کمی پس از انفجار بزرگ، شرایط حیات فراهم بوده است

بنا بر ادعای یک فیزیک‌اختردان نظری از دانشگاه هاروارد، فقط برای مدت کوتاهی پس از انفجار بزرگ در بخش‌هایی از جهان، شرایط وجود حیات فراهم بوده است.

به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آبراهام لئوب معتقد است 15 میلیون سال پس از رویداد «انفجار بزرگ»‌(Big Bang)، تمامی جهان به اندازه کافی برای حمایت از وجود حیات گرم بوده است.

بر اساس ادعای این دانشمند، این امر به دلیل خنک شدن گازهای فوق‌داغ رخ داده و این گازها سرانجام به آنچه محققان «تابش زمینه کیهانی» (CMB) نامیده‌اند، ختم شده است.

آبراهام در ادامه می‌افزاید که این گازها امروزه به اندازه کافی (2.7 کلوین) سرد هستند، اما مدت کوتاهی پس از انفجار بزرگ، دما نزدیک به 300 کلوین بوده و این میزان به اندازه کافی برای حمایت از حیات، گرم بوده است.

به گفته لئون، شاید در آن زمان نیز سیاره‌های صخره‌ای در مکان‌هایی که ماده در آنها استثنائا متراکم بوده، وجود داشته‌اند.

همچنین ممکن است تمامی ملزومات برای ظهور حیات در بخش‌هایی از جهان برای تقریبا دو یا سه میلیون ‌سال مهیا بوده باشد و این مدت زمان برای خمیرمایه اولیه‌ای که می‌توانسته به رشد میکروب‌ها انجامیده باشد، کافی است.

در عین حال، مدت زمان وجود چنین حیاتی (دو تا سه میلیون سال)، به اندازه کافی برای تکامل‌ هر چیز پیچیده‌ای طولانی نبوده است.

در حال حاضر ، هیچ مدرکی مبنی بر اثبات‌پذیر نبودن نظریه لئوب وجود ندارد.