تو اين لينك، بهترين دوربينهاي SLR فعلي بازار، مناسب براي تصوير برداري نجومي آماتورها، معرفي شده است:
http://reviews.cnet.com/best-professional-dslr-cameras/
دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
بهتر بود جستارت رو در تالار آلبوم عکس و تصاویر نجومی ایجاد میکردی.
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
اگه دوربین خریدید شاید این توضیحات به دردتون بخوره.
http://www.noojum.com/top-news/80-top-n ... raphy.html
http://www.noojum.com/top-news/80-top-n ... raphy.html
بشر بخشی از یک کل است،کلی که ما آن را کائنات می نامیم.بشر بخشی محدود شده در زمان و فضا است.
" آلبرت انیشتین"
" آلبرت انیشتین"
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
اگر کار با دوربینهای انالوگ رو یاد داشته باشید و تمام شرایط عکاسی از اسمان ( خصوصا راه شیری ) رو بدونید .مطمئن باشید
همین انالوگ ها عکسایی حتی فراتر از دیجیتالی های مدرن بهتون تحویل میده هراینه به شرطی که شرایط و تنظیمات مورد نظر
برای دوربین و مکان عکاسی رعایت بشه.اصلا لازم نیسته که حتما برای عکسایی از اسمان دوربین دیجیتالی گرفت. فقط باید کمی
در مورد تنظیمات دیافراگم - زمان نوردهی - انواع لنزا و ... هراینه اطلاعاتی در مورد اسمان داشته باشید.
همین انالوگ ها عکسایی حتی فراتر از دیجیتالی های مدرن بهتون تحویل میده هراینه به شرطی که شرایط و تنظیمات مورد نظر
برای دوربین و مکان عکاسی رعایت بشه.اصلا لازم نیسته که حتما برای عکسایی از اسمان دوربین دیجیتالی گرفت. فقط باید کمی
در مورد تنظیمات دیافراگم - زمان نوردهی - انواع لنزا و ... هراینه اطلاعاتی در مورد اسمان داشته باشید.
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
دیگه مغلطش یه خورده زیاد بود !اماتور نوشته شده:همین انالوگ ها عکسایی حتی فراتر از دیجیتالی های مدرن بهتون تحویل میده
یک عکاس ، عکس های خیلی بهتری رو میتونی با دیجیتال بگیره ... آنالوگ کاربردش دیگه خیلی محدوده الان
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
نه مغلطه نبود عزیزمmamy72 نوشته شده:دیگه مغلطش یه خورده زیاد بود !اماتور نوشته شده:همین انالوگ ها عکسایی حتی فراتر از دیجیتالی های مدرن بهتون تحویل میده
یک عکاس ، عکس های خیلی بهتری رو میتونی با دیجیتال بگیره ... آنالوگ کاربردش دیگه خیلی محدوده الان
میتونی امتحان کنی. اینی که من میگم برای زمانی که کاملا یاد داشته باشی
من خودم با یه انالوگ کار میکنم با یکی از بچه ها که دیجیتالی داشت از دب اکبر عکس گرفتیم .تنظیمات رو هم برابر کردیم
خداشاهده عکسی که با انالوگ گرفتیم جزییاتش خیلی بیشتر بود تا دیجیتاله منتها فقط یخورده کنتراست عکسم بالا بود
قدری سفید افتاده بود نمیدونم چرا. خب البته باید بگم که دیجیتالیا خوبن خوب که نه عالین ولی اینو مطمئن باش کسی که
کار با انالوگارو حرفه ای یاد داشته باشه عکسایی متونه بگیره به زیبایی کلامم
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
ببینید با توجه به قیمتی که این دوربینای دیجیتالی خیلی از دوستان که دنبال دوربین جهت عکاسی از اسمان هستن ,قیمت اینا
باعث شده که تو محدودیت بیوفتن.
