ایران در بین سردمداران تولید گازهای گلخانه‌ای دنیا

مجله علمی ایلیاد - شرکت‌های عظیمی که در زمینه‌ی سوخت‌های فسیلی فعالیت دارند، نقش بسیار بزرگی در تغییرات اقلیمی بازی می‌کنند. بر اساس یک گزارش جدید، ۲۰ شرکت بزرگ جهان در مجموع حدود یک‌سوم گازهای گلخانه‌ای چند دهه‌ی گذشته را تولید کرده‌اند.

موسسه‌ی CAI محاسبه کرده است که از سال ۱۹۶۵ تا کنون شرکت‌های عظیم نفت، گاز و ذغال سنگ در مجموع ۴۸۰ میلیارد تن دی‌اکسیدکربن و متان را در اتمسفر زمین آزاد کرده‌اند. این مقدار تقریباً ۳۵ درصد از گازهای گلخانه‌ای تولید شده بین سال‌های ۱۹۶۵ تا ۲۰۱۷ است.

۱۲ شرکت از این ۲۰ شرکت عظیم دولتی هستند و ۸ شرکت خصوصی هستند که ۴ مورد از این شرکت‌های خصوصی در آمریکا بنا نهاده شده‌اند. فهرست این شرکت‌ها و مقدار درصدی گاز گلخانه‌ای تولیدی آن‌ها به شرح زیر است:
•    آرامکوی عربستان ۴.۳۸ درصد؛
•     شرکت ملی نفت عراق ۰.۹۳ درصد؛
•    توتال فرانسه ۰.۹۱ درصد؛
•    سوناتراچ الجزایر ۰.۹۱ درصد؛
•    بی‌اچ‌پی بیلیتون استرالیا ۰.۷۲ درصد؛
•    پتروبراس برزیل ۰.۶۴ درصد.

اغلب گازهایی که از طریق این شرکت‌ها به اتمسفر زمین فرستاده می‌شود، در واقع از طریق سوزاندن محصولات آن‌ها رخ می‌دهد. بقیه‌ی گاز گلخانه‌ای تولیدی این شرکت‌ها از طریق فراورش و حمل و نقل محصولات این شرکت‌ها به اتمسفر وارد می‌شود. در این گزارش ذکر شده است که تقریباً نصف همه‌ی گازهای ناشی سوخت‌های فسیلی طی سال‌های ۱۷۵۱ تا کنون، از سال ۱۹۹۰ تا کنون به اتمسفر وارد شده‌اند.

محققین می‌گویند که اگر می‌خواهیم کاری برای جلوگیری انتشار گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر کنیم، باید سریعاً تصمیمی در مورد این شرکت‌های عظیم بگیریم. طبق توافقنامه‌ی زیست محیطی پاریس در سال ۲۰۱۷، کشورهای مختلف باید انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۵ درصد کاهش دهند و تا سال ۲۰۵۰ انتشار این گازها را به صفر برسانند.
مترجمویدا محمودی - مجله علمی ایلیاد