نانولیزرها چگونه به درمان بیماری‌ها کمک می‌کنند؟

مجله علمی ایلیاد - محققین توانسته‌اند نانولیزر کوچکی تولید کنند که می‌تواند درون بافت‌های زنده به انجام فعالیت بپردازد، ولی به بافت آسیب نرساند. نانولیزر تولید شده این پتانسیل را دارد که اختلالات عصبی را درمان کند و همچنین می‌تواند نشانه‌های زیستی بیماری‌ها را تشخیص دهد. ضخامت این نانولیزرها ۵۰ تا ۱۵۰ نانومتر است و در واقع یک هزارم ضخامت موی انسان را دارند. لیزری با این اندازه می‌تواند درون بافت‌های زنده فعال بوده و نشانه‌های بیماری را شناسایی کرده و حتی شاید بتواند اختلالات عصبی را درمان کند.

این لیزر توسط محققین دانشگاه‌های شمال‌غربی و کلمبیای ایالات متحده توسعه داده شده است و کارایی بالایی در عکسبرداری از بافت‌های زنده دارد. این لیزر اکثراً از شیشه ساخته شده و سازگاری زیستی بالایی دارد و می‌تواند توسط طول‌موج‌های بلندتر تحریک شده و طول‌موج‌های کوتاه‌تری از خود ساطع کند. «تری اودوم» از دانشگاه شمال‌غربی، می‌گوید: «طول‌موج‌های بلندتر برای عکسبرداری مناسب‌تر هستند، زیرا به اعماق بافت‌های زنده نفوذ می‌کنند. ولی در اعماق بافت‌ها طول‌موج‌های کوتاه‌تر مورد نیاز هستند. ما دستگاهی ساخته‌ایم که می‌تواند این اهداف را به خوبی برآورده کند؛ در اعماق بافت‌ها طول‌موج‌های کوتاه تولید می‌کند.»

نانولیزر تولید شده می‌تواند در محیط‌های کاملاً محصور شده‌ای مانند مدارهای کوانتومی و پردازنده‌های ریز مربوط به قطعات الکترونیکی فوق ‌سریع و کم‌ توان کار کند. نتایج تحقیقات این دانشمندان طی مقاله‌ای در مجله‌ی Nature Materials چاپ شده است. به طور کل لیزرهای کوچک می‌توانند کاربردهای فراوانی داشته باشند، ولی باید در نظر داشت که کارایی لیزرهای کوچک عموماً از لیزرهای بزرگ کمتر است. به لیزرهای کوچک باید طول‌موج‌های کوتاه‌تر مانند نور ماورابنفش داد تا عملیاتی شوند. «شاک» به عنوان همکار این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «این نیاز خیلی مضر است، زیرا در جاهایی که لیزرهای کوچک مورد نیاز هستند نور ماورابنفش می‌تواند آسیب‌زا باشد، زیرا گرمای بالایی تولید می‌کند.» به همین خاطر شاک و همکارانش نانولیزری ساختند که این مسائل را حل کند. در این نانولیزر فوتون‌های کم انرژی جذب می‌شوند و تبدیل به فوتون‌های پُرانرژی می‌شوند.

اودوم می‌گوید: «نانولیزر ما شفاف است، ولی می‌تواند فوتون‌های مرئی تولید کند. موج‌های پیوسته و کم‌توان می‌توانند کاربردهای فراوانی علی‌الخصوص در عکسبرداری از بافت‌های زنده داشته باشند.» شاک می‌گوید: «نانولیزر ما در توان‌هایی کار می‌کند که بسیار پایین‌تر از توان کاری لیزرهای مرسوم در بازار است.»
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آینده‌ی باتری‌ها، دنیای متفاوتی دارد● کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟● مقایسه‌ی ویژگی‌های اندروید و IOS● روشی جدید برای ایجاد سرمایش ابداع شد● ساخت ربات ژلاتینی برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن● موشک جدید روسیه چه قدرتی دارد؟● تکنولوژی‌ای که ساختمان‌ها را رایگان خنک می‌کند● کشف موادی مانند پلاستیک با رسانایی مشابه فلزات ● تولید سوخت جت با روشی ۱۰۰ درصد پایدار ● راهی جدید برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوختجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