روش جدید تشخیص سرطان ریه

امیدها برای تشخیص سرطان ریه بالا رفت
مجله علمی ایلیاد – مطالعه‌ای جدید نشان داد که پزشکان با استفاده از یک روش جدید، می‌توانند سرطان ریه را زودتر تشخیص دهند. بر اساس این مطالعه، محققان از سیتی‌اسکن و آزمایش خون برای تشخیص مولکول دی‌ان‌ای سلول‌های سرطانی در داخل ریه‌های موش آزمایشگاهی استفاده کردند. این روش تومورهای ریه را قبل از اینکه به سرطان تبدیل شوند، نشان می‌دهد. این مشاهدات برای دانشمندان فوق‌العاده جالب و هیجان‌انگیز بود، زیرا نشان می‌داد که جهش‌های ناشی از تومور در دی‌ان‌ای بیماران مبتلا به سرطان‌های ابتدایی یا تومورهای پیش سرطانی، قابل شناسایی هستند. محققان میزان دی‌ان‌ای موجود در ریه‌های موش را به اندازه‌ی تومورهای موجود در آن محل، نسبت دادند. «مارتینز» یکی از محققان این مطالعه گفت: «این موضوع سبب می‌شود که بتوان از دی‌ان‌ای برای تشخیص سرطان‌های ابتدایی در بیماران استفاده کرد.»

با توجه به گزارش‌های انجمن ریه آمریکا، سرطان ریه ۲۵ درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان را تشکیل می‌دهد. در سال ۲۰۱۸، این بیماری باعث مرگ بیش از ۱۵۰،۰۰۰ نفر در ایالات متحده شد. این بیماری اغلب در مراحل اولیه قابل تشخیص نیست و همین امر باعث می‌شود که در سایر نقاط بدن گسترش یابد. در واقع، نرخ بقای پنج ساله برای سرطان ریه، ۱۸.۶ درصد است که بسیار پایین‌تر از نرخ بقاء برای سایر سرطان‌ها است. «میرانا دلفینو» مدیر برنامه‌ی بخش سرطان MRC، گفت: «این تحقیق واقعاً یک کشف امیدبخش است. زیرا تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه، بسیار مشکل است و همین امر باعث عدم بهبود آن و کاهش میزان بقاء بیمار می‌شود. توسعه‌ی راه‌های تشخیص زودهنگام این بیماری از اهمیت زیادی برای بهبود بیماران برخوردار است و اگر تنها با استفاده از یک نمونه‌ی خون بتوان این کار را انجام داد، می‌توان به بیماران کمک کرد تا از تقبل هزینه‌های بیشتر راحت شوند. اما ما باید منتظر نتایج مراحل بعدی این تحقیق باشیم.»

نوشته: تارن دیسون