صفحه 1 از 1

چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: پنجشنبه 28 دي 1391 - 18:30
از سوی نوآور
به تجربه دريافته ام كه در مواقعي كه پديده وارونگي دما رخ مي دهد (يعني برخلاف حالت معمول، هرچه بالاتر مي رويم، هوا گرمتر مي شود)، صداي هواپيماهاي عبوري از كريدور هوائي بالاي شهرمان، واضح تر و با دامنه بيشتري شنيده مي شود. به نظر شما «تغيير در تراكم مولكولهاي هوا» باعث اين پديده مي شود؟

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: پنجشنبه 28 دي 1391 - 18:34
از سوی کوه یخ
نوآور نوشته است:به تجربه دريافته ام كه در مواقعي كه پديده وارونگي هوا رخ مي دهد (يعني برخلاف حالت معمول، هرچه بالاتر مي رويم، هوا گرمتر مي شود)، صداي هواپيماهاي عبوري از كريدور هوائي بالاي شهرمان، واضح تر و با دامنه بيشتري شنيده مي شود. به نظر شما «تغيير در تراكم مولكولهاي هوا» باعث اين پديده مي شود؟


منظورت اینه که صدای هواپیما رو بلن تر حس میکنیم

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: پنجشنبه 28 دي 1391 - 18:47
از سوی نوآور
بردیا2012 نوشته است:
نوآور نوشته است:به تجربه دريافته ام كه در مواقعي كه پديده وارونگي هوا رخ مي دهد (يعني برخلاف حالت معمول، هرچه بالاتر مي رويم، هوا گرمتر مي شود)، صداي هواپيماهاي عبوري از كريدور هوائي بالاي شهرمان، واضح تر و با دامنه بيشتري شنيده مي شود. به نظر شما «تغيير در تراكم مولكولهاي هوا» باعث اين پديده مي شود؟


منظورتون اینه که صدای هواپیما رو بلند تر حس میکنیم؟


بله، به خصوص آنها كه در ارتفاع 10 كيلومتر و بالاتر پرواز مي كنند.

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: پنجشنبه 28 دي 1391 - 20:31
از سوی کوه یخ
این لینک سه چهار خط تمیز راجع به وارونگی نوشته حتما بخون
http://mojtabaman.blogfa.com/post-28.aspx

فکر کنم هرچه هوا سرد تر باشه مولکول های هوا به هم نزدیک تر میشن و صوت که به همراه ذرات منتقل میشود(چون موجهه دیگه smile058 )
بهتر منتقل میشود
مثل وقتی که تو زمستان رد پشت هواپیما ها قابل دیدن است ولی در تابستان نه smile072

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: پنجشنبه 28 دي 1391 - 22:26
از سوی نوآور
بردیا2012 نوشته است:این لینک سه چهار خط تمیز راجع به وارونگی نوشته حتما بخون
http://mojtabaman.blogfa.com/post-28.aspx

فکر کنم هرچه هوا سرد تر باشه مولکول های هوا به هم نزدیک تر میشن و صوت که به همراه ذرات منتقل میشود(چون موجهه دیگه )
بهتر منتقل میشود
مثل وقتی که تو زمستان رد پشت هواپیما ها قابل دیدن است ولی در تابستان نه


خوندم، به نظرم تحليلتون درسته، البته عنوان «وارونگي دما» صحيح تر از «وارونگي هوا» است.
يك مطلب ديگه اينكه، رد سفيد پشت سر هواپيماها ، كه مربوط به يخ زدن ذرات خروجي(مثلا بخار آب) اگزوز آنهاست، در مواقع رخداد وارونگي دما، حتي در سرماي زمستان، نا پديد مي شود.ممنونم smile072

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: پنجشنبه 28 دي 1391 - 22:31
از سوی کوه یخ
ناپدید میشه ولی دیده میشه
خواهش smile072

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: جمعه 29 دي 1391 - 00:01
از سوی alisqar
سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه
smile124

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: جمعه 29 دي 1391 - 00:24
از سوی نوآور
alisqar نوشته است:سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه


ممنون، فرمول سرعت صوتي كه اشاره كرديد درسته، البته شنيده شدن قويتر حجم يا شدت صدا ، نمي تونه با سرعت آن ارتباط قوي داشته باشه، اما با پراسنج (پارامتر) هائي مانند شدت اوليه، فاصله، جهت وزش باد، فشار و دماي هوا و غلظت تركيبات جوي رابطه دارد.
از طرف ديگر، سرعت كروز هواپيماهاي مسافربري، معمولا حوالي 800 تا 950 كيلومتر بر ساعت است كه با سرعت صوت در دماهاي معمولي فاصله دارد. smile072

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: جمعه 29 دي 1391 - 00:40
از سوی alisqar
می دونم
سرعت کروز یه کم کمتر از سرعت ترنسونیک هست
به هر حال هنر سازندگان اینه که با سرعت بالا تری حرکت کنند و دیر تر بدنه ی هواپیما به سرعت ترنسونیک برسه
ترنسونیک بین ساب سونیک و اولترا سونیک هست که تمام هواپیما به بالای سرعت صوت نرسیده
خلاصه خیلی هم با سرعت صوت فاصله نداره سعی می کنند در حداقل فاصله باشه

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: جمعه 29 دي 1391 - 12:27
از سوی کوه یخ
alisqar نوشته است:سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه
smile124

میشه بیشتر توضیح بدی؟ smile072

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: جمعه 29 دي 1391 - 13:42
از سوی alisqar
بردیا2012 نوشته است:
alisqar نوشته است:سلام
سرعت صوت از فرمول رادیکال گاما آر تی، به دست میاد. که T دماست. وقتی این پدیده اتفاق میفته هواپیما با سرعت خطی کمتری می تونه پرواز کنه چون در سرعت پایینتری به سرعت صوت میرسه.
هر چند این حرف زیر منطقی نیست چون در کاکپیت، ماخ میتر داریم و خلبان بر اساس اون سرعت رو تنظیم می کنه ولی اجازه بدید بگم که:
هواپیما بیشتر به دیوار صوتی نزدیک میشه و ممکنه بعضا شاک ویو Shock wave های کوچکی رو تجربه کنه که باعث افزایش صدای حرکت طیاره میشه
smile124

میشه بیشتر توضیح بدی؟ smile072


سلام
شرمنده ولی توی پست قبلی حداقل 3 تا مبحث عنوان شده که هر کدوم کلی توضیحشه
بگید کدوم رو نمی دونید همون رو توضیح بدم در حد "صَواطم" smile035

Re: چرائي تغيير در صداي هواپيماها

نوشتهنوشته شده در: جمعه 29 دي 1391 - 13:52
از سوی کوه یخ
همشو