همکاری اروپا و آمریکا در دو پروژه مهم فضایی

images/20070621/Universe.jpg

آژانس های فضایی آمریکا و اروپا در دو پروژه مهم فضایی که به عنوان بخشی از تلاش ها برای درک تازه ای از کیهان حیاتی محسوب می شوند ، همکاری خواهند کرد.
به گزارش شبکه BBC ، روسای آژانس های فضایی آمریکا و اروپا در سالن بین المللی هوا فضای بورژه پاریس موافقت نامه ای را در تشریح این همکاری امضا کرده اند.
این دو پروژه شامل تلسکوپ فضایی جیمز وب و ماموریت فضایی دیگری به نام لیزا پتفایندر (Lisa Pathfinder) است.
رصدخانه فضایی جیمز وب که قرار است در سال 2013 پرتاب شود جانشین تلسکوپ هابل خواهد شد.

مایکل گریفین رئیس ناسا و ژان ژاک دوردین، مدیر آژانس فضایی اروپا، اسا (Esa)، این موافقت نامه ها را روز دوشنبه 18 ژوئن در غرفه اسا در سالن بورژه پاریس امضا کردند.
دکتر گریفین گفت ، این توافق نامه یک گام دیگر در مسیر همکاری های بین المللی در زمینه علوم فضا و پروازهای فضایی است.
تلسکوپ جیمز وب در طیف نوری قابل رویت و همچنین ماورای سرخ کار خواهد کرد تا نور تازه ای بر نحوه تکامل کائنات بتابد.

این تلسکوپ در دمای بسیار پایین کار می کند بنا براین هیچ نوع تشعشعات مادون قرمز از آن ساطع نمی شود تا نور اجرام دوردست را مختل کند.
دیگر پروژه مشترک آمریکا و اروپا موسوم به لیزا پتفایندر است که هدف آن محک زدن یکی از پیش بینی های مهم نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین در مورد امواج گرانشی است.

درحال حاضر درک دانشمندان از کیهان بر رصد امواج الکترومغناطیسی مثل نور در طیف های مختلف از جمله طیف قابل رویت، مادون قرمز، یا امواج رادیویی و اشعه ایکس بنا شده است.
اما نظریه اینشتین وجود امواجی در بافت فضا-زمان را لازم می داند. طبق این نظریه پیش بینی می شود این امواج گرانشی با سرعت نور در جهان پخش می شوند اما وجود آنها تاکنون مستقیما مشاهده یا ثبت نشده است.
« لیزا » (Laser Interferometer Space Antenna) در صورت ثبت کردن این امواج رشته کاملا تازه ای در علم نجوم را خواهد گشود.
دکتر گریفین، رئیس ناسا، گفت : لیزا وقتی به اهداف خود رسید یک ماموریت فضایی مرزشکن خواهد بود. برخی چیزها در نجوم و اخترفیزیک هست که با نور قابل رویت، امواج رادیویی یا مادون قرمز قابل مشاهده نیستند.
او افزود ، اما ما بر این باوریم که می توانیم آنها را با امواج جاذبه ببینیم. لیزا این امواج را ردیابی خواهد کرد و امکان می دهد پنجره تازه ای به سوی کیهان بگشاییم.
مدل سازی ها نشان داده اند که لیزا باید بتواند تشعشعات باقی مانده از انفجار بزرگ «بیگ بنگ» را ردیابی کند، که به دانشمندان امکان خواهد داد نخستین لحظات پیدایش جهان را بررسی کنند و شاید هم بتوانند برخی از نظریه های ضد و نقیض در این باره را نظم بخشند.
این ماموریت بر فن آوری هایی استوار است که برای اولین بار ساخته می شوند و امکان محک زدن صحیح آنها در زمین وجود ندارد. به همین دلیل آژانس فضایی اروپا، اسا (Esa)، پیش از ساختن لیزا پروژه لیزا پتفایندر را توسعه داده است.

البته این پروژه با مشکلات خارق العاده روبرو بوده و هست.
این ماموریت ابتدا قرار بود در سال 2008 پرتاب شود اما اکنون انتظار می رود پرتاب در سال 2010 انجام شود.
کمک مالی (Esa) به تلسکوپ فضایی جیمز وب در حدود 400 میلیون یورو یا 15 درصد کل بودجه 3.5 میلیارد دلاری آن است. (Esa) نقش عمده ای را در توسعه دو عدد از ابزارهای مهم این تلسکوپ خواهد داشت.
در مقابل ناسا برخی سیستم های پروژه 247 میلیون یورویی لیزا پتفایندر را تامین خواهد کرد.

منبع : جام جم آنلاین