موفقیت اخترفیزیکدانان ایرانی در اثبات منشا و ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش

+ 44
رأی شما
- 83

اخترفیزیکدانان دانشگاه شیراز با مشارکت در یک رشته مطالعات بین‌المللی موفق به اثبات منشا و ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانشی شدند.

به گزارش ایسنا، در این طرح با عنوان «ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش» نشان داده شده است که قوانین گرانش موجود در طبیعت از جمله قانون گرانش نیوتن و معادلات میدان گرانشی انشتین و تعمیم‌های آن در نظریه‌های مختلف از جمله سناریوی جهان لایه‌ای، قوانین بنیادی نیستند و همگی آنها را می‌توان از رهیافت‌های مختلف ترمودینامیکی به دست آورد.

سه رهیافت مختلف برای استخراج قوانین گرانش از ترمودینامیک بررسی شده که شامل استفاده از قانون اول ترمودینامیک، به کارگیری مفهوم نیروی آنتروپی و استفاده از اختلاف درجات آزادی درون سیستم و روی مرز آن است.

با به کارگیری هر سه این رهیافت‌ها نشان داده شده است که معادلات حاکم بر گرانش برای نظریه‌ها و سیستم‌های گرانشی مختلف مخصوصا برای کل جهان ما را می‌توان از ترمودینامیک استخراج کرد. نتایج این تحقیق که به صورت حدود 25 مقاله ISI در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که گرانش چیزی جز جلوه‌ای از ترمودینامیک برای مقیاس‌های بزرگ فضا – زمان نیست.

این مطالعات منجر به شناخت بیشتر و عمیق‌تر ماهیت نیروی گرانش به عنوان یکی از نیروهای اصلی طبیعت که قوام گیتی و حرکت منظم ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آن وابسته است، می‌شود.

دکتراحمد شیخی، دانشیار گروه اخترفیزیک دانشگاه شیراز و از پژوهشگران این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بابیان‌اینکه مطالعات صورت گرفته در زمینه طرح ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش بخشی از مطالعات بین‌المللی‌ است، گفت: این بخش از مطالعات ما از سال 2007 آغاز شده که تاکنون منجر به چاپ 25 مقاله در مجلات علمی بین‌المللی شده است.

‌وی با بیان اینکه دو نظریه گرانش و ترمودینامیک از شالوده های علم فیزیک به شمار می روند،‌ اظهارکرد: نظریه گرانش به عنوان یکی از نظریه‌های بنیادی فیزیک که اولین بار به وسیله نیوتن مطرح و با نظریه نسبیت عام اینشتین در سال 1915 به اوج شکوفایی خود رسید، توصیف کننده فضا - زمان و کیهان اطراف ما است و در حقیقت علم کیهانشناسی نوین بر اساس این نظریه، استوار است. نظریه ترمودینامیک نیز از حدود 300 سال پیش مطرح شده است که در علوم مهندسی و فرایند های حرارتیکاربردهای فراوانی دارد.

شیخی گفت: ترمو به معنای دما مبین میزان سردی و گرمی سیستم است. دینامیک نیز به معنای تحول و حرکت است و علم ترمودینامیک توصیف کننده نحوه تحول و تغییرات سیستم های حرارتی می باشد.

این محقق به جزئیات اجرای مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: این مطالعات منجر به شناخت بیشتر و عمیق‌تر ماهیت نیروی گرانش به عنوان یکی از نیروهای اصلی طبیعت می‌شود که قوام ‌گیتی و حرکت منظم ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آن وابسته است.

وی اضافه کرد: قوانین ترمودینامیک در مهندسی مکانیک در حوزه‌هایی چون ماشین آلات، انواع صنایع و تکنولوژی کاربرد فراوان دارد.

شیخی گفت: سیستم‌های حرارتی سه قانون اصلی وجود دارد: قانون صفرم ترمودینامیک که تعریف کننده دمای سیستم است، قانون اول ترمودینامیک که نشان دهنده بقای انرژی در سیستم‌های ترمودینامیکی است و قانون دوم ترمودینامیک که نشان می دهد برای سیستم‌های منزوی،تغییرات آنتروپی (عکس اطلاعات درباره سیستم)همواره عددی نامنفی است.

این پژوهشگر با بیان اینکه فیزیکدانان برای پاسخ به این پرسش که آیا سیستم‌‎های گرانشی می‌توانند سیستم‌های ترمودینامیکی قلمداد شوند یا خیر، این پروژه جهانی را اجرایی کرده‌اند، ادامه داد: مطالعات انجام شده از سوی پژوهشگران جهان این موضوع را اثبات کرد که قوانین حاکم برسیستم‌های گرانشی، به عنوان نمونه یک سیاهچاله که میدان گرانشی اطراف آن بسیار شدید است، همان قوانین آشنای ترمودینامیکی است.

