مشاوره رایگان تحصیلی
هوپا در آیین زرتشت نام درخت حقیقت است و اعتقاد بر این است که انسان در ابتدا در قالب هوپا خلق شده که در زبان پهلوی هومایانا نامیده می‌شود.

مجله علمی هوپا

چطور از چشمان‌مان مراقبت کنیم؟
یکشنبه 24 آذر 1398
چشم‌ها پنجره‌های ما رو به جهان است، بنابراین مراقبت از آنها بسیار مهم است. مواردی مانند مراجعه به چشم‌پزشک به طور منظم، خواب کافی و استراحت منظم در هنگام استفاده از کامپیوتر، می‌تواند به سلامتی چشم کمک کند. اگر در بینایی خود مشکل دارید، باید در اولین فرصت به یک اپتومتریست مراجعه کنید.
مغز ما چگونه آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهد؟
یکشنبه 24 آذر 1398
بر اساس مطالعه‌ای جدید، مغز ما در ۱۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌ثانیه موسیقی‌های آشنا را تشخیص می‌دهد. سیستم شنوایی انسان حساسیت بالایی به موسیقی‌های آشنا دارد.
کشف نوع جدیدی از سیاه‌چاله‌ها
یکشنبه 24 آذر 1398
طی مقاله‌ای که در ماه نوامبر ۲۰۱۹ در مجله‌ی Science به چاپ رسیده است، تیمی از ستاره‌شناسان راهی را برای جستجو به دنبال سیاه‌چاله‌هایی که جرم ستاره‌ای دارند پیشنهاد کرده‌اند و نشان داده‌اند که ممکن است نوع جدیدی ازسیاه‌چاله‌ها را کشف کرده باشند که کوچک‌ترین سیاه‌چاله‌های دنیا را در خود جای بدهد.
عوارض سرخک برای سیستم ایمنی بدن چیست؟
یکشنبه 24 آذر 1398
سرخک باعث پاک شدن حافظه‌ی سیستم ایمنی بدن می‌شود و وضعیت سیستم ایمنی بدن را مانند یک کودک می‌کند و به این ترتیب، آسیب‌پذیری افراد در برابر دیگر بیماری‌ها مانند دیفتری، سل و آنفلوآنزا بیشتر می‌شود.
چطور همسر و پدر خوبی باشیم؟
شنبه 23 آذر 1398
پدر و همسر بودن شاید از مهمترین نقش‌هایی است که ممکن است در زندگی داشته باشید، بنابراین کاملاً طبیعی است که بخواهید بهترین نقش‌تان را ایفا کنید.
چراغ سبزی برای وجود زندگی بر روی انسلادوس
شنبه 23 آذر 1398
فواره‌های گاز و یخ در حال فوران از قطب جنوب قمر «انسلادوس» زحل هستند. بر اساس تحقیقات جدیدی که با استفاده از داده‌ی ماموریت کاسینی ناسا انجام شده است، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که ذرات یخ موجود در فواره‌ها حاوی نیتروژن، اکسیژن و ترکیبات آروماتیک هستند.
پرندگان چگونه آواز خواندن را یاد می‌گیرند؟
شنبه 23 آذر 1398
تیمی از محققین ژاپنی و کره‌ای دریافته‌اند که دسته‌ای از نورون‌ها وجود دارند که برای آموزش آواز در پرنده‌های جوان اهمیت بالایی دارند.
تاثیر سیگار کشیدن بر روی ظاهر افراد
شنبه 23 آذر 1398
در مطالعه‌ای که اخیراً در مجله‌ی PLoS Genetics چاپ شده است، محققین دانشگاه بریستول در مورد تاثیر کشیدن بیش از حد سیگار بر روی بدن انسان مطالعه کرده‌اند.
آیا انسان‌ها با حیوانات وحشی همزیستی داشته‌اند؟
‌پنجشنبه 21 آذر 1398
حداقل سه گونه‌ی انسانی شامل «دنیسووان‌ها»، «نئاندرتال‌ها» و «هوموساپین‌های نخستین» و همچنین گوشتخواران بزرگی مانند گرگ‌ها، کفتارها و خرس‌ها در طول ۳۰۰،۰۰۰ سال از غار دنیسووا استفاده کرده‌اند.
چرا یخ لیز است؟
‌پنجشنبه 21 آذر 1398
پاسخ این پرسش که چرا یخ لیز است در لایه‌ی آب تولید شده به‌وسیله‌ی اصطکاک نهفته است. این لایه‌ی آب نازک‌تر از حد انتظار است و مقدار گِران‌رَوی آن از آب معمولی خیلی بیشتر است؛ زیرا حاوی مخروط‌های یخی ناشی از شکستن یخ است.
