چرا در پیری کم‌شنوا می‌شویم؟

چرا در پیری کم‌شنوایی می‌شویم؟
مجله علمی ایلیاد - تیمی از دانشمندان کینگ کالج و کالج دانشگاهی لندن به همراه متخصصین دانشگاه منچستر ۴۴ ژن که با کم‌شنوایی در زمان پیری مرتبط هستند را کشف کرده‌اند. از دست دادن بخشی از قدرت شنوایی یکی از مرسوم‌ترین نقصان‌های حسی در افراد مسن است؛ یک‌سوم افراد در سن ۶۵ سالگی دچار کم‌شنوایی می‌شوند. این موضوع باعث دوری فرد از جامعه و افسردگی وی‌ می‌شود و اخیراً به‌عنوان عامل خطر برای زوال عقل محسوب شده است.

اگرچه این کاهش شنوایی در افراد مسن مرسوم است، ولی دلایل آن تا کنون کمتر شناخته شده بود. تنها راه درمان این ناتوانی استفاده از سمعک است که این کار نیز کار راحتی نیست.

پروفسور «فرانسیس ویلیامز» از نویسندگان مقاله‌ای که این تیم تحقیقاتی در مجله‌ی American Journal of Human Genetics منتشر کرده‌اند، می‌گوید: «ما می‌دانیم که ژن‌های زیادی در کاهش شنوایی در اثر پیری نقش دارند. در این مطالعه تعدادی از ژن‌های شناخته شده که دلیل ناشنوایی کودکان هستند، مجدداً شناسایی شدند و در کنار آن‌ها چندین ژن جدید نیز که راه‌های جدیدی به سمت شنوایی باز می‌کنند نیز شناسایی شده‌اند.»

در این مطالعه پروفسور ویلیامز و همکارانش داده‌های ژنتیکی ۲۵۰،۰۰۰ شرکت‌کننده از بانک زیستی بریتانیا را آنالیز کرده‌اند. این داده‌ها مربوط به افراد ۴۰ تا ۶۹ ساله بوده است. با استفاده از این داده‌ها، دانشمندان ژن‌های موثر در کاهش شنوایی که در مجموع تعداد آن‌ها ۴۴ عدد بوده است را شناسایی کرده‌اند.

دکتر «سالی داوسون» از کالج دانشگاهی لندن، می‌گوید: «قبل از مطالعه‌ی ما تنها ۵ ژن شناسایی شده بودند، ولی مطالعه‌ی ما توانست نشانگرهای ژنتیکی مستقل متعددی را برای کاهش شنوایی شناسایی کند. ما امید داریم که این مطالعه به کمک تحقیقات آینده بیاید تا شاید بتوانیم درمان‌های جدیدی برای میلیون‌ها نفر که از کاهش شنوایی در اثر پیری رنج می‌برند پیدا کنیم.»

محققین برنامه دارند تاثیر هر کدام از ژن‌ها را نیز پیدا کنند و به این ترتیب فرصت‌های توسعه‌ی درمان‌های جدید را بهبود بخشند.
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● زندگی در ارتفاعات چه تاثیری بر روی سوخت‌وساز بدن دارد؟● چرا انسان طی تکامل به موهای فرفری رسید؟● چرا برخی از مردم از خون می‌ترسند؟● انسان در چه سنی کمترین خواب را دارد؟● کشف اثرات منفی جدید برای سیگارهای الکترونیکی● زنان بوی مردان مجرد را تشخیص می‌دهند● بارداری بر روی مغز ماردان چه تاثیری دارد؟● انسان طی یک میلیون سال آینده چه شکل خواهد بود؟● فرضیه‌ای جدید در مورد مرگ بروس‌لی● داستان افتادن دندان‌ها در انسان‌جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