آب وهوای بدتر، مخصوص روزهای میانی هفته است

دانشمندان آمریکایی در پژوهشی جالب برای آنان که همیشه وضع آب‌وهوا را در روزهای کاری بد تصور می‌کنند، از واقعی بودن این فرضیه خبر دادند!

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دو دانشمند مرکز گودارد ناسا دریافته‌اند که آب‌وهوای بد مانند توفان و تگرگ بیشتر در روزهای میانی هفته رخ می‌دهند.

این محققان در پژوهش خود دریافتند که وقایع سخت‌تر هواشناسی در میان هفته 20 درصد بیشتر بوده و در آخر هفته‌ها 20 درصد کمتر هستند. این امر از فعالیتهای انسانی و انتشارات مواد شیمیایی در روزهای کاری تأثیر می‌پذیرد.

این پژوهش به بررسی آب‌وهوای ساحل شرقی آمریکا در طول تابستان پرداخته و نشان داد که تعداد توفانها و رعدوبرق در روزهای میانی هفته بیشتر بوده که با پیشرفت گزارشات هواشناسی نیز قابل توجیه نیستند.

طبق این پژوهش که در مجله Geophysical Research منتشر شده، اوج توفانها در اثر انتشار مواد شیمیایی توسط انسانها در روزهای کاری بویژه ذرات معلق در هوا مانند دود اگزوز خودروها بوجود می‌آید.

انتشار ذرات معلق در هوا از اثرات شناخته‌شده‌ای بر رطوبت هوا برخوردار بوده و انتشار بیشتر آنها در روزهای میانی هفته امری عادی است.

به گفته دانشمندان از آن جا که این تاثیرات در سواحل شرقی آمریکا دیده نشده، احتمالا در آب‌وهواهای مرطوب‌تر محدود می‌شوند.

منبع: ایسنا