صفحه 1 از 1

سوال از درس حسابان

ارسال شده: دوشنبه ۱۳۹۳/۹/۳ - ۱۷:۳۵
توسط artafern
سلام دوستان
وقتتون بخیر میخواستم اگر ممکنه سوال لینک زیر رو حل کنید برای من . (پیوست هم کردم)
مرسی از همتون.
دقت کنید که n عدد طبیعی هست
تصویر

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۰۲:۲۱
توسط mmeftahpour
با سلام
جوابش 7 هست. اگر با توان 7 بسظ بدین به عبارت سمت راست میرسید.

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۱۴:۵۸
توسط artafern
سلام
بله 7 درسته
اما میشه راه حلتون رو بگید؟

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۱۸:۱۵
توسط mmeftahpour
باسلام
متاسفانه شاید روش حل من زیاد مستقیم نباشه.
من بطور متوالی طرف راست رو به عدد 0.5^2-1 تقسیم کردم بعد از 7 بار شد 1.

P25.jpg

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۱۸:۳۵
توسط farazb29
این سوال احتمالا از سطح درس حسابان بالاتر است.. البته حدس بنده اینگونه است و شاید راه حل ساده تری هم داشته باشد....
چون در طرفین تساوی، قسمت صحیح و گنگ از هم تفکیک شده اند، شاید بتوان آنها را همانند قسمت های موهومی و حقیقی یک عدد مختلط در نظر گرفت و با رابطه های زیر حل کرد... البته زیاد وقت نشد در این مورد فکر کنم.... امیدوارم دوستان این ایده را بسط دهند:

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۱۹:۵۲
توسط m.s.f
[tex]a^{x}=b\; \Rightarrow \; x=log_{\left |a \right |}^\: {\left |b \right |}[/tex]

[tex](1-\sqrt{2})^{n}=239-169\sqrt{2}\; \Rightarrow \; n=log_{\left | 1-\sqrt{2} \right |}^{\left | 239-169\sqrt{2} \right |}\; \Rightarrow \; n=\frac{ln(\left | 239-169\sqrt{2} \right |)}{ln(\left | 1-\sqrt{2} \right |)}[/tex]

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۲۰:۱۱
توسط farazb29
jhvh نوشته شده:
m.s.f نوشته شده:[tex]a^{x}=b\; \Rightarrow \; x=log_{\left |a \right |}^\: {\left |b \right |}[/tex]

[tex](1-\sqrt{2})^{n}=239-169\sqrt{2}\; \Rightarrow \; n=log_{\left | 1-\sqrt{2} \right |}^{\left | 239-169\sqrt{2} \right |}\; \Rightarrow \; n=\frac{ln(\left | 239-169\sqrt{2} \right |)}{ln(\left | 1-\sqrt{2} \right |)}[/tex]

خیلی شبیه ایده زاهد بزرگواره

نخیر هادی جان..... ایشان فقط صورت مسئله رو به حالت دیگر بیان کرده اند.... تبدیل از حالت نمایی به حالت لگاریتمی! مشکل همچنان پابرجاست. smile072
ایده من از اعداد مختلط سرچشمه می گیرد. چرا که در طرفین تساوی عبارت های گنگ و صحیح تفکیک شده بیان شده اند.

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۲۱:۳۵
توسط mmeftahpour
باسلام
من به حالت لگاریتمی هم فکر کرده بودم ؛ ولی برای محاسبه نهایی ماشین حساب می خواد.

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: سه‌شنبه ۱۳۹۳/۹/۴ - ۲۳:۳۱
توسط mmeftahpour
باسلام
فکر کنم اگر عبارت یک منهای رادیکال دو را به خودش ضرب کنیم و ضرایب مرحله بعد رو حساب کنیم راحتتره.

P26.jpg

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: چهارشنبه ۱۳۹۳/۹/۵ - ۰۱:۴۴
توسط m.s.f
امیدوارم درست خونده باشم
سوال نوشته:
اگر ممکنه سوال لینک زیر رو حل کنید برای من



میشه راه حلتو در موردش بیشتر توضیح بدی
این سوال احتمالا از سطح درس حسابان بالاتر است.. البته حدس بنده اینگونه است و شاید راه حل ساده تری هم داشته باشد....
چون در طرفین تساوی، قسمت صحیح و گنگ از هم تفکیک شده اند، شاید بتوان آنها را همانند قسمت های موهومی و حقیقی یک عدد مختلط در نظر گرفت و با رابطه های زیر حل کرد... البته زیاد وقت نشد در این مورد فکر کنم.... امیدوارم دوستان این ایده را بسط دهند:

چرا از اعداد مختلط استفاده کنیم؟
از راه حل شما چطور میشه به جواب رسید؟
ایشان فقط صورت مسئله رو به حالت دیگر بیان کرده اند.... تبدیل از حالت نمایی به حالت لگاریتمی! مشکل همچنان پابرجاست. smile072

مشکل دقیقا چیه؟
این که بدون استفاده از ماشین حساب n رو پیدا کنیم؟(خب فرض کن شما با ذهن و من با ماشین حساب چه فرقی داره؟)


من به حالت لگاریتمی هم فکر کرده بودم ؛ ولی برای محاسبه نهایی ماشین حساب می خواد.

خب ماشین حساب بخواد

نظرم اینه که وقتی یه معادله میرسه به مرحله ی عدد گذاری این که با چه روشی حل بشه چندان اهمیتی نداره...

Re: سوال از درس حسابان

ارسال شده: چهارشنبه ۱۳۹۳/۹/۵ - ۱۲:۵۲
توسط mmeftahpour
باسلام
من روش بدون ماشین حساب رو گفتم چون مسئله مربوط به درس حسابان هست و سر امتحان ماشین حساب نذارند و باید به جواب نهایی برسن وگرنه صددرصد حق با شماست و میشه با ماشین حساب هم حل کرد. خصوصا اگر مثلا بجای 169 عدد 168 بود (مسئله دارای جواب طبیعی نبود) فقط با ماشین حساب میشد جواب رو بدست آورد.