کشف هزارپای باستانی

هزارپایی مربوط به عصر کرتاسه در برمه کشف شد!
مجله علمی ایلیاد - دیرین‌شناسان بلغار و آلمانی یک نمونه‌ی بسیار جالب از یک هزارپا را در یک فسیل ۹۹ میلیون ساله‌ی بسیار سالم پیدا کردند. هزارپاها بسیار گوناگون هستند و با وجود ۱۱،۰۰۰ گونه‌ی متفاوت، از حشراتی هستند که مطالعات زیادی روی آن‌ها انجام می‌شود. تخمین زده می‌شود که تعداد گونه‌های این حشره، بین ۱۵،۰۰۰ تا ۸۰،۰۰۰ گونه باشد. دوره‌ی مزوزوئیک که دوره‌ی زمین‌شناسی بین ۲۵۲ تا ۶۶ میلیون سال پیش است، از نظر فسیل هزارپاها ضعیف است و کمتر از دوجین نمونه از این دوره یافته شده است. فسیلی که جدیداً یافته شده مربوط به ۹۹ میلیون سال پیش است و نام آن «برمانوپتالوم اینکسپکتاتوم» گذاشته شده است.

این موجود باستانی ۸.۲ میلی‌متر طول دارد و در دره‌ی هوکاونگ در ایالت کاچین در شمال میانمار یافته شده است. پروفسور «پاول استوئی» از موزه‌ی ملی تاریخ طبیعی بلغارستان، می‌گوید: «ما بسیار خوش‌شانس بودیم که توانستیم این فسیل کاملاً سالم را پیدا کنیم. با وجود نسل جدید میکرو سی‌تی اسکن‌ها و نرم‌افزارهای پردازش و تبدیل عکس‌ها، با داشتن این فسیل می‌توانیم کل بدن حشره را بازسازی کرده و کوچک‌ترین ویژگی‌های ریخت‌شناسی آن‌را که در فسیل معلوم نمی‌شود، مشاهده کنیم.

با این کار توانستیم با اطمینان، ریخت‌شناسی این حشره را با هزارپاهای دیگر مقایسه کنیم. با این مقایسه، دریافتیم که هزارپای کشف شده به هیچ یک از گروه‌های هزارپاهای کنونی تعلق ندارد. هر چند مانند زمین که در طول قرن‌های گذشته چندین بار تغییرات عمده‌ای را به خود دیده است، هزارپاها نیز طی ۱۰۰ میلیون سال گذشته تغییرات زیادی کرده و تکامل پیدا کرده‌اند، ولی ظاهر عمومی آن‌ها همچنان بدون تغییر باقی مانده است.»

پروفسور استوئی و همکارانش در تلاش هستند تا دسته‌بندی هزارپاها را بازبینی کنند و یک زیردسته‌ و خانواده‌ی جدید را به آن‌ها اضافه کنند. دکتر «گرگ اجکوم» به‌عنوان متخصص مطالعه‌ی فسیل حشرات از موزه‌ی لندن، می‌گوید: «تا کنون از دوره‌ی مزوزوئیک تعداد کمی فسیل هزارپا یافته شده بود، ولی این کشف جدید در برمه می‌تواند تصویر ما از آن دوره را تغییر دهد.»

نوشته: SciNews
ترجمه: امید محمدی – مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