کهکشانی با سیاه‌چاله‌ای هفتاد میلیون بار پُرجرم‌تر از خورشیدی

کهکشانی با سیاه‌چاله‌ای هفتاد میلیون بار پُرجرم‌تر از خورشیدی
کهکشانی با سیاه‌چاله‌ای هفتاد میلیون بار پُرجرم‌تر از خورشیدی
مجله علمی ایلیاد - ناسا تصویری در مادون قرمز از کهکشان مارپیچی «مسیه-۸۱» منتشر کرده که توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر تهیه شده است. کهکشان مسیه-۸۱ در ۳۱ دسامبر سال ۱۷۷۴ توسط ستاره‌شناس آلمانی «یوهان الرت» کشف شد. نام‌های دیگر این کهکشان عبارت‌اند از M81، LEDA 28630 و NGC 3031. این کهکشان در فاصله‌ی ۱۱.۶ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است.

مسیه-۸۱ دارای قطری برابر با ۹۰،۰۰۰ سال نوری است که با این احتساب می‌توان گفت اندازه‌ی آن کمی کوچک‌تر از کهکشان راه‌شیری است. این کهکشان را می‌توان بزرگ‌ترین کهکشان در گروه M81 محسوب کرد. این گروه شامل ۳۴ کهکشان است که در شمال صورت فلکی دُب‌اکبر قرار گرفته است.

بازوهای مارپیچی این کهکشان که تا هسته‌ی آن ادامه پیدا کرده‌اند، از ستاره‌های داغ و جوان تشکل شده‌اند که در چند میلیون سال گذشته شکل گرفته‌اند. این بازوها همچنین محل تجمع ستاره‌هایی هستند که در یک دوره‌ی شکل‌گیری ستاره‌ها از ۶۰۰ میلیون سال پیش تشکیل شده‌اند. ناحیه‌ی مرکزی این کهکشان از ستاره‌های قرمزتر و مسن‌تر تشکیل شده است. این ناحیه از ناحیه‌ی مرکزی کهکشان راه‌شیری بزرگ‌تر است. یک سیاه‌چاله‌ی اَبَر پُرجرم با اندازه‌ای برابر با هفتاد میلیون جرم خورشیدی در مرکز کهکشان مسیه-۸۱ قرار گرفته است که می‌توان گفت جرم آن ۱۵ برابر از سیاه‌چاله‌ی مرکزی کهکشان راه‌شیری بزرگ‌تر است.

ستاره‌شناسان ناسا می‌گویند: «عکسی که اسپیتزر در مادون قرمز تهیه کرده است، ترکیبی از داده‌های دوربین با طول موج ۳.۶-۴.۵ میکرون با دوربین ۸ میکرونی و ۲۴ میکرونی است. هر کدام از این طول موج‌ها بخش‌های خاصی از کهکشان را به تصویر می‌کشند. گرد و غبار موجود در کهکشان نیز به خاطر نور ماورابنفش و مرئی ناشی از ستاره‌های اطراف قابل مشاهده هستند. گرد و غبار موجود با جذب فوتون‌های نور و انرژی را در طول موج‌های مادون قرمز از خود متصاعد می‌کنند. این ذرات گرد و غبار از سیلیکات، دانه‌های کربنی و هیدروکربن‌های حلقوی آروماتیک و همچنین رگه‌هایی از گاز تشکیل شده‌اند. ترکیب همگن گاز و گرد و غبار محیط مناسبی برای تشکیل ستاره‌ها در آینده ایجاد کرده‌اند.»
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● آیا می‌توان بر روی ماه کشاورزی کرد؟ ● آیا بر روی مریخ نیز رعد و برق رخ می‌دهد؟● چند نوع منظومه در کیهان وجود دارد؟● منشاء اَبَرسیاه‌چاله‌های نخستین چه بوده است؟● آیا احتمال انفجار دوباره‌ی جهان وجود دارد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● چطور هوش هیجانی‌مان را اندازه گیری کنیم؟● منشاء رود نیل کجاست؟