دوستان عزیز که هی به من فرته فرته ایمیل میدید اصلا لازم نیسته که یه دوربین دیجیتالی با یه قیمت نجومی اونم تو این وضع بازار
بخرید شما فقط کافیه یه دوربین انالوگ داشته باشید و همینکه قدری در مورد تنظیمات عکس برداری از اسمان شب اطلاعات داشته
باشید و هراینه تجربه که به مرور زمان با گرفتن عکس با تنظیمات مختلف یاد میگیرید
ببینید1 اگر خواستید دوربین انالوگ بگیرید دوربینی بگیرید که در قسمت سرعت شاتر حالت B داشته باشه چراکه به نوردهی های زیاد و
طولانی احتیاج هسته. همینطور اینکه حالت B در دوربین مکانیکی باشه و برای باز موندن نیازی به باطری نداشته باشه چون نوردهی
طولانی هسته مصرف باطری زیاد میشه و به مشکل اساسی برخورد میکنید
2 دوربین قسمت دهانه لنزش طوری باشه که قابل تعویض باشه تا بتونید لنزای مختلف رو سوار کنید و جایگاه اتصال دکلانشور یا خواب
دوربین داشته باشه
3 شیشه ی لنزارو با هرچی هرچی پاک نکنید چراکه میکرو خشایی روی شیشه میوفته و هراینه به مرور زمان خشا بدتر میشن و
این برای لنز و عکاسی به شدت بده
4 برای پایه پایه ای انتخاب کنید که در عین سبکی محکم هم باشه. طوری نباشه که با یه باد ضعیف به لرزش بیوفته
5 پایه ای بگیرید که بتونه وزن دوربین ( انالوگ ) و لنزی که روش سوار شده رو بتونه تحمل کنه و از مفاصل پایه ضعیف نشه
6 پیچ هایی که برای تنظیم سمت و ارتفاع هسته رو چک کنید چونکه مواقعی پیش میاد که دوربین با اون وزنش باید طبق زاویه
خاصی برای عکاسی از جرم باشه و پیچ ها باید بتونن وزنو تحمل و محکم باشن. در غیر این صورت در موقع زاویه دار کردن دوربین
تو مرور زمان کوتاهی به دلیل اینکه پیچ نتونسته وزن رو تحمل کنه و در حین عکاسی دوربین شما چند میلیمتر و یا حتی چند سانتی
زاویه دوربین شما به سمت پایین تغییر میکنه و نتیجه بدی در عکس شما میذاره
7 تا حد ممکن سعی کنید که نوک پایه ها چرخشی و یا نیزه ای باشه باشه تا راحتتر بتونید پایه رو با سطح زمین تنظیم کنید
8 برای مکان عکاسیتون جایی رو انتخاب کنید که اکثر مواقع از کمترین الودگی نوری و جوی برخوردار باشه. مثلا سعی کنید که بیابون
رو کمتر برای عکاسی و رصد استفاده کنید چون اکثر مواقع یه لایه از غبار تو اسمون کویر هست. هرچنکه بازم اسمون خوبی داره
9 تا حد ممکن برای رصد و عکاسی ارتفاعات رو انتخاب کنید جاهایی که بلند هسته چون نسبتا لودگی جویش فوق العاده کمتر از
کویر هسته
10 برای عکاسی تنها لازم نیسته که حتمنو حتما از خود اجرام عکس بگیرید صورتهای فلکی هستن که خیلی پرملاتن برای مثال
صورت فلکی ثور که خیلی جالبه.برای عکاسی از اجرامی با قدر پایین مثل ماه باید یه سری تنظیمات رو انجام بدید
مثلا برای اجرام پرنور نباید شاتر و دیافراگم رو باز زیاد باز گذاشت و یا رو سرعت B گذاشت وگرنه چهره ی روحانی و به شدت نورانی
ماه رو در عکس ثبت میکنید مخصوصا در ماه کامل. طوری که اصن خودتون از عکسی که گرفتید متنفر میشید. برای این اجرام سرعت
باید روی بیشترین و دیافراگم رو روی کمتریم حالت گذاشت تا از تشعشع شدید نوری جلوگیری بشه و حداقل جزییاتی از ماه بیوفته
البته تنظیمات بازم دلخواهی دیگه دست خودتونه
11 برای عکاسی از اجرام کم نور مثل خوشه ها همچون M 45 و خوشه های بزرگی که با چشم به صورت غبار دیده میشن و ...
سرعت شاتر رو باید روی حالت B ( تایم نوردهی دلخواه ) گذاشت و دیافراگم رو روی باز ترین حالت گذاشت تا نور به اندازه کافی وارد
دوربین بشه.
