کشف الماس 4 میلیارد ساله و تاثیر آن برای تعیین درجه حرارت زمین

جام جم آنلاین: به گفته دانشمندان، وجود الماس در کریستال هایی با قدمت بیش از 4 میلیارد سال که در استرالیا کشف شده اند، می تواند در تعیین درجه حرارت زمین در دوره اول زمین شناسی موثر باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، براساس نتایج تحقیقات یک گروه زمین شناسی به سرپرستی مارتینا منکن زمین شناس آلمانی، وجود الماس در بلورهای عنصر زیرکونیوم که در نواحی غربی استرالیا کشف شده اند نشان دهنده آن است که چهار و نیم میلیارد سال پیش در هنگام به وجود امدن زمین، درجه حرارت این کره خاکی در حدود شش هزار درجه سانتی گراد بوده است.
تاکنون دانشمندان تصور می کردند ، کریستال های عنصر زیرکونیوم در درجه حرارت 680 درجه سانتی گرادبه تبلور می رسند، با این وجود الماس تنها تحت فشارهای بسیار بالا تشکیل می شود و اگر زیرکونیوم در 680 درجه سانتی گراد متبلور شده باشد ، لازم است تا فشاری بالاتر از سه و نیم گیگا پاسکال یعنی 10 هزار برابر فشار هوا وجود داشته باشد تا الماس در آن شکل بگیرد.
نکته جالب توجه اینجا است ، در مکانی که این کریستال های زیرکونیوم کشف شده اند هیچ علامتی از وجود چنین فشاری دیده نمی شود، در نتیجه 2 فرضیه در این میان مطرح می شو ند: یا الماس در یک اتفاق کم نظیر و تحت فشارهای بسیار بالا در 4 میلیارد و 300 میلیون سال پیش تشکیل شده یا در یک فرآیند ناشناخته که بارها طی یک میلیارد سال عمر اولیه زمین تکرار گشته به صورت کنونی تشکیل شده است.

با ازمایش بر روی ترکیب بندی ایزوتوپی الماس های یافت شده می توان به درجه حرارت زمین در آن دوره زمین شناسی پی برد.
اگردر این الماس ها تنها اتم های ساده نیتروژن یافت شوند ، به این مفهوم است که الماس در درجه حرارت پایین و در زمان کوتاهی تشکیل شده است و اگر نیتروژن در اشکال پیچیده مانند جفت یا چهار وجهی یافت شود ، به مفهوم آن است که الماس در درجه حرارت بالا و در طولانی مدت شکل گرفته است.

منبع : news.parseek.com