کاسه‌ی توالتی که به کمک مصرف آب می‌آید

مجله علمی ایلیاد - دانشمندان و مهندسان علم مواد در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا توانسته‌اند روکشی برای کاسه‌ی توالت تولید کنند که مصرف آب جهت تمیز کردن آن‌را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد. این روکش از ماده‌ای ساخته شده است که به شدت مایعات، باکتری‌ها و جامدات ویسکوالاستیک را از خود دفع می‌کند.

کمبود آب به نصف جمعیت جهان آسیب جدی وارد می‌کند، ولی با این حال در کل جهان روزانه ۱۴۱ میلیارد لیتر آب در فلاش تانک توالت‌ها مصرف می‌شود. این میزان آب تقریباً شش برابر مصرف روزانه‌ی آب در قاره‌ی آفریقا است. لازم به ذکر است که مقدار زیادی آب برای برطرف کردن آثار کثیفی بر روی کاسه‌ی توالت مصرف می‌شود.

پروفسور «تاک سینگ وانگ» از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا به‌عنوان سرپرست تیمی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند و نتایج تحقیقات خود را در مجله‌ی Nature Sustainability منتشر کرده‌اند، می‌گوید: «ما روکشی ساخته‌ایم که از طبیعت الهام گرفته شده، آب‌گریز و باکتری‌گریز است و می‌توان از آن توالتی ساخت که می‌تواند خودش را تمیز کند.»

این روکش جدید با انجام دو بار اسپری بر روی کاسه‌های سرامیکی توالت ایجاد می‌شود. در مرحله‌ی اول از اسپری پلیمرهای مولکولی استفاده می‌شود تا سطحی واقعاً صیقلی و آب‌گریز ایجاد شود. «جینگ وانگ» به‌عنوان نویسنده‌ی اول مقاله، می‌گوید: «وقتی که اسپری اول خشک شود، در آن مولکول‌هایی رشد می‌کنند که مانند موی ریز به‌نظر می‌رسند و قطر آن‌ها یک میلیون بار کمتر از موی انسان است.»

وقتی که سطح کاملاً صاف توسط اسپری اول ایجاد شد، اسپری دوم لایه‌ای از ماده‌ی روانکار را به اطراف مولکول‌های مانند مو اضافه می‌کند و به این ترتیب سطح ایجاد شده واقعاً لیز می‌شود. وانگ می‌گوید: «وقتی که ما این روکش را در آزمایشگاه بر روی کاسه‌ی توالت قرار دادیم و آن‌را مورد آزمایش قرار دادیم، کثیفی‌های ریخته شده بر روی آن به سرعت از روی آن پاک می‌شدند و ردی از آن باقی نمی‌گذاشتند.»

با استفاده از این روکش بر روی کاسه‌ی توالت می‌توان با بخش کمی از آب مصرفی در گذشته آن‌را تمیز کرد. محققین پیش‌بینی می‌کنند که این روکش تا ۵۰۰ بار شستشو دوام می‌آورد و پس از آن باید ماده‌ی روانکار را مجدداً روی کاسه اسپری کرد. تعمیر دیگر سطوح فوق‌لیز ساعت‌ها زمان می‌برد، ولی تعمیر این روکش جدید فقط ۵ دقیقه زمان می‌برد.

آزمایش‌ها نشان داده است که این روکش جدید حتی باکتری‌های ایجادکننده‌ی بیماری‌های التهابی و بوهای نامطبوع را نیز دفع می‌کند. از این تکنولوژی می‌توان در سرویس‌های بهداشتی بدون آب که اکنون در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، بهره برد.
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آینده‌ی باتری‌ها، دنیای متفاوتی دارد● کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟● مقایسه‌ی ویژگی‌های اندروید و IOS● روشی جدید برای ایجاد سرمایش ابداع شد● ساخت ربات ژلاتینی برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن● موشک جدید روسیه چه قدرتی دارد؟● تکنولوژی‌ای که ساختمان‌ها را رایگان خنک می‌کند● کشف موادی مانند پلاستیک با رسانایی مشابه فلزات ● تولید سوخت جت با روشی ۱۰۰ درصد پایدار ● راهی جدید برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوختجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