12 برای عکس برداری از راه شیری که باید اندازه ای تجربه دار باشید باید شرایط مورد نظر به اندازه بالایی فراهم باشه تا راه شیری
بهتر بیوفته
13 رطوبت هوا کم باشه مخصوصاً در مورد مرکز راه شیری که اغلب نورش قرمزه
14 فشار هوا کم باشه
15 آلودگی جوی کم باشه که این بستگی به جهت و میزان باد و نوع زمین و شهرهای اطراف منطقه داره
16 آلودگی نوری به ویژه در سمت راه شیری کم باشه
17 ارتفاع از سطح دریا زیاد باشه
18 ضریب خاموشی جوی کم باشه که خود به خود با موارد بالا معمولاً اتفاق میفته
19 حد قدر زیاد باشه که خود به خود با موارد بالا معمولا اتفاق میفته
20 رتبه ی اسمان در مقیاس بورتل کم باشه
21 دمای هوا زیاد باشه یا به نحوی پشت دوربین که فیلم توش هست گرم بشه
22 ارتفاع زاویهای راه شیری از افق زیاد باشه.افقی که راه شیری درونجا بیشترین ارتفاع رو داره (مثلا افق جنوبی یا سمت 180درجه)
باز و بدون مانع باشه
23 اینکه تاریخ انقضای فیلم رو باید دقت کرد که نگذشته باشه یا حتی بهش نزدیک نباشه و از جاهایی بخرید که فیلمها رو تو یخچال
نگهداری میکنن
24 اینکه همچنین وقتی که عکس گرفته شد دیگه نباید فیلم زیاد تو دوربین بمونه حتی اگر بقیه فیلم دست نخورده باشه
25 مسئلهی حرکت ستارهها هست که نوردهی رو محدود میکنه به ویژه که جاهای قشنگ و پرنور راه شیری نزدیک استوای
آسمان هست و زمان نوردهی باید کم باشه تا ستارهها نقطهای بیفتن
برای اینکه نوردهی رو بیشتر کرد باید از ابزارهایی مث این استفاده کرد http://www.vixen.co.jp/en/lp/at_01.html
26 این نکته هارو اگر رعایت کنید اونم با فیلم نگاتیو 400 فوجی که تو بازار راحت پیدا میشه هم از راه شیری میشه عکسای خیلی
خوب گرفت و رعایت این نکات خیلی بهتره تا استفاده از فیلم حساسیت بالا چون فیلم هر چی حساسیتش بالاتر بره بلورهاش درشت
تر میشه و تصویر تارتر اما دقت کنید
با رعایت این نکات عکسهایی بهتر از دوربینهای دیجیتال چند میلیونی میشه گرفت
باعث شده که تو محدودیت بیوفتن.
دوستان عزیز که هی به من فرته فرته ایمیل میدید اصلا لازم نیسته که یه دوربین دیجیتالی با یه قیمت نجومی اونم تو این وضع بازار
بخرید شما فقط کافیه یه دوربین انالوگ داشته باشید و همینکه قدری در مورد تنظیمات عکس برداری از اسمان شب اطلاعات داشته
باشید و هراینه تجربه که به مرور زمان با گرفتن عکس با تنظیمات مختلف یاد میگیرید
ببینید1 اگر خواستید دوربین انالوگ بگیرید دوربینی بگیرید که در قسمت سرعت شاتر حالت B داشته باشه چراکه به نوردهی های زیاد و
طولانی احتیاج هسته. همینطور اینکه حالت B در دوربین مکانیکی باشه و برای باز موندن نیازی به باطری نداشته باشه چون نوردهی
طولانی هسته مصرف باطری زیاد میشه و به مشکل اساسی برخورد میکنید
