موفقیت اخترفیزیکدانان ایرانی در اثبات منشا و ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش

+ 51
رأی شما
- 84

اخترفیزیکدانان دانشگاه شیراز با مشارکت در یک رشته مطالعات بین‌المللی موفق به اثبات منشا و ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانشی شدند.

به گزارش ایسنا، در این طرح با عنوان «ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش» نشان داده شده است که قوانین گرانش موجود در طبیعت از جمله قانون گرانش نیوتن و معادلات میدان گرانشی انشتین و تعمیم‌های آن در نظریه‌های مختلف از جمله سناریوی جهان لایه‌ای، قوانین بنیادی نیستند و همگی آنها را می‌توان از رهیافت‌های مختلف ترمودینامیکی به دست آورد.

سه رهیافت مختلف برای استخراج قوانین گرانش از ترمودینامیک بررسی شده که شامل استفاده از قانون اول ترمودینامیک، به کارگیری مفهوم نیروی آنتروپی و استفاده از اختلاف درجات آزادی درون سیستم و روی مرز آن است.

با به کارگیری هر سه این رهیافت‌ها نشان داده شده است که معادلات حاکم بر گرانش برای نظریه‌ها و سیستم‌های گرانشی مختلف مخصوصا برای کل جهان ما را می‌توان از ترمودینامیک استخراج کرد. نتایج این تحقیق که به صورت حدود 25 مقاله ISI در مجلات معتبر بین‌المللی به چاپ رسیده، نشان می‌دهد که گرانش چیزی جز جلوه‌ای از ترمودینامیک برای مقیاس‌های بزرگ فضا – زمان نیست.

این مطالعات منجر به شناخت بیشتر و عمیق‌تر ماهیت نیروی گرانش به عنوان یکی از نیروهای اصلی طبیعت که قوام گیتی و حرکت منظم ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آن وابسته است، می‌شود.

دکتراحمد شیخی، دانشیار گروه اخترفیزیک دانشگاه شیراز و از پژوهشگران این طرح در گفت‌وگو با خبرنگار علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) بابیان‌اینکه مطالعات صورت گرفته در زمینه طرح ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش بخشی از مطالعات بین‌المللی‌ است، گفت: این بخش از مطالعات ما از سال 2007 آغاز شده که تاکنون منجر به چاپ 25 مقاله در مجلات علمی بین‌المللی شده است.

‌وی با بیان اینکه دو نظریه گرانش و ترمودینامیک از شالوده های علم فیزیک به شمار می روند،‌ اظهارکرد: نظریه گرانش به عنوان یکی از نظریه‌های بنیادی فیزیک که اولین بار به وسیله نیوتن مطرح و با نظریه نسبیت عام اینشتین در سال 1915 به اوج شکوفایی خود رسید، توصیف کننده فضا - زمان و کیهان اطراف ما است و در حقیقت علم کیهانشناسی نوین بر اساس این نظریه، استوار است. نظریه ترمودینامیک نیز از حدود 300 سال پیش مطرح شده است که در علوم مهندسی و فرایند های حرارتیکاربردهای فراوانی دارد.

شیخی گفت: ترمو به معنای دما مبین میزان سردی و گرمی سیستم است. دینامیک نیز به معنای تحول و حرکت است و علم ترمودینامیک توصیف کننده نحوه تحول و تغییرات سیستم های حرارتی می باشد.

این محقق به جزئیات اجرای مطالعات انجام شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: این مطالعات منجر به شناخت بیشتر و عمیق‌تر ماهیت نیروی گرانش به عنوان یکی از نیروهای اصلی طبیعت می‌شود که قوام ‌گیتی و حرکت منظم ستارگان و کهکشان‌ها به وجود آن وابسته است.

وی اضافه کرد: قوانین ترمودینامیک در مهندسی مکانیک در حوزه‌هایی چون ماشین آلات، انواع صنایع و تکنولوژی کاربرد فراوان دارد.

شیخی گفت: سیستم‌های حرارتی سه قانون اصلی وجود دارد: قانون صفرم ترمودینامیک که تعریف کننده دمای سیستم است، قانون اول ترمودینامیک که نشان دهنده بقای انرژی در سیستم‌های ترمودینامیکی است و قانون دوم ترمودینامیک که نشان می دهد برای سیستم‌های منزوی،تغییرات آنتروپی (عکس اطلاعات درباره سیستم)همواره عددی نامنفی است.

