کشف ستاره خاموشی که در گذشته قمرهایی مشابه زمین داشته است

دانشمندان اعلام کردند عناصر شیمیایی مشاهده شده در اطراف یک ستاره سوخته یا خاموش که به "کوتوله‌های سفید" شهرت دارند، حاکی از شواهدی است که نشان می‌دهد زمانی سیاراتی مانند زمین به دور آن می‌چرخیده‌اند و جهان هایی مانند جهان ما در کیهان نادر نبوده است.

به گزارش رویترز، ستاره‌شناسان دانشگاه کالیفرنیا در لوس‌آنجلس و دانشگاه کیل در آلمان، یک کوتوله سفید بنام "‪ "GD 362‬را که در فاصله ‪۱۵۰‬ سال نوری از کهکشان راه شیری قرار دارد، مورد بررسی قرار دادند.

این گروه تحقیقاتی دریافت، ترکیب شیمیایی یک سیارک بزرگ که هنگام نزدیک شدن به ‪ GD 362‬توسط نیروهای گرانشی آن از هم پاشید، مشابه پوسته زمین است.

به گفته محققان ترکیب شیمیایی این سیارک، سرشار از آهن و کلسیم و حاوی مقادیر کمی کربن بود که شبیه به یک صخره سخت است.

حلقه‌هایی از غبار دور این کوتوله سفید را گرفته‌اند که احتمالا حاصل از هم‌پاشیدن اجرام هنگام نزدیک شدن بیش از حد به آن هستند.

"مایکل یورا" ستاره شناس دانشگاه کالیفرنیا گفت احتمالا این حلقه‌ها کاملا مشابه حلقه‌های کیوان هستند.

زمانی کوتوله ‪ GD362‬یک ستاره شبیه خورشید بود. پس از گذشت میلیاردها سال و در طی فرایند مرگ خود منبسط و به یک "غول سرخ" تبدیل شد و بیشتر مواد خارجی خود را ساطع کرد، سپس آنچه از آن باقی ماند، به یک "کوتوله سفید" تبدیل شد.

این حقیقت که این سیارک از نظر ترکیب بسیار شبیه زمین و همچنین ماه است نشان می‌دهد که سیارات صخره‌ای مانند زمین احتمالا قرنها پیش به دور ستاره‌ای می‌چرخیدند.

یورا می‌گوید اگر چنین سیاره‌هایی در حال حاضر در منظومه شمسی ما وجود دارد و قبلا در منظومه سیاره‌ای اطراف این کوتوله سفید وجود داشته است، بخوبی می‌توان احتمال داد که آنها در کیهان نادر نیستند.

این تحقیق که بر اساس مشاهدات صورت گرفته با استفاده از تلسکوپ "‪ "Keck I‬در هاوایی انجام شده است، در نشریه اختر فیزیک منتشر خواهد شد.

این امر جدیدترین شواهد کشف شده توسط ستاره‌شناسان مبنی بر وجود سیاراتی مانند زمین در خارج از منظومه شمسی ارائه می‌کند.

ستاره‌شناسان اروپایی در آوریل اعلام کردند شبیه‌ترین سیاره به زمین را در خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند که به دور ستاره‌ای در فاصله ‪۲۰/۵‬ سال نوری از زمین می‌گردد و دمای آن بگونه‌ای است که می‌تواند آب و شاید حیات را در خود داشته باشد.

یورا گفت شواهد جدید تحقیقات وی در مورد سیارات مشابه زمین در خارج از منظومه شمسی، توجه به احتمال وجود حیات در خارج از عالم خاکی جلب می‌کند.

به گفته ستاره شناسان قطر این سیارک صخره‌ای ‪ ۲۰۰‬کیلومتر است و احتمالا بین ‪ ۱۰۰‬هزار تا یک میلیون سال پیش، ‪ GD362‬با آن برخورد کرده است.

جرم این کوتوله سفید نزدیک به جرم خورشید ما است اما به حدی کوچک شده است که اکنون قطر آن نزدیک به قطر زمین است.

‪ GD 362‬می‌تواند دورنمایی کلی از آینده منظومه شمسی ارائه کند.

ستاره شناسان معتقدند خورشید احتمالا پنج میلیارد سال دیگر چنین فرایندی را طی خواهد کرد و به یک کوتوله سفید تبدیل خواهد شد.

منبع : ایرنا