زمان غذا خوردن چه اهمیتی دارد؟

مجله علمی ایلیاد - در بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۰، حدود ۱۵ درصد از مردم آمریکا دچار افزایش وزن بوده‌اند. اکنون این میزان به بیش از ۴۰ درصد رسیده است که به معنی افزایش ۳۳ درصدی تعداد افراد چاق است. این افزایش وزن با افزایش نرخ بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و دیگر بیماری‌های مرتبط با چاقی نظیر افزایش فشار خون همراه بوده است. حتی بیماری آلزایمر نیز می‌تواند تحت تاثیر چاقی و نداشتن فعالیت فیزیکی قرار گیرد.

پروفسور «علی گولر» از دانشگاه ویرجینیا، می‌گوید: «رژیم غذایی در آمریکا و دیگر کشورها طی سالیان گذشته تغییر کرده است و غذاهای فرآوری شده و فست‌فود بخش اعظمی از رژیم غذایی ما را تشکیل می‌دهند. بسیاری از این غذاها شکر، کربوهیدرات و کالری بالایی دارند و اگر به‌طور مرتب مورد مصرف قرار گیرند، باعث ناسالم شدن رژیم غذایی افراد می‌شوند.»

در مطالعه‌ای که محققین نتایج آن‌را در مجله‌ی Current Biology منتشر کرده‌اند، گولر و همکارانش نشان داده‌اند که مرکز لذت در مغز که دوپامین را تولید می‌کند و ساعت بیولوژیکی موجود در مغز که ریتم فیزیولوژیکی بدن را در طول روز تنظیم می‌کند، با هم ارتباط دارند و غذاهای دارای کالری بالا که لذت را در پی دارند، باعث به هم ریختن برنامه‌ی زمانی غذا خوردن می‌شوند و در نتیجه پُرخوری را در پی دارند. محققین با استفاده از موش‌ها و دادن مداوم رژیم غذایی پُرچرب به آن‌ها، نشان داده‌اند میان‌وعده‌های همیشگی باعث چاقی و مشکلات سلامتی می‌شوند. آن‌ها نشان داده‌اند که اگر موش‌ها رژیم غذایی کم‌چرب و مشابه موش‌های موجود در طبیعت داشته باشند، وزن مناسبی خواهند داشت؛ ولی اگر غذاهای پرکالری حاوی چربی و قند به صورت همیشگی و در هر زمانی از روز به موش‌ها داده شود، منجر به چاق شدن آن‌ها خواهد شد. آن‌ها همچنین نشان داده‌اند که اگر سیگنال‌دهی دوپامین در مغز مختل شود، برنامه‌ی زمانی غذا خوردن موش‌ها به روال عادی برمی‌گردد و در نتیجه چاق نمی‌شوند، حتی اگر غذاهای پُرکالری همیشه در دسترس آن‌ها باشد.

محققین می‌گویند که اگر کالری‌های اضافی در زمان مناسب غذا خوردن مصرف شود، میزان ذخیره‌ی آن به‌صورت چربی کمتر از زمانی است که کالری اضافی در زمان‌های نامناسبی مانند زمان استراحت مصرف شوند.

نصف بیماری‌هایی که اثرات سوء بر انسان‌ها دارند با چاق شدن وضعیت بدتری پیدا می‌کنند و به این ترتیب، نیاز به مراقبت‌های درمانی بیشتر شده و هزینه‌های مالی مرتبط با آن نیز، افزایش می‌یابد. بنابراین باید راهی برای مقابله با افزایش وزن پیدا کرد. عجالتاً سعی کنید از مصرف کالری‌های اضافی در ساعات غیرمعمول خودداری کنید تا در مراحل بعد بتوانید برای کم کردن کالری دریافتی و افزایش فعالیت‌های فیزیکی برنامه‌ریزی کنید.
مترجمویدا محمودی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● زندگی در ارتفاعات چه تاثیری بر روی سوخت‌وساز بدن دارد؟● چرا انسان طی تکامل به موهای فرفری رسید؟● چرا برخی از مردم از خون می‌ترسند؟● انسان در چه سنی کمترین خواب را دارد؟● کشف اثرات منفی جدید برای سیگارهای الکترونیکی● زنان بوی مردان مجرد را تشخیص می‌دهند● بارداری بر روی مغز ماردان چه تاثیری دارد؟● انسان طی یک میلیون سال آینده چه شکل خواهد بود؟● فرضیه‌ای جدید در مورد مرگ بروس‌لی● داستان افتادن دندان‌ها در انسان‌جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