مشاوره رایگان تحصیلی

چرا پیکان زمان همیشه به جلو می رود؟

+ 132
رأی شما
- 72

ری کامینگز نویسنده رمان‌های علمی‌تخیلی در سال ۱۹۲۲ در رمان خود بنام “دختری در اتم طلایی” نوشت: زمان پدیده‌ای است که در یک‌لحظه مانع از وقوع همه‌چیز می‌شود، حال پرسش این‌است که چطور زمان می‌تواند در یک لحظه مانع از وقوع رویداد‌ها شود؟ چه مکانیزمی وجود دارد که زمان را تنها به جلو می‌برد نه به عقب؟

بیگ بنگ و زمان، طرحی از فیزیکدانان نظری موسسه PI

به گزارش همشهری از دیسکاوری، نتایج مطالعات گروهی از فیزیکدانان نظری موسسه PI در اونتاریوی کانادا که به‌تازگی در Physical Review Letters منتشر شده نشان می دهد، مفهوم پیکان زمان، مفهومی که بی‌وقفه بودن حرکت رو‌ به‌ جلوی زمان را نمایش می‌دهد و شیوه‌ای متفاوت از چگونگی نمایش زمان در مقیاس جهانی به شمار می‌رود را بازبینی کردند. زمان به صورت رایج به واسطه فرضیه گذشته شرح داده می‌شود که می‌گوید هر نوع سیستم معین در حالت انتروپی (واحد اندازه‌گیری ترمودینامیک) کوچکی آغاز شده و سپس هرچه با نیروی ترمودینامیک جلو رانده می‌شود، انتروپی آن افزایش پیدا می‌کند. به بیان دیگر گذشته انتروپی کوچک و آینده انتروپی بالایی دارد، پدیده‌ای که به تقارن زمانی ترمودینامیک شهرت دارد.

در تجربیات روزانه نیز می‌توان نمونه‌های متعددی از انتروپی رو‌به‌افزایش را مشاهده کرد،‌ برای مثال پر شدن فضای یک اتاق با گاز، یا ذوب شدن یک قطعه یخ. در این نمونه‌ها روند غیرقابل تغییر رو به افزایش میزان انتروپی به خوبی محسوس است. اگر این مفهوم در مقیاس جهانی بسط داده‌شود، می‌توان گفت بیگ‌بنگ جهان را در حالت انتروپی پایینی به وجود آورد و طی قرون و اعصار متوالی که جهان بسط یافته و سرد شده‌است،‌ انتروپی این سیستم عظیم افزایش یافته‌است. از این رو براساس این فرضیه، زمان با میزان انتروپی یا آشفتگی در جهان ارتباطی مستقیم دارد.

اما این فرضیه نیز چندین مشکل دارد. درست پس از بیگ‌بنگ،‌ چندین نمونه از شواهد عینی به وجود محیطی اشاره کردند که تراکمی بسیار داغ و آشفته از ذرات کهن بوده‌اند. با بلوغ بیشتر جهان هستی و سرد‌تر شدن آن، نیروی گرانش بر آن تسلط یافته و جهان را به مکانی منظم‌تر و پیچیده‌تر تبدیل کرد که در آن از ابرهای گازی سرد ستاره‌ها شکل گرفتند و سیاره‌ها در نتیجه فروپاشی‌های گرانشی متولد شدند. به تدریج شیمی ارگانیک ایجاد شد و زمینه خیزش حیات و تولد موجودی فراهم شد که درباره زمان و فضا تفکر کرده و فلسفه‌ بافی کند. در نتیجه می‌توان گفت آشفتگی و انتروپی در مقیاس جهانی،‌ برخلاف فرضیه مطرح شده، با گذشت زمان کاسته شده‌است.