وی با بیان اینکه تلاش فیزیکدانان در اواسط دهه 1990میلادی منجر به کشف جنبه‌هایی از این هم ارزی شد، ‌خاطر نشان کرد: نتایج برخی از تحقیقات حاکی از هم ارز بودن معادلات گرانش و ترمودینامیک برای برخی سیستم ها است، ولی در مطالعاتی که ما در بخش فیزیک دانشگاه شیراز اجرایی کردیم، نشان دادیم که این هم ارزی کاملا کلی است و شامل هر نوع سیستم گرانشی می شود.

شیخی اضافه‌ کرد: در این تحقیقات سه رهیافت مختلف برای استخراج قوانین گرانش ازترمودینامیک رابررسی کرده‌ایم که عبارتنداز استفاده از قانون اولترمودینامیک، به کارگیری مفهوم نیروی آنتروپی و استفاده ازاختلاف درجات آزادی درون سیستم وروی مرزآن. با به کار گیری هر سه این رهیافت ها نشان می دهیم که معادلات حاکم بر گرانش برای نظریه ها و سیستم های مختلف گرانشی مخصوصا کل جهان را می توان از ترمودینامیک استخراج کرد. به علاوه این هم ارزی نه تنها در گرانش انشتین بلکه در نظریه های دیگر گرانش مانند نظریه جهان لایه ای نیز وجود دارد.

وی هدف نهایی فیزیکدانان در این زمینه را توصیف حداکثری طبیعت با استفاده از حداقل قوانین دانست و تاکید کرد:‌ در این راستا انتظار داریم که ‌نتایج به دست آمده از این تحقیقات ما را در درک بیشتر و بهتر ماهیت نیروی گرانش به عنوان نیرویی که قوام گیتی و حرکت ستارگان و کهکشان ها به آن وابسته است، یاری کند؛ بنابراین اگر فیزیک ترمودینامیک را به درستی درک کنیم می توانیم به درک بهتری از جهان اطراف خود دست یابیم.

شیخی در پایان، کمک به درک بیشتر قوانین حاکم بر طبیعت، متحد کردن این قوانین، گسترش مرز های دانش بشری و شناخت عمیق تر جهان اطراف را ازدستآورد های ویژه این طرح بر شمرد و اضافه کرد: اهمیت متحد کردن قوانین طبیعت در آن است که وحدت قوانین ما را به وحدت خالق جهان یعنی توحید می رساند که رکن اولیه و از اصول دین ماست.

به گزارش ایسنا، طرح ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش در بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی را کسب کرد.

+ 44
رأی شما
- 83

مشاوره رایگان تحصیلی
ریاضیات را چگونه آغاز کنیم؟! (1 پاسخ)
اگر زمان وجود نداشت چه می شد،پیامد های آن چیست؟ (70 پاسخ)
نحوه کار برقگیر (0 پاسخ)
تفاوت جاذبه با گرانش چیست؟ (42 پاسخ)
چرا ابرها سفید هستند؟ (7 پاسخ)
بسط سامرفلد و اثبات آن (0 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (1 پاسخ)
نظریه نسبیت قانون بقای جرم و پایستگی انرژی را نقض می‌کند؟ (2 پاسخ)
آیا ریل‌های قطارهایی که مگلو نیستند هم آهنربا می‌شوند؟ (1 پاسخ)
باردار کردن رسانا با باطری (0 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (4 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (9 پاسخ)
نیروی محرکه القایی در میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فیزیک کوانتوم (0 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
دمای آزمایش هم‌جوشی چین به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد.
راهی جدید برای درمان اوتیسم!
هابل شبکه‌ای درهم‌پیچیده در ابر ماژلانی بزرگ را رصد کرد!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی پنج
منبع حرارتی مرموزی که نابودگر یخچال‌های قطب جنوب است!
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جوان!
شک و تردید درباره‌ی حق مالکیت بیت‌کوین‌ها!
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهار
چرا غروب خورشید در مریخ آبی‌رنگ است؟
روشی موثر و بدون‌درد برای دارورسانی به چشم
زمین با چه مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند؟
سبک زندگی عاملی مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲
تجزیه‌ی ترکیبات شیمیایی با کاتالیزوری جدید
فرصتی برای رصد دنباله‌داری درخشان در آسمان شب
نگرانی‌ دانشمندان از مصرف بالای سیگار الکترونیکی!
زمین‌شناسان، گودال بزرگی را در گرینلند پیدا کردند.
سریع‌ترین ماشین شبه مغز با یک میلیون پردازشگر
نور آبی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
تاثیر مصرف لبنیات قبل از خواب (0+)