چگونه کودک‌مان را به کتاب‌خوانی علاقه‌مند کنیم؟

ایجاد روال خواندن
ایجاد روال خواندن

مجله‌ی آموزش ایلیاد – کتاب‌ها روشی هیجان‌انگیز و جذاب برای کودکان هستند تا مهارت‌های سوادآموزی را یاد بگیرند و تصورات خود را کشف کنند. اگرچه ممکن است برداشتن اولین قدم‌ها با کودک دلهره‌آور باشد، اما ممکن است راحت‌تر از آنچه انتظار دارید شروع به خواندن با فرزند خود کنید. کافی است هر روز کمی وقت بگذارید تا کتاب‌ها را به کودک خود معرفی کنید، می‌بینید از اینکه آنها چقدر از این تجربه یاد می‌‌گیرند و رشد می‌‌کنند خوشحال می‌شوید.

 

ایجاد روال خواندن

هر روز زمانی را برای خواندن با فرزند خود اختصاص دهید

به برنامه‌ی روزانه خود بیاندیشید و زمان‌هایی که شما و کودک‌تان بیشترین وقت آزاد را دارید، در نظر بگیرید. بسته به برنامه‌های شما، ممکن است بخواهید این کار را قبل از خواب یا چرت زدن، هنگامی که کودک شما احتمالاً آرامش و تمایل به گوش دادن بیشتری دارد، انجام دهید.
•    مهمتر از همه، زمان کتابخوانی باید زمانی باشد که بتوانید با کودک نوپای خود پیوند برقرار کرده و نزدیک شوید.

 

حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه به خواندن اختصاص دهید تا کودک‌تان خسته نشود

به میزان توجه کودک خود دقت کنید، که معمولاً بسیار کوتاه است. اگر کل داستان را تحمل نکردند ناامید نشوید، درعوض، صفحه به صفحه پیش بروید. اگر کودک‌تان به کتابی علاقه‌ای نشان نداد می‌توانید آن را کنار بگذارید.
•    از آنجا که حوصله‌ی کودکان به سرعت سر می‌رود، می‌توانید در روز چندین بار زمان برای خواندن داستان داشته باشید.
 

کتاب‌های کوتاه و جذاب را که پر از عکس هستند انتخاب کنید

به دنبال کتاب‌های عکس‌دار با جلد محکم باشید که با تصاویر و رنگ‌های سرگرم کننده طراحی شده‌اند. کتاب‌هایی را انتخاب کنید که کودک شما خیلی دوست دارد و برای آنها نیز مفید باشد. هرچه فرزند شما علاقه‌مندتر باشد، در خواندن با شما وقت بیشتری خواهد گذاشت.

کتاب‌هایی با بافت‌ و جلد جالب انتخاب کنید
کتاب‌هایی با بافت‌ و جلد جالب انتخاب کنید

کتاب‌هایی با بافت‌ و جلد جالب انتخاب کنید

به دنبال کتاب داستان‌هایی با جلد و ظاهری جذاب را انتخاب کنید. کودک خود را تشویق کنید تا کتاب‌ها را باز کند و صفحات را ورق بزند و به آنها نگاه کند. اگر کتاب دارای صفحات برجسته است، از کودک خود بخواهید تا صفحات را لمس کند. کتاب‌های پارچه‌ای گزینه بسیار خوبی برای این کار هستند.
•    صفحات کاغذی بیشتر مستعد پاره شدن هستند و ممکن است گزینه مناسبی برای فرزند شما نباشند.
 

از فرزندتان بخواهید کتابی را که می‌خواهید با هم بخوانید، انتخاب کند

یک سبد یا ظرف دیگر را به کتاب‌های کودک اختصاص دهید. کتاب‌ها را در دسترس کودک نگه دارید. وقتی زمان داستان فرا می‌‌رسد، از کودک بخواهید که کتابی را برای شما انتخاب کند تا هردو بخوانید.
•    وقتی کودک خود داستان را انتخاب می‌کند، بیشتر درگیر داستان خواهد شد.

 

کودک خود را تشویق کنید که در طول داستان راحت باشد

کودک خود را مجبور نکنید که در کل داستان بنشیند. اگر آنها ترجیح می‌‌دهند بدوند یا دور بزنند، بگذارید راحت باشند. به طور معمول خواندن داستان را ادامه دهید و به کودک خود اعتماد کنید که گوش می‌‌دهد.
•    برخی از کودکان وقتی فعال هستند، بهتر یاد می‌‌گیرند و درگیر می‌‌شوند. این بدان معنا نیست که آنها علاقه‌ای به خواندن یا گذراندن وقت با شما ندارند.