مراحل تحول کیهان، از بیگ بنگ تا اکنون

به گفته محققان انتروپی کمیتی فیزیکی است که از ابعادی مانند انرژی و حرارت برخوردار است و برای سنجیده‌شدن به مرجعی خارجی نیاز دارد. از این رو نمی‌توان کل جهان را با انتروپی سنجید زیرا هیچ مرجع خارجی دیگری برای سنجش وجود ندارد. اکنون باز به خانه اول باز‌می‌گردیم: چه‌مکانیزمی زمان را به جلو می‌راند؟ پیچیدگی کمیتی بدون بُعد است که در بنیادی‌ترین حالت خود میزان پیچیده‌بودن یک ساختار را شرح می‌دهد. از این رو می‌توان گفت که پیچیدگی با زمان در ارتباطی مستقیم است، هرچه زمان پیش می‌رود، ساختار جهان پیچیده‌تر می‌شود. محققان می‌گویند این نیروی گرانش و تمایل آن به ایجاد نظم و پیچیدگی است که سیستم‌های اولیه را با انتروپی پایین در جهان ایجاد کرده‌است.

محققان برای آزمودن این فرضیه، مدل‌های کامپیوتری خلق کردند تا ذرات را در ماکتی از جهان شبیه سازی کنند. نتیجه این مدل‌سازی نشان داد بدون توجه به اینکه شبیه‌سازی تا کی ادامه پیدا می‌کند، پیچیدگی جهان همواره افزایش پیدا می‌کند و هرگز با گذشت زمان کاهش نمی‌یابد. به گفته محققان با بالغ‌تر شدن جهان، خردسیستم‌ها به اندازه‌ای از یکدیگر مجزا شدند که نیروهای دیگر شرایط ایجاد پیکان زمان برای خردسیستم‌هایی که انتروپی پایینی داشتند، فراهم آمد. در این خرد‌سیستم‌ها،‌مانند زندگی روزمره روی زمین، انتروپی مسلط شده و پیکان ترمودینامیکی از زمان ایجاد می‌کند.

براساس این گزارش، در مقیاس جهانی، درک بشر از زمان تحت تاثیر رشد روزافزون پیچیدگی قرار دارد، اما در خرد ساختارها، این انتروپی است که مفهوم زمان را تعریف می‌کند. به گفته محققان، جهان سیستمی است که پیچیدگی آن در حال افزایش است. ساختاری متشکل از کهکشان‌های عظیم که فضای تهی بیکرانی آنها را از یکدیگر جدا ساخته‌است. این کهکشان‌ها در گذشته دور به هم نزدیک‌تر بوده‌اند. فرض براین‌است که درک انسان از زمان نتیجه قانونی است که رشد غیرقابل بازگشت پیچیدگی جهان را تعیین می‌کند. محققان در مرحله بعدی مطالعات خود در جستجوی شواهد عینی برای پشتیبانی از فرضیه خود هستند، شواهدی که وجود یا عدم وجود آنها مشخص نیست، اما دانشمندان می‌دانند با کمک چه آزمایش‌های و رصد‌های کیهانی می‌توان به وجود این شواهد پی‌برد.

