شکارچی جدید سیاره ها آماده پرتاب است

منبع: سایت نجوم : http://nojum.ir/news/articles/256

ابزار قدرتمند جدیدی به نام کوروت(COROT) برای پیدا کردن سیارات در ورای منظومه شمسی آماده پرتاب شده است.
هدا راشدی

این تلسکوپ فضایی توسط آژانس فضایی اروپا ساخته شده است و اکنون به مرحله بهره برداری رسیده است. کوروت در جستجوی سیاره هاست وبرای رسیدن به هدف خود از روش گذر استفاده می کند. این فضاپیما قادر خواهد بود جزئی ترین و کوچک ترین افت نور ستاره مادر را، در اثر گذر سیاره از مقابلش، شناسایی کند.

اگر این عملیات همانطوری که انتظار می رود پیش رود، کوروت قادر خواهد بود دنیاهای سنگی دیگری را کشف کند؛ دنیاهای صخره ای و سنگی دیگری که فقط کمی از زمین ما بزرگتر است. کوروت طبق برنامه در دسامبر 2006 پرتاب خواهد شد.

تلسکوپ فضایی کوروت در حوالی پرتابش در دسامبر 2006 به آرامی حرکت می کند. کوروت اولین فضاپیمایی خواهد بود که به جستجوی سیارات سنگی می پردازد ، سیارات سنگی که شبیه به سیاره خودمان زمین هستند . کوروت تحقیقات جدید و مشخصی را برای جستجوی سیارات اطراف ستاره ها دنبال می کند .

در دهه اخیر از وقتی که سیاره 51 pegasi b در 1995م. کشف شد تا کنون، بیش از 200 سیاره دیگر از روی زمین و با استفاده از رصدهای زمینی کشف شده است . کوروت امید داده است که تعدادی بیش از قبل را در طول دو سال و نیم ماموریت خود پیدا کند و آخرین یافته های علمی را به دنبال کشف کوچکترین سیارات گسترش دهد . او به دنبال کمترین کاهش نور خواهد بود ؛ کاهش نوری که به دلیل گردش سیاره به دور ستاره مادر است .

انتظار می رود بیشتر سیاراتی که کشف خواهد شد "مشتری داغ " (hot jupiters ) باشند .هر مشتری داغ یک سیاره گازی غولپیکر است . این توده در مداری بسیار نزدیک به ستاره مادرقرار دارد . انتظار می رود درصد بسیاری از سیاراتی که  کوروت آنها را کشف خواهد کرد، سنگی باشند بطوری که فقط کمی بزرگتر و یا حتی کمی کوچکتر از زمین باشند . اگر کروت این دنیاهای جدید را کشف کند، آنها به عنوان گروه جدیدی از سیارات معرفی خواهند شد .

مالکوم  فرید لاند) (Malcolm Fridlund دانشمند پروژه کوروت در اسا می گوید " کروت اولین نقشه برداری از سیارات سنگی را فراهم خواهد آورد سیاراتی که به دور ستاره های دیگر می گردند ."

در میان این سیارات سنگی کوروت روی مواردی که دوره تناوب آنها پنجاه روز یا کمتر است بیشتر تمرکز خواهد کرد. این باعث می شود که سیارات مکشوف به ستاره مادر خود نزدیکتر از فاصله ای باشند که عطارد از خورشید دارد. در بیشتر موارد این حد نزدیکی به ستاره مادر می تواند آنها را بیش از حد معمول داغ کند و یا حتی بسوزاند . با این وجود اگر این جهانها در اطراف کوتوله های قرمز کشف شوند احتمال وجود آب روی سطح آنها وجود دارد و در واقع آنها می توانند محلی برای وجود آب باشند .

این پروژه به وسیله آژانس فضایی ملی فرانسه هدایت شده است . کوروت یک ماموریت مشترک بین المللی است. کشورهای همکار در این پروژه استرالیا ، اسپانیا ، آلمان ، بلژیک و برزیل هستند . اسا نقش خطیری در این ماموریت دارد . تحقیقات و گروه پشتیبانی دانشمندان اسا دو بخش پردازش داده کوروت را طراحی کرده ،  پس از طراحی آن را ساخته و در نهایت آزمایش کرده اند . بعلاوه اسا امکانات اپتیکی تلسکوپ را فراهم کرده است . تلسکوپ در مرکز این فضا پیما جای می گیرد .

تلسکوپ هم شامل یک آینه اصلی با قطر 30 سانتی متر است . در طی ماموریت این آینه نور را از هزاران ستاره جمع  آوری می کند و آن را به دوربین دو قسمتی مخصوص این فضا پیما می فرستد . یک نیمه دوربین برای جستجوی سیارات طراحی شده و نیمه دیگر برای شناسایی تغییرات ظریف و نامحسوس در نور ستارگان راه اندازی شده است . این تغییرات به علت امواج صوتی است که به صورت موج روی سطح حرکت می کنند . این امواج معادل امواج زمین لرزه در سطح زمین است .

با مطالعه آنها ستاره شناسان می توانند به جزئیاتی در وضعیت داخلی ستاره ها دست یابند . این تکنیکها ستاره لرزه شناسی (Asteroseismology) هستند . رصدخانه خورشیدی و هلیوسفری (Heliospheric) اسا (SOHO) چنین برسی را در مورد خورشید داشته است و در این تحقیق پیشگام است . این مرکز ثابت کرده است راههای موفقیت آمیز زیادی برای بررسی دقیق وضعیت درونی ستاره ها وجود دارد و ستاره شناسان علاقه مندند که این روش ها را برای ستارگان دیگر بکار گیرند .

کوروت حد اقل 50 ستاره مشخص و خاص را برای مطالعات دقیقی با این روش هدف قرار خواهد داد . با انتخاب ستاره هایی با اندازه و رفتارهای مختلف کوروت تصاویری کامل از تکامل ستاره ای برای اختر شناسان فراهم می کند . فرید لاند می گوید " اختر فزیک علم کامل شده و تمام شده ای نیست . در واقع با شروع این پروژه ما اختر شناسی را آغاز کرده ایم !"

برای کمک بیشتر به صحت داده های کوروت اسا،  در طول 30 شب در سال آینده ، تلسکوپی را به سوی قسمتی از آسمان که کروت آن را زیر نظر دارد، نشانه می رود . این تلسکوپ در روی زمین به دنبال منابع نوری گمراه کننده ای که به عنوان آلودگی نوری در آسمان هستند، می گردد. همچنین به دنبال ستاره های متغیری که ممکن است رصد های کروت را فریب دهد، خواهد بود .

پرتاب کروت دوره هیجان انگیزی در پژوهشهای سیاره ای اطراف ستاره های دیگر است . سرگیو وولنت Sergio Volonte) ) ،رئیس برنامه ریزی علمی و ارتباط دستگاههای اداری در اسا، می گوید " اسا مدت زیادی است که روی کشف دنیاهای مانند زمین در اطراف ستاره های دیگر کار می کند . کروت  قدمی مهم در جهت این تحقیقات است . این پروژه راه را برای ماموریتهای بعدی هموار می کند . داروین ما را به سوی جستجوی جهانهایی مانند زمین و پیدا کردن نشانه هایی از حیات راهنمایی کرد و ما اکنون این جهت را دنبال می کنیم . "