ترکیبی گیاهی بر علیه آلزایمر

مجله علمی ایلیاد - گروهی از دانشمندان کره‌ای، ترکیباتی در گیاه «ابروسیا»، گیاهی از خانواده‌ی کاسنی‌ها را شناسایی کرده‌اند که می‌توانند به زنده‌ ماندن نورون‌ها در صورت ابتلا به اختلال کمک کنند. بیماری آلزایمر در واقع اختلال مربوط به انحطاط اعصاب است و با اُفت محسوس قدرت تمایز، شناخت، حافظه و کنترل رفتار همراه است. این بیماری در اثر زوال عقل رخ می‌دهد و یکی از مسائل اصلی مربوط به سلامت عمومی است.

در حال حاضر، ۳۰ میلون نفر از بیماری آلزایمر رنج می‌برند. به‌خاطر نرخ پیر شدن جوامع انتظار می‌رود که نرخ زوال عقل و در نتیجه آلزایمر نیز در مردم کشورهای توسعه‌یافته و همچنین کشورهای در حال توسعه بیشتر شود. تصور دانشمندان بر این است که تجمع بتای آمیلوئید، یکی از دلایل آلزایمر است. متاسفانه پنج دارو برای درمان آلزایمر تایید شده هستند، ولی آن‌ها نیز فقط برای مدت کوتاهی می‌توانند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرند. دکتر «وون کئون» از دانشگاه ملی سئول و همکارانش می‌گویند: «ما ۳۰۰ گیاه را از نظر قدرت فعالیت علیه آلزایمر غربال کردیم و نتیجه‌ی جالب توجهی گرفتیم؛ گیاهی از خانواده‌ی کاسنی‌ها به‌نام ابروسیا احتمالاً بتواند علیه آلزایمر فعالیت کند.»

دانشمندان تلاش کردند که ترکیبات مختلف موجود در این گیاه را امتحان کنند و ترکیب فعال علیه آلزایمر را پیدا کنند. آ‌ن‌ها از روش‌های تحلیلی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای، اسپکترومتری جرمی و دیگر روش‌ها استفاده کردند و ۱۴ ترکیب را که به‌نظر می‌رسید از سمی شدن نورون‌ها محافظت می‌کنند، مورد بررسی قرار دادند. هفت ترکیب مورد بررسی قبلاً بررسی شده بودند، ولی بقیه‌ی آن‌ها کاملاً جدید هستند. دانشمندان جزئیات یافته‌های خود را در مقاله‌ای که در مجله‌ی Journal of Natural Products به چاپ رسیده است، شرح داده‌اند. آن‌ها می‌گویند: «ما فعال‌ترین ترکیبات را به ظرفی که در آن نورون‌ها در حال تولید بتای آمیلوئید بودند، اضافه کردیم و دریافتیم که نرخ زنده ماندن نورون‌ها ۲۰ درصد بیشتر از زمانی است که این ترکیبات وجود نداشته باشند.»

نوشته: SciNews
ترجمه: امید محمدی – مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