چشمی که 20 سال جهان را نظاره کرد

سازمان ناسا با توجه به 20 سالگی تلسکوپ هابل تلسکوپی که با تصاویر خود توانسته است دیدگاه انسان را نسبت به جهان هستی متحول سازد کتابی از مجموعه تصاویر فضایی این تلسکوپ را ارائه می کند.

به طور قطع می توان گفت تلسکوپ فضایی هابل طی دو دهه ای که از زمان پرتابش به فضا می گذرد توانسته است دیدگاه بشر را نسبت به جهان و درک انسانها را نسبت به دنیای اطراف خود متحول سازد. توصیفی که همیشه درباره این تلسکوپ دوست داشتنی عنوان شده است.

اکنون به منظور بزرگداشت 20 سالگی هابل، دانشمندان در ناسا تاثیرگذارترین و مهمترین تصاویری که این تلسکوپ در طول این دو دهه به ثبت رسانده است را انتخاب کرده اند تا در 20 سالگی هابل به عنوان برترین دستاوردهای آن ارائه کنند.

ابرهای عظیم غبارهای کیهانی که زادگاه ستارگان به شمار می روند، انفجار و رها شدن نور در هنگام مرگ ستاره ها، ساختار زیبای کهکشانها و حتی سیاره های جدید در بخشهای دور افتاده منظومه خورشیدی از جمله تصاویر برتر هابل به شمار می روند. ناسا این تصاویر را در قالب کتابی با عنوان "هابل، سفری از میان فضا و زمان" منتشر می کند.

ناسا همچنین در این کتاب نحوه ساخت و تکمیل این تلسکوپ ارزشمند را که هزینه ای برابر 10 بیلیون دلار صرف ساختن، پرتاب و حفظ آن شده است نمایش می دهد.

"اد ویلر" معاون هیئت مدیره ماموریتهای علمی ناسا در باره این کتاب می گوید:" این کتاب نمونه هایی از 20 سال اکتشافات ناسا که توانسته اند برای همیشه دیدگاه انسان را نسبت به جهان هستی و مکانی که در آن زندگی می کنیم را متحول سازد را ارائه می کند."

به گفته وی ارتقا دادن تجهیزات هابل در ماه می سال 2009 به تلسکوپ این امکان را داده است تا بتواند به تصویربرداری از صحنه های پر اهمیت ادامه دهد. هابل در تاریخ 24 آوریل 1990 با کمک شاتل فضایی دیسکاوری که در حال حاضر در ایستگاه بین المللی فضایی به سر می برد، به فضا رفت.

اولین تصویری که توسط هابل به زمین فرستاده شده بود تصویری با وضوح پایین و سفید و سیاه از ستارگان بود که در 20 می 1990 به زمین ارسال شد. این تصویر نشان داد آینه تلسکوپ فضایی به شیوه ای نادرست تولید شده است و به همین دلیل تصاویر را به شکل ناواضح نمایش می دهد.

به گزارش مهر، ناسا در سال 1993 مجبور به آغاز ماموریتی به منظور تعمیر آینه هابل شد تا بتواند وضوح نامناسب تصاویر را به آن بازگرداند. از آن تاریخ به بعد پنج ماموریت تعمیری دیگر به سوی هابل انجام گرفت و اکنون انتظار می رود این تلسکوپ تا سال 2014 و تا زمانی که جایگزین آن، جیمز وب به فضا پرتاب شود به فعالیت خود ادامه دهد.

این تلسکوپ که به منظور بزرگداشت ادوین هابل اختر شناس آمریکایی، هابل نامگذاری شده است از زمان آغاز ماموریت به دلیل نقص زودهنگام و هزینه های بالایی که در بر داشت انتقادات شدیدی را برانگیخت. اما با این حال این تلسکوپ توانسته است پاسخ سئوالات حیاتی مانند سن جهان هستی، نحوه شکل گیری سیاره ها و نحوه فعالیتهای سیاهچاله های فضایی در مرکز کهکشانها را ارائه کند.

در میان تاثیرگذارترین تصاویری که این تلسکوپ در اختیار انسانها قرار داده است تصویر "ستونهای خلقت" در سحابی عقاب است. در این تصویر برجهای گازهای سرد و غبارهای رنگارنگ در ارتفاعی برابر 57 تریلیون مایل دیده می شوند که زادگاه ستاره های جدید به شمار می روند.

هابل در عین حال ساختار عجیب بسیاری از ستاره های نادر مانند "اتا کارینا" سیستم ستاره ای 100 بار بزرگتر و میلیونها بار درخشانتر از سیستم ستاره ای خورشید را آشکار کرده است. در عین حال دانشمندان با کمک گرفتن از هابل توانسته اند برخی از ویرانگرترین نیروهای جهان هستی را مشاهده کنند. برخورد کهکشانها و ترکیب آنها با یکدیگر، انرژی آزاد شده از این فرایند و ستارگانی که تحت تاثیر انرژی آزاد شده از این فرایند متولد می شوند پدیده های زیبایی به شمار می روند که هابل در مصور ساختن آنها برای انسان نقشی کلیدی به عهده داشته است.

"لرد ریس" پروفسور اختر شناسی دانشگاه کمبریج معتقد است هابل در جهان علم مشارکتی فراتر از تصور داشته است و در کنار آن توانسته است تصورات و تخیلات عام را نسبت به اخترشناسی برانگیزد. به گفته وی با توجه به دستاوردهای این تلسکوپ بدون تردید هابل یکی از تاثیرگذارترین تلسکوپهایی است که تا به حال ساخته شده و از اهمیتی ویژه  برخوردار است. هابل در عین حال یکی از گرانقیمت ترین تلسکوپهای فضایی نیز به شمار می رود.

"ریس" وضوح بالای تصاویر هابل را یکی از موفقیتهای این تلسکوپ عنوان می کند. به گفته وی تصاویری که توانسته اند صدها کهکشان را در دورافتاده ترین نقاط جهان هستی بیابند تنها یکی از دستاوردهای هابل به شمار می روند.

بر اساس گزارش تلگراف، "ری ویلارد" از موسسه علوم تلسکوپهای فضایی در بالتیمور نیز معتقد است هابل چشم اندازی از جهان به ما بخشیده است که در گذشته هرگز قادر به دیدن آن نبودیم. وی معتقد است تصاویر نجومی که هابل در اختیار دانشمندان قرار داده است، علاوه بر اطلاعات علمی توانسته است امکان برقراری ارتباط میان علم نجوم و عموم مردم را به شیوه ای متفاوت فراهم آورد.

ارسال :امیر حسین ستوده بیدختی