صفحه 1 از 7

تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ - ۱۲:۰۲
توسط پين
*اشاره: شکل گسترده یک استوانه ناقص، یک منحنی سینوسی خواهد بود (تلاش کنید تا برهان ریاضی این موضوع را نیز بیابید)

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ - ۱۲:۰۳
توسط پين
.......

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ - ۱۲:۱۵
توسط پين
.....

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ - ۱۸:۵۱
توسط پين
می گویند جان استرات (یکی از کاشفان آرگون) نخستین فردی بود که در قرن
هجدهم، به خاصیت مرموز کلیسای جامع سنت پل پی برد. اگر فردی در نقطه
خاصی از گنبد این کلیسا به آرامی نجوا می کرد، صدایش به وضوح در نقطه
خاص دیگری شنیده میشد. امروزه می دانیم که آن دو نقطه، نقاط تقریبی
کانون های بیضی گون هستند (خاصیت انعکاسی بیضوی، ایجاب می کند که
هر پرتوی که از یک کانونش متصاعد شود، الزاما از کانون دیگرش بگذرد).
چنین سازه هایی در نقاط مختلف جهان وجود دارند (و اغلب به نوعی جاذبه های
گردشگری محسوب میشوند) و به نام تالار های نجوا شناخته میشوند:
http://en.wikipedia.org/wiki/Whispering_gallery

امروزه از همان خاصیت بازتاب بیضوی، برای متمرکز کردن امواج به منظور شکستن
سنگ کلیه استفاده می کنند. در این روش بیمار باید بگونه ای قرار بگیرد که کلیه اش
در یکی از کانون های بیضوی قرار بگیرد:

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۱۹ - ۱۹:۰۸
توسط پين
.........

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: جمعه ۱۳۹۳/۶/۲۸ - ۱۹:۱۸
توسط پين
(چرا؟)

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۷/۳ - ۱۹:۴۴
توسط پين
نابرابری میان میانگین حسابی و هندسی:

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۷/۳ - ۲۰:۲۴
توسط ehsan.helli1
پين نوشته شده:(چرا؟)

اگر اشتباه نکنم اصل کاوالیری در هندسه میگه که اگر در هر ارتفاع مساحت صفحه های تشکیل شده در دو حجم برابر باشد حجم دو جسم برابر هستش و برابری مساحت هارو میشه خیلی ساده نشون داد

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۷/۳ - ۲۰:۲۹
توسط خروش
درود و سپاس به پین گرامی!



در این پیوند:
viewtopic.php?p=117020#p117020

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۷/۳ - ۲۰:۵۰
توسط ehsan.helli1
تصویر

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۷/۳ - ۲۱:۵۲
توسط پين
خروش نوشته شده:
در این پیوند:
viewtopic.php?p=117020#p117020


خروش جان اتفاقا به یاد آن تاپیک بودم و قدری هم در تالار دنبالش
گشتم اما نیافتمش. خوب شد که شما لینک را آوردید smile072

در جایی، تعبیر ساده و زیبای دیگری از این دو مفهوم نیز دیدم.

در یک اعتراض خیابانی، تعدادی مجروح میشوند. به روال معمول،
دولت تعداد مجروحان را a اعلام کرده اما مخالفان این تعداد را بیشتر
(مثلا b ) ادعا میکنند.
حال:

اگر این دو گروه به یک اندازه دروغ گفته باشند (b-x=x-a)،
آنگاه تعداد مجروحان واقعی برابر میانگین حسابی خواهد بود
[tex]x= \frac{a+b}{2}[/tex]

و اگر این دو گروه به یک نسبت دروغ گفته باشند، آنگاه
میانگین هندسی بیانگر تعداد مجروحان خواهد بود
[tex]\frac{x}{a} = \frac{b}{x}[/tex]

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۷/۲۹ - ۲۱:۳۴
توسط پين

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: چهارشنبه ۱۳۹۳/۷/۳۰ - ۲۳:۳۳
توسط پين
Mathematical Excalibur- Vol.1
https://www.math.ust.hk/excalibur/

*******************
odd: فرد
consecutive : متوالی
*******************

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۸/۸ - ۱۲:۵۵
توسط پين
شناخته شده ترین شکل برای توپ فوتبال که معمولا آنرا با نام "توپ چهل تکه" میشناسند،
در واقع تنها 32 تکه دارد. قطعه های سفید شش ضلعی و سیاه ها نیز پنج ضلعی منتظم
هستند.
دوازده قطعه سیاه وجود دارد که هرکدامشان کاملا توسط قطعه های سفید احاطه
میشوند.

تمرین: با داشتن این اطلاعات (که با رنگ سبز نوشته شده) ، تلاش کنید تا بدون شمارش،
تعداد قطعه های سفید را محاسبه کنید. میتوانید درستی پاسخی خود را با کمک تصویر زیر
بسنجید و روش محاسبه را نیز همینجا با دیگر دوستان به اشتراک بگزارید.

*چهار روز پیش (26 اکتبر)، برابر با 151امین سالروز تاسیس قدیمی ترین اتحادیه فوتبال جهان (FA) در انگلستان بود. smile072

Re: تصویر های دانشیک

ارسال شده: پنج‌شنبه ۱۳۹۳/۸/۸ - ۱۹:۱۷
توسط بهار سادات
سپاس فراوان بابت چنین پستهایی smile072 smile072 smile124 smile124