نمایشگر سه‌بعدی با کرم‌های شب‌تاب مکانیکی

نسل تازه تصاویر سه‌بعدی، از نقاطی نورانی تشکیل شده که قرار است که در هوا معلق باشند. هرنقطه درواقع، هلیکوپتر بسیار کوچک و نورانی است که با حرکت هزاران عدد از آنها، تصاویر سه‌بعدی خلق خواهند شد.

بهنوش خرم‌روز:‌ نسل تازه تصاویر سه‌بعدی، از نقاطی نورانی تشکیل شده که قرار است که در هوا معلق باشند. در حقیقت این نقاط نورانی به اصطلاح کرم‌های شب‌تاب مکانیکی هستند؛ کرم‌های شب‌تاب زیستی که در ساخت‌ آن‌ها از فناوری ال.ای.دی استفاده شده و می‌توان گفت هلیکوپتر‌های بسیار کوچکی هستند که از راه دور قابل کنترلند.

به گزارش وایرد،‌ پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست (ام.آی.تی) پروژه جدیدی را ارائه کرده‌اند که در آن می‌توان با استفاده از میکروهلیکوپتر‌های قابل کنترل از راه دوری که نقش یک کرم شب‌تاب مکانیکی را دارند،‌ تصاویر و اشکال سه‌بعدی معلق در هوا خلق کرد. در این پروژه که پرواز نور (فلای‌فایر- که معکوس نام کرم‌شب‌تاب در زبان انگلیسی یعنی فلای‌فایر هم هست) نامیده شده،‌ از هلیکوپتر‌های کنترل‌شونده‌ای مانند هلیکوپترهای دارای کنترل از راه دور اسباب‌بازی،‌ استفاده می‌شود.

به گفته ای‌رون کانگ، سرپرست گروه پژوهشگران ام.آی.تی که این پروژه را در دست دارند، هر یک از این میکروهلیکوپترها به عنوان یک به اصطلاح پیکسل هوشمند عمل خواهد کرد. وی می‌افزاید:‌ «ما از طریق کنترل آن‌ها،‌ پیکسل‌هایی را خواهیم داشت که در هوا حرکت می‌کنند.»

از آن جا که این پروژه هنوز در مراحل بسیار ابتدایی خود به سر می‌رود،‌ می‌توان گفت که هنوز بیشتر در حد یک نظریه است. پژوهشگران دو آزمایشگاه موسسه فناوری ماساچوست، آزمایشگاه شهر هوشمند و آزمایشگاه روباتیک هوا فضا و سیستم‌های جاساز (ARES)، با همکاری هم روی این ایده کار می‌کنند.

در نمایشگرهای سنتی،‌ پیکسل‌ها موقعیت ثابتی دارند و روی یک سطح مسطح چیده شده‌اند. از مدت‌ها پیش،‌ پژوهشگران به راهی فکر می‌کردند که بتوانند نمایشگرها را سه‌بعدی بسازند،‌ اما علیرغم دهه‌ها تلاش در این زمینه،‌ در عمل نتیجه‌ای به دست نیامده است.

اما این بار،‌ پژوهشگران ام.آی.تی با اطمینان عنوان کرده‌اند که اگر واقعا هر پیکسلی که ساخته می‌شود بتواند در هوا شناور باشد و بتوان آن را از راه دور به درستی کنترل کرد،‌ یک نمایشگر سه‌بعدی فوق‌العاده خواهند ساخت.

علاوه بر این‌ها، این پروژه را می‌توان اولین گام در راستای رسیدن به غبار هوشمند دانست. به گفته پوهشگران موسسه فناوری ماساچوست، اگر چنین باشد،‌ می‌توان دستگاه‌های پردازنده بسیار کوچک و در عین حال بسیار کاملی را بدین وسیله تولید کرد.

منبع : خبرآنلاین