دستاوردهای ۱۲۰ ساله نشنال‌جئوگرافیک

+ 197
رأی شما
- 234

نشنال جئوگرافیک وابسته به انجمن ملی جغرافیایی آمریکا، با مرور بزرگ‌ترین موفقیت‌های علمی، اکتشافی و حفاظت از محیط زیست این سازمان،تلاش‌های 120 ساله این سازمان را برای شناخت بهتر طبیعت نشان داده است.

انجمن ملی جغرافیایی آمریکا از سال 1888/ 1267 تاکنون از محققان، مهندسان و کارشناسان فناوری بسیاری برای رسیدن به اهداف علمی، اکتشافی و حفاظت از منابع طبیعی حمایت مالی کرده است. در این گزارش، وب‌سایت نشنال جئوگرافیک که وابسته به این انجمن است به بخش کوچکی از این دستاوردهای علمی و تحقیقاتی که از حمایت مالی یا هم‌یاری گسترده متخصصان این انجمن برخوردار شده‌اند، می‌پردازد.

چشم‌های زیر دریا

یکی از بخش‌هایی که نشنال جئوگرافیک به بهبود آن کمک کرده، عکاسی مخصوصا در زیر آب است. این تیم در همکاری نزدیکی با مؤسسه اقیانوس‌شناسی Woods Hole که زیردریایی الوین را در که در تصویر می‌بینید در اختیار دارد، موفق شده نه‌تنها فرایند عکاسی از کشتی‌ها را تصحیح کند که سیستم‌های تصویرسازی جدیدی را طراحی کرده که نقشی حیاتی در کشف گسل‌های گرمابی و شناخت اکوسیستم عجیب اطراف آنها ایفا کرده است.

ارزیابی حلقه‌ها

محققان با ارزیابی حلقه‌های زیستی، سن نمونه‌هایی از کاج بریستل را که می‌تواند چند هزار سال عمر کند، تخمین می‌زنند. آنها این روش را مدیون اخترشناسی به نام ای.ای. داگلاس هستند که اولین‌بار در دهه 1300  / 1920 به این نکته پی‌ برد که حلقه‌های زیستی تنه درختان تاریخ را به دقت نشان می‌دهند. او توانست با تطبیق متوالی حلقه‌های پیر و پیرتر، تقویم گاه‌شناسی قابل‌اعتمادی تا صدها سال پیش تهیه  و از روی آن تاریخ دقیق ساخت بناهای تاریخی را مشخص کند. در حال حاضر گاه‌شناسی این حلقه‌ها می‌تواند به 10هزار سال پیش برگردد.

در عمق 1000 متری اقیانوس

ویلیام بیب، طبیعی‌دانی که در سمت راست تصویر می‌بینید، تصمیم گرفت برای تماشای آبزیان و محیط‌زیست آنها به جای استفاده از تورهای ماهیگیری به محل زندگیشان سفر کند. او در سال 1934/ 1313 به کمک اوتیس بارتون (سمت چپ) وارد این محفظه کوچک دوتنی از فولاد شد و به عمق تقریبا 1000 متری اقیانوس سفر کرد تا حیات آبزیان را از دریچه آن تماشا کند.

فرمول ساخت مومیایی

داریو پیومبینو - ماسکالی که یک انسان‌شناس بیولوژیست است و سال‌ها را صرف مطالعه مومیایی‌ها در کلیساها و دخمه‌های کوچک در محل زندگی‌اش کرده، دیگر می‌داند در اجسادی که تا قرن‌ها از بین نمی‌روند، چه رازی نهفته است. سازندگان این مومیایی‌ها به درون شریان‌های جسد ترکیبی از مواد شیمیایی گوناگون مانند فرمالین برای کشتن باکتری‌ها، اسید سالیسیلیک برای از بین بردن قارچ‌ها و نمک‌های روی تزریق کرده‌اند تا ساختاری غیرقابل تخریب و سخت ایجاد کنند.

لاک‌پشت‌های باغبان

لاک‌پشت‌های عظیم‌الجثه جزایر گالاپاگوس با اینکه کند حرکت می‌کنند اما گرده‌افشان‌های بی‌نظیری هستند. استیفن بلیک به کمک جی.پی.اس و ابزارهای تله‌متری که روی لاک این لاک‌پشت‌ها نصب کرده، نشان داده که آنها یکی از موفق‌ترین گرده‌افشان‌های این جزیره هستند.

رکوردشکنی خطرناک

کاپیتان آلبرت استیونز (سمت راست) تصمیم گرفت کلاه فوتبالیست‌های یک دبیرستان را قرض بگیرد تا بتواند همراه اورویل اندرسون در نوامبر 1935/ آبانماه 1314 به ارتفاع بیش از 22 کیلومتری جو زمین سفر کند. آنها برای این سفر از بالون اکسپلورر 2 که از یک کابین و بالونی که به بلندی یک ساختمان 26 طبقه بود، استفاده کردند و رکوردی به جا گذاشتند که هنوز شکسته نشده است.

