ساخت دستگاهی هوشمند برای تنظیم قند خون

مجله علمی ایلیاد - تیمی از مهندسین پزشکی آمریکایی، یک دستگاه واکنش‌دهنده به میزان انسولین خون طراحی کرده‌اند که می‌تواند سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را در یک روز، پایش و مدیریت کند. این محققین توانسته‌اند دستگاه طراحی شده را بر روی موش و خوک با موفقیت آزمایش کنند و در حال اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروی آمریکا هستند تا بتوانند آزمایش‌های انسانی آن‌را نیز انجام دهند.

پروفسور «ژن گو» از دانشگاه کارولینای شمالی، به‌عنوان نویسنده‌ی اصلی مقاله‌ای که این تیم تحقیقاتی در مجله‌ی Nature Biomedical Engineering به چاپ رسانده است، می‌گوید: «هدف اصلی ما، افزایش سلامتی و بهبود کیفیت زندگی افرادی است که به دیابت مبتلا شده‌اند. این دستگاه هوشمند، فرد مبتلا را از اندازه‌گیری منظم میزان قند خون و بر اساس آن تزریق انسولین آسوده می‌کند. این دستگاه در واقع عملکردهای تنظیمی پانکراس را به نحو ساده‌تری انجام می‌دهد.»

دستگاه ساخته شده توسط این تیم تحقیقاتی، در واقع قند خون یا گلوکز را پایش می‌کند. درون این دستگاه، دُزهای مختلفی از انسولین درون میکروسوزن‌های خاص قرار داده شده است. طول سوزن‌های حاوی دوز انسولین در حد یک میلیمتر است و می‌تواند با پایین بودن قند خون، به سرعت به درون خون تزریق شود. زمانی که قند خون به شرایط عادی برمی‌گردد، میزان تزریق انسولین نیز به حالت عادی برمی‌گردد.

دانشمندان این پروژه می‌گویند: «مزیت این دستگاه جلوگیری از ورود دُز انسولین اضافی به خون است که این دُز اضافی، می‌تواند مشکلات زیادی مانند کما و یا حتی مرگ در پی داشته باشد.»

میکروسوزن‌های استفاده شده در این دستگاه، از جنس پلیمرهای حساس به گلوکز ساخته شده‌اند که با برخورد به پوست، سوزن آن به درون پوست وارد می‌شود و می‌تواند سطح قند خون را اندازه‌گیری کند. اگر سطح قند خون پایین باشد، پلیمر تحریک می‌شود تا انسولین موجود را در زیر پوست تزریق کند. سوزن‌های این دستگاه تا عمق نیم میلیمتری زیر پوست، نفوذ می‌کنند و این مقدار برای تزریق انسولین کافی است و درد خاصی نیز برای فرد ندارد.

در آزمایش‌های انجام شده، دستگاه هوشمند توانسته سطح قند خون یک خوک مبتلا به دیابت نوع ۱ را به مدت ۲۰ ساعت تنظیم نگه دارد. تکنولوژی مورد استفاده در این دستگاه هوشمند، مورد تایید سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار گرفته است و مراحل اخذ مجوز استفاده از آن برای انسان‌ها نیز در حال سپری شدن است.
مترجمویدا محمودی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● آینده‌ی باتری‌ها، دنیای متفاوتی دارد● کدام صندلی‌ هواپیما ایمن‌تر است؟● مقایسه‌ی ویژگی‌های اندروید و IOS● روشی جدید برای ایجاد سرمایش ابداع شد● ساخت ربات ژلاتینی برای رساندن دارو به نقاط مختلف بدن● موشک جدید روسیه چه قدرتی دارد؟● تکنولوژی‌ای که ساختمان‌ها را رایگان خنک می‌کند● کشف موادی مانند پلاستیک با رسانایی مشابه فلزات ● تولید سوخت جت با روشی ۱۰۰ درصد پایدار ● راهی جدید برای تبدیل گازهای گلخانه‌ای به سوختجدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