌توانست پرتوهای پُرانرژی گاما را ببیند، آن‌وقت می‌توانست ماه را نورانی‌تر از خورشید ببیند.
معجونی که شما را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند
یکشنبه 21 مهر 1398
مصرف غذاهای غنی از فلاوونوئیدها مانند سیب و چای از شما در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند.
چطور خجالتی و کم‌رو نباشیم؟
شنبه 20 مهر 1398
غلبه بر کم‌رویی و خجالت یک کار ساده نیست که به راحتی بتوانید از‍‍ پس آن بر بیایید. ممکن است مجبور شوید که بارها و بارها این کار را تکرار کنید تا بر خجالت‌تان غلبه کنید.
کشف گونه‌ی جدید درخت در ارتفاعات تانزانیا
شنبه 20 مهر 1398
گروهی بین‌المللی از محققین گیاه‌شناسی، گونه‌ی جدید از درخت‌ها که در جنگل‌های کوه‌های اوسامبارای تانزانیا رشد می‌کنند را کشف کرده است.
ساخت سلولی مصنوعی که حس دارد
شنبه 20 مهر 1398
گروهی از دانشمندان در کالج سلطنتی لندن ریزماشین‌هایی ساخته‌اند که حس دارند و به سیگنال‌های شیمیایی بیرونی واکنش نشان می‌دهند.
مشاهده‌ی دقیق مرغ دریایی کیهانی
شنبه 20 مهر 1398
تلسکوپ VLT یک تلسکوپ بزرگ است که در رصدخانه‌ی پارانال قرار دارد و اکنون توانسته است تصویر شفافی از سحابی مرغ دریایی ارائه کند. این سحابی در فاصله‌ی مرزی بین صورت‌فلکی سگ بزرگ و تک‌شاخ و در فاصله‌ی ۳،۷۰۰ سال نوری از ما قرار دارد.
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل و سه
راه‌ها‌ی‌ پیشگیری‌ از‌ شپش‌ سر
‌پنجشنبه 18 مهر 1398
آیا می‌خواهید از ابتلا به شپش در زمانی که همه‌گیر شده است، جلوگیری کنید؟ شاید دوست نداشته باشید که یک سری خزنده‌ی کوچک در سر شما زندگی کنند؟
راکتوری که گازهای گلخانه‌ای را به سوخت مایع تبدیل می‌کند
‌پنجشنبه 18 مهر 1398
با استفاده از یک دستگاه الکترولیز، می‌توان گازهای گلخانه‌ای را تبدیل به سوخت‌های مایع کرد.
در جستجوی سیاره‌های قابل سکونت
‌پنجشنبه 18 مهر 1398
اخترشناسان دانشگاه مک‌گیل «اثرانگشتی» برای زمین درست کرده‌اند که می‌توان از آن برای شناسایی آن دسته از سیاره‌های فراخورشیدی که توان پشتیبانی از حیات را دارند، استفاده کرد.
یافته‌ی مهم پژوهشگر زن ایرانی درباره‌ی فواید آجیل
‌پنجشنبه 18 مهر 1398
بر اساس تحقیقات ارائه‌شده در کنگره‌ی ESC2019 و تحقیقات ارائه‌شده در کنگره‌ی جهانی قلب و عروق، حداقل دو بار آجیل خوردن در هفته می‌تواند خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی عروقی را تا ۱۷ درصد کاهش دهد.
چطور در برابر وقوع زلزله آماده و ایمن باشیم؟
‌چهارشنبه 17 مهر 1398
زلزله می‌تواند یک فاجعه‌‌ی طبیعی بسیار مخرب، به ویژه در مناطق حاشیه‌ی اقیانوس آرام باشد.
چرا باید نگران هوش‌مصنوعی فراهوشمند باشیم؟
‌چهارشنبه 17 مهر 1398
حداقل از قرن نوزدهم تا کنون اختراع فراهوش‌مصنوعی، موضوع مهمی در داستان‌های علمی تخیلی بوده است.
آیا زنان، ونوسی و مردان، مریخی هستند؟
‌چهارشنبه 17 مهر 1398
مردم غالباً فکر می‌کنند که زنان در انجام چند وظیفه مختلف به‌طور همزمان بهتر از مردان عمل می‌کنند.
از نور داخل خانه، برق تولید کنید
‌چهارشنبه 17 مهر 1398
گروهی از محققین سوئدی و چینی سلول‌های فوتوولتائیکی ساخته‌اند که قادر است نورهای داخل منزل را به برق تبدیل کند.
چگونه سیگار را ترک کنیم؟
‌سه شنبه 16 مهر 1398
نیکوتین یکی از مضرترین و در عین حال در دسترس‌ترین مخدرهای قانونی جهان است. هم اعتیادآور است و هم ضررهای زیادی برای سلامتی افرادی که از آن مصرف می‌کنند، دارد.
بدغذایی و گیاه‌خواری می‌تواند منجر به کوری شود!
