منجمان موفق به کشف شصتمین قمر کیوان شدند

منجمان موفق به یافتن یک قمر جدید در مدار کیوان شده‌اند که بدین ترتیب شمار آنها را به ‪ ۶۰‬افزایش می‌دهد.

به گزارش روز شنبه شبکه خبری بی‌بی‌سی، این جسم در یک رشته عکس که توسط دوربین‌های فضاپیمای کاسینی برداشته شد، کشف شده است. این فضاپیما از چند سال قبل مشغول مطالعه کیوان بوده است.

محاسبات اولیه حاکی از آن است که قطر این قمر تازه تقریبا دو کیلومتر است و مدار آن میان دو ماه دیگر کیوان به نام‌های "متون" (‪ (Methone‬و "پالین" (‪ (Pallene‬قرار دارد.

تیم مسوول تصاویر کاسینی که جسم تازه را یافته، گفت احتمال افزایش قمرهای کیوان هنوز وجود دارد.

قمر تازه در عکسی که در روز ‪ ۳۰‬مه ‪ ۲۰۰۷(‬نهم خرداد) گرفته شده به صورت یک نقطه کمرنگ جلوه می‌کند.

پروفسور "کارل موری" از اعضای تیم تصاویر کاسینی از دانشگاه لندن در این‌باره گفت: "پس از آنکه این شیئی خیلی کمرنگ ردیابی شد، ما دست به جستجوی وسیعی در همه عکس‌های کاسینی زدیم و توانستیم آن را جاهای دیگر هم ردیابی کنیم."
تصور می‌شود که این قمر نیز مانند خیلی دیگر از اقمار کیوان عمدتا از یخ و سنگ تشکیل شده باشد.

نزدیکی مدار این جرم به "متون" و "پالین" حاکی از آن است که این سه قمر احتمالا تشکیل‌دهنده خانواده‌ای از اقمار هستند.

پروفسور موری افزود: "به طور طبیعی ما به جستجو برای یافتن قمرهای بیشتر در این خانواده با استفاده از دوربین‌های کاسینی ادامه خواهیم داد."
وی گفت: "منظومه کیوان با آن گنجینه‌های پنهانی که هرچه دقیقتر نگاه می‌کنیم بیشتر کشفشان می‌کنیم همچنان کنجکاوی ما را برمی‌انگیزد و ما را حیرت زده می‌کند."
قمر تازه که از سوی کاشفان آن "فرانک" (‪ (Frank‬لقب گرفته، هنوز به طور رسمی نامگذاری نشده است و تصمیم در این‌باره بر عهده اتحادیه بین‌المللی منجمان خواهد بود.

ماموریت کاسینی هویگنز که حاصل همکاری آژانس‌های فضایی آمریکا (ناسا) اروپا (اسا) و ایتالیا (آسی) است، در سال ‪ ۱۳۷۶) ۱۹۹۷‬شمسی) راهی ماموریت خود به سوی کیوان شد.

کاوشگر کاسینی در سال ‪ ۲۰۰۴‬به مقصد رسید و واحد هویگنز که سوار بر کاسینی بود در سال ‪ ۲۰۰۵‬بر "تایتان" بزرگترین قمر این سیاره گازی فرود آمد .

پروفسور "کیت میسون" مدیر شورای علوم و فناوری انگلیس در این‌باره گفت:
"شگفت زده می‌شویم وقتی یادمان می‌آید زمانی که کاسینی راهی سفر حماسی خود به سوی کیوان در سال ‪ ۱۹۹۷‬شد، تنها ‪ ۱۸‬قمر آن را می‌شناختیم. از آن زمان تاکنون، از طریق مشاهدات با کمک تلسکوپ‌های زمینی و فضاپیمای کاسینی، ‪ ۴۲‬قمر دیگر شناسایی شده است.

منبع : ایرنا