اسرار زندگی کروکودیل‌های باستانی فاش شد

کروکودیل‌های باستانی چه چیزی می‌خوردند؟
مجله علمی ایلیاد - بر اساس تحقیقاتی که جدیداً انجام شده است، در کروکودیل‌های منقرض‌شده رژیم غذایی گیاهخواری وجود داشته است. «کیگان ملستروم» دانشجوی دکترای موزه‌ی تاریخ طبیعی و دانشگاه یوتا، می‌گوید: «جالب‌ترین چیزی که ما کشف کردیم این بود که کروکودیل‌های منقرض‌شده با چه تناوبی گیاه‌ می‌خورده‌اند. مطالعه‌ی ما نشان داد که شکل پیچیده‌ی دندان‌های این حیوانات به‌خاطر این بوده است که نیاکان منقرض‌شده‌ی آن‌ها حداقل در سه دوره‌ی مختلف گیاهخوار بود‌ه‌اند.»

همه‌ی کروکودیل‌سانان زنده‌ی کنونی دارای آناتومی نسبتاً مشابهی هستند تا به این ترتیب بتوانند سبک عمومی زندگی گوشتخواران را که شامل دندان‌های ساده و مخروطی می‌شود را داشته باشند. کروکودیل‌سانان منقرض‌شده دارای الگوهای متفاوتی بوده‌اند و مشخصاتی داشته‌اند که امروزه دیده نمی‌شود. یکی از این تفاوت‌ها در اندازه و شکل دندان‌ها است.

ملستروم می‌گوید: «گوشتخواران دارای دندان‌های ساده‌ای هستند؛ در صورتی که گیاهخواران دارای دندان‌های پیچیده‌تری هستند. همه‌چیزخواران دارای دندان‌هایی بینابین این دو دسته هستند. بخشی از تحقیقات گذشته‌ی من نشان داده بود که این الگوها در خزندگان که دندان‌هایی مانند کروکودیل‌ها و مارمولک‌ها دارند، حفظ شده است. بنابراین نتایج یافت‌شده نشان می‌دهد که این الگوی بینابینی گوشتخواری و گیاهخواری در پستانداران و خزندگان یافت می‌شود، در صورتی که دندان‌های این دو گروه بسیار تفاوت دارند. این موضوع در خزندگان منقرض‌شده نیز دیده شده است.»

ملستروم و همکارانش برای اینکه تعیین کنند کروکودیل‌های منقرض‌شده چه چیزی می‌خورده‌اند، پیچیدگی دندان‌های کروکودیل‌های منقرض‌شده را با حیوانات زنده با استفاده از روش مورد استفاده برای پستاندارن مقایسه کرده‌اند. دانشمندان به طور کل ۱۴۶ دندان از ۱۶ گونه‌ی مختلف کروکودیل‌های منقرض‌شده را بررسی کردند. دانشمندان با استفاده از ترکیب اندازه‌گیری‌های کمی در مورد دندان‌ها با دیگر مشخصات ریخت‌شناسی، توانستند رژیم‌های غذایی کروکودیل‌های منقرض‌شده را پیدا کنند.

نتایج نشان دادند که این حیوانات دارای بازه‌ی پیچیدگی دندانی گسترده‌تری هستند و بنابراین رژیم‌های غذایی متفاوتی نیز داشته‌اند. دانشمندان می‌گویند: «کروکودیل‌های گیاهخوار در دوره‌ی اولیه‌ی تکامل این گروه و زمان کوتاهی پس از انقراض بزرگ وجود داشته‌اند و تا انقراض رخ داده در عصر کرتاسه زندگی کرده‌اند. در این انقراض، همه‌ی دایناسورها به‌جز پرندگان منقرض ‌شده‌اند. آنالیزهای ما نشان دادند که گیاهخواری به‌صورت مستقل در سه دوره‌ی مختلف در کروکودیل‌های عصر مزوزوئیک رخ داده است.»

نتایج یافته‌های این دانشمندان در مجله‌ی Current Biology چاپ شده است.
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