چرا شیر انسان منحصربه‌فرد است؟

مجله علمی ایلیاد - شیر انسان مولکول‌های ضدمیکروبی فراوانی شامل «ایمونوگلوبین»، «پپتیدهای ضدمیکروبی» و اسیدهای چرب دارد. طی مطالعه‌ای که نتایج آن در مجله‌ی Scientific Reports منتشر شده است، دانشمندان مولکول‌های کوچک مونولورات گلیسرول «GML» را در شیر انسان، شیر گاو و شیر خشک از نظر فعالیت‌های ضدمیکروبی و ضدالتهابی بررسی کرده‌اند. آن‌ها دریافته‌اند که مقدار GML در هر میلی‌لیتر از شیر انسان ۳۰۰۰ میکروگرم است، در صورتی که شیر خشک فاقد این مولکول است و هر میلی‌لیتر شیر گاو نیز فقط ۱۵۰ میکروگرم از این ماده را در خود دارد.

پروفسور «دونالد لونگ» به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی مقاله می‌گوید: «مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که بالا بودن مقدار GML فقط مختص انسان است و این مقدار بالا از رشد باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. هر چند آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند با عفونت‌های باکتریایی بدن نوزاد مقابله کنند، ولی این مواد باعث از بین رفتن باکتری‌های مفید نیز می‌شوند. GML عملکرد انتخابی دارد و فقط با باکتری‌های مضر مقابله می‌کند و بقیه‌ی باکتری‌ها را به حال خود رها می‌کند. ما فکر می‌کنیم با اضافه کردن GML‌ به شیر گاو و شیر خشک می‌توان سلامت کودکان در سراسر دنیا را ارتقا داد.»

محققین پس از اینکه نشان دادند شیر انسان مقادیر GML بالاتری نسبت به شیر گاو و شیر خشک دارد، نشان دادند که شیر انسان می‌تواند از رشد باکتری‌های «استافیلوکوکوس»، «باسیلوس»، «کلاستریدیوم» و «اشریچیا» جلوگیری کند، در صورتی که شیر گاو و شیر خشک هیچ تاثیری بر روی رشد این باکتری‌ها ندارند. علاوه بر این‌ها، محققین نشان دادند که شیر انسان از رشد باکتری مفید «انتروکوکوس» جلوگیری نکرده است.

محققین طی آزمایشاتی که انجام دادند، GML را از شیر انسان حذف کردند و دریافتند که این شیر خاصیت ضدمیکروبی خود را از دست می‌دهد. اضافه کردن این ماده به شیر گاو باعث شد که شیر گاو خاصیت ضدمیکروبی کسب کند. آن‌ها همچنین نشان دادند که GML از بروز التهاب نیز جلوگیری می‌کند. آن‌ها می‌گویند: «به‌طور کل مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که شیر انسان مزیت‌های فراوانی نسبت به شیر گاو و شیر خشک دارد. اثرات مثبت شیر انسان تا حدودی مرتبط به موجودی GML و دیگر فاکتورهای شناخته شده و شناخته نشده‌ی آن است. باید مطالعات بیشتری انجام شود تا بدانیم که آیا اضافه کردن مکمل‌ GML به شیر گاو و شیر خشک سودمند است یا خیر؟»
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● زندگی در ارتفاعات چه تاثیری بر روی سوخت‌وساز بدن دارد؟● چرا انسان طی تکامل به موهای فرفری رسید؟● چرا برخی از مردم از خون می‌ترسند؟● انسان در چه سنی کمترین خواب را دارد؟● کشف اثرات منفی جدید برای سیگارهای الکترونیکی● زنان بوی مردان مجرد را تشخیص می‌دهند● بارداری بر روی مغز ماردان چه تاثیری دارد؟● انسان طی یک میلیون سال آینده چه شکل خواهد بود؟● فرضیه‌ای جدید در مورد مرگ بروس‌لی● داستان افتادن دندان‌ها در انسان‌جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