فضاپیمای مسنجر ناسا از عطارد عکسبرداری می‌کند

مقامات فضایی آمریکا اعلام کردند یک فضاپیمای ناسا قصد دارد برای نخستین بار بعد از سال ‪ ،۱۹۷۵‬از فراز ‪ ۲۰۰‬کیلومتری سیاره عطارد (تیر) بگذرد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، فضاپیمای "مسنجر ‪ "MESSENGER‬با هدف مطالعه سطح، محیط زیست فضایی و ترکیبات شیمیایی سطح عطارد، روز دوشنبه برای نخستین بار از مقابل این سیاره پرواز می‌کند. قرار است مسنجر رویهمرفته سه بار از مقابل عطارد پرواز کند.

دوربین‌ها و دیگر تجهیزات مسنجر در طول این ماموریت، بیش از هزار و ‪ ۲۰۰‬تصویر تهیه کرده و رصدهای دیگری را نیز انجام خواهند داد.

این فضاپیما نخستین اندازه‌گیری‌های از فاصله نزدیک را پس از سومین پرواز فضاپیمای مارینر ‪ ۱۰‬در ‪ ۱۶‬مارس ‪ ،۱۹۷۵‬صورت خواهد داد.

ناسا اعلام کرد کاوشگر مسنجر طی این ماموریت، اطلاعات بسیار مهم در مورد جاذبه عطارد را که برای نگاه داشتن آن در مدار این سیاره لازم است، جمع‌آوری خواهد کرد. قرار است این سفینه در مارس ‪ ۲۰۱۱‬وارد مدار عطارد شود و مدت یکسال مطالعه بی‌سابقه‌ای را در مورد این سیاره به دست آورد.

مسنجر که در سال ‪ ۲۰۰۴‬پرتاب شد بیش از نیمی از راه ‪ ۷/۸‬میلیارد کیلومتری خود را طی کرده است.

طرح ساخت و پرتاب سفینه تحقیقاتی جدید آمریکا حدود ‪ ۴۳۰‬میلیون دلار هزینه داشته است و دانشمندان امیدوارند ماموریت آن بتواند اطلاعاتی را درباره سیاره عطارد در اختیار محققان قرار دهد.

عطارد، به همراه زمین، زهره و مریخ از سیاره‌های موسوم به کره‌های سنگی یا صخره‌ای منظومه شمسی را تشکیل می‌دهند اما عطارد کمتر از دیگر سیاره‌ها مورد بررسی قرار گرفته است.

پرتاب مسنجر نخستین طرح تحقیقات فضایی آمریکا در مورد عطارد در سی سال اخیر است. آخرین بار در سال ‪ ،۱۹۷۵‬آمریکا سفینه مارینر ‪ ۱۰‬را به مدار عطارد فرستاد اما این سفینه توانست تنها از حدود ‪ ۴۵‬درصد از سطح این سیاره تصویربرداری کند.

منبع : ایرنا