‌سه شنبه 16 مهر 1398
در بیمارستان دانشگاه بریستول انگلیس، بیمار جوانی به خاطر تغذیه‌ی نامناسب کور شد.
حلقه‌های زحل چند ساله هستند؟
‌سه شنبه 16 مهر 1398
مطالعه‌ی جدیدی که نتایج آن در مجله‌ی Nature Astronomy به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد که شاید عمر سیستم حلقه‌های زحل بیشتر از چیزی باشد که اکثر ستاره‌شناسان تصور می‌کنند.
ساخت پوست هوشمند با قابلیت تغییر رنگ
‌سه شنبه 16 مهر 1398
آفتاب‌پرست می‌تواند رنگ پوست خود را به نحوی تغییر دهد که با محیط خود یکرنگ باشد تا به این ترتیب خود را از دیدها پنهان کرده باشد.
چطور از بوی بد دهان خلاص شویم
دوشنبه 15 مهر 1398
دلایل زیادی برای بوی بد دهان یا همان «هالیتوز» وجود دارد. اگر از رفع سریع و موقت آن خسته شدید و می‌خواهید یک بار برای همیشه از شر هالیتوز خلاص شوید، این دستورالعمل‌ها را اجرا کنید.
دانشمندان ذرات صوت را به کنترل خود درآوردند!
دوشنبه 15 مهر 1398
محققین توانسته‌اند کنترل ذرات صوت یا همان فونون‌ها را به دست بگیرند. هر چند فونون‌ها به‌عنوان کوچک‌ترین واحد از انرژی نوسانی ایجاد کننده‌ی امواج صوتی در حقیقت ماده نیستند، ولی همان‌طور که فوتون‌ها، ذرات نور به حساب می‌آیند؛ فونون‌ها نیز ذرات صوت هستند.
کهکشانی با سیاه‌چاله‌ای هفتاد میلیون بار پُرجرم‌تر از خورشیدی
دوشنبه 15 مهر 1398
ناسا تصویری در مادون قرمز از کهکشان مارپیچی «مسیه-۸۱» منتشر کرده که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر تهیه شده است.
فرگشت انگشتان انسان چگونه بوده است؟
دوشنبه 15 مهر 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان کانادایی و اروپایی توانسته‌اند یک قسمت گمشده از استخوان انگشت پنجم یک انسان را در غار دنیسووا پیدا کنند.
چگونه بر‌ بی‌انگیزگی غلبه کنیم؟
یکشنبه 14 مهر 1398
بسیار طبیعی است که در بعضی روزها نسبت به سایر روزها و نسبت به سایر افراد از انگیزه‌ی کمتری برخوردار باشید.
چگونه می‌توان قلب آسیب‌دیده را ترمیم کرد؟
یکشنبه 14 مهر 1398
ونتریکس شرکتی است که متعلق به دانشگاه سن‌دیگوی کالیفرنیا است و توانسته‌ است برای اولین بار هیدروژل قابل تزریقی را به انسان تزریق کند که این هیدروژل می‌تواند آسیب‌های وارده به قلب بیمار مبتلا به نارسایی قلبی که دچار سکته‌ی قلبی شده بود را درمان کرده و عملکردهای آن‌را بازیابی کند.
خطر تغییرات اقلیمی در جذب آب توسط خاک
یکشنبه 14 مهر 1398
اقیانوس‌ها، اکوسیستم‌ها، آب و هوا و سلامت انسان، همگی تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار می‌گیرند.
دانشمندان به پیوند سلول‌های بنیادی مغز نزدیک شدند
یکشنبه 14 مهر 1398
محققین پزشکی دانشگاه جانز هاپکینز، طی آزمایش‌هایی که بر روی موش‌ها انجام داده‌اند، اذعان دارند که توانسته‌اند راهی برای پیوند سلول‌های محافظتی مغز پیدا کنند که حتی نیاز به داروهای مورد نیاز برای جلوگیری از پس‌زدن پیوند نیز وجود ندارد.
چگونه می‌توان ناخن‌هایی بلند، قوی و سالم داشت؟
شنبه 13 مهر 1398
رشد ناخن‌های بلند و قوی یک فرآیند چند مرحله‌ای است. تا زمانی که از ناخن‌های خود مراقبت‌های لازم را انجام دهید می‌توانید آن‌ها را به طول دلخواه‌تان برسانید.
رنگ کهربایی زحل از چه چیزیست؟
شنبه 13 مهر 1398
زحل بسیار زیبا است، بنابراین ستاره‌شناسان نمی‌‌توانند از تصویربرداری سالانه از آن در زمانی که نزدیک‌ترین فاصله به زمین را دارد دل بکنند.
کشف نوع جدیدی از موج الکترومغناطیسی
شنبه 13 مهر 1398
گروهی بین‌المللی از دانشمندان بریتانیایی و آمریکایی توانسته‌اند نوع جدیدی از امواج الکترومغناطیسی را کشف کنند که تا کنون شناخته نشده بود؛ «موج سطحی دیاکونوف-وویت».
