خبری نگران‌کننده؛ آیا هابل از کار افتاده است؟

مجله علمی ایلیاد – تلسکوپ فضایی هابل، در حال حاضر در حالت توقف ایمن قرار گرفته است و تمام فعالیت‌هایش به حالت تعلیق درآمده است. ناسا این خبر را تایید کرده است و اذعان کرده‌اند که این تصمیم پس از آن گرفته شد که یکی از سه ژیروسکوپ فعال هابل، از کار افتاده است. این ژیروسکوپ‌ها برای تنظیم بر روی یک هدف در اعماق آسمان کارآیی دارند.

«فسیلیکا چو» یکی از کارشناسان هابل در ناسا، اعلام کرد: «ناسا این اطمینان را به همه می‌دهد که با به‌روزرسانی جدید، این مشکل برطرف می‌شود و هابل دوباره به فعالیتش برای سالیان طولانی ادامه خواهد داد. کارشناسان ناسا مطمئن هستند، دیگر ابزار هابل سالم هستند و درست کار می‌کنند. قرار گرفتن در حالت توقف ایمن، تنها به‌خاطر ثابت بودن شرایط برای اصلاح مشکل موجود، انجام گرفته است. به‌زودی هابل برمی‌گردد.»

برای اینکه هابل بتواند بر روی جرمی در عمق آسمان تمرکز کامل کند و آن‌را برای تصویربرداری هدف قرار دهد، از سه ژیروسکوپ استفاده می‌کند. البته این ژیروسکوپ‌ها، ابزار ساده‌ و معمولی‌ای نیستند. این تلسکوپ در سال ۱۹۹۰ به فضا پرتاب شد و به‌خاطر مشکل در تصویربرداری از اجرام عمقی، طی عملیاتی یک میلیارد دلاری در سال ۱۹۹۳ تحت تعمیراتی اساسی قرار گرفت. در آن زمان ۳ عدد ژیروسکوپ پشتیبان به هابل اضافه شد.

پس از آن، چندین ماموریت تعمیری دیگر بر روی هابل انجام شد که آخرین آن در سال ۲۰۰۹ بوده است. از آن سال به بعد، سه عدد از این ژیروسکوپ‌ها خراب شدند و دانشمندان این موارد را زیر نظر داشتند. تا همین اواخر، سه ژیروسکوپ سالم در هابل وجود داشت و به‌طور طبیعی عمر این سه ژیروسکوپ، از سه قطعه‌ی قبل بیشتر بود. اما اکنون هابل، یکی دیگر از ژیرسکوپ‌ها را از دست داده است و دانشمندان حاضر در مرکز کنترل هابل در گادارد ناسا، با دیدن این مشکل، تلسکوپ را در حالت ایمن قرار دادند.

دانشمندان به این نکته تاکید کردند که هابل با یک ژیروسکوپ هم به خوبی کار می‌کند. آن‌ها گفتند: «جای نگرانی نیست. تجربه‌ی تلسکوپ فضایی کپلر در سال ۲۰۱۳، به ما نشان داد که این تلسکوپ با خراب شدن چرخ‌دنده‌هایش باز هم به‌خوبی کار می‌کند. اما حقیقتی وجود دارد؛ دیگر هیچ ماموریت تعمیراتی بر روی هابل انجام نخواهد شد. بالاخره روزی هابل بازنشسته می‌شود و کارآیی خود را از دست می‌دهد. ما امیدوار هستیم که هابل تا سال ۲۰۲۱ که تلسکوپ فضایی جیمز وب به فضا پرتاب می‌شود، به فعالیت خود ادامه دهد.»

چو در پایان گفت: «اگر نتایج نشان دهد که ژیروسکوپ‌های هابل غیرقابل استفاده هستند، به‌مرور فعالیت علمی هابل کاهش خواهد یافت و تحت ماموریتی محدود کار خواهد کرد که از پیش برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی شده است. در این شرایط و کاهش عملیات‌های علمی، هابل منطقه‌ی کمتری از آسمان را پوشش خواهد داد، اما تاثیر نسبتاً محدودی بر قابلیت‌های کلی هابل خواهد داشت.»

نوشته: میشل استار