گرمایش زمین باعث افزایش بارندگی در شمال اروپا شده است

دانشمندان اعلام کردند دلایل آشکاری یافته‌اند که نشانگر آن است که گرمایش زمین باعث افزایش بارندگی در شمال اروپا و کاهش آن در بخش‌های جنوبی صحرای آفریقا و بخش‌هایی از آسیا شده است.

به گزارش روز سه‌شنبه شبکه خبری بی‌بی‌سی، دانشمندان باانتشار مقاله‌ای در نشریه "نیچر " چاپ انگلیس ، نوشتند از سال‌ها قبل قادر به مشاهده شواهد گرمایش زمین در رخدادهای طبیعی مانند دمای سطح دریاها و هوا بوده‌اند، اما این نخستین مطالعه‌ای است که شواهدی از تاثیر مصرف سوخت‌های فسیلی توسط انسان بر الگوهای بارش به دست می‌دهد.

گروهی از محققان بین‌المللی به مقایسه تغییرات عینی در میزان بارش طی ‪ ۷۵‬سال گذشته با الگوهای پیش بینی شده توسط ‪ ۱۴‬مدل رایانه‌ای پرداختند.

این مقایسه نشان‌دهنده انطباق عمومی آن دو در مورد متوسط میزان بارندگی بود، اما دانشمندان همچنین متوجه برخی موارد چشمگیر افزایش و کاهش در قسمت‌هایی از جهان شدند که تنها با گرمایش ناشی از فعالیت‌های انسانی قابل توجیه بود.مثلا، در حالی که ناحیه "ساحل" در آفریقا شاهد کاهش شدید بارندگی در دهه‌های اخیر بوده است، میزان بارش در بخش‌هایی از شمال اروپا و کانادا در حدود ‪ ۱۰‬درصد افزایش یافته است.

دانشمندان مسوول این مطالعه نمی‌توانند بگویند که‌آیا پدیده‌های شدید جوی امسال به طور مستقیم ناشی از گرمایش زمین است یا خیر، اما مدل‌های جوی حاکی از آن است که افزایش بارندگی شدید در بسیاری نقاط جهان با افزایش دما متداول تر خواهد شد.

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی