+ 317
- 418
معرفی برنامه های فریب عمومی

این قسمت: مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی

عرفان کسرایی
www.erfankasraie.com                                           erfan_kasraie@gmx.de

فهرست مطالب
1.1          ریشه شناسی برنامهء راز
1.2          چرا تعالیم مجموعهء "مستند راز" یک برنامهء فریب عمومی محسوب میشود؟
1.3          مجموعهء راز بعنوان شبه علم یا خرافه
1.4          مجریان برنامه فریب عمومی راز و قانون جذب در ایران

"راز تمام مرزها را در می‌نوردد تا تو را بیابد"  (شعار تبلیغاتی فیلم)

اغلب کم یا بیش کلماتی مانند قانون جذب، انرژی مثبت و منفی، راز و نظایر آن را شنیده ایم. تبلیغات گسترده ای در این خصوص صورت گرفته و بسیاری از مردم، تلاش میکنند تعالیم برنامهء راز را در زندگی روزمره خود بکار ببندند. در این قسمت از مجموعه یادداشت های فهم عمومی از علم و تکنولوژی، با عنوان " معرفی برنامه های فریب عمومی" به تحلیل این موضوع بعنوان یکی از  مصداق های برنامه فریب عمومی خواهیم پرداخت.

معرفی برنامه های فریب عمومی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی

آیا از مشکلات زندگی خسته شده اید؟
 آیا به اندازه کافی پول ندارید؟
 آیا از شغلتان ناراضی هستید؟
 آیا ماشین مدل جدید می خواهید؟
 آیا می خواهید صاحبخانه شوید؟
 آیا می خواهید ازدواج کنید؟
 آیا می خواهید وارد دانشگاه شوید؟
 آیا زندگی تان دچار بحرانهای مختلف شده است؟
 مرز بین خوشبختی و بدبختی فقط یک راز است. ما این راز را برای شما فاش می کنیم!!
 و از همین حالا ورود شما را به جمع افراد خوشبخت تبریک می گوییم!!!
 آیا موفقیت بیشتری میخواهید ؟  آیا میخواهید میلیونر شوید ؟ شما میتوانید به هرآنچه در زندگی میخواهید برسید !!!  و یا هرکسی میخواهید بشوید ! راز بزرگ فاش میشود معجزه های زیادی در زندگی مردم دیده ام معجزات مالی و اقتصادی ! معجزات سلامتی ! و معجزات فکری و روابط ! این دسته از مردم یاد گرفته اند که چگونه این راز را در زندگی خود بکار گیرند ! این فیلم فوق العاده را بخرید و کسانی که دوستشان دارید هدیه کنید!!

1.1  ریشه شناسی برنامهء راز

ریشهء تب تبلیغاتی قانون جذب که در سالهای اخیر در ایران و سایر کشورهای جهان بصورت گسترده ای مورد استقبال قرار گرفت به فیلم راز به کارگردانی درو هریت Drew Heriot و تهیه‌کنندگی  راندا برن در سال 2006 باز می گردد.

این فیلم روایی که اساساً تلاشی است در معرفی یک مفهوم گنگ و بی پشتوانه تحت عنوان "قانون جذب" یا همان Law of Attraction ، ‏بر مبنای کتابی به همین نام نوشتهء راندا برن که تهیه کنندگی این فیلم را نیز برعهده داشته است.

سراسر این فیلم تلاشی در راستای القای این ایده است که:

رازی در تاریخ بشریت وجود داشته، کشف شده، پنهان شده، گمشده و دوباره پیدا شده است! تعدادی زن و مرد استثنایی این راز را کشف کردند و به عنوان بزرگترین انسان های روی زمین شناخته شدند! کسانی همچون نیوتن ، گالیله ، داوینچی ، انیشتین ، آلفرد هیچکاک ، مادام کوری و ..!!!
راز قرن ها سفر کرده تا هم اکنون به دست ما رسیده است !! این همان راز موفقیتی است که بزرگانی چون انیشتن ، بیل گیتس و ... به آن واقف بوده اند!!

معرفی برنامه های فریب عمومی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی

دست اندرکاران و سازندگان برنامه راز در تبلیغات خود ادعا میکنند:

شما پس از دیدن این مستند و بکار بستن این راز مهم و بسیارساده پس از مدت کوتاهی براحتی می توانید خوشبخت زندگی کنید!!
- می توانید اتومبیل مورد علاقه تان را تهیه کنید!
- می توانید صاحب خانه مورد علاقه تان شوید!
- می توانید با شخص مورد علاقه تان ازدواج کنید!
- می توانید در دانشگاه و رشته مورد علاقه تا ن ادامه تحصیل دهید!
- و می توانید هر آنچه تابحال برای شما یک آرزوی دست نیافتنی بوده را براحتی بدست آوردید!
 تصور کنید که بتوانید برای هر چیزی در دنیا یک توصیف پیدا کنید، از کوچکترین اتفاقات ممکن تا بزرگترین رخدادها!!
این رویایی است که ذهن باهوش ترین دانشمندان را شیفته خود ساخته است، از زمان انیشتین!
اکنون دانشمندان آن را پیدا کرده اند!!!!!!!!
یک تئوری هیجان انگیز، که نفس دانشمندان را گرفت!!!
وبه یک نتیجه شگفت انگیز رسیدند و آن نتیجه حاصله این است که دنیایی که درآن زندگی میکنیم . . . تنها دنیای موجود در هستی نیست!!! و این موضوع حدود یکصد سال علم را در تاریکی فرو برده بود!
در این مجموعه شما با قانون جذب از زبان خانم ایستر هیکس و همسرش آقای جری هیکس کسانی که برای اولین بار تئوری نظری قانون جذب را معرفی و تشریح کردند آشنا میشویم! خانم هیکس از طریق فرو رفتن در حالت مراقبه و تنفس عمیق، یک موجود درونی که اسمش را آبراهام گذاشته اند، از زبان او این سخنان را میگوید، آبراهام اسمتمام موجوداتی است که بنا به ادعای خانم هیکس در بخش ماورالطبیعه یامتافیزیک!! (؟) کائنات قرار دارند و برای هر کسی از طریق مراقبه قابل دستیابی است!!!
ما در این مجموعه شما را به سفری هیجان انگیز و عجیب تر از سفرهای علمی تخیلی میبریم!!! جایی که شما میتوانید با شکستن قوانین زندگی روزمره تان به شکلی جدید با دنیا بازی کنید!  جایی که به دیدی تازه از هستی میرسید و به ورای محدودیت های فعلی خود و حتی بیشتر از آنچه بتوانید تصور کنید دست خواهید می یابید!

تبلیغات این برنامه با یک تناقض آشکار تاریخی میگوید "این راز از زمان انیشتین! ، ذهن باهوش ترین دانشمندان را شیفته خود ساخته است"، و هیچ توضیحی به دست نمیدهد که اگر این راز از زمان اینشتین ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده پس نیوتن ، گالیله ، داوینچی چطور از این راز باخبر بوده اند؟!

در ثانی همانگونه که بارها و بارها از نخستین فصل مجموعه "فهم عمومی از علم و تکنولوژی" تا کنون گفته ایم، ماوراء الطبیعه ارتباطی با متافیزیک ندارد و گفتهء تبلیغاتی برنامهء راز که این موضوع را یک بحث متافیزیکی! می نامد ، قطعاً نادرست است. بسیاری از مجریان برنامه فریب عمومی ، از دوره گردهای فال گیر گرفته تا مدعیان انرژی درمانی و درمان کیهانی با تشعشع دفاعی کیهانی عرفان حلقه! و ... اسیر این سوء برداشت از متافیزیک هستند. اغلب مجریان برنامه فریب عمومی هیچ نمی دانند که موضوع بحث متافیزیک چیست. محتملاً آنها فکر میکنند متافیزیک یعنی چیزی ورای فیزیک، یا پدیده هایی که فیزیک از تفسیر و تبیین آن عاجز است، این گروه اغلب پدیده های به باور خودشان ماورائی یا پارانرمال را به اشتباه، متافیزیک می نامند!

آنچه که مجموعهء راز تلاش دارد بگوید این است که چیزی وجود ندارد که شما نتوانید انجام بدهید یا داشته باشید! هر چه بیشتر از این راز استفاده کنید بیشتر آن را درک میکنید!

معرفی برنامه های فریب عمومی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی

در تبلیغات این فیلم آمده است:

در این فیلم دکتر جان دمارتینی(فیلسوف)، دکتر فرد آن ولف (فیزیکدان کوانتوم) ، باب دویل (نویسنده) ، بیل هریس ( روانشناس) ، دکتر جان هگلین (فیزیکدان کوانتوم) ، جیمز آرتور ری (فیلسوف) ، نیل دونالد والش (نویسنده) و ... از این راز صحبت می کنند.
این فیلم سعی دارد راز بزرگ جهان را آشکار کند. برای رسیدن به این هدف فیلم عصرهای مختلف و کشورهای گوناگون را در می‌نوردد. این راز هر آن چیزی است که وجود دارد. راز لذت بی‌نهایت، سلامتی، پول، عشق و جوانی نامحدود. به تصویر کشیدن جهان دانشمندان، نویسندگان و فلاسفه پیشگام در این مستند، راز، حیات را که طی قرن‌ها باعث موفقیت مشاهیری چون افلاطون، نیوتن، بتهوون، شکسپیر، انیشتن و غیره شده است را پیش روی بیننده تلویزیونی قرار می‌دهد!!

1.2          چرا تعالیم مجموعهء "مستند راز" یک برنامهء فریب عمومی محسوب میشود؟

آنچه که مجموعه راز سعی در ترویج آن دارد به وضوح مبتنی بر اطلاعات مغشوش و بدون پشتوانهء منطقی و استدلالی و بعضاً به واسطهء درک ناصحیح از مفاهیم علمی است. دلیل آن هم واضح است:

راز می گوید: به هر چیز فکر کنی آن را به دست می آوری!

این ادعا به هیچ عنوان قابل تایید یا مردود کردن نیست. می توان هزاران تجربه را تصور کرد که در آن انسان به چیزی فکر کرده و آن چیز به دست نمی آید! در عین حال می توان تجربیاتی را تصور کرد که در آن فرد به چیزی فکر کرده و آن را به دست می آورد. با این وجود چنین ادعایی به وضوح، "علمی" نیست.  تجربیات علمی باید تکرارپذیر باشند و هر کس با تحصیل شرایط خاص بتواند در هر جای دنیا کذب و صدق ادّعا را به سنجهء آزمایش بگذارد و به نتایج یکسانی برسد. همانطور که  صدق و کذب معادلات ماکسول، قانون دوم ترمودینامیک، و بقای مومنتوم را در هر آزمایشگاهی در سراسر دنیا می توان آزمود و برای اثبات تجربی آنها نیازی به دستچین کردن اطلاعات ورودی و انتشار نتایج گزینشی و دستکاری شده نیست.

اما ادعای فوق را در هیچ آزمون مستقلی نمی توان اثبات نمود. برای اثبات این آزمون باید تعدادی آزمون پذیر را با رعایت ملزومات و استانداردهای آزمایشگاهی مثلاً به دو یا چند گروه آزمایشگاهی دسته بندی نمود ،و از عده ای خواست که به یک موضوع بخصوص فکر کنند و دسته دوم نیز به آن موضوع فکر نکنند! و در پایان ظرف مدت معیّنی نتایج را به لحاظ آماری تحلیل و بررسی نمود . در صورتی که این آزمون بارها و بارها و با رعایت ضوابط علمی، تکرار شده و هر بار نتایج معنادار به دست آمد آنگاه می توان گفت:

به هر چیز فکر کنی آن را به دست می آوری!

باری! آزمون تجربی در علم Experimental تفاوت شگرفی با تجربیات خام و درونی یا مواجهات گاه به گاه دارد. این موضوع که شخصی یک یا چند بار در خواب، واقعه ای را دیده و آن رویداد در بیداری به وقوع پیوسته نمی تواند اثباتی بر این مدعا باشد که "خواب از آینده خبر می دهد" چنین ادعایی که مبتنی بر تجربهء علمی نیست. (تکرارپذیر نیست و قابلیت آزمون مستقل ندارد). چنین روایتی اساساً یک مواجههء گاه به گاه است (نه یک آزمون تجربی تکرارپذیر) که بر اساس تحلیل های آماری نتایج معناداری در پی ندارد تا بتوان به آن استناد نمود.

1.3          مجموعهء راز بعنوان شبه علم یا خرافه

همانگونه که در قسمت پیشین اشاره کردیم آنچه که برنامهء راز سعی دارد القا کند مبتنی بر هیچ اثبات علمی یا روش آزمون تجربی نیست . این ادعا آشکارا با قواعد منطق سلیم در تناقض است.

برای نمونه تجربه ای را تصور کنید که دو مربی تیم فوتبال هر کدام افکارشان را در این جهت منسجم میکنند که پیروز میدان باشند. هر دو  بر مبنای آنچه که قانون جذب میگوید اندیشه خود را در این جهت هماهنگ میکنند که در میدان برنده باشند. اما به راستی قانون جذب به سود کدامیک عمل میکند؟ مگر نه این است که پیروزی یک تیم مستلزم شکست تیم دیگر است؟

ایراد دیگر آنجاست که مجریان برنامه فریب عمومی که گاه شاخه گل به  دست میگیرند و با حالت لبخند روی صحنه های نمایش فریب عمومی تحت عنوان تکنولوژی فکر و افکار مثبت قدم میزنند ، پاسخی به این پرسش که "چرا قانون جذب برای عده‌ای عمل نمیکند؟" از آستین خود بیرون می کشند! پاسخ مجریان برنامه فریب عمومی این است:

گاهی اوقات  وقتی همه تلاشت را برای رسیدن به کاری انجام می دهی و نتیجه‌ای نمی‌گیری، زیر لبت زمزمه کنی:«قانون جذب یک دروغ بزرگ بیش نیست»! اما بگذار همین الان خیالت را راحت کنم که این تنها مشکل شما نیست و میلیون‌ها مردم دیگر مانند خودت نمی‌توانند به درستی از قانون جذب استفاده کنند. اما ما به شما با دلیل و مدرک ثابت می‌کنیم مشکل فقط خود شما هستید نه قانون جذب!

باری! تبلیغات مجریان برنامهء فریب عمومی راز و قانون جذب ، در توجیه این موضوع که چرا قانون دست ساز و آماتوری جذب، کار نمیکند و جواب نمی دهد تمام تقصیر را به گردن افراد می اندازد! و با ذکر مثالی به آمار و ارقام نامربوط شخصی بنام دکتر بروس لیپتون استناد می کند که می گوید:

در واقع 99درصد (به این رقم دقت کنید) زندگی شما در دست ذهن ناخودآگاه شماست!

و هیچ توضیحی مبنی بر اینکه 99% را از کجا دریافته به دست نمیدهد.

معرفی برنامه های فریب عمومی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی

به متن زیر که بخشی از تبلیغات فریب عمومی برنامه راز است توجه کنید:

رازی که میخکوب‌تان می‌کند!!!
من عاشق میلیونر شدن هستم و شب و روز به این موضوع فکر می‌کنم. قانون جذب به من یاد داده که خودم را در خانه زیبا و اتومبیل‌های مجلل تصور کنم و با تکرار عبارات تاکیدی مثبت رؤیای میلیونر شدن را سوی خودم جذب کنم. کمی بعد، ناگهان در محیط کاری من اتفاقی جدید می‌افتد. رئیس بخشی که در آن کار می‌کنم، سمت من را به سمتی بالاتر تغییر می‌دهد و حقوق من به همین اندازه افزایش پیدا می‌کند. اما بعد از اینکه در سمت جدیدم مشغول به کار شدم آنچنان از این وضعیت متعجب و شگفت‌زده هستم که بیشتر از اینکه به تثبیت کارم فکر کنم، ترس از دست دادن سمت جدیدم جایگزین همه افکار مثبت من می‌شود تا جایی که حتی خودم را لایق درآمد بیشتر نمی‌دانم و به همین دلیل بعد از مدتی سمت جدیدم را به راحتی از دست می‌دهم. این مثالی است که دکتر لیپتون می‌زند. در واقع 99درصد (به این رقم دقت کنید) زندگی شما در دست ذهن ناخودآگاه شماست و حققیت تلخ این است که بخش عمده ای از ذهن ناهوشیار شما توسط افکار منفی پر شده است که تنها با تصویرسازی رؤیاها و تکرار عبارات تاکیدی نمی‌توانید آنها را از ذهنتان پاک کنید. مثل این می‌ماند که هوا کاملا تاریک است و شما مدام تکرار می‌کنید «هوا روشن است.» در این شرایط تکرار عبارات تاکیدی در مورد روشن بودن هوا نمی​تواند اصل موضوع را تغییر دهد پس کمی به آن فکر کنید.

نکته جالب توجه دیگری که در شبه علم Pseudoscience بودن موضوع قانون جذب نباید از نظر مغفول داشت ، بکارگیری تعابیر غلط و مبتنی بر سوء برداشت از واژگان و مفاهیم علمی است.

همانگونه که در فصل اول از سری مجموعه فهم عمومی از علم و تکنولوژی توضیح دادیم وجه اشتراک اغلب مجریان برنامه فریب عمومی ، سوء استعمال از واژگان حوزه تخصصی علوم و فلسفه است. مجریان برنامه فریب عمومی غالباً با تکدی و استقراض از واژگان و کلمات و اصطلاحات علمی تلاش میکنند برای موضوع بحث خود ، اعتبار جعل کنند و در پوشش علم و اصطلاحات علمی پناه بگیرند. آنها ادعا می کنند برنامه شان مورد تایید علم است. به همین منظور ، تلاش بسیاری می کنند تا با بکارگیری واژگان تخصصی علم و فناوری مخاطب ناآگاه را تحت تاثیر قرار بدهند. برای نمونه مدعیان انرژی درمانی یا شعور کیهانی و سایر شیادان و رمالان، مکرراً از کلمات انرژی، متافیزیک!، ارگانیک، فیزیک کوانتوم! انرژی مثبت و انرژی منفی!!! نانوتکنولوژی! مغناطیس و نظایر آن استفاده میکنند.

در خصوص قانون جذب نیز، مجریان برنامه فریب عمومی دست به دامان تشبیهات علمی و همچنین استقراض از فیزیک می شوند تا به نوعی مخاطب ناآگاه که دانشی در زمینه فیزیک ندارد تحت تاثیر قرار گرفته و باور کند که این قانون! ، در علم نیز مسبوق به سابقه است و کاربرد دارد! در زیر یک نمونه از این استدلال ها را بی کم و کاست نقل میکنیم!

در واقع همان طور که آهن ربا، خاصیت جذب آهن را دارد، ذهن انسان نیز قابلیت جذب دارد و همان چیزی را جذب می کند که به آن می اندیشد. همۀ ما به نوعی قانون جذب را کم و بیش تجربه کرده ایم؛ اگرچه شاید در آن لحظۀ خاص، متوجه چگونگی رخداد آن نبوده ایم؛ به عنوان نمونه شخصی را تصور کنید که مدتی در اندیشۀ خرید و داشتن خودرو است. او در مورد خصوصیات آن خودرو، مطالعه و بررسی می کند، از دیگران قیمت می گیرد و پیوسته به آن فکر می کند. به عبارت بهتر؛ باید توجه داشته باشید که موقعیت ها و روزی های مادی و غیر مادی، پیوسته در اطراف ما وجود دارد ولی از آنجا که مطالبه، تمایل و اشتیاق آن در ذهن ما به طور جدی شکل نگرفته، آن را جذب و درک نمی کنیم؛ بنابراین آنچه در تلاش ذهنی باید بدان توجه ویژه داشت این است که همواره فضای ذهن خود را از هدف مورد علاقۀ خود پر کنید. به تدریج خواهید دید که انرژی ذهنی شما همچون مغناطیسی قدرتمند عمل می کند تا شرایط، وقایع و رویدادهایی را که به جذب آن خواسته منجر می شود به سوی شما بکشاند.

نکتهء دیگر در اثبات شبه علم و یا مهمل بودن برنامهء راز ، مغالطه آلود بودن مفاهیم این آموزه است. ما منکر تاثیر ذهن (مانند اثر پلاسبو دارونماها) و تفکر و روحیه مثبت و .. در بهبود زندگی روزمره نیستیم. بدیهی است اگر کسی رفتار اجتماعی معتدل و جذاب داشته باشد دوستان بهتر و به تبع آن محتملاً موقعیت های بهتری برای کسب و کار و زندگی پیدا می کند. اما این موضوع اساساً یک بحث روانشناختی است (یا بعبارتی جامعه شناسی) و ابداً هیچ ارتباطی به یک قانون موهوم و بی پایه به نام قانون جذب ندارد.

1.4          مجریان برنامه فریب عمومی راز و قانون جذب در ایران

برنامه راز و متعلقات آن در ایران نیز مانند بسیاری از کشورهای دنیا ابزار کار مجریان برنامه فریب عمومی شد و افراد سودجو با سوءاستفاده از ناآگاهی توده های مردم و دوری آنها از دانش و نگرش علمی به ترویج موهومات خود پرداختند. کلاسهای آموزشی زیادی در این خصوص بر گزار شد و شیادان و سودجویان کتاب ها و نشریات زیادی را در خصوص موفقیت و قانون جذب منتشر نمودند و دربارهء آن سمینارهای بسیاری در گوشه و کنار برگزار کردند! ، شرکت های هرمی که بر مبنای کسب درآمد از طریق بازاریابی شبکه ای هرمی تشکیل شده بودند بر مبنای آموزه های بی اساس قانون جذب! به عضوگیری پرداختند و به افراد خود القا میکردند اگر برای نمونه آرزوی داشتن خودروی چند صد میلیون تومانی دارید ، تصویر آن را برداشته و به دیوار بزنید، افکار شما ، ابر و باد و مه و خورشید و فلک را وا میدارد اتفاقاتی را جذب کنید تا به این نتیجه منجر شود که شما صاحب آن خودرو بشوید.

