صدای مریخ‌لرزه چگونه است؟

مجله علمی ایلیاد - لرزه‌نگار «SEIS» نصب شده بر روی مریخ‌پیمای اینسایت ناسا به منظور گوش دادن به صدای مریخ‌لرزه‌های رخ داده بر روی این سیاره‌ی سرخ طراحی شده است. این لرزه‌نگار تا کنون ۱۰۰ لرزه را تشخیص داده است. ۲۱ عدد از آن‌ها به قدری قوی بوده‌اند که می‌توان آن‌ها را مریخ‌لرزه‌ی واقعی نامید.

هدفون را در گوش خود بگذارید و به صدای مریخ‌لرزه‌‌ای که توسط ابزار SEIS تشخیص داده شده‌اند، گوش کنید. این مریخ‌لرزه‌ها در تاریخ‌های ۲۲ مه و ۲۵ جولای سال ۲۰۱۹ رخ داده‌اند. این صداها به صورت عادی در بازه‌ی شنوایی انسان نیستند و به همین خاطر سرعت آن افزایش یافته و پردازش شده است تا توسط ما قابل شنیدن باشد.

دانشمندان پروژه‌ی اینسایت، می‌گویند: «این دو رخداد لرزه‌ای نشان می‌دهند که پوسته‌ی مریخ ترکیبی از پوسته‌ی زمین و ماه است. شکاف‌هایی که در پوسته‌ی زمین وجود دارد به مرور توسط املاح معدنی موجود در آب پُر می‌شوند. این کار باعث می‌شود که امواج صوتی بدون شکست به مسیر خود ادامه دهند. شکاف‌هایی که مانند شکاف‌های ماه خشک هستند، پس از ایجاد شکست از یکدیگر جدا می‌مانند و باعث شکست امواج صوتی می‌شوند و اجازه نمی‌دهند این امواج به خط مستقیم سیر کنند. سطح پر از حفره‌ی مریخ بیشتر شبیه به ماه است و امواج صوتی ناشی از لرزه تا چند دقیقه طول می‌کشد در صورتی که بر روی زمین این زمان در حد چند ثانیه است.»

ابزار SEIS مشکلی برای تشخیص لرزه‌های کم‌صدا نیز ندارد و گوش‌های حساس آن به دانشمندان اجازه می‌دهد تا صداهای مزاحم دیگر را حذف کنند. دانشمندان اینسایت دریافته‌اند که بهترین زمان برای شکار رخدادهای لرزه‌ای در زمان گرگ و میش مریخ است. در طول روز نور خورشید هوا را گرم می‌کند و بادهای بیشتری نسبت به شب ایجاد می‌کند. در زمان عصر صداهایی که دانشمندان آن‌ها را «دینگ و دونگ» نامیده‌اند نیز بیشتر می‌شود. اعضای تیم اینسایت می‌گویند: «ما می‌دانیم که این صدای دینگ و دونگ ناشی از قطعات ظریف SEIS است که احتمالاً در اثر خنک شدن آن‌ها ایجاد می‌شود. زمانی که ماشین را خاموش می‌کنید نیز اینگونه صداها از موتورِ در حال خنک شدن آن شنیده می‌شوند. این صداها به تعداد زیاد پس از غروب خورشید در مریخ شنیده می‌شوند.»
مترجمامید محمدی - مجله علمی ایلیاد