این پژوهشگر با بیان اینکه فیزیکدانان برای پاسخ به این پرسش که آیا سیستم‌‎های گرانشی می‌توانند سیستم‌های ترمودینامیکی قلمداد شوند یا خیر، این پروژه جهانی را اجرایی کرده‌اند، ادامه داد: مطالعات انجام شده از سوی پژوهشگران جهان این موضوع را اثبات کرد که قوانین حاکم برسیستم‌های گرانشی، به عنوان نمونه یک سیاهچاله که میدان گرانشی اطراف آن بسیار شدید است، همان قوانین آشنای ترمودینامیکی است.

وی با بیان اینکه تلاش فیزیکدانان در اواسط دهه 1990میلادی منجر به کشف جنبه‌هایی از این هم ارزی شد، ‌خاطر نشان کرد: نتایج برخی از تحقیقات حاکی از هم ارز بودن معادلات گرانش و ترمودینامیک برای برخی سیستم ها است، ولی در مطالعاتی که ما در بخش فیزیک دانشگاه شیراز اجرایی کردیم، نشان دادیم که این هم ارزی کاملا کلی است و شامل هر نوع سیستم گرانشی می شود.

شیخی اضافه‌ کرد: در این تحقیقات سه رهیافت مختلف برای استخراج قوانین گرانش ازترمودینامیک رابررسی کرده‌ایم که عبارتنداز استفاده از قانون اولترمودینامیک، به کارگیری مفهوم نیروی آنتروپی و استفاده ازاختلاف درجات آزادی درون سیستم وروی مرزآن. با به کار گیری هر سه این رهیافت ها نشان می دهیم که معادلات حاکم بر گرانش برای نظریه ها و سیستم های مختلف گرانشی مخصوصا کل جهان را می توان از ترمودینامیک استخراج کرد. به علاوه این هم ارزی نه تنها در گرانش انشتین بلکه در نظریه های دیگر گرانش مانند نظریه جهان لایه ای نیز وجود دارد.

وی هدف نهایی فیزیکدانان در این زمینه را توصیف حداکثری طبیعت با استفاده از حداقل قوانین دانست و تاکید کرد:‌ در این راستا انتظار داریم که ‌نتایج به دست آمده از این تحقیقات ما را در درک بیشتر و بهتر ماهیت نیروی گرانش به عنوان نیرویی که قوام گیتی و حرکت ستارگان و کهکشان ها به آن وابسته است، یاری کند؛ بنابراین اگر فیزیک ترمودینامیک را به درستی درک کنیم می توانیم به درک بهتری از جهان اطراف خود دست یابیم.

شیخی در پایان، کمک به درک بیشتر قوانین حاکم بر طبیعت، متحد کردن این قوانین، گسترش مرز های دانش بشری و شناخت عمیق تر جهان اطراف را ازدستآورد های ویژه این طرح بر شمرد و اضافه کرد: اهمیت متحد کردن قوانین طبیعت در آن است که وحدت قوانین ما را به وحدت خالق جهان یعنی توحید می رساند که رکن اولیه و از اصول دین ماست.

به گزارش ایسنا، طرح ماهیت ترمودینامیکی نیروی گرانش در بیست‌ و هفتمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی رتبه سوم پژوهش‌های بنیادی را کسب کرد.

