ماجرای ادعایی جنجالی درباره‌ی مریخ

مجله علمی ایلیاد - حشره‌شناس «ویلیام روموسر» از دانشگاه اوهایو، اخیراً با اشاره به یک سری عکس‌های تار، مدعی شد که شواهدی از موجودات حشره‌مانند زنده، در سطح مریخ را یافته است. آقای روموسر در یک مصاحبه خبری، اظهار کرد: «حیات در مریخ وجود داشته و هنوز هم وجود دارد.»

این مصاحبه پس از بازخوردهای فراوان از وب‌سایت دانشگاه اوهایو، پاک شد. در وبسایت این دانشگاه، این مصاحبه با پیام «به درخواست صاحب مصاحبه، حذف گردید» حذف شد. هنوز پوستری از تحقیقات روموسر شامل یک سری عکس در Research Gate موجود است و نسخه‌های آن در جاهای دیگری از وب هستند.

سخنگوی دانشگاه اوهایو، می‌گوید: «عضو دانشکده دیگر تمایلی ندارد در خصوص این تحقیق مداخله کند؛ به همین دلیل به خواست وی احترام گذاشته و خبر را از وب‌سایت مرجع حذف کرده‌ایم.» جای تعجب ندارد که همه در جامعه‌ی علمی با ادعای سرسختانه روموسر موافقت و همراهی نکردند. استاد زیست‌شناسی در دانشگاه ایالتی اورگون «دیوید مدیسون»، می‌گوید که روموسر دچار توهم شده است. او همچنین اعلام کرد که این می‌تواند نمونه‌ای از «پاریدولیا» باشد؛ پدیده‌ای که منجر می‌شود افراد الگوهایی را در محرک‌های تصادفی مشاهده کنند.

مدیسون می‌گوید: «من به‌شخصه نسبت به حشرات و به‌ویژه به سوسک‌ها پاریدولیا دارم. من برای دهه‌ها بر روی سوسک‌ها مطالعه کرده‌ام؛ من هزاران سوسک از سراسر جهان جمع کرده‌ام. من در طول سالیان متمادی، یک سیستم شناخت الگو برای تفکیک سوسک‌ها در ذهنم ساخته‌ام. به‌عبارت‌دیگر، روموسر احتمالاً اشتباه می‌کند، اگرچه احتمالاً فکر می‌کند، حق با اوست. من فکر نمی‌کنم حشراتی در مریخ وجود داشته باشد. عکس‌هایی که در آن خبر هستند، اصلاً متقاعدکننده نیستند. ناسا هم تردید زیادی در این مورد دارد.»

ناسا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما هیچ داده‌ی علمی در اختیار نداریم که از این ادعا پشتیبانی کند. در مریخ، اکسیژن کافی وجود ندارد که از متابولیسم چندیاخته حمایت نماید. در زمین، چنین متابولیسم‌های پیچیده‌ای به مقدار زیادی اکسیژن احتیاج دارد. فقط آثاری کمی از اکسیژن در اتمسفر مریخ وجود دارد؛ اما این باعث نمی‌شود که ما دست از جستجوی انواع حیات و موجودات زنده در مکان‌های دوردست برداریم.»

سخنگوی ناسا می‌گوید: «اگرچه ما هنوز موفق به کشف حیات فرازمینی نشده‌ایم، اما ناسا در حال کاوش و بررسی منظومه‌ی شمسی و جاهای فراتر از آن است، تا به ما در پاسخگویی به سوال‌های اساسی کمک نماید؛ مثلاً اینکه آیا ما در جهان تنها هستیم یا خیر؟»

ناسا، سال آینده کاوشگر «2020Mars» خود را به مقصد سیاره‌ی مریخ پرتاب خواهد کرد که احتمال می‌رود در ماه فوریه‌ی سال ۲۰۲۱ در این سیاره فرود بیاید. در قسمتی از این عملیات، کاوشگر به جستجوی نشانه‌های حیات میکروبی گذشته، خواهد پرداخت. شاید آن زمان مشخص شود که آیا این سیاره از حشرات میزبانی می‌کند یا خیر؟!
مترجممنصور نقی‌لو - مجله علمی ایلیاد