تصویر زیبای هابل از همزاد کهکشان راه‌شیری

مجله علمی ایلیاد - تصویر جدید تلسکوپ هابل، تصویر زیبا و موشکافانه‌ای است از بخشی از کهکشان NGC6744 که یکی از شبیه‌ترین کهکشان‌های مارپیچی به کهکشان راه شیری است را نشان می‌دهد.

این کهکشان در صورت فلکی طاووس در فاصله‌ی ۲۵ میلیون سال نوری واقع‌شده است و در سال ۱۸۲۶ توسط ستاره‌شناس بریتانیایی «جیمز دانلوپ» کشف شد. این کهکشان در نگاه اول بسیار شبیه به راه‌شیری است، ولی بسیار بزرگ‌تر از آن است؛ به‌طوری‌که قطر آن دویست هزار سال نوری است. حال ‌آنکه قطر کهکشان ما صد هزار سال نوری برآورد می‌شود.

اما شباهت این کهکشان به راه‌شیری تنها به همین شباهت ظاهری ختم نمی‌شود. چرا که همانند راه‌شیری، این کهکشان نیز دارای هسته‌ی مرکزی برجسته است که پوشیده از ستارگان زردرنگ با قدمتی طولانی است.

با دور شدن از هسته‌ی کهکشانی این کهکشان، می‌توان بخش‌هایی از بازوهای مارپیچی آن‌را که از جنس غبار هستند دید که به رنگ‌های صورتی و آبی دیده می‌شوند. بخش‌های آبی‌رنگ مملو از خوشه‌های ستاره‌ای جوان هستند و بخش‌های صورتی‌رنگ منطقه‌ی فعال ستاره‌زایی است که نشان می‌دهد این کهکشان هنوز هم زنده و زایا است.

در سال ۲۰۰۵ ابرنواختری به‌نام «SN2005at» در درون این کهکشان کشف شد که شاهدی بود بر حیات کهکشان. این ابرنواختر از نوع ابرنواختر‌های Ic است که در جریان فروریختن ستاره‌ای عظیم در درون خود و از دست دادن پوشش هیدورژنیک خود، به وجود می‌آید.

این تصویر از کهکشان NGC6744 توسط دوربین شماره‌ی ۳ میدان دید باز هابل به‌عنوان بخشی از پروژه‌ی LEGUS است که جامع‌ترین پروژه‌ی تحقیقی نور و اشعه‌ی فرابنفش در محدوده‌ی کهکشان‌هایی است که محل تولد ستارگان هستند.

این پروژه می‌توانند در درک عمیق‌تری از کهکشان‌های دوردست به ستاره‌شناسان کمک کند. جایی که در آن اشعه‌ی فرابنفشی که از ستارگان جوان می‌تابد، به طول‌موج‌های مادون‌قرمز به‌سوی گستره‌ی فضا گسترش می‌یابد.

نوشته: SciNews