+ 51
رأی شما
- 84

مشاوره رایگان تحصیلی
تعریف فاصله در نسبیت و سازگاری نسبیت عام با مکانیک نیوتونی (20 پاسخ)
پایان نظریۀ نسبیت اینشین به تمام جهان اعلام می شود (10 پاسخ)
کهن‌ترین مولکول کیهان در فضا کشف شد! (0 پاسخ)
پایان نسبیت اینشتین با حل دقیق معادلات خود او ( فیزیک مطلق) (29 پاسخ)
اثبات حیرت آور فیزیک مطلق بر اثر سیارات روی سینگال های زمینی (17 پاسخ)
انفجار فیزیک توسط عدم برابری بار الکتریکی الکترون و پروتون (5 پاسخ)
قانون فاراده (1 پاسخ)
هسته درونی عطارد جامد است (0 پاسخ)
آیا عینک‌های فوتوکرومیک هم جزو مواد هوشمند هستند؟ (0 پاسخ)
نسبیت در سرعت زاویه ای (6 پاسخ)
حرکت ذره باردار در دو میدان (4 پاسخ)
نخستین مریخ‌لرزه ثبت شد! (0 پاسخ)
ساخت اولین قلب با چاپگر سه‌بعدی و رگ و پی انسانی (0 پاسخ)
آيا آهنربا ميدان خودرا از دست ميده؟ (36 پاسخ)
نیرویی که جسم به زمین وارد میکند (1 پاسخ)
نخستین عکس واقعی از افق رویداد سیاهچاله منتشر شد (0 پاسخ)
آیا در سیاه چاله نیروی گرانش به بینهایت میل میکند؟ (11 پاسخ)
نوشتن معادلات قیدی و دیفرانسیلی (2 پاسخ)
فیزیک مطلق و اثبات کاملا دقیق اشتباه بودن فرمول معروف انرژی (68 پاسخ)
اثبات قضیه استوارت و نقطه لومواین (4 پاسخ)
اثبات قانون دوم نیوتن (15 پاسخ)
دانلود رایگان کتاب فیزیک هالیدی جلد 1 به زبان فارسی (25 پاسخ)
انرژی چیست؟ (1 پاسخ)
راهنمایی برای انتخاب کتاب ریاضی و فیزیک (8 پاسخ)
بهترین سایت هایی که تا حالا رفتید اینجا قرار بدید (112 پاسخ)
مغناطیسه کردن یک سیال در حال عبور از یک لوله (0 پاسخ)
دانشجویان فوتونیک و مهندسی اپتیک و لیزر خود را معرفی کنید (26 پاسخ)
بیگ بنگ و سیاهچاله ها (3 پاسخ)
غبار و نور ستاره‌ای در سحابی M78 (0 پاسخ)
کاوشگر ژاپنی از یک سیارک نمونه‌برداری کرد! (0 پاسخ)
خورشید در آرامش (0 پاسخ)
پاک شدن ویروس اچ‌آی‌وی پس از پیوند سلول‌های بنیادی (0 پاسخ)
واضح‌ترین عکس از اولتیما تولی (0 پاسخ)
تصاویر نجومی (1989 پاسخ)
آیا این یک پارادوکسه؟! (1 پاسخ)
فیزیکدانان و شکار ذرات شبح‌وار (0 پاسخ)
اثر میدان مغناطیسی زمین در مدار زمین آهنگ چگونه است؟ (0 پاسخ)
مغز ما توسط گوش‌هایمان کنترل می‌شود!
کشف هزارپای باستانی
در سیارک ایتوکاوا آب پیدا شد!
استخوان ۱۶۰ هزار ساله‌ی انسان
ارتباط باکتری‌های روده و اختلالات روانی
نقش فعالیت‌های انسانی در خشکسالی‌های اخیر
آیا دانشمندان نازی، بمب اتم ساخته بودند؟
میراث هابل؛ تصویری از ۲۶۵،۰۰۰ کهکشان!
نگاه ستاره‌شناسان به درون ستاره‌های غول‌پیکر آبی
آیا گرگ‌ها رام‌شدنی هستند؟
کشف دایناسوری با بال‌هایی عجیب
نوشیدنی تلخ یا شیرین؟
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی بیست و پنج
میکروب‌هایی که آرسنیک تنفس می‌کنند
در معرض دود سیگاری‌ها قرار نگیرید!
حقایقی از قمرهای کوچک درون حلقه‌های زحل!
ساخت توپ‌هایی در ابعاد میکروسکوپی
چرا برخی پرندگان آوازخوان هستند؟
عامل تابش چرینکوف در خلاء کوانتومی چیست؟
خوشه‌هایی که نور را خم می‌کنند!
دو دانشمند زن ایرانی، درمانی برای آنفلوانزا یافتند
کشف دومین کهکشان فاقد ماده‌ی تاریک
در آینده می‌توان انسانی کامل را از روی سلول‌های پوستی ساخت!
تبدیل گاز کوانتومی به اَبَرجامد!
درمانی غیرتهاجمی برای بیماری‌های التهابی
مریخ‌لرزه‌ها چگونه رخ می‌دهند؟
شما بوها را با زبان‌تان هم احساس می‌کنید!
دستگاه تهویه هوایی که هوا را تمیز می‌کند!
این رژیم غذایی پایانی بر چاقی و کبد چرب خواهد بود
ماده‌ای که نیمه‌ی‌عمری بیشتر از عمر تخمینی جهان دارد؟
استفاده زیاد از موبایل، خطری ندارد (0+)