اطلاعاتی حیرت‌انگیز درباره‌ی سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم
‌پنجشنبه 21 آذر 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های تلسکوپ‌های زمینی و فضایی توانسته‌اند یک سیستم شامل سه سیاه‌چاله‌ی کلان‌جرم را در جرم کیهانی «SDSS J084905.51+111447.2» که سه کهکشان ادغام شده در یکدیگر هستند کشف کنند.
چطور بفهمیم که زخم معده داریم؟
‌چهارشنبه 20 آذر 1398
زخم معمولاً ضایعه‌ای است که بر روی پوست ایجاد می‌شود مانند زخم ناشی از یک فشار روی پوست یا زخم غشاهای مخاطی بدن مانند زخم معده.
هشدار! جمعیت حشرات دنیا در حال کاهش است؟
‌چهارشنبه 20 آذر 1398
از سال ۱۹۹۰ تا کنون، مطالعات زیادی انجام شده و هشدار داده شده است که جمعیت حشرات و عنکبوت‌های دنیا به سرعت در حال کاهش است. اکنون طی مطالعه‌ای جدید، دانشمندان شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد جمعیت حشرات روی زمین با مشکل بزرگی روبه‌رو است.
کوچک‌ترین ذرات یخ، حاوی چند مولکول آب هستند؟
‌چهارشنبه 20 آذر 1398
بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان، کوچک‌ترین قطره‌ی آب که امکان شکل‌گیری یخ در آن وجود دارد، باید حاوی ۹۰ مولکول آب باشد. آب بر روی زمین تقریباً همیشه به صورت کریستال‌های شش وجهی وجود دارد.
کشف اولین کوتوله‌ی قهوه‌ای توسط تِس
‌چهارشنبه 20 آذر 1398
ستاره‌شناسان با استفاده از داده‌های ماهواره‌ی «تِس» متعلق به ناسا توانسته‌اند یک کوتوله را در اطراف یک ستاره‌ی جوان در فاصله‌ی ۸۴۱ سال نوری از زمین کشف کنند.
نگاه کردن به این کهکشان، شما را به سنگ تبدیل می‌کند؟
‌سه شنبه 19 آذر 1398
کهکشانی که در این عکس دیده می‌شود، نام جالبی دارد؛ «مدوسا». این کهکشان که «NGC 4194» نیز نامیده می‌شود، همیشه به‌صورت یک واحد نبوده، بلکه دو ماهیت جداگانه بوده است.
کشف ابزار سنگی باستانی در آسیا
‌سه شنبه 19 آذر 1398
گروهی بین‌المللی از باستان‌شناسان توانسته‌اند مجموعه‌ای ابزار سنگی را در «غار فاهین لنا» در جنگل‌های بارانی سریلانکا پیدا کنند.
چگونه یک چاقو را به‌شکل درست تیز کنیم؟
‌سه شنبه 19 آذر 1398
برش با چاقوی کند می‌تواند خطرناک باشد. تلاش زیاد برای برش دادن هر آنچه را که برش می‌دهید، بدان معنی است که احتمال بیشتری دارید که به خودتان آسیب بزنید.
استرالیا، اَمن‌ترین کشور در جهان برای زنان
‌سه شنبه 19 آذر 1398
بر اساس مطالعه‌ای که در مورد مهاجرت در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، استرالیا اَمن‌ترین کشور در جهان برای زنان است.
چطور علائم ایدز را تشخیص دهیم؟
دوشنبه 18 آذر 1398
HIV یا ویروس نقص ایمنی انسان، ویروسی است که منجر به بیماری ایدز یا سندرم اکتسابی نقص ایمنی می‌شود. HIV به سیستم ایمنی بدن حمله می‌کند و نوعی گلبول سفید را از بین می‌برد که به بدن کمک می‌کند تا عفونت و بیماری را از بین ببرد.
ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی با سرعت بسیار بالا
دوشنبه 18 آذر 1398
تیمی از محققین دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا نشان داده‌اند که می‌توانند با ۱۰ دقیقه شارژ خودروهای الکتریکی آن‌ها را تا ۳۰۰ و حتی ۵۰۰ کیلومتر بیمه کنند.