 

هنگام بیرون رفتن، کتاب‌هایی با خود به همراه داشته باشید

هنگامی که در ایست بازرسی ایستاده‌اید و یا منتظر دیدن پزشک هستید، یک کتاب بیرون بیاورید و شروع به خواندن کنید. همچنین می‌توانید همشه چند کتاب در ماشین داشته باشید تا در صورت لزوم با کودک‌تان بخوانید.
•    این کار می‌‌تواند به جلوگیری از احساس بی‌حوصلگی فرزند شما کمک کند.
در صورت درخواست، موارد دلخواه فرزندتان را دوباره بخرید
فرزندان خود را از خواندن همان کتابها دلسرد نکنید. درعوض، از تکرار به عنوان فرصتی برای کودک استفاده کنید تا بخش‌های خاصی از کتاب را به خاطر بسپارد.
•    اگر کودک شما به اندازه کافی با یک داستان آشنا شود، می‌‌توانید او را ترغیب کنید که او کتاب را برای شما بخواند.

 

به طور مرتب از کتابخانه محلی خود بازدید کنید

بخش کودک و نوجوان کتابخانه را پیدا کنید، جایی که احتمالاً بسیاری از بازی‌ها، پازل‌ها و سایر فعالیت‌های تفریحی وجود دارد. به کودک خود یادآوری کنید که هر زمان که در کتابخانه هستید آرام صحبت کند، و در تمام مدت آنها را نظارت کنید تا اطمینان حاصل شود که آنها به کتاب‌ها آسیب نمی‌رسانند.
درگیر کردن کودک برای خواندن کتاب
درگیر کردن کودک برای خواندن کتاب

درگیر کردن کودک برای خواندن کتاب

تصویر جلد را به کودک نشان دهید

هنگامی که شما و فرزندتان مستقر هستید، کتاب را نگه دارید تا کودک بتواند به داستان نگاه کند. از آنها بخواهید آنچه را که روی جلد است، توصیف کنند و ببینید که آیا آنها می‌‌توانند پیش‌بینی کنند که داستان در چه موردی است.
•    اگر در حال خواندن با فرزند خردسال هستید، مانند یک کودک 2 ساله، آنها فقط می‌‌توانند پاسخ‌های ساده‌ای ارائه دهند.

 

نام شخصیت اصلی را با نام فرزندتان تغییر دهید

در چند سطر اول داستان جستجو کنید تا ببینید شخصیت اصلی کیست. برای ادامه فعالیت با فرزندتان، نام یا ضمیر شخصیت را با نام فرزندتان جایگزین کنید. با جایگزین کردن نام سایر شخصیت‌های داستان، فرزندتان را تشویق کنید که در کنار هم بازی کنید.

 

کودک خود را تشویق کنید که تصاویر را نگاه کند و در مورد آنها بحث کند

وقتی داستان را مرور می‌‌کنید، زمانی را اختصاص دهید تا تصاویر را برای فرزندتان توصیف کنید. اگر فرزند شما احساس خلاقیت و استقلال دارد، از آنها دعوت کنید تا در هر صفحه، آنها تصاویر را توصیف کنند.

 

در طول خواندن کتاب به کلمات اشاره کنید

کتاب را همانطور که می‌‌خوانید باز نگه دارید تا کودک شما بتواند تمام کلمات و تصاویر را ببیند. همانطور که می‌‌خوانید، انگشت را در امتداد هر جمله بکشید. به آرامی پیش بروید، بنابراین کودک شما می‌‌تواند درک کند که کلمات کدام هستند.
•    اگر فرزند شما بزرگتر است، می‌‌توانید آنها را ترغیب کنید که به کلماتی که می‌‌خوانید اشاره کنند.

 

از فرزندتان بخواهید که او صفحات کتاب را عوض کند

وقتی داستان می‌‌خوانید، هنگام تمام شدن هر صفحه، از کودک بخواهید که او صفحه را عوض کند. اگر نمی‌تواند این کار را انجام دهد، به آنها نشان دهید که چگونه این کار را انجام دهند.

