مرکز کهکشان راه شیری می تواند یک میانبر بین کهکشانی باشد!

اختر فیزیکدانان طبق معادلات نسبیت عام و نقشه بسیار دقیق از توزیع ماده تاریک در کهکشان راه شیری معتقدند که ممکن است در مرکز کهکشان ما یک کرم‌چاله بسیار بزرگ بعنوان یک راه میانبر بین کهکشانی در فضا – زمان وجود داشته باشد.

شبیه سازی کرمچاله مرکز راه شیری: کرم‌چاله‌ها مناطقی هستند که در آنها، فضا – زمان خم شده و نقاط دور دست در کیهان به هم نزدیک می‌شوند.

به گزارش بیگ بنگ، پائولو سالوسی از دانشکده بین‌المللی تحقیقات پیشرفته در تریست ایتالیا ضمن اشاره به احتمال وجود کرمچاله( حالت پیچی شکل) در کهکشان راه شیری گفت: متاسفانه تایید کامل کرمچاله در مرکز کهکشان با علم کنونی ممکن نیست، اما طبق شواهد موجود وجود این کرمچاله امکان‌ پذیر است. به عقیده محققان، ماده تاریک در مرکز راه شیری ممکن است حاوی کرمچاله‌ای باشد که می‌ توان از درون آن سفر کرد. ماده تاریک قابل مشاهده نبوده و تنها از طریق اثر گرانشی قابل تشخیص است.

دانشمندان معتقدند که با توجه به قانون نسبیت عام اینشتین که احتمال وجود کرمچاله‌ها یا همان تونل‌های عظیم فضایی را ممکن ساخته است، احتمال وجود یک تونل عظیم فضایی در مرکز کهکشان راه‌شیری با شواهد موجود یعنی حضور ماده تاریک امکان‌ پذیر است. سالوسی در ادامه افزود: اگر ما نقشه‌ ماده تاریک در کهکشان را با مدل‌های جدید بیگ بنگ ترکیب کنیم، می‌توان فهمید که در صورت تایید تونل‌های فضا- زمان قطعا کهکشان ما نیز دارای یک تونل فضا- زمان بزرگ بوده و شاید به اندازه کل کهکشان باشد.

چندی پیش نیز در فیلم “در میان ستارگان” دیدیم که محققان برای غلبه بر محدودیت های سفر انسان در فضا و طی کردنِ فواصلِ طولانی از کرمچاله ی جدیدی که در اطراف سیاره زحل کشف شده بود عبور کردند و با ورود به منظومه ای در کهکشان دیگر به دنبال سیارات سکونت پذیر، برای ادامه حیات بشر بودند. دانشمندان معتقدند که اگر چه احتمال سفر از طریق کرمچاله‌ها و شکستن فاصله‌های زمان و مکان بطور نظری امکان‌پذیر است، اما قطعا اطلاعات کنونی ما نسبت به این اجرام ناشناخته فضایی بسیار محدود است. نتایج این پژوهش در sciencedirect منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / ایسنا