نتایج یک نظرسنجی اینترنتی که از سوی مجریان برنامه فریب عمومی برگزار شده بود نشان میدهد:

•حدود 47% افراد از طریق فیلم راز با قانون جذب آشنا شده بودند و 19.7% دیگر وقت بیشتری را به خواندن کتاب آن نیز اختصاص داده اند.

به چه میزان از قانون جذب استفاده کره اید؟

معرفی برنامه های فریب عمومی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی

اگر از قانون جذب در گذشته استفاده کرده اید نتایج آن را در زندگی خود چگونه ارزیابی می کنید؟

معرفی برنامه های فریب عمومی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی

مجریان برنامه فریب عمومی بی کار ننشسته اند و به فروش سی دی راز اکتفا نمی کنند! آنها یا انتشار نسخه های  جدید این  برنامه با عناوین فریبنده سعی در فروش محصولات خود دارند. باری! نسخه بتا از مجموعه های فریب عمومی بازتعریف از مفاهیم موهوم راز را پی گرفت و بر آن شد که ایرادات تئوریک یا به عبارتی عوامل خراب بودن قانون جذب و کار نکردن آموزه های برنامهء راز را مرتفع نماید.

شهریه کلاسهای راز در ایران بالغ بر جلسه ای بیش از صد هزار تومان است و برای یاد گرفتن همه ی آموزش های این دوره، باید حدود 10 جلسه وقت بگذارید که هزینه آن حدود یک میلیون تومان خواهد بود!

سی دی آموزشی! این موهومات نیز برای 3 سی دی راز 25 هزار تومان و برای سایر موهومات در حدود 70 هزار تومان و برای ارسال به خارج از کشور 55 دلار می باشد! در زیر تبلیغات و بازاریابی یکی از فروشندگان برنامه راز آورده شده است:

دوست دارم این نکته را هم متذکر شوم که ما تعداد محدودی از این دوره برای فروش آماده کرده ایم. پس از پایان فروش نسخه های موجود، زمانیکه بخواهیم دوباره این دوره را تکثیر کنیم مجبوریم برای جبران هزینه های افزوده شده، قیمت دوره را نیز بالاتر بریم.
در گذشته بارها این کار را کرده ایم و در آینده ی نزدیک نیز ناچار به این  کار خواهیم شد.
از آنجا که درگذشته بعضی از خوانندگان سایت از دست من عصبانی شده اند که چرا این نکته را قبلاً به آنها نگفته بودم به همین خاطر می خواهم که این بار انصاف را رعایت کنم و از همین الان اطلاع دهم که قیمت فعلی دوره ثابت نخواهد ماند و افزایش پیدا خواهد کرد. !!
اما قصد ندارم شما احساس کنید که زیر فشار و مجبور به خریدن آن هستید. به هیچ وجه! اگر شما در آیند‌ه ای دور به این نتیجه رسیدید که این دوره را می خواهید و قیمت دوره افزایش یافته بود، قول می دهم ارزش نتایجی که می گیرید آنقدر بالا باشد که قیمت بالاتر را جبران کند! در آخر امیدوارم که این نامه و ایمیل های دیگر من را به دقت خوانده باشید و بدانید که چقدر دوست دارم فرصتی برای کمک به شما پیدا بکنم و نه اینکه فقط چیزی به شما بفروشم...

سپس در قسمت کامنت ها دهها نظر که واضح است همگی توسط خود فروشنده محصولات فریب عمومی تایپ و نوشته شده است، نظرات متعددی در تایید و اثربخشی راز و حلقه مفقوده آن و ... آورده شده است.

درس های مهمی من از دوره ی شما گرفتم:
برایم خیلی جالب بود که باید روی ناخودآگاهمون هزینه کنیم!! دوست دارم همه‌ی آنهایی که واقعا خواستار اجرای قانون جذب در زندگیشان هستند، این دوره را تهیه کنند. مطمئن هستم آنهایی که روی این دوره هزینه کنند، جز سود و منفعت، چیزی عایدشان نمی‌شود. دوست دارم به همه‌ی دوستانم بگویم هزینه‌ای که برای خرید این دوره می‌دهند، در مقابل تمام خوبیها و انرژی مثبتی که این دوره به ما می‌دهد، واقعا هیچ است.
من قبل از اینکه با این دوره آشنا بشوم 2 فیلم در مورد راز دیده بودم ... من به تمام دوستای خودم این دوره را توصیه کرده. به خاطر اینکه خیلی بهم انرژی داده و خیلی از تکنیک هاش خوشم اومده.
من قبلا قانون جذب را فقط خیال و خوشبینی تلقی میکردم. به قدری آن را ساده لوحانه میدیدم که استفاده نمیکردم.
اما بعد از گوش دادن به این سی دی ها  تغییرات زیادی در من به وجود آمد.  ارزش این دوره بسیار بیشتر از ارزش پولی است که برایش خرج میکنیم. به قدری میتواند بعد از 2 یا 3 هفته استفاده تاثیر گذار باشد که همه تغییر را در شما حس کنند. متمرکز شدن روی اهداف، شناخت توانایی های ذهن،افزایش اعتماد به نفس و شناخت بیشتر خود از مهمترین ویژگی های این دوره است.
من حدود چهار سال قبل با قانون جذب آشنا شدم... و برای پیشرفت مطالعاتی قانون جذب رو به کار گرفتم. خوشبختانه تا یک مسیری کمکم کرد ولی در موارد دیگری که برام پیش اومد نتونستم از قانون جذب کمک بگیرم. تجربیات شما در مورد عشق برایم راه گشا بود. از این بابت ممنونم از این که به من گفتید خودم باشم. بعد از سه سال مشکلات طاقت فرسا با دیدن دوره شما دوباره حس گم شده ی خوشحالی رو پیدا کردم.
قبلا فیلم راز رو دیده بودم و کتابای زیادی هم در این باره خونده بودم و خیلی جاها ازش استفاده کردم. فقط وفقط در مورد عشقم این قانون اصلا جواب نداد و این خیلی منو ناراحت کرده. ولی در بقیه موارد خیلی استفاده کردم چنانکه الان شغلم ماشینم موقعیتم رو مدیون این قانون هستم.

