ساخت گلوله «خودهدایتگر» با قابلیت اصابت به اهداف دور

ساخت گلوله «خودهدایتگر» با قابلیت اصابت به اهداف دورمهندسان آزمایشگاه ملی سندیا موفق به ابداع گلوله دارتی شکل «خود هدایتگر» برای سلاح‌های بی‌خان کالیبر کوچک شده‌اند که قادر به اصابت به اهداف تعیین‌شده لیزری در فواصل بیش از دو کیلومتر است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سازندگان این فناوری آن را یک دستاورد نویدبخش برای هدایت موشک‌های کوچک خوانده‌اند که از هزینه بسیار پایین و سرعت بیشتری برخوردار خواهد بود.

آزمایشگاه ساندیا که به شرکت لاک‌هید مارتین تعلق داشته، اکنون به دنبال یک شرکت خصوصی شریک برای آزمایش کامل این پیش‌ساخت و ورود این گلوله هدایت‌شده به بازار است.

آزمایشات اولیه این طراحی در شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای و آزمایش‌های میدانی پیش‌ساختها موفق بوده است. در فیلمی که از پرواز آزمایشی این گلوله به ثبت رسیده، یک دیود نوری در گلوله، تعبیه شده تا مسیر آن را در آسمان شب به نمایش بگذارد.

طراحی ساندیا برای این گلوله چهار اینچی شامل یک حسگر نوری در دماغه آن برای شناسایی پرتو لیزر هدف است. این حسگر به ارسال اطلاعات به الکترونیک‌های هدایت و کنترل فرستاده که از یک الگوریتم در یک واحد پردازشگر مرکزی هشت بیتی برای فرمان به محرک‌های الکترومغناطیسی استفاده می‌کند. این محرکها به رانش باله‌های کوچکی می‌پردازند که گلوله را تا هدف هدایت می‌کنند.

بیشتر گلوله‌ها از تفنگ‌هایی شلیک شده که از شیار یا خان برای ایجاد پیچشی در جهت پرواز مستقیم آنها برخوردارند. برای فعال‌سازی حرکت گلوله به سوی هدف و ساده‌سازی طراحی، باید این پیچش حذف شود.

این گلوله به دلیل طراحی ایرودینامیکی ثابت آن که از یک کانون گرانشی در جلوی موشک و باله‌های کوچک برخوردار بوده، مستقیم پرواز می‌کند.

شرکت لاک‌هید مارتین از مدتها قبل با ارتش آمریکا برای دستیابی به این گلوله‌ها همکاری دارد. در سال 2008 این شرکت یک قرارداد 14.5 میلیون دلاری با دارپا برای ساخت تسلیحات هدایت شونده امضا کرد.

آزمایشات نشان داده که محرک الکترومغناطیسی به خوبی کار کرده و سرعت این گلوله با استفاده از باروت‌های کنونی تا 2.1 ماخ خواهد رسید.

محققان بر این باورند که با استفاده از باروتهای خاص، این گلوله به سرعت استاندارد ارتش خواهد رسید.

منبع: ایسنا