طراحی نخستین تقویت‌کننده فوتون بی‌سر و صدا

فیزیکدانان موفق به طراحی نخستین تقویت‌کننده اطلاعات فاقد صدا در یک ذره منفرد نور شدند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تیمی متشکل از دانشمندان چندین دانشگاه از جمله دانشگاه گریفیث موفق شدند وضعیت کوانتومی پر سر و صدای یک ذره منفرد فوتون در معرض دست رفتن را بدون افزودن هیچ‌گونه صدایی در این فرایند تقویت کنند.

در واقع عمل تقویت موجب کاهش صدا در وضعیت کوانتومی ذره مزبور شد.

این نخستین بار است که اطلاعات موجود در یک فوتون منفرد تقویت می‌شود.

دانشمندان این عمل را با ترکیب کردن وضعیت کوانتومی پر سر و صدا با یک فوتون منفرد "تمیز" در یک تقویت‌کننده صورت دادند. آن‌ها همچنین از انتقال از راه دور(teleportation) کوانتومی جهت انتقال اطلاعات به فوتون جدید استفاده کردند.

پروفسور جئوف پراید، رهبر ارشد تیم تحقیقاتی، مدعی است که دستاورد جدید به ارائه ابزاری مفید در تمامی انواع فناوری‌های نوین کوانتومی خواهد انجامید.

مشخصه بارز این تقویت‌کننده فوتونی ذخیره اطلاعات کوانتومی است و این که می‌تواند در غلبه بر محدودیت‌های فاصله‌یی کنونی موجود در حوزه ارتباطات کوانتومی دانشمندان را کمک کند.

آشکارترین کاربرد این فناوری در رمزنگاری کوانتومی پیشرفته است. این رمزنگاری به معنای پیغام‌گذاشتن سری است که امن بودن آن توسط قوانین فیزیک تضمین می‌شود.

گام بعدی تیم تحقیقاتی طراحی انتقال از راه دور کوانتومی دیگری است که موجب کارآیی مستقیم تقویت‌کننده فاقد صدا در ارتباطات از راه دور خواهد شد.

جزئیات این کشف علمی در مجله Nature Physics انتشار یافت.

ایسنا