از همین نویسنده بیشتر بخوانید:

** ( مقاله فلسفه علم و تکنولوژی - بزرگان علم و فناوری )
** (  قسمت اول مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - مقدمه )

** (  قسمت دوم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - فالگیری و رمّالی )
** ( قسمت سوم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - خواص سنگ ها، سنگ درمانی و سنگ های شفابخش )
** ( قسمت چهارم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - رد آزمون ایموتو ، رد شعور بلورهای آب و شعور کیهانی )
** ( قسمت پنجم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - برنامه های فریب عمومی، اعمال مرتاضان و جادوگران  )
** ( قسمت ششم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - دانشمندنمایی، مدعیان اختراعات بزرگ، خود دانشمند پنداری )
** ( قسمت هفتم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - مستند راز، قانون جذب، انرژی مثبت، انرژی منفی )
** ( قسمت هشتم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - فال تاروت و پیش بینی آینده  )
** ( قسمت نهم مقاله فهم عمومی از علم و تکنولوژی - شبکه تولید توزیع و مصرف محصولات برنامه فریب عمومی در ایران )

+ 317
رأی شما
- 418
wandering - سن: 27 سال - شهر: تهران
خیلی عالی و درست بود. چه عجب یکی عقلش به این رسید که این قانون جذب همه اش مزخرف و دروغه. ممنون از مقاله خوبتون
جمعه 2 فروردين 1392 - 10:51
soa505l 0- 0- 0
سپاس فراوان.
‌چهارشنبه 21 فروردين 1392 - 14:39
فرزانه طلعتی
منم این سی دی رودیده بودم ولی باورش برام سخت بودممنون که بهم فهموندین که همش الکیه.ممنون
جمعه 23 فروردين 1392 - 18:25
hasti00god00
سلام،. آره شاید کسی که علمشو نداره یا عقلش به این چیزا قد نمی ده بهش بگه دروغ، مزخرف،الکی و هرچیزی که خودش رو راضی کنه به چیزایی که میخواد نمی رسه و نخواهد رسید.. آره شاید اسمش زیاد خوب نیست، راز، قانون جذب، قانون هستی، قانون های من درآوردی.. ولی باور کنید یه چیزی وجود داره، یه کسی هست که می خواد ما به تمام چیزهایی که میخوایم،برسیم (قران،انجیل، دانشمندان و بزرگان دنیا ......)علمش رو داشته یاشید....تنها گناهی که تو دنیا وجود داره،جهل ه، و تنها فضیلت، آگاهیه.....
جمعه 3 خرداد 1392 - 09:42
alish1362
این راز وجود داره و اون خواستن و تلاش کردن و مایوس نشدن در راه کسب خواسته های ماست نه اون چیزی که در فیلم و کتاب راز گفته میشه. از مقاله شما سپاسگزارم که باعث میشه خیلی ها از اشتباه دربیان و پولشون رو بیخودی خرج نکنند.
جمعه 10 خرداد 1392 - 06:51
بهداد ساجدی
درود بر شما. سوالات بسیار زیبایی در این قسمت مطرح شد مبنی بر رد کردن یک علم از بخش کوچکی از موهومات فیزیک کوآنتوم . احترام به افکار و اعتقادات شما بسیار واجب است اما من محقق و هنرجوی همین علم به ظاهر خرافات هستم و به مدت شش ساله در حال تحقیق که آیا این علم وجود دارد یا خرافات است . به این نتیجه رسیده ام این یک علم از قوانین طبیعی جهان هستی است. اولین تمرینم را تحت عنوان ( 7 روز آزمایش ظهور ) آغاز کردم و برای من عجیب بود که رخ داد . خیلی چیزها در جهان دلیل منطقی برایشان وجود ندارد اما رخ می دهد و نمیتوان آنها را اثبات منطقی کرد . این دلیل بر نبودن یا خرافاتی بودنش نیست .
جمعه 17 خرداد 1392 - 18:47
بهداد ساجدی
حال دلیل منطقی این سوالم را میخواهم بدانم :. اولین تمرینم حدود 5 سال قبل از آزمایش ظهور این بود که سر هر چهار راهی برسم چراغ برایم سبز باشد و این رخداد را تا یک سل و دو ماه ادامه دادم و این موضوع رخ داد . دلیل منطقی اش چیست ؟. در سن 29 سالگی بدون حمایت حتی خانواده ام به تمام آرزوهایم رسیدم خانه در بهترین نقطه ی تهران که آرزویش را داشتم / همسر دلخواهم / دختری که هم اکنون در سن 7 سالگی کلاس مهندسی مغز میرود و خودش در سنش نابغه است / شغل مناسب با درآمد عالی. کاری به فلاسفه ی راز ندارم اما خودمم رو خیلی قبول دارم . اصلا باور چنین مواردی با دست خالی امکان پذیر نیست . اما عملی شد و هم اکنون یکی از مدرسین افتخاری دانشگاه تهران در این زمینه هستم که برای تدریسم هیچ پولی دریافت نمیکنم . بعد از آسیب شناسی فردی و اجتماعی بسیاری در ایران افتخار این امر را دارم که اولین تیم تحقیقاتی قانون جاذبه ذهنی را بنا نهادم و تمامی اعضای این انجمن در حال تیک دن آرزوهایشان هستند. با سپاس از نوشته های تامل بر انگیزتان و کمال احترام به اعتقادات شما. www.v-ision.ir
جمعه 17 خرداد 1392 - 18:52
vahid mehr
خیلی ها از افکار فریبکارانه ته ماجرا خبر ندارند از آگاهی دادن شما متشکرم .
جمعه 15 شهريور 1392 - 03:21
rozh30
‌پنجشنبه 30 آبان 1392 - 13:40
nava_1986ir
با نظرات شما موافقم.این قانون به علت اینکه تکرار پذیر نیست و شرایط اثبات خاصی که برای تایید یا رد یک فرضیه لازمه رو نداره.در پاره ای از ابهامه.همه اینا درسته... ولی همه ی ما در زندگی بخش هایی از این موضوع رو لمس کردیم.حتی اگر کمی هم به ادیان و مذاهب نگاه کنیم،میبینیم در تمام اونا به نوعی از این قانون صحبت شده.حالا به اسم دعا بوده.شکرگزاری بوده و ... به نظر من منصفانه نیست در رابطه با چیزی که در حال حاضر و با علم فعلی توانایی اثباتش رو نداریم اینجور قطعی نظر بدیم.شاید در اینده بشر بتونه چیزی رو کشف کنه که به راحتی این قضیه رو تایید یا رد کنه.قبل از تیوتن هم قانون گرانش وجود داشت! اما نیوتن اون رو اثبات کرد.درسته امروز برای ما بدیهی هستش.ولی واقعا برای مردم اون زمان هم همین وضع رو داشت؟!یا داستان گالیله رو همه شنیدیم.و خیلی چیزای دیگه....
