احتمال تنها بودن بشر در جهان هستی قدرت گرفت

سازمان ناسا می‌گوید میلیاردها سیاره در کهکشان راه شیری وجود دارند اما مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد وجود حیات بیگانه در این احتمال تنها بودن بشر در جهان هستی قدرت گرفتسیاره ها تنها تفکری خوشبینانه است.

دو دانشمند دانشگاه پرینستون با استفاده از تکنیکی آماری به نام "تحلیل بایسیان" به این نتیجه رسیدند احتمال اینکه سیاره زمین یکی از استثناهای طبیعت باشد که حیات در آن به شکلی غیرعادی سریع شکل گرفته بسیار زیاد است و به صورت میانگین،‌ احتمال وجود حیات در سیاره‌های بیگانه بسیار کم است.

به گفته "ادوین ترنر" و "دیوید اشپیگل" دو دانشمند دانشگاه پرینستون،‌ شواهد فسیلی نشان می‌دهند که حیات بر روی زمین بسیار سریع شکل گرفته است و همین باعث شده افراد گمان ببرند شکل گیری حیات در همه جای جهان هستی بسیار رایج است،‌ اما نکته اینجا است که دانش درباره حیات بر روی زمین نمی‌تواند حقایق اصلی درباره احتمال وجود حیات در سیاره‌های بیگانه را بازگو کند.

به گفته این دانشمندان،‌ اطلاعات درباره احتمال وجود حیات در پیش فرض‌هایی که دانشمندان برای این پدیده در ذهن دارند ریشه دارد و بسیاری از خوشبینانه ترین نتیجه گیری‌ها بر اساس این پیش فرض‌ها مطرح شده‌اند. ترنر می‌گوید در صورتی که دانشمندان اینگونه فرض کنند که احتمال وجود حیات بر روی سیاره‌های بیگانه مشابه حیات زمین بسیار بالا است در این صورت نتایج آنها به گونه‌ای خواهد بود که از احتمال وجود حیات پشتیبانی خواهد کرد.

ماهواره‌ها و تلسکوپ‌های فضایی به تازگی سیاره‌های مختلفی را رصد کرده‌اند که از نظر ابعاد و ساختار به زمین شباهت داشته و در منطقه قابل سکونت ستاره خود در حرکتند،‌ به صورت ویژه می‌توان به کشفیات تلسکوپ فضایی کپلر اشاره کرد که در ماه دسامبر موفق به رصد سیاره کپلر 22b ،‌ سیاره‌ای در فاصله 600 سال نوری از زمین و اولین سیاره‌ای که در منطقه قابل سکونت از ستاره شبه خورشیدی‌اش در حرکت است. یک هفته پس از این کشف ناسا از کشف دو سیاره جدید و هم اندازه زمین به نام‎های کپلر 20e و کپلر 20f خبر داد و در آوریل سال 2012 اخترشناسان ناسا اعلام کردند موفقیت‌های پی در پی کپلر می‌تواند به این معنی باشد که می‌توان تا سال 2014 "زمین بیگانه" را با داشتن حیاتی مشابه کشف کرد.

به گفته اشپیگل،‌ با وجود اینکه این کشفیات میزان انتظارات برای یافتن حیات بر روی سیاره‌ای شبه زمینی را افزایش داده است،‌ اما این اطلاعات نمی‌توانند شواهدی دقیق درباره آنچه حقیقتا وجود دارد یا وجود ندارد،‌ ارائه کنند و تنها دانش انسان از شکل گیری حیات بر روی زمین است که بر روی آنها منعکس شده و احتمال کشف حیات بیگانه را در ذهن دانشمندان افزایش می‌دهد.

منبع: همشهری آنلاین