چرا نئاندرتال‌ها منقرض شدند؟
دوشنبه 18 آذر 1398
اولین رویارویی بین نئاندرتال‌ها و هوموساپین‌های مدرنی که ۱۳۰،۰۰۰ سال پیش به خارج از آفریقا مهاجرت کرده‌اند، در ناحیه‌ای به نام لوانت رخ داده است.
اولین عملیات سوخت‌گیری در فضا به زودی انجام می‌شود!
دوشنبه 18 آذر 1398
«نورثروپ گرومن» و «ناسا» با همکاری یکدیگر فضاپیمایی را ساخته‌اند که می‌تواند به ماهواره‌ها حتی زمانی که در مدار زمین هستند، سوخت‌رسانی کند.
چطور از خشکی پوست صورت خلاص شویم؟
یکشنبه 17 آذر 1398
خشکی پوست صورت می‌تواند تحریک‌کننده و ناراحت‌کننده باشد. خوشبختانه، راهکارهای ساده ای وجود دارد که می‌توانند به خشکی پوست کمک کنند.
در این سیاره، هر ۱۸ ساعت یک‌بار سال نو را تبریک می‌گویند!
یکشنبه 17 آذر 1398
ستاره‌شناسان یک سیاره‌ی فراخورشیدی داغ را کشف کرده‌اند که به قدری به ستاره‌ی میزبان خود نزدیک است که هر سال در آن‌جا تنها ۱۸.۴ ساعت طول می‌کشد. این کوتاه‌ترین سال سیاره‌ای است که تا کنون کشف شده است.
آیا مکانیک کوانتومی می‌تواند وجود فضا-زمان را توضیح بدهد؟
یکشنبه 17 آذر 1398
بر اساس یافته‌های فیزیکدانان «درهم تنیدگی»، توانایی توضیح معادله‌های جاذبه‌ی اینشتین را دارد. نظریه‌ی نسبیت خاص اینشتین نشان می‌دهد که گرانش، حاصل رفتار یک جرم مثل سیاره یا ستاره است و هندسه‌ی ادغام فضا و زمان را دچار خمیدگی می‌کند.
بیشتر بدوید تا بیشتر عمر کنید
یکشنبه 17 آذر 1398
دانشمندان طی آنالیزهایی که انجام داده‌اند دریافته‌اند که دویدن به هر میزان می‌تواند خطر مرگ در اثر همه‌ی دلایل را به میزان زیادی کاهش دهد.
چطور یک دروغگو را تشخیص دهیم؟
شنبه 16 آذر 1398
اگرچه دروغ گفتن می‌تواند یک تجربه‌ی ناراحت کننده باشد، اما با توجه به برخی از سرنخ‌های رفتاری و با اطمینان، می‌توانید تشخیص دهید که آیا کسی به شما دروغ می‌گوید یا خیر؟
کشف یک ماهی با صورت انسانی در چین
شنبه 16 آذر 1398
یک ماهی سیاه و طلایی با صورت شبیه انسان در هفته‌ی گذشته در چین پیدا شده است. در صورت این ماهی جای چشم، بینی و دهان به وضوح دیده می‌شود.
کشف حیات در مریخ با کمک سنگ‌های استرالیایی
شنبه 16 آذر 1398
محققین توانسته‌اند مواد آلی محافظت‌شده را درون نمونه‌های سنگی سازه‌های ۳.۵ میلیارد ساله‌ی «دریسر» در ناحیه‌ی پیلبارای غرب استرالیا کشف کنند.
با آگاهی رژیم بگیرید! رژیم‌های غذایی اشتباه چه بلایی بر سر بدن می‌آورند؟
شنبه 16 آذر 1398
طی تحقیقاتی که به سرپرستی دانشمندان مدرسه‌ی پزشکی هاروارد انجام شد، مشخص شده است که سطح بالای فروکتوز در رژیم‌های حاوی مقادیر بالای چربی باعث کاهش توانایی کبد در سوزاندن چربی می‌شود.
چرا سیاره‌ی ناهید جهنم و زمین دارای حیات است؟
‌پنجشنبه 14 آذر 1398
همه می‌خواهند از سیاره‌ی زمین خارج شده و منظومه‌ی شمسی را کاوش کنند، بدون اینکه بدانند جای ما بر روی این سیاره چقدر خوب است.
کشف یک آنتی‌بیوتیک جدید
‌پنجشنبه 14 آذر 1398
دانشمندان یک آنتی‌بیوتیک جدید کشف کرده‌اند که توسط نوعی باکتری از جنگل‌های گرمسیری در مکزیک تولید می‌شود و می‌تواند به رشد گیاهان کمک کند.