شنبه 9 آذر 1392 - 19:37
nava_1986ir
البته ممکنه الان منو محکوم کنید که در هر حال گرانش و جاذبه در هر صورتی قابل امتحان و ازمایش بود حتی در همون قرن 18 و17.ولی من میگم نبود!مثال هم میزنم،همون سیبی که از درخت افتاد از هر جای دیگری هم می افتاد به زمین میخورد.اما اگه توی اب رها میشد به سمت بالا حرکت میکرد.برای فکر و درک مخدود اون زمان شاید این قضیه و طرح این ازمایش راحت باعث میشد گرانش رو رد کنه.اما ایت دقیقا به معنای رد گرانش نیست.اینجا مفهوم چگالی وارد سیستم میشه و باعث میشه گرانش خودشو به ظاهر متفاوتی نشون بده...
شنبه 9 آذر 1392 - 19:49
cmorgh_love
به نام خدا . بدون هیچگونه توهین و بی ادبی من نظرم رو اعلام میکنم. دقیقا چیزی وجود داره که ازش بی خبر هستیم . من فیلم راز و کلی سخنرانی و کتاب در این زمینه هم گوش دادم و هم خوندم اما نظر شخصیم میگم . ما تو وجودمون یه سری نیروهایی داریم و در ضمن عقل انسان کامل (به استناد حرف خدا : حجت های ما در زمین 2تاست ظاهر و باطن که باطن اشاره به عقل انسان ها می کنه ) خوب تو هر شرایط و هر مشکلی این عقل انسان هست که میتونه جواب سوالات و مشکلات رو بده با توجه به هر شرایط خصوصی انسان. خوب حالا اون نیروهایی که بالا گفتم الان تکمیلش میکنم. یکم تحمل کنید و ادامه حرفام مطالعه کنید. هر شی (جسم ) یک فرکانس داره . اثبات این موضوع طولانیه هرکس تمایل داره بگید تا بهتون بگم. خوب ادامه : و فکر ما هم یک فرکانس داره . حالا ما به هرچیزی که فکر میکنیم چون فرکانس داره با استفاده از کائنات به اون چیزی که فکر میکنیم فرکانس ارسال می کنه و اون چیز پاسخی ارسال میکنه که ما اونو دریافت میکنیم . حالا یا اون جواب + یا - . این مبحث خیلی سادست و راحته ما نیاز به درک عمیق و تدبیر هست که روش انجام بدیم .
‌سه شنبه 22 بهمن 1392 - 18:49
03232242041
‌سه شنبه 13 اسفند 1392 - 17:52
samira kh
ما آدما و از جمله نویسنده ی همین متن همیشه دنبال دلیل و بهانه ای برای نرسیدن به آرزوهامون هستیم تا از زیر بار این مسئله که اعتقاد ضعیفمون و ناامیدی باعث نرسیدن ما به خواسته هامون هست،فرار کنیم.هر انرژی که به کائنات میفرستیم،بازخوردی متناسب و برابر با همون انرژی بهمون برمیگردونه.در مورد برد و باخت در فوتبال هم دقیقا همینه و مثال خوبی نزدید.چون هر دوی اون مربی ها شاید به برنده شدن فکر میکردن و هر دو واقعا میخواستن برنده شن،اما هر کدوم درجه باور و اعتقاد متفاوتی داشتن.حتی تفاوت در حد خیلی کم.مطمئنا کسی که باور قوی تر و اطمینان خاطر بیشتری داشته برنده میشه.اگه شک و تردید به قدرت الهی و جذب مثبت ته دل کسی باشه این خودش مانعی هست بر سر راه رسیدن به خواسته ها.متاسفانه ما آدما همیشه دنبال گله و شکایت از کسی هستیم که تقصیرا رو گردنش بنداریم و خودمون رو راحت کنیم. تنها چیزی که حقیقت داره اینه که هر انرژی ای با ذهن به کائنات بفرستین برمیگرده به خودمون. چه خوب و چه بد.و تفاوت بین رسیدن و نرسیدن به خواسته ها،تفاوت در باور قلبی و اعتماد کامل به قدرت خداوند داشتن و نداشتنه
شنبه 17 اسفند 1392 - 08:31
reza88
آقایی ک این چیزارو نوشته خودش ی بارم فیلمه رازو ندیده!. نوشتید ک دو تا مربی ک جفتشون دارن ب پیروزی تیمشون فک میکنن چون هردو تاشون نمیتونن پیروز مسابقه باشن پس راز اشتباهه!!!!. ن....هر کی ک بیشتر رو پیروزی تمرکز کرذه باشه و پیروزی رو بیشتر باور داشته باشه اونه ک برندس. اینا همه تو فیلم راز قشنگ باز شده توضیح داده شده. اگه ب همین راحتی زیره سوال میرفت ک کتابش اینقد فروش نداشت!
یکشنبه 27 مهر 1393 - 10:53
3333sahar
جناب نویسنده شما هم نمیتونید با کلمات :: قابل اثبات نیست ...علمی نیست ...علمی نیست .. علمی نیست.. چیزی رو ثابت کنید !!! با احترام --- اماشما فیزیک دان کوانتمی و یا روانشناس ذهن و افکار و قدرت ذهن نیستید که به راحتی با چند جمله کاملا سطحی چیزی رو انکار کنید... اینها شیاد نیستند اینها فقط دارن میگن که به اطرافتون نگاه کنید ببینید هر انچه در زندگی داراید ایا حاصل افکارتان هست یا نیست؟بی پولی یا احترام عشق ... این چیزی غیر طبیعی یا پارا نرمال نیست قدرت ذهنه قدرته فکر . و اگر در کتاب هم نوشته میلیون ها نفر نتونستند از قانون استفاده کنن چون درکش نکردن مثله شما دوسته عزیز...کسی که الکتریسته رو نفهمید این معنی رو نمیده که وجود نداره ... این قانون از ابتدا بوده اگر دقت کنید تا به حال ناخوداگاه ازش استفاده میکردین اما حالا میدونین چیه ....
‌سه شنبه 5 خرداد 1394 - 05:50
Omer mukhtar nadem
من با تمام وجودم به این راز و این قانون عقیده دارم . از زمانیکه این موضوع را آموختم و در زندگی روز مرهء خود استفاده کردم . دقیقاً همان چیزی رخ داده که فکرش را میکردم . سوال من از جناب شما که این متن را نوشتید اینه که بین این چند میلیون نفر کسی پیدا نشد که عقل شما را داشته باشه؟. و بفهمه که اینها همه دروغه؟.
جمعه 20 شهريور 1394 - 18:19

