تایید وجود دو پدیده‌ی عجیب بر روی مریخ

مشاهده‌ی پدیده‌های عجیب بر روی مریخ
مشاهده‌ی پدیده‌های عجیب بر روی مریخ
مجله علمی ایلیاد - کارشناسان مجله‌های Nature Geoscience و Nature Communications شش مطالعه‌ی جذاب منتشر کردند که همه‌ی این کشفیات توسط فرودگر اینسایت ناسا صورت گرفته است. اینسایت در نوامبر ۲۰۱۸ روی مریخ فرود آمد.

تیم اینسایت تایید می‌کند که در واقع مریخ به لحاظ لرزه‌ای فعال است. با این وجود، یافته‌ی دیگری به دلیل عجیب و غریب بودنشان در این روزها برجسته شده است. تیم علوم آب و هوایی اینسایت توانست به لطف قابلیت‌های حساس تصویربرداری شبانه‌ی این فرودگر، درخشش‌های عجیب در آسمان شب مریخ را تایید کند.
 

هواتاب

«هواتاب» پدیده‌ای است که اینسایت آن‌را بر روی مریخ مشاهده کرده است؛ این پدیده‌ی اسرارآمیز ناشی از واکنش‌های فتوشیمیایی در آسمان است. مدت‌ها است که پیش‌بینی شده بود پدیده‌ی هواتاب در سیاره‌ی سرخ اتفاق می‌افتد، اما اکنون این موضوع تایید شد. این مشاهدات به لطف ابزارهای هواشناسیِ بسیار حساس فرودگر اینسایت است، که در این مجله‌ها ارائه شده است.


تنوره‌ی دیو

معمای مهمی برای محققان هنوز حل‌ نشده است؛ محققان شواهد و مدارک زیادی مبنی بر وجود تنوره‌های دیو یا دیوهای گردوخاک را در نزدیکی محل فرود اینسایت یافته‌اند. اما با این وجود، آخرین مشاهدات اینسایت هیچ نشانه‌ای از آن‌ها نشان نمی‌دهد. «دون بانفیلد» از دانشگاه کرنل که رهبر تیم علوم آب و هوایی اینسایت نیز است، می‌گوید: «ما مطمئناً از بسیاری از این گردبادها عکس گرفته‌ایم، اما به هر دلیلی، واضح نیستند یا آنقدر ناپیدا نیستند که نتوانیم آن‌ها را ببینیم. این قطعاً یک معما است.»
مترجمزهرا جهانبانی - مجله علمی ایلیاد
مجله ایلیاد رادر اینستاگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر تلگرام دنبال کنید...مجله ایلیاد رادر آپارات دنبال کنید...مطالب مشابه● شواهد جدید برای مدل استاندارد کیهان‌شناسی● سیاره‌ی ناهید فعالیت‌های آتشفشانی دارد● قدیمی‌ترین نشانه‌های برخورد شهاب‌سنگ‌ها با زمین● تصویری فوق‌العاده از یک برج پلاسمایی بر روی سطح خورشید● کشف درخشان و داغِ جیمز وب● آیا می‌توان بر روی ماه کشاورزی کرد؟ ● آیا بر روی مریخ نیز رعد و برق رخ می‌دهد؟● چند نوع منظومه در کیهان وجود دارد؟● منشاء اَبَرسیاه‌چاله‌های نخستین چه بوده است؟● آیا احتمال انفجار دوباره‌ی جهان وجود دارد؟جدیدترین مطالب● آمار سرقت پس از قانون کاهش مجازات ● چطور لکه‌های مداد را از روی دیوار پاک کنیم؟● غلبه بر یکی از محدودیت‌های قانون اول ترمودینامیک● باکتری‌ها چگونه به مغز حمله می‌کنند؟● دانشمندان گامی دیگر به اینترنت کوانتومی نزدیک‌تر شده‌اند● چطور ویتامین B12 مورد نیاز بدن‌مان را تامین کنیم؟● ورود اورانیوم به خاک چه ارتباطی با کودهای کشاورزی دارد؟● آیا گیاهان هم صدا دارند؟● چطور در خانه توت فرنگی بکاریم؟● چطور جلوی استفراغ شیرخوار را بگیریم؟● چطور برای یک سفر کمپینگ آماده شویم؟● چگونه با عدم تعادل شیمیایی در مغز برخورد کنیم؟● پنج فایده‌ی دارچین برای سلامتی● کدام حیوان بلندترین گردن را در قلمرو حیوانات داشته است؟● چطور رادیاتور خودرو را تخلیه و تعویض کنیم؟● کشف آنزیمی که هوا را به انرژی تبدیل می‌کند● چگونه از شر مگسک چشم خلاص شویم؟● آیا اسب تک‌شاخ واقعاً وجود داشته است؟● چطور هوش هیجانی‌مان را اندازه گیری کنیم؟● منشاء رود نیل کجاست؟