سایت علمی بیگ بنگ

+ 132
رأی شما
- 72
حامد14 - سن: 38 سال - شهر: بندرعباس
سلام. بین اینکه زمان اصالت دارد یا توالی تغییر در جهان تفاوت زیادی هست. اگر فکر کنیم زمان اصالت دارد و آن چیزی است که تغییرات و پدیده ها جهان را بوجود می آورد قاعدتا باید پرسید چرا زمان همیشه رو به جلو می رود اما اگر اصالت را به تغییر متوالی در جهان ذاتا متغیر بدهیم آنوقت زمان یک مفهوم انتزاعی از این تغییر خواهد بود . جواب این پرسش در یک اصل نهفته است و آن این است که هیچ پدیده ای از فعلیت به قوه باز نمی گردد . بر اساس نگاه فلسفی حال فعلیت گذشته و قوه آینده است . در سیر عادی قوه ( حال) می تواند به فعلیت ( آینده ) برسد اما امکان ندارد به قوه گذشته باز گردد . اما اگر جهانی باشد که بتواند فعلیتش تام باشد چه خودش و چه اجزائش . آنوقت یک موجود می تواند خود را در هردو جهت زمان مشاهده کند چون در هردو جهت بالفعل است . در حقیقت حرکت رو به جلو و عدم امکان بازگشت در جهان مادی ناشی از این ویژگی عالم مادی است که فعلیت تام ندارد یعنی همه اجزاء گذشته و آینده آن نمی تواند یکجا وجود خارجی داشته باشد لذا هر پدیده ای در این جهان از جایی آغاز و در جایی پایان می یابد . موفق باشید
یکشنبه 23 آذر 1393 - 09:53
kkouzet
ستاره77 سن40ساله شهر تبریز. سلام : من اطلاعات کمی در موردفیزیک و اختر فیزیک دارم اما علاقه زیادی برای دانستن و سوالات فراوان. آیا زمان لزوما به جلو میرود ؟ منظور از کلمه جلو چیست؟ شاید این توهم مغز ما انسانهاست شاید دور میزند و یا حرکت مارپیچی دارد نه شوخی نمیکنم .. آیا منظور از زمان رو به جلو این نیست که در هر لحظه از هستی هیچ اتفاقی تکراری نیست ؟. آیا معنی گذشته این نیست که آنها که دیدیم و حس کردیم و تجربه .. دیگر عینا قابل تجربه نیست؟.... چرا ما مخلوقات محصور زمان هستیم؟. فکر میکنم وجود زمان برای سیر تدریجی تجربیات حسی و عقلی انسان لازم است و رو به جلو بودن آن بخاطر سیر متعالی و رو به بالای آن است البته این از دید انسانی و سیر خلقت اوست اساتید بزرگوار در طول تاریخ زمان را از جنبه های گوناگون تعریف کرده اند مثلا جناب انشتین که عالم خلقت را حاصل سه بعد فضا و یک بعد زمان میدانستند که الان ابعاد پیشرفت کرده و ....
‌چهارشنبه 17 دي 1393 - 19:11
محمدمهدی فرید
سلام ممکنه یه تعریف ساده از فعلیت و قوه ارائه بدید؟ممنون
‌پنجشنبه 18 دي 1393 - 11:06