دام کهکشان راه‌شیری برای کوتوله‌ها
‌پنجشنبه 14 آذر 1398
کهکشان راه‌شیری بالغ بر ۵۰ کهکشان دیگر را به همراه خود دارد. بر اساس تحقیقات جدیدی که محققین دانشگاه ریورساید کالیفرنیا انجام داده‌اند، کهکشان راه‌شیری برخی از کهکشان‌های کوتوله‌ی اطراف خود را به سمت خود کشیده و در خود ادغام کرده است.
چطور بفهمیم آپاندیس داریم ؟
‌چهارشنبه 13 آذر 1398
اگر در نزدیکی شکم خود التهاب را تجربه کرده‌اید، ممکن است دچار آپاندیس شده باشید.
آسپیرین برای آلودگی هوا نیز مفید است؟
‌چهارشنبه 13 آذر 1398
یک مطالعه‌ی جدید که توسط محققین دانشگاه‌های کلمبیا و هاروارد انجام شده، نشان داده است که داروهای غیراستروئیدی ضدالتهابی مانند «آسپیرین» می‌توانند اثرات قرار گرفتن در معرض هوای آلوده برای عملکرد ریه‌ها را کاهش دهند.
اگر قصد پدر شدن دارید الکل را ترک کنید
‌چهارشنبه 13 آذر 1398
بر اساس تحقیقات جدیدی که دانشمندان مدرسه‌ی سلامت عمومی ژیانگیای چین انجام داده‌اند، اگر یک زوج قصد بچه‌دار شدن داشته باشند، پدر باید شش ماه قبل و مادر یک سال قبل از بارداری الکل را ترک کنند.
از گذشته‌ی مریخ چه می‌دانید؟
‌چهارشنبه 13 آذر 1398
اگر می‌توانستیم به ۳.۵ میلیارد سال پیش برگردیم، مریخ چه وضعیتی داشت؟ دانشمندانی که در حال کار با مریخ‌پیمای کنجکاوی هستند، ساخت تصویر مورد نظر را جزو اهداف خود قرار داده‌اند.
چگونه مانع از چرب شدن موها شویم؟
‌سه شنبه 12 آذر 1398
موها به طور طبیعی روغن‌هایی دارند که پوست سر برای حفظ سلامتی مو و پوست سر ایجاد می‌کند، اما اگر موهای شما بلافاصله بعد از شستن موها چرب به نظر می‌رسد، شما از مشکل موهای چرب رنج می‌برید.
سموم صنعتی چه بلایی بر سر نسل‌های آینده‌ی بشر می‌آورد؟
‌سه شنبه 12 آذر 1398
مطالعه‌ای جدید نشان داده است که قرار گرفتن مادر در معرض آلودگی‌های صنعتی می‌تواند باعث آسیب رساندن به سیستم ایمنی فرزندان وی شود و این آسیب می‌تواند به نسل‌های آینده نیز وارد شده و قوای دفاعی بدن افراد را در برابر عفونت‌هایی مانند ویروس آنفلوآنزا ضعیف کند.
Page: 1 2 3 4 5 6 7 ... 235 236
مشاوره رایگان تحصیلی
ایجاد تغییر و تحول در صنعت چاپ (0 پاسخ)
بدست آوردن مقایس های کوچک (0 پاسخ)
افزودن پوشش نهایی! (0 پاسخ)
نانو در تامین مواد غذایی (0 پاسخ)
پرینت کردن ایمن ذرات نانویی! (0 پاسخ)
فناور نانو، مبارزی قدرتمند در برابر سرطان! (0 پاسخ)
میدان مغناطیس زمین و تولید نیروی برق( طرحی جالب) (18 پاسخ)
دو سؤال بنیادین که می تواند اعتبار نسبیت را به چالش بکشد (24 پاسخ)
تناقض در دو جنبه اصل نسبیت؟ (3 پاسخ)
مرز فیزیک کوانتوم کجاست؟ (16 پاسخ)
توضیح چرایی انحراف جزئی سیاره عطارد از مدار خودش (8 پاسخ)
مقاله ای حیرت اور دیگر در کوانتوم گراویتی از فیزیک مطلق (14 پاسخ)
معرفی کتاب خوب در حوزه فیزیک (0 پاسخ)
باد چگونه تشکیل می شود؟ (4 پاسخ)
قندیل یخ چگونه درست می شود ؟ (8 پاسخ)
سطح شیبدار (1 پاسخ)
پارادوکس EPR (0 پاسخ)