2 دوربین قسمت دهانه لنزش طوری باشه که قابل تعویض باشه تا بتونید لنزای مختلف رو سوار کنید و جایگاه اتصال دکلانشور یا خواب
دوربین داشته باشه
3 شیشه ی لنزارو با هرچی هرچی پاک نکنید چراکه میکرو خشایی روی شیشه میوفته و هراینه به مرور زمان خشا بدتر میشن و
این برای لنز و عکاسی به شدت بده
4 برای پایه پایه ای انتخاب کنید که در عین سبکی محکم هم باشه. طوری نباشه که با یه باد ضعیف به لرزش بیوفته
5 پایه ای بگیرید که بتونه وزن دوربین ( انالوگ ) و لنزی که روش سوار شده رو بتونه تحمل کنه و از مفاصل پایه ضعیف نشه
6 پیچ هایی که برای تنظیم سمت و ارتفاع هسته رو چک کنید چونکه مواقعی پیش میاد که دوربین با اون وزنش باید طبق زاویه
خاصی برای عکاسی از جرم باشه و پیچ ها باید بتونن وزنو تحمل و محکم باشن. در غیر این صورت در موقع زاویه دار کردن دوربین
تو مرور زمان کوتاهی به دلیل اینکه پیچ نتونسته وزن رو تحمل کنه و در حین عکاسی دوربین شما چند میلیمتر و یا حتی چند سانتی
زاویه دوربین شما به سمت پایین تغییر میکنه و نتیجه بدی در عکس شما میذاره
7 تا حد ممکن سعی کنید که نوک پایه ها چرخشی و یا نیزه ای باشه باشه تا راحتتر بتونید پایه رو با سطح زمین تنظیم کنید
8 برای مکان عکاسیتون جایی رو انتخاب کنید که اکثر مواقع از کمترین الودگی نوری و جوی برخوردار باشه. مثلا سعی کنید که بیابون
رو کمتر برای عکاسی و رصد استفاده کنید چون اکثر مواقع یه لایه از غبار تو اسمون کویر هست. هرچنکه بازم اسمون خوبی داره
9 تا حد ممکن برای رصد و عکاسی ارتفاعات رو انتخاب کنید جاهایی که بلند هسته چون نسبتا لودگی جویش فوق العاده کمتر از
کویر هسته
10 برای عکاسی تنها لازم نیسته که حتمنو حتما از خود اجرام عکس بگیرید صورتهای فلکی هستن که خیلی پرملاتن برای مثال
صورت فلکی ثور که خیلی جالبه.برای عکاسی از اجرامی با قدر پایین مثل ماه باید یه سری تنظیمات رو انجام بدید
مثلا برای اجرام پرنور نباید شاتر و دیافراگم رو باز زیاد باز گذاشت و یا رو سرعت B گذاشت وگرنه چهره ی روحانی و به شدت نورانی
ماه رو در عکس ثبت میکنید مخصوصا در ماه کامل. طوری که اصن خودتون از عکسی که گرفتید متنفر میشید. برای این اجرام سرعت
باید روی بیشترین و دیافراگم رو روی کمتریم حالت گذاشت تا از تشعشع شدید نوری جلوگیری بشه و حداقل جزییاتی از ماه بیوفته
البته تنظیمات بازم دلخواهی دیگه دست خودتونه
11 برای عکاسی از اجرام کم نور مثل خوشه ها همچون M 45 و خوشه های بزرگی که با چشم به صورت غبار دیده میشن و ...
سرعت شاتر رو باید روی حالت B ( تایم نوردهی دلخواه ) گذاشت و دیافراگم رو روی باز ترین حالت گذاشت تا نور به اندازه کافی وارد
دوربین بشه.