 

از فرزندتان سؤال کنید تا آنها را درگیر نگه دارد

به سؤالات ساده و سرگرم کننده‌ای فکر کنید که به کلمات و تصاویر موجود در داستان مربوط باشد. به آنچه کودک شما در پاسخ می‌‌گوید گوش دهید و سعی کنید مکالمه کوتاه با آنها داشته باشید. همانطور که می‌‌خوانید، به هرگونه سؤالی که فرزندتان در مورد داستان دارد گوش دهید و پاسخ دهید.
•    کنجکاوی بهترین ابزار برای یادگیری بچه‌ها است. سعی کنید بچه‌های خود را تشویق کنید تا سوال بپرسند.
جذاب کردن کتاب‌‌خوانی
جذاب کردن کتاب‌‌خوانی

جذاب کردن کتاب‌‌خوانی

برای جذاب‌تر کردن داستان از صداهای خنده‌دار استفاده کنید

وقتی داستان را می‌‌خوانید، خلاقانه فکر کنید و با صداهایی خنده‌دار و اداهای بامزه داستان را پیش ببرید که باعث خنده کودک می‌‌شود. با تقلیدهای مختلف، مانند صدای حیوانات، صدای شلوغی یا صدای بلند، سعی کنید کودک را تا حد امکان علاقه‌مند نگه دارید.
•    صداهای خنده‌دار می‌‌تواند به زنده ماندن داستان به کودک کمک کند.
•    سعی کنید صدای هر شخصیت را متمایز کنید تا کودک شما تفاوت را بیان کند.

 

بین کودک و داستان، توازن برقرار کنید

به دنبال پیوندهایی در زندگی فرزندتان و طرح داستان باشید. از مکان‌ها یا اشیایی که کودک می‌‌تواند با آنها ارتباط برقرار کند، مانند مدرسه، خانه یا اسباب بازی نام ببرید. با استفاده از این اتصالات، کودک را سرگرم نگه دارید و در طول داستان از او سؤال کنید.

 

فرزند خود را به روایت کتاب دعوت کنید

اگر فرزند شما بزرگ‌تر است، ببینید که آیا می‌توانند داستان را به تنهایی تکرار یا مطالعه کنند. از اینکه کودک به این امر علاقه‌ای ندارد ناامید نشوید، ممکن است مدتی طول بکشد تا قبل از اینکه علاقه‌مند باشند فعالانه کتاب را به تنهایی بخوانند.
•    بسیاری از کودکان تمایل به حفظ کردن کتاب‌ها دارند که به آنها این امکان را می‌‌دهد تا با هم داستان را هدایت کنید.

 

کودک را با خواندن کتاب‌های موزون علاقه‌مند نشان دهید

به دنبال کتاب‌هایی باشید که قافیه داشته باشد و هنگام خواندن داستان سعی کنید آن را به صورت موزون بخوانید. پس از خواندن هر قافیه، کودک را تشویق کنید که شما را دنبال کند و تکرار کند.
•    دست زدن یک روش عالی دیگر برای جذب و درگیر کردن کودکان نوپا است. اگر شروع به آواز خواندن یک ترانه کردید، هم زمان با خواندن دست بزنید.

 

داستان‌های جدیدی را با فرزند خود ایجاد کنید تا تخیلش را تقویت کنید

کتاب‌ها را کنار بگذارید و کودک را برای کشف علایقش دعوت کنید. از این علایق برای ساختن داستان‌های شخصی‌اش استفاده کنید و کودک را ترغیب کنید که ایده‌های خود را اضافه کند.
•    به عنوان مثال، اگر شما و فرزندتان داستانی در مورد اتومبیل‌های مسابقه‌ای خواندید، می‌‌توانید داستانی غیرمعمول درباره دایناسورهای مسابقه‌ای ایجاد کنید.

 

مداد رنگی و کاغذ به کودک بدهید تا بتواند تمرین نوشتن کلمات را انجام دهد

کودک خود را تشویق کنید که برخی از کلمات را از داستان مورد علاقه خود بنویسد. نگران نباشید اگر همه آنها کلمات را صحیح ننویسند، فقط آنها را تایید و تمجید کنید، زیرا آنها فقط یک سرگرمی با مداد رنگی دارند.
 
مجله‌ی آموزش ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟● چطور هوش هیجانی‌مان را اندازه گیری کنیم؟● چطور با کامپیوتر اسکرین شات بگیریم؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● منشاء رود نیل کجاست؟● چرا در استوا وزن همه چیز کمتر است؟● چگونه باکتری‌ها به آنتی‌بیوتیک مقاوم می‌شوند؟● غذاها و نوشیدنی‌هایی که الکل دارند و نمی‌دانیم● آیا می‌توان بر روی ماه کشاورزی کرد؟