طیف پیوسته یا انرژی گسسته؟ (1 پاسخ)
شکل موج (19 پاسخ)
شدت صوت (2 پاسخ)
حرکت آب در دو نمیکره (4 پاسخ)
کاربرد لیزر در سیستم های هدایت و سنجش (0 پاسخ)
تفاوت وزن یک جسم گرم و یک جسم سرد (22 پاسخ)
زمان برای مسافران هواپیما کندتر می‌گذرد (0 پاسخ)
انفجار خورشید (0 پاسخ)
قانون نسبیت (0 پاسخ)
نمودار سرعت-زمان (3 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خود را از دست مي‌دهد؟ (37 پاسخ)
باقي ماندن صدا در محيط؟ (52 پاسخ)
چرا آهنربا دو قطب دارد؟ (4 پاسخ)
تشخيص زودهنگام بيماري‌ها با استفاده از فناوري نانو (3 پاسخ)
خواص نانو سلیسیوم چیست؟ (2 پاسخ)
تصاویر جدیدی از راه شیری ثبت شد (0 پاسخ)
راز آهنربا (1 پاسخ)
چرا دو خط موازی به هم میرسند؟ (19 پاسخ)
برای شعله یک شمع روشن در حال حرکت چه اتفاقی می افتد؟ (0 پاسخ)
ریاضی مثلثات (1 پاسخ)
موتوربدون سوخت+Free Energy (1 پاسخ)
تداخل دو ناظر در سیستم (3 پاسخ)
سریع ترین زبان برنامه نویسی برای محاسبات عددی (13 پاسخ)
فرمول نسبت انرژی آزاد شده دو زلزله (3 پاسخ)
تفاوت برف و یخ (1 پاسخ)
دیامغناطیس ها و عدم واکنش دو آهنربا (2 پاسخ)
درک بهتر ساختمان منظومه شمسی با کمک وویجرها (0 پاسخ)
آزمایش tone generator (0 پاسخ)
3 سوال از جسم صلب (0 پاسخ)
با بازگشت به گذشته اصل عدم قطعیت هایزنبرگ مردود می شود (8 پاسخ)
دمای پلانک، حد بالای دما و سرعت نور (1 پاسخ)
کامپیوتر کوانتمی گوگل، بسیار سریع‌تر از ابرکامپیوترهای موجود (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (27 پاسخ)
کاربرد پلاسما بین دو میدان الکتریکی (0 پاسخ)
چطور از چشمان‌مان مراقبت کنیم؟
مغز ما چگونه آهنگ‌ها را تشخیص می‌دهد؟
کشف نوع جدیدی از سیاه‌چاله‌ها
عوارض سرخک برای سیستم ایمنی بدن چیست؟
چطور همسر و پدر خوبی باشیم؟
چراغ سبزی برای وجود زندگی بر روی انسلادوس
پرندگان چگونه آواز خواندن را یاد می‌گیرند؟
تاثیر سیگار کشیدن بر روی ظاهر افراد
آیا انسان‌ها با حیوانات وحشی همزیستی داشته‌اند؟
چرا یخ لیز است؟
اطلاعاتی حیرت‌انگیز درباره‌ی سیاه‌چاله‌های کلان‌جرم
چطور بفهمیم که زخم معده داریم؟
هشدار! جمعیت حشرات دنیا در حال کاهش است؟
کوچک‌ترین ذرات یخ، حاوی چند مولکول آب هستند؟
کشف اولین کوتوله‌ی قهوه‌ای توسط تِس
نگاه کردن به این کهکشان، شما را به سنگ تبدیل می‌کند؟
کشف ابزار سنگی باستانی در آسیا
چگونه یک چاقو را به‌شکل درست تیز کنیم؟
استرالیا، اَمن‌ترین کشور در جهان برای زنان
چطور علائم ایدز را تشخیص دهیم؟
ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی با سرعت بسیار بالا
چرا نئاندرتال‌ها منقرض شدند؟
اولین عملیات سوخت‌گیری در فضا به زودی انجام می‌شود!
چطور از خشکی پوست صورت خلاص شویم؟
در این سیاره، هر ۱۸ ساعت یک‌بار سال نو را تبریک می‌گویند!
آیا مکانیک کوانتومی می‌تواند وجود فضا-زمان را توضیح بدهد؟
بیشتر بدوید تا بیشتر عمر کنید
چطور یک دروغگو را تشخیص دهیم؟
کشف یک ماهی با صورت انسانی در چین