آیا می‌دانید خواستگاه شفق های قطبی کجاست ؟

: آيا مي دانيد خواستگاه شفق هاي قطبي كجاست ؟ :

آيامي دانيد خواستگاه شفق هاي قطبي كجاست ؟

خورشيد ستاره فعالي با چرخه مغناطيسي 22 ساله كه در 11 سال نخست تعداد لكه هاي خورشيدي در بالاي استواي خورشيد بيشتر و در 11 سال بعدي در پايين استوا قرار دارند . هر چه تعداد لكه ها بيشتر باشد فعاليتهاي خورشيدي بيشتر مي شود و ميدان مغناطيسي فوران شده نيز بيشتر است . در اين مناطق شدت ميدان مغناطيسي به حدي زياد است كه باعث مي شود خطوط ميدان به هم تنيده شوند . وقتي در اين ميدانها اتصال كوتاه برقرار شود ، زبانه هاي خورشيدي پرقدرت ، پروتونها و الكترونها را با سرعتي نزديك به سرعت نور شتاب مي دهند . در نتيجه ، فورانهاي اشعه x به فضا فرستاده مي شوند . اگر زمين سر راه اين فورانها قرار بگيرد ، لايه يونوسفر جو ، بي درنگ تاثير مي پذيرد و تعادل يوني آن به هم مي خورد . جو خورشيد ميلياردها تن پلاسما و مقادير عظيمي ميدان مغناطيسي به فضا مي فرستد كه فقط در چند روز به زمين مي رسند . هجوم ناگهاني اين ذرات باردار و ميدانهاي مغناطيسي ، باعث برانگيختگي كمربند مغناطيسي زمين و ايجاد طوفانهاي مغناطيسي و نورافشاني در قطبها مي شوند كه به شفق قطبي معروفند .

تاثير خورشيد بر فن آوري به قرن 19 بر مي گردد . جريانها الكتريكي كه طي طوفانهاي « زمين مغناطيسي » ايجاد مي شدند ، آن قدر قوي بودند كه ديگر تلگرافچي ها براي مخابره كردن سيگنالها به باطري احتياج پيدا نمي كردند . خطوط انتقال نيــــــرو نيز رساناهاي بسيار خوبي براي جريانهاي الكتريكي بوجود آمده از طوفانهاي مغناطيسي زمين اند ، چرا كه خود حامل جريان برق هستند . مسئله اين است كه طوفانها جريان مستقيم توليد مي كنند ولي خطوط انتقال حامل جريان متناوب اند . اين جريانهاي مستقيم ، موجب مي شوند سيم پيچ هاي مبدلها (ترانسها) داغ شوند و در نتيجه از كار بيفتند و خازنهايي به بار آورند .

هر چه به قطب شمال مغناطيسي زمين نزديكتر باشيم بيشتر مورد حمله جريانهاي الكتريكي قرار مي گيريم .

ذرات باردار پر انرژي بر روي صفحه هاي خورشيدي ماهواره ها هم اثر گذاشته و طول عمر آنها را كاهش مي دهند . الكترونهاي پر انرژي هم مي توانند با تغيير بيت هاي ديجيتالي در جريان ارسال اطلاعات ، نا هنجاري بوجود آورند . پس همانطور كه گفته شد سيل ذرات باردار پر انرژي از طوفانهاي خورشيدي به سوي زمين جريا نمي يابد كه ممكن است بر ماهواره ها و دستگاههاي روي زمين مثل ترانسفورماتورها اثر تخريبي داشته باشند .