مشاوره رایگان تحصیلی
ریاضیات را چگونه آغاز کنیم؟! (1 پاسخ)
اگر زمان وجود نداشت چه می شد،پیامد های آن چیست؟ (70 پاسخ)
نحوه کار برقگیر (0 پاسخ)
تفاوت جاذبه با گرانش چیست؟ (42 پاسخ)
چرا ابرها سفید هستند؟ (7 پاسخ)
بسط سامرفلد و اثبات آن (0 پاسخ)
ارشد فیزیک پیام نور (1 پاسخ)
نظریه نسبیت قانون بقای جرم و پایستگی انرژی را نقض می‌کند؟ (2 پاسخ)
آیا ریل‌های قطارهایی که مگلو نیستند هم آهنربا می‌شوند؟ (1 پاسخ)
باردار کردن رسانا با باطری (0 پاسخ)
ابهام در مورد اصل فرما (اصل کمترین زمان) (4 پاسخ)
معرفی کانال های تلگرام فیزیک (9 پاسخ)
نیروی محرکه القایی در میدان مغناطیسی (0 پاسخ)
فیزیک کوانتوم (0 پاسخ)
جنس فضا زمان از چیست؟ (25 پاسخ)
چرا آذرخش در هوای آفتابی رخ نمیده؟ (6 پاسخ)
به طور کلی مفهوم انتگرال سه گانه چیست؟ (1 پاسخ)
فضای آنتی دوسیتر (1 پاسخ)
نقش نوع جریان AC یا DC در روشن شدن یا نشدن لامپهای ال ای دی (2 پاسخ)
ذره تاکیون (5 پاسخ)
دستگاه بیضوی (0 پاسخ)
رابطه میانگین قند خون سه ماهه انسات با اعداد پی ,فی ؛ ایی (0 پاسخ)
دستگاه مختصات راستگرد یعنی چی؟ (7 پاسخ)
اطلاعاتی جامع درباره فرکانس (7 پاسخ)
کتاب مناسب برای تانسورها و جبر برداری (0 پاسخ)
محاسبه ی مساحت بدن انسان برای تجویز دقیق دارو ها (2 پاسخ)
کتابی مناسب درباره نسبیت (8 پاسخ)
سرعت نور با سریهای عددی (0 پاسخ)
دوربین دو چشمی بخرم یا تلسکوپ ؟ (10 پاسخ)
تاثير ميدان هاي الکتريکي و مغناطيسي بر نور (30 پاسخ)
حل مسائل فیزیک هسته ای کنت کرین (22 پاسخ)
منظور پروفسور حسابی از بی نهایت بودن ذرات چه بوده؟ (39 پاسخ)
محاسبات کوانتومی (2 پاسخ)
پستی و بلندی‌های زمین به روایت ماهواره‌های آلمانی (2 پاسخ)
مسئله: برخورد ناکشسان دو قمر و افزایش جرم سکون (0 پاسخ)
انتگرال خطی (5 پاسخ)
طراحی یک تست ژنتیکی برای شناسایی زودهنگام خطر حمله قلبی (0 پاسخ)
تقسيم كردن يك زاويه به سه قسمت مساوي (56 پاسخ)
معمای وزنه ۳ کیلویی و اندازه‌گیری یک کیلوگرم گندم با ترازو (17 پاسخ)
فرمول ریاضی برای درمان کمبود ویتامین دی (2 پاسخ)
عدد طلایی و سیارات (2 پاسخ)
بردار مکان در سایر دستگاه ها (8 پاسخ)
فرمولی برای تمام ابعاد وجودی کره ! (2 پاسخ)
نوبل پزشکی به کاشفان شیوه جدید مقابله با سرطان تعلق گرفت (0 پاسخ)
اصطکاک چگونه انرژی گرمایی تولید میکند؟ (59 پاسخ)
عدد پی تغییر کرد! (21 پاسخ)
استفاده از اثرات میدان مغناطیسی برای چرخیدن دائم جسم (2 پاسخ)
خروج زمین از مدار گردش خود (1 پاسخ)
شمارا بودن اعداد گویا (0 پاسخ)
درهم تنیدگی کوانتومی تک ذره (3 پاسخ)
دمای آزمایش هم‌جوشی چین به ۱۰۰ میلیون درجه می‌رسد.
راهی جدید برای درمان اوتیسم!
هابل شبکه‌ای درهم‌پیچیده در ابر ماژلانی بزرگ را رصد کرد!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی پنج
منبع حرارتی مرموزی که نابودگر یخچال‌های قطب جنوب است!
کشف سیاره‌ی فراخورشیدی جوان!
شک و تردید درباره‌ی حق مالکیت بیت‌کوین‌ها!
همکاری انسان و هوش‌مصنوعی برای پیروزی در یک بازی سخت
با ساعت‌های مغزتان آشنا شوید.
ستاره‌شناسان وسعت دقیق کهکشان بچه‌قورباغه را آشکار کردند.
چرا انرژی خورشیدی از همیشه ارزان‌تر شده است؟
اخترشناسان ابرنواختر خاصی را شناسایی کردند.
چقدر تحقیقات روان‌شناسی صحیح و قابل اطمینان هستند؟
پاسخی که می‌تواند ۹۵درصد باقیمانده از جهان را توضیح دهد!
درباره‌ی خانه‌های هوشمند آینده، چه می‌دانیم؟
رمزگشایی از مکانیسم یادآوری و فراموشی
ارزش موقعیت مکانی، در امید به زندگی انسان‌ها
ستارگان در کیهان چگونه شکل می‌گیرند؟
باکتری‌های روی پوست ما، معمولی و کُشنده!
مسابقه‌ی علمی شماره‌ی چهار
چرا غروب خورشید در مریخ آبی‌رنگ است؟
روشی موثر و بدون‌درد برای دارورسانی به چشم
زمین با چه مصائبی دست و پنجه نرم می‌کند؟
سبک زندگی عاملی مهم در ابتلا به دیابت نوع ۲
تجزیه‌ی ترکیبات شیمیایی با کاتالیزوری جدید
فرصتی برای رصد دنباله‌داری درخشان در آسمان شب
نگرانی‌ دانشمندان از مصرف بالای سیگار الکترونیکی!
زمین‌شناسان، گودال بزرگی را در گرینلند پیدا کردند.
سریع‌ترین ماشین شبه مغز با یک میلیون پردازشگر
نور آبی، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.
تاثیر مصرف لبنیات قبل از خواب (0+)