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 231 232
مشاوره رایگان تحصیلی
تفاوت جریان فوکو و ادی (2 پاسخ)
هم ارزی فرم موج ساده (11 پاسخ)
گرافین (0 پاسخ)
راکتور هسته ای چگونه کار می کند؟ (2 پاسخ)
ترازوی پیچشی (6 پاسخ)
طناب آویزان از دو نقطه (6 پاسخ)
راز آهنربا (0 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (17 پاسخ)
اثبات متوازی (1 پاسخ)
بهترین روش ذخیره انرژی چیست؟ (10 پاسخ)
آهنگ لحظه ای تغییر چیست؟ (7 پاسخ)
سوال در مورد ترانس افزاینده ولتاژ (1 پاسخ)
نظریه گرانش حرکتی (46 پاسخ)
فضای دوگان چیست؟ (0 پاسخ)
زمان و اتم (1 پاسخ)
حرکت ذره باردار در میدان الکتریکی و مغناطیسی ثابت (7 پاسخ)
حرکت بر اساس خمش فضازمان (1 پاسخ)
محاسبه خط ترمز خودرو (19 پاسخ)
نیمه رسانا (10 پاسخ)
قطار انیشتین (19 پاسخ)
ردیف هفتم جدول تناوبی تکمیل شد (2 پاسخ)
فرمول طلایی (0 پاسخ)
اندازه حرکت، انرژی (3 پاسخ)
دافعه قطب های آهنربا (2 پاسخ)
ممان الکتریکی و مغناطیسی (4 پاسخ)
پرواز بر روی ماه (10 پاسخ)
پرسشهایی درباره ی بالن ها (13 پاسخ)
مسئله ی سیملوله (5 پاسخ)
خطوط میدان الکتریکی (4 پاسخ)
پذیرش برای دوره کارشناسی در رشته فیزیک (1 پاسخ)
سوال در مورد جریان الکتریکی (5 پاسخ)
اتصال کوتاه خروجی های ژنراتور، روتور (3 پاسخ)
منظور معادله E=mc2 چیه؟! (1 پاسخ)
جزئیات الکترون و ... (8 پاسخ)
فنر در میدان الکتریکی (سوالی نسبیتی) (4 پاسخ)
فرق ایزوتوپ پایدار و ایزوتوپ ناپایدار چیست؟ (6 پاسخ)
آموزش فرمول نویسی در هوپا با Mathjax (1 پاسخ)
روش دقیق بدست آوردن ثابت هابل (7 پاسخ)
پارادوکس فوتو الکتریک (23 پاسخ)
تصاویر نجومی (2000 پاسخ)
نفوذ پذیری امواج الکترومغناطیس (16 پاسخ)
مشاهده عجیب یک ستاره (6 پاسخ)
آیا با رد قانون پایستگی انرژی موافقید؟ (32 پاسخ)
کهکشان راه شیری تخت نیست، پیچ‌وتاب دارد (0 پاسخ)
سوال در مورد میدان مغناطیس (18 پاسخ)
بررسي روزانه وضعيت جوي كشور (8 پاسخ)
چطور با کودکان به سفرهای طولانی برویم؟
چگونه درد را در پوست خود احساس می‌کنیم؟
روده و مغز باعث پُرخوری و چاقی شما می‌شوند
سنتز نوع جدیدی از مولکول کربن
چطور یک مادر خوب باشیم؟
قدمت استفاده از ابزار سنگی ۱۰هزار سال جابه‌جا شد!
ستاره‌ها در کجای جهان اولیه متولد شدند؟
چرا زنان باردار نباید الکل مصرف کنند؟
چطور به طور طبیعی جای جوش را از بین ببریم؟
کشف بقایای پنگوئن غول‌پیکر باستانی در نیوزلند
چگونه می‌توان ماه را از خورشید درخشان‌تر دید؟
معجونی که شما را در برابر سرطان و بیماری‌های قلبی محافظت می‌کند
چطور خجالتی و کم‌رو نباشیم؟
کشف گونه‌ی جدید درخت در ارتفاعات تانزانیا
ساخت سلولی مصنوعی که حس دارد
مشاهده‌ی دقیق مرغ دریایی کیهانی
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهل و سه
راه‌ها‌ی‌ پیشگیری‌ از‌ شپش‌ سر
راکتوری که گازهای گلخانه‌ای را به سوخت مایع تبدیل می‌کند
در جستجوی سیاره‌های قابل سکونت
یافته‌ی مهم پژوهشگر زن ایرانی درباره‌ی فواید آجیل
چطور در برابر وقوع زلزله آماده و ایمن باشیم؟
چرا باید نگران هوش‌مصنوعی فراهوشمند باشیم؟
آیا زنان، ونوسی و مردان، مریخی هستند؟
از نور داخل خانه، برق تولید کنید
چگونه سیگار را ترک کنیم؟
بدغذایی و گیاه‌خواری می‌تواند منجر به کوری شود!
حلقه‌های زحل چند ساله هستند؟
ساخت پوست هوشمند با قابلیت تغییر رنگ