با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است

با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
با این تصویر تایید شد؛ برشیت سقوط کرده است
مجله علمی ایلیاد - طبق گفته‌ی ناسا، این تصاویر هوایی از منطقه‌ای است که ماه‌نشین برشیت در آن‌جا سقوط کرده است. این تصاویر پس از تلاش ناموفق اسرائیل برای فرود به روی ماه، گرفته شده است. فضاپیما فقط چند ثانیه قبل از تلاش برای نشستن بر روی یک دهانه‌ی آتشفشانی در منطقه‌ای به‌نام «دریای آرامش» اشتباه عمل کرده و سقوط کرده است. یک ماهواره‌ی ناسا به‌نام «LRO» در ۲۲ آوریل، با استفاده از یک سیستم سه‌بُعدی، از این سایت عکس گرفته است.

تصاویر یک لکه با عرض ۱۰ متر را نشان می‌دهد که به‌نظر می‌رسد جایی است که برشیت سقوط کرده است و از ارتفاع ۹۰ کیلومتری از سطح ماه ثبت شده است. قسمت تیره‌تر آن کمتر از قسمت شفاف نور را بازتاب‌ می‌کند که نشان می‌دهد، این ناحیه به دلیل اینکه چیزی سطح ماه را خراشیده، تخریب شده است. کارشناسان فضایی خاطر نشان کردند که مشخص نیست، آیا برشیت یک دهانه ایجاد کرده است یا با توجه زاویه‌ی کم برخورد، جرم کم و سرعت کم فقط تخریبی سطحی، همچون خراشی از برخورد یک شهاب‌سنگ با اندازه‌ی یکسان با برشیت، ایجاد شده است. با این حال، ناسا به شدت تاکید می‌کند که نشانه‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد این تخریب اثر ساخته‌ی دست بشر است، نه ناشی از برخورد شهاب‌سنگ!

یکی از کارشناسان ناسا می‌گوید: «در تمام این تصاویر، شامل تصویری که ۱۶روز قبل از پرتاب گرفته شد، ما فقط یک ویژگی از اندازه‌ای که برشیت ایجاد کرده، مشاهده کردیم. برای تخمین اندازه و شکل دهانه، شبیه‌سازی‌های ریاضی مورد استفاده قرار گرفت.»

اگر این ماموریت موفقیت‌آمیز می‌بود، برشیت اولین پروژه‌ی سرمایه‌گذاری خصوصی و عملیات فرود ماه‌نشین بود و اسرائیل اولین فرود بر روی ماه را تجربه می‌کرد. «موریس کان» رئیس شرکت خصوصی اسپیس‌آی‌ال می‌گوید: «ما در این پروژه شکست خوردیم، ولی قطعاً برای آن تلاش زیادی کرده‌ایم و من فکر می‌کنم دستیابی به موقعیتی که ما داریم، بسیار ارزشمند است. ما می‌توانیم به خود ببالیم، انسان گاهی برنده و گاهی بازنده است.»

اسرائیل امیدوار است که به‌عنوان چهارمین کشور که توانسته بر روی ماه فرود بیاید، به جمع چین، روسیه و آمریکا بپیوندد.
 
نوشته: مدیسون داپسیویچ
ترجمه: زهرا پزشکی‌نژاد - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● آیا می‌توان بر روی ماه کشاورزی کرد؟ ● آیا بر روی مریخ نیز رعد و برق رخ می‌دهد؟● چند نوع منظومه در کیهان وجود دارد؟● منشاء اَبَرسیاه‌چاله‌های نخستین چه بوده است؟● آیا احتمال انفجار دوباره‌ی جهان وجود دارد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● چطور هوش هیجانی‌مان را اندازه گیری کنیم؟● منشاء رود نیل کجاست؟