پیدا کردن مقبره چنگیز خان با رادار

این دیوار با فناوری فوق‌پیشرفته و وضوح صفحه‌ای برابر 287میلیون پیکسل که HIPerSpace Wall نام دارد، درحال حاضر ابزار کار  آلبرت لین، محقق دانشگاه کالیفرنیا برای یافتن مقبره چنگیز خان است که جایی در مغولستان واقع شده و می‌تواند به کمک تصاویر ماهواره‌ای، رادارهایی که به درون زمین نفوذ می‌کنند و حسگرهای راه دور، بدون نیاز به حفاری و تیم کاوش کشف شود.

قلمرو کاپیتان نمو

این زیردریایی تحقیقاتی که در سال 1959/1338 ساخته شده و به وسیله هیدروجت می‌تواند تا عمق 300 متری اقیانوس پایین برود، اولین زیردریایی تحقیقاتی جهان با قابلیت مانور در جهت‌های گوناگون است. Jacques-Yves Cousteau، مخترع این زیر دریایی می‌گفت ترکیب دوربین‌های عکاسی این زیردریایی که گاهی شبیه چشم‌ و گاهی مانند بازوچه‌های کوچک از بدنه آن بیرون زده‌اند، حتی در خشکی هم می‌تواند تصویر یک صدف دوکپه‌ای بزرگ یا سخت‌پوستی عجیب را برای انسان تداعی کند.

مشاهده به کمک امواج صوتی

هارولد اجرتون نه‌تنها موفق شد دوربین‌های عکاسی را به اعماق بفرستد، بلکه راه‌های دیگری هم برای اکتشاف درون دریاها کشف کرد. در این تصویر که سال 1960 گرفته شده، او را در حالی می‌بینید که فرستنده‌های صوتی را در استخر تحقیقاتی ام.آی.تی آزمایش می‌کند. تحقیقات او به کشف زره‌پوش غرق شده مونیتور در سال  1352/1973 و شناسایی کابین شاتل چلنجر، پس از سقوط آن در آب‌های ساحلی فلوریدا منجر شد.

مطالعه گرازهای دریایی

ایزابل چریر که روی گرازهای دریایی مطالعه می‌کند، مجموعه‌ای از صداهای ضبط شده از موتور هواپیما یا قایق‌های موتوری دارد که از آنها برای شناخت رفتار ارتباطی این حیوان استفاده می‌کند. او گاهی با این صداهای گوشخراش آرامش دسته گرازهای دریایی را به هم می‌زند تا به عنوان مثال ببیند بچه‌ها در شرایط اضطراری چگونه مادرشان را صدا می‌زنند.

وقتی خورشید ناپدید می‌شود

توالی یک خورشیدگرفتگی برای جی پاساچف، اخترشناسی که تاکنون بیش از 50 کسوف را در سراسر جهان رصد کرده تصویر تازه‌ای نیست. او به کمک تلسکوپ‌های پیشرفته و سیستم‌های تصویربرداری متعدد موفق شده بیشترین جزئیات از تاج خورشیدی را که تاکنون از چشم علم دور مانده بود، آشکار کند.

مطالعه نهنگ شاخدار

مارتین نیووا تلاش می‌کند به این پرسش قدیمی که چرا نهنگ دریای شمال یا ناروال شاخ دارد، پاسخ دهد. او احتمال می‌دهد یکی از کاربردهای این شاخ که دندانی تغییرشکل‌یافته است، احساس تغییرات یونی آب شور باشد که با شکل گرفتن یخ‌ها یا آب‌شدن آنها در ارتباط است و می‌تواند شاخصی برای تغییرات آب‌وهوایی باشد. او و تیمش برای ارزیابی این فرضیه باید حسگرهایی را به شاخ چندین نهنگ متصل کنند و برای دریافت امواج الکتروآنسفالوگرافی، الکترودهایی را زیر پوست آنها نصب کنند. کاری که در آب‌های یخ‌زده دریای شمال چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

نورپردازی در اعماق

هارولد اجرتون که مخترع تصویربرداری استروبوسکوپی - استفاده از فلش‌های نوری با سرعت بالا که امکان به تصویر کشیدن حرکات و تغییرات را در بازه‌های زمانی بسیار کوتاه فراهم کنند - است، تابستان‌های دهه 1950 و 60 را روی عرشه یک کشتی می‌گذراند و تلاش می‌کرد تکنیک‌های این تصویربرداری را توسعه دهد.

کاوش در دیواره مرجانی

مایکل لمباردی و تیم غواصی او دیواره مرجانی عمیقی را که در آب‌های باهاماس، جزیره آندروس واقع شده، مطالعه می‌کنند. این منطقه که سومین دیواره مرجانی جهان است و تنوع زیستی بی‌نظیری دارد، به دلیل موقعیت جغرافیایی آن و قرار گرفتن در شکاف اقیانوسی تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است. عکس‌هایی با وضوح بالا و ویدئوهایی که توسط گروه تهیه می‌شوند می‌توانند به شناخت این زیست‌بوم ناشناخته و شاید کشف منابع دارویی جدید کمک کنند.

منبع: خبرآنلاین - محبوبه عمیدی