رصد سیاهچاله‌ای در حال بلعیدن ستاره‌ای نوترونی

مجله علمی ایلیاد - دانشمندانی از دانشگاه ملی استرالیا «ANU» می‌گویند که توانسته‌اند برای اولین‌بار سیاهچاله‌ای را که در حال بلعیدن یک ستاره‌ی نوترونی بود رصد نمایند. ستاره‌های نوترونی و سیاهچاله‌ها بقایای فوق‌العاده متراکم ستارگان مُرده هستند.

روز چهارشنبه چهاردهم آگوست ۲۰۱۹، آشکارساز‌های امواج گرانشی در ایالات متحده و ایتالیا توانستند رویداد جالب و منحصربه‌فردی را که در حدود ۸،۵۵۰ میلیون تریلیون کیلومتر دورتر از زمین اتفاق می‌افتاد، ردیابی کنند. پروفسور «سوزان اسکات» از دانشکده‌ی تحقیقات فیزیک ANU، می‌گوید: «این موفقیت، نتیجه‌ی سه رصد پی‌در‌پی تیمی بود که توانست ادغام دو سیاهچاله و برخورد دو ستاره‌ی نوترونی را رصد نماید. پروفسور اسکات، رهبر گروه تئوری نسبیت عام و گروه تجزیه و تحلیل داده‌ها و محقق اصلی مرکز عالی کشف موج‌های گرانشی ARC، در این خصوص می‌گوید: «حدود ۹۰۰ میلیون سال پیش، این سیاهچاله یک ستاره‌ی بسیار متراکم را که به ستاره‌ی نوترونی معروف بود، بلعیده است. تلسکوپ «ANU SkyMapper» به هشدارهای ردیابی پاسخ داد و تمام منطقه‌ی احتمالی را که ممکن بود این رویداد در آن رخ داده باشد اسکن کرد، اما هیچگونه چیز قابل قبولی بصری یافت نشد.»

دانشمندان هنوز در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها هستند تا اندازه‌ی دقیق این دو جرم را تایید کنند، اما یافته‌های اولیه حاکی از آن است که به احتمال بسیار زیاد سیاهچاله یک ستاره‌ی نوترونی را به درون خود بلعیده است. انتظار می‌رود نتایج نهایی در مجلات علمی منتشر شود. پروفسور اسکات در ادامه سخنانش افزود: «دانشمندان هرگز سیاهچاله‌ای کوچکتر از ۵ برابر جرم خورشید را ندیده و ستاره‌ی نوترونی بزرگتر از ۲.۵ برابر جرم خورشید را کشف نکرده‌اند. بر اساس این تجربه، ما اطمینان داریم که توانسته‌ایم سیاهچاله‌ای را کشف کنیم که در حال بلعیدن یک ستاره‌ی نوترونی به درون خود است. با این وجود، یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن این است که جسم بلعیده شده یک سیاهچاله‌ی بسیار سبک باشد؛ بسیار سبک‌تر از هر سیاهچاله‌ی دیگری که تا کنون مشاهده نموده‌ایم. این پدیده می‌تواند فوق‌العاده جذاب و منحصربه‌فرد به نظر بیاید.»

دانشگاه ملی استرالیا نقش مهمی را در همکاری استرالیا با رصدخانه‌ی امواج گرانشی با تداخل سنج لیزری پیشرفته «لایگو» بر عهده داشته است که یکی از حساس‌ترین ابزارهای علمی است که تاکنون ساخته شده و دارای ردیاب‌های دوقلوی مستقر در ایالات متحده است.

رصدخانه گرانشی اروپا دارای یک ردیاب موج گرانشی در ایتالیا است که «ویرگو» نام دارد.
مترجمسهیلا دوست‌پژوه - مجله علمی ایلیاد