پیوند بین انواع متابولیسم لیپید و طول عمر گونه‌ها

مجله علمی ایلیاد – گروهی بین‌المللی از دانشمندان، پیوندی را بین انواع متابولیسم لیپید در گونه‌های مختلف و طول عمرهای متفاوت آن‌ها پیدا کردند. در مقاله‌ی منتشر شده در مجله Scientific Reports، این گروه مطالعه‌ی گونه‌های متعدد و اختلاف‌های موجود در طول عمر آن‌ها و تمایز متابولیسم لیپید را شرح می‌دهد.

این موضوع که چرا گونه‌ها طول عمر متفاوتی دارند، برای سال‌ها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. مثلأ چرا سگ‌ها طول عمر کوتاهی دارند، درحالی‌که بعضی از لاک‌پشت‌هایی با همان اندازه، طول عمر خیلی بیشتری دارند؟ دانشمندان این موضوع را نمی‌دانند؛ اما این گروه به لیپیدها و چگونگی متابولیسم آن‌ها مشکوک بود.

لیپیدها اسیدهای چربی هستند که در حلال‌های آلی حل می‌شوند؛ اما در آب حل نمی‌شود. آن‌ها در بیشتر اُرگانیسم‌ها شایع هستند و اغلب برای ذخیره‌سازی انرژی به‌کار می‌روند. متابولیسم لیپید، زمانی رخ می‌دهد که لیپیدها در سلول‌ها تجزیه می‌شوند و انرژیِ ذخیره شده را برای مصرفِ بدن آزاد می‌سازند. دانشمندان برای مدت‌های طولانی می‌دانستند که گونه‌های حیوانات، لیپیدها را به شکل‌های مختلفی متابولیسم می‌کنند؛ اما تاکنون هیچ پیوندِ ثابت شده‌ای بین متابولیسم لیپید و طول عمر آن مشاهده نشده است.

در این تلاشِ جدید، محققان متابولیسم لیپید را در ۳۵ گونه‌ی پستانداران مطالعه کردند و میانگین طول عمر آن‌ها را در نظر گرفتند. در انجام این کار، این گروه الگوهای ترکیب‌بندی لیپید را کشف کرد. الگوهایی با ترکیب‌بندی مشابه لیپید، طول عمرهای مشابهی داشتند. در این نتیجه‌گیری ثابت شد که ترکیب‌بندی و متابولیسم لیپید به طول عمر گونه مربوط می‌شود.

دانشمندان همچنین دریافتند که اختلاف‌ها در متابولیسمِ لیپید به ساختار شیمیایی لیپیدها مربوط می‌شود، مثلأ گونه‌های ساخته شده با لیپیدهای دارای هیدروژن اشباع شده‌تر، گونه‌هایی با طول عمر بیشتری هستند. به گفته‌ی محققان، این اتفاق به این دلیل است که لیپیدهای اشباع شده با هیدروژن در برابر فرآیند اکسیداسیون، مقاوم‌تر هستند. آن‌ها همچنین گونه‌هایی با لیپیدهای انرژی‌زای اشباع‌نشده را یافتند که طول عمر بیشتری داشتند. علت این است که آن‌ها برای تبدیل شدن به انرژی، بیشتر به سلول‌ها نیاز داشتند. مشخص نیست که یافته‌های این گروه چه کمکی به توسعه‌ی طول عمر انسان خواهد کرد. از طرفی تغییر متابولیسم لیپیدها می‌تواند نگران‌کننده باشد.

نوشته: باب یریک