مشاوره رایگان تحصیلی
ریاضیات را چگونه آغاز کنیم؟! (3 پاسخ)
باتری‌های هسته ای (0 پاسخ)
اگر زمان وجود نداشت چه می شد،پیامد های آن چیست؟ (71 پاسخ)
نحوه کار برقگیر (0 پاسخ)
تفاوت جاذبه با گرانش چیست؟ (42 پاسخ)
چرا ابرها سفید هستند؟ (7 پاسخ)
بسط سامرفلد و اثبات آن (0 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (1 پاسخ)
نظریه نسبیت قانون بقای جرم و پایستگی انرژی را نقض می‌کند؟ (2 پاسخ)
آیا ریل‌های قطارهایی که مگلو نیستند هم آهنربا می‌شوند؟ (1 پاسخ)
باردار کردن رسانا با باطری (0 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (4 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (9 پاسخ)
نیروی محرکه القایی در میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فیزیک کوانتوم (0 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
افشای راز تکامل کهکشان‌ها
تاثیر منفی غذاهای اُرگانیک بر تغییرات اقلیمی!
استفاده از انرژی گداخت به واقعیت نزدیک‌تر شد!
بومیان واقعی آمریکا، چه کسانی بودند؟
منشا تردید درباره‌ی سفر به ماه، مشخص شد!
اثرات، خطرات و تبعات تغییرات آب و هوایی بر سیاره‌ی زمین
آیا کابوس مرگبار ابولا، به‌ پایان رسیده است؟
گذشته خورشید چه بوده و آینده‌ی آن چه می‌شود؟
الگوریتم جدید گوگل؛ پُلی بین علوم کامپیوتر و شیمی
تاثیر عوامل فضایی در شکست نیروهای آمریکایی در ویتنام!
ربات‌های آینده به خوبی هر خطری را تشخیص می‌دهند.
دمای آزمایش هم‌جوشی چین به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد.
راهی جدید برای درمان اوتیسم!
هابل شبکه‌ای درهم‌پیچیده در ابر ماژلانی بزرگ را رصد کرد!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی پنج
منبع حرارتی مرموزی که نابودگر یخچال‌های قطب جنوب است!
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جوان!
شک و تردید درباره‌ی حق مالکیت بیت‌کوین‌ها!
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
ترکیبی طبیعی برای جلوگیری از فشار خون و دیگر بیماری‌های قلبی (0+)