این گیاه چگونه از خود سلفی می‌گیرد؟

مجله علمی ایلیاد - یک گیاه توانسته است اولین سلفی گیاهان را به‌نام خود ثبت کند و به این ترتیب تبدیل به اولین سلبریتی گیاهی اینستاگرام شده است. سرخسی به‌نام «پیت» توانسته با استفاده از یک دوربین دیجیتال و استفاده از انرژی گیاهی خود، عکس سلفی از خود بگیرد. در حقیقت این گیاه در حال حاضر هر ۲۰ ثانیه یک عکس از خود تهیه می‌کند و فراتر از انتظارات محققین ظاهر شده است. شاید در نگاه اول این کار به شوخی بی‌اهمیتی شبیه باشد، ولی در عین حال پتانسیل ایجاد انقلاب در جنبه‌های حفاظت از حیات وحش را دارد.

سرخس پیت در حقیقت بخشی از آزمایشی است که توسط محققین جامعه‌ی حیات‌وحش لندن «ZSL» در حال انجام است. در این آزمایش استفاده از پیل‌های سوختی میکروبی مورد بررسی قرار می‌گیرد. تعدادی باکتری مختلف، قارچ و دیگر میکرواُرگانیسم‌هایی که به صورت طبیعی در خاک اطراف ریشه‌ی گیاهان زندگی می‌کنند و از مواد زیستی که گیاه به خاک می‌رساند تغذیه می‌کنند مورد بررسی این آزمایش هستند. وقتی باکتری‌ها این مواد زیستی را مورد استفاده قرار می‌دهند، الکترون به عنوان محصول جانبی تولید می‌شود. به کمک پیل‌های سوختی میکروبی می‌توان از این الکترون‌ها استفاده کرد. تکنولوژی مورد استفاده در این پیل‌ها همان تکنولوژی است که در ساعت‌های ساخته شده از سیب‌زمینی و لیمو استفاده می‌شود.

این پیل‌های سوختی به اندازه‌ای توان دارند که یک فلش ال‌ای‌دی را به کار بیندازند. در این پروژه از این توان برای گرفتن عکس‌های دیجیتال استفاده شده است. دوربین مورد استفاده در این پروژه توسط شرکت Xnor.ai ساخته شده و توان بسیار کمی برای راه‌اندازی نیاز دارد.

محققین امیدوارند که این تکنولوژی راه را برای دوربین‌های خودکار قابل کارگذاری در طبیعت هموار کند تا به این ترتیب بتوان از حیات وحش در نقاط دور از دسترس محافظت کرد. البته دوربین‌هایی که از نور خورشید توان خود را می‌گیرند نیز وجود دارند، ولی از آن‌ها نمی‌توان در همه‌ی مکان‌ها و زمان‌ها استفاده کرد.

از این تکنولوژی می‌توان برای اندازه‌گیری دما، رطوبت و رشد گیاهان نیز استفاده کرد تا به این ترتیب تاثیر تغییرات اقلیمی بر روی محیط زیست معلوم شود. محققین می‌گویند: «اغلب منابع انرژی دارای محدودیت‌هایی هستند، باتری باید تعویض شود و سلول‌های خورشیدی نیز به نور خورشید متکی هستند، ولی گیاهان در سایه دوام می‌آورند و خود را به جایی می‌رسانند که بیشترین نور خورشید را دریافت کنند و به این خاطر انرژی تولید شده توسط این منبع دارای محدودیت‌های کمتری است.»
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● آیا مارها می‌توانند صداها را بشنوند؟● کدام حیوانات میدان مغناطیسی را حس می‌کنند؟● گران‌ترین مایع دنیا چیست؟● رفتار جنسی عجیب زرافه‌ها● کشف عجیب جنسیتی در بین گنجشک‌ها● سگ‌ها چند سال عمر می‌کنند؟● زمان برای کدام حیوانات زودتر می‌گذرد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