12 برای عکس برداری از راه شیری که باید اندازه ای تجربه دار باشید باید شرایط مورد نظر به اندازه بالایی فراهم باشه تا راه شیری
بهتر بیوفته
13 رطوبت هوا کم باشه مخصوصاً در مورد مرکز راه شیری که اغلب نورش قرمزه
14 فشار هوا کم باشه
15 آلودگی جوی کم باشه که این بستگی به جهت و میزان باد و نوع زمین و شهرهای اطراف منطقه داره
16 آلودگی نوری به ویژه در سمت راه شیری کم باشه
17 ارتفاع از سطح دریا زیاد باشه
18 ضریب خاموشی جوی کم باشه که خود به خود با موارد بالا معمولاً اتفاق میفته
19 حد قدر زیاد باشه که خود به خود با موارد بالا معمولا اتفاق میفته
20 رتبه ی اسمان در مقیاس بورتل کم باشه
21 دمای هوا زیاد باشه یا به نحوی پشت دوربین که فیلم توش هست گرم بشه
22 ارتفاع زاویهای راه شیری از افق زیاد باشه.افقی که راه شیری درونجا بیشترین ارتفاع رو داره (مثلا افق جنوبی یا سمت 180درجه)
باز و بدون مانع باشه
23 اینکه تاریخ انقضای فیلم رو باید دقت کرد که نگذشته باشه یا حتی بهش نزدیک نباشه و از جاهایی بخرید که فیلمها رو تو یخچال
نگهداری میکنن
24 اینکه همچنین وقتی که عکس گرفته شد دیگه نباید فیلم زیاد تو دوربین بمونه حتی اگر بقیه فیلم دست نخورده باشه
25 مسئلهی حرکت ستارهها هست که نوردهی رو محدود میکنه به ویژه که جاهای قشنگ و پرنور راه شیری نزدیک استوای
آسمان هست و زمان نوردهی باید کم باشه تا ستارهها نقطهای بیفتن
برای اینکه نوردهی رو بیشتر کرد باید از ابزارهایی مث این استفاده کرد http://www.vixen.co.jp/en/lp/at_01.html
26 این نکته هارو اگر رعایت کنید اونم با فیلم نگاتیو 400 فوجی که تو بازار راحت پیدا میشه هم از راه شیری میشه عکسای خیلی
خوب گرفت و رعایت این نکات خیلی بهتره تا استفاده از فیلم حساسیت بالا چون فیلم هر چی حساسیتش بالاتر بره بلورهاش درشت
تر میشه و تصویر تارتر اما دقت کنید
با رعایت این نکات عکسهایی بهتر از دوربینهای دیجیتال چند میلیونی میشه گرفت
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
نجربه عکاسان آسمان شاهد خوبی بر ادعای منه ولی چیزی که بهش توجه نکردی خود کلمه دیجیتاله !اماتور نوشته شده:نه مغلطه نبود عزیزمmamy72 نوشته شده:دیگه مغلطش یه خورده زیاد بود !اماتور نوشته شده:همین انالوگ ها عکسایی حتی فراتر از دیجیتالی های مدرن بهتون تحویل میده
یک عکاس ، عکس های خیلی بهتری رو میتونی با دیجیتال بگیره ... آنالوگ کاربردش دیگه خیلی محدوده الان
میتونی امتحان کنی. اینی که من میگم برای زمانی که کاملا یاد داشته باشی
من خودم با یه انالوگ کار میکنم با یکی از بچه ها که دیجیتالی داشت از دب اکبر عکس گرفتیم .تنظیمات رو هم برابر کردیم
خداشاهده عکسی که با انالوگ گرفتیم جزییاتش خیلی بیشتر بود تا دیجیتاله منتها فقط یخورده کنتراست عکسم بالا بود
قدری سفید افتاده بود نمیدونم چرا. خب البته باید بگم که دیجیتالیا خوبن خوب که نه عالین ولی اینو مطمئن باش کسی که
کار با انالوگارو حرفه ای یاد داشته باشه عکسایی متونه بگیره به زیبایی کلامم
اولین مزیت دیجیتال ها اینه که امکان ویرایش عکسش خیلی خیلی بهتره ! ... همه عکس های نجومی که منتظر میشن ساعت ها روشون کار ویرایشی انجام شده ... CCD و دوربین دیجیتال اون قدر در دنیال علم مثل نجوم ارزش داشت که نوبل آورد برای سازندگانش !
Re: دوربينهائي مناسب براي عكس برداري نجومي
اگر تجربه من و دیگران نبود چیزی نمیگفتم. و در ضمن
نوبل گرفتن دلیل بر خوب بودن چیزی نیست. همین خود سابقه 40 ساله عالیه این انالوگا به وضوح بیانگر قدرت این دوربیناست
با اینکه دیجیتالیا هر روز پیشرفت میکننو رو کارن. ولی این قدیمیای پدربزرگ ازون موقع تاحالا هنوزم رو کارن.
نوبل گرفتن دلیل بر خوب بودن چیزی نیست. همین خود سابقه 40 ساله عالیه این انالوگا به وضوح بیانگر قدرت این دوربیناست
با اینکه دیجیتالیا هر روز پیشرفت میکننو رو کارن. ولی این قدیمیای پدربزرگ ازون موقع تاحالا هنوزم رو کارن.