ربات‌هایی با قدم‌های سریع

مجله علمی ایلیاد - مهندسان رباتیک اغلب از طبیعت الهام می‌گیرند. ولی پای الهام گرفته شده از طبیعت، نقیصه‌ای برای سرعت حداکثری در ربات‌های شش پا است. محققان در دانشگاه لوزان و موسسه‌ی فناوری فدرال سوئیس می‌خواهند راه سریع‌تری را برای حرکت ربات‌شان پیدا کنند.

بیشتر حشرات از شیوه‌ی حرکتی سه پایی برای گام‌برداری استفاده می‌کنند و همواره سه پای دیگرشان در تماس با زمین قرار دارد. محققان با استفاده از گونه‌ای مگس به نام دروسوفيلا به ساخت شبیه‌سازی‌های کامپیوتری پرداختند تا روش‌های حرکتی مختلف را بیازمایند. الگوریتم شبه‌تکاملی در پروسه‌ی شبیه‌سازی به کار گرفته شد؛ این الگوریتم برای ایجاد الگوهای حرکتی و بررسی عملکرد بهینه، طراحی شده بود.

این نمونه نشان داد که حرکت سه‌پایی، تاثیرگذارترین «نوع حرکتی» برای حشره‌ای است که از دیوار بالا می‌رود. با این وجود، این حرکت به پدهای چسبنده‌ای در قسمت پاها نیاز دارد که ربات فاقد آن است. الگوریتم برای حرکت اصلی بر روی سطح افقی بدون قسمت‌های چسبنده، نوعی حرکت دوپايى عرضه کرد که از سرعت و بازده‌ زیادی برخوردار بود، چرا که تنها دو پا بر روی کف قرار می‌گرفت.

هنگامی که دانشمندان دو ربات شش‌پا را در یک مسابقه‌ای آزمایش کردند، رباتِ دارای گام دوپایی، پیروز مسابقه شد. علاوه بر این، محققان شیوه‌ی حرکت مگس‌هایی را مورد بررسی قرار دادند که دارای قسمتی برای بی اثر ساختن پدهای چسبنده‌شان بودند. مگس‌هایی که در روی پاهای خود این قسمت‌های پوتین مانند را داشتند، شیوه حرکتی دو پایی را اتخاذ کردند.

رابين تاندياکال از پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: «این نتیجه نشان می‌دهد که بر خلاف بیشتر ربات‌ها، حیوانات می‌توانند برای پیدا کردن شیوه‌های حرکتی جدید، خود را تحت شرایط جدید وفق دهند. رابطه‌ی مستقیمی میان رباتیک و زیست‌شناسی وجود دارد؛ بسیاری از طراحی‌کنندگان ربات از طبیعت الهام می‌گیرند و زیست‌شناسان می‌توانند از ربات‌ها، برای درک بهتر رفتار گونه‌های جانوران استفاده نمایند.

محققان یافته‌های خود را در نشریه Nature Communications منتشر کردند.

نوشته: بروکس های
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آینده‌ی باتری‌ها، دنیای متفاوتی دارد● کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟● مقایسه‌ی ویژگی‌های اندروید و IOS● روشی جدید برای ایجاد سرمایش ابداع شد● ساخت ربات ژلاتینی برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن● موشک جدید روسیه چه قدرتی دارد؟● تکنولوژی‌ای که ساختمان‌ها را رایگان خنک می‌کند● کشف موادی مانند پلاستیک با رسانایی مشابه فلزات ● تولید سوخت جت با روشی ۱۰۰ درصد پایدار ● راهی جدید برